Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikilla keskituloisialla keski-ikäisillä ihmisillä oma mökki? Miksi meillä ei ole varaa?!?

Vierailija
03.05.2021 |

Nyt kun eletään toista kesää pandemian keskellä, niin ei varmaan edelleenkään olla lähdössä ulkomaille. KAIKKI tuntemani ihan tavalliset pulliaiset, tavalliset keskiluokkaiset, keskituloiset, keski-ikäiset ihmiset ovat sanoneet, että viettävät nyt sitten kesää omalla mökillä. Ja joo, siis nimenomaan OMALLA mökillä, ei millään sukumökillä tai vanhempien/isovanhempien mökillä.

Meillä ei ole omaa mökkiä. On sellainen puolison isoäidin omistama pieni mökkipahanen, jota käyttää siis kaikki jälkeläiset riidelleen vuoroista (käyttäjätalouksia pitkälle toistakymmentä). Ei saada edes joka kesälle sovittua käyttöoikeutta, kun ei ehditä sopia lomista.

Ollaanko vähemmistöä? Onko oikeasti kaikilla muilla omat hirsimökit järven rannalla?

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole.

Vierailija
2/110 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä, ei ole meilläkään. Ja ollaan ihan hyvin toimeentuleva perhe, mutta ei vaan ole rahaa laittaa 150000-200000 ylimääräistä johonkin työleiriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintönä tullut. Ei minulla varaa olisi ostaa, just ja just pystyn ylläpitämään.

Vierailija
4/110 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi meillä ei ole varaa?!?

Toiset pelaa tätä peliä taitavammin ja tavoitteellisemmin kuin toiset.

Jos lähdetään ihan alusta perkaamaan: mille alalle ap ja miehensä ovat päättäneet teininä kouluttautua? Ja miten olette vuosien saatossa pyrkineet edistämään molempien uria?

Entä sijoituspuoli? Montako vuotta/vuosikymmentä sitten aloititte tavoitteellisen säästäminen rahastoihin ja osakkeisiin?

Vierailija
5/110 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Meillä oli suvulta ostettu talo mutta luovuimme siitä 11 vuotta sitten koska emme koskaan ehtineet sinne, matkustamme kaikki lomat.  

Emme ole myöskään kaivanneet sellaista nyt korona-aikana, meillä on ihana okt ja kaunis piha, 2 uimajärveä ja meri vieressä. Maailmalle lähdetään heti kun reitti aukeaa, ehkä ostamme Italiasta talon lomia varten. Tai sitten vuokraamme kuten tähänkin saakka, maailmassa kun on niin paljon vielä näkemättömiä paikkoja

Vierailija
6/110 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Onneksi, sillä siitähän soppa tulisi, jos se mökkikin pitäisi nyt ottaa huomioon osituksessa.

Vierailija
7/110 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökistä olisi ollut iloa tänä vuonna mutta normaalioloissa siitä on enemmänkin huolta ja vaivaa.

Vierailija
8/110 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Lainaamme viikon tai kaksi mökkiä. Sen arvo on jotain 200 000 joten en todellakaan ostaisi itse. En halua mökkeillä tuota enempää.

Vierailija
9/110 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. En tunne ketään kenellä olisi ja ihan varakasta ylempää keskiluokkaa ollaan. Se kun vaan ei kiinnosta. 

Vierailija
10/110 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on keskituloinen keski-ikäinen? Yl 50.t /kk ja yli 50 v?

Mökkejä yleensä pertään. Tai sitten vanhemmat järjestävät paikan oman mökkinsä tontilla tai maatilan mailta  jonne nuori pari saa rakentaa mökin. 

Ylipäänsä pk-seutulaisilla lapsiperheillä on harvemmin omia mökkejä jos eivät ole perineet tai vanhemmat asu maalla. 

Vierailija
11/110 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole enkä edes haluaisi. Omakotitalossa on riittävästä laitettavaa. Jos tekee mieli mökille niin sitten voi vuokrata. Harvemmin tekee.

Vierailija
12/110 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, mutta pari asiaa mitä olen huomannut mökkeihin liittyen:

-Monen oma mökki voi käytännössä olla useamman sukulaisen käytössä --> helpottaa kun "appiukko" tmv. ostaa ja kokoaa uuden laiturin tmv. eli kaikkea ei välttämättä hoideta/makseta yksin.

-Monen mökki on perittyjä/ostettu listahintaa edullisemmin sukulaiselta.

-Jos asuu jossain ns. syrjässä mökit ovat käytännössä ilmaisia. Jos katsoo esim. netti-ilmoituksia, niin jostain "korvesta" pienen metsäjärven rannalta saa mökkejä 1/10 sillä hinnasta mitä isojen kaupunkien läheltä/isojen järvien rannoilta saa vastaavia. Sama kertautuu vielä asunnon hinnassakin, jos asuu samoilla seuduilla kodinkin ostettua paljon edullisemmin mitä esim. pk-seudulla.

-Joskus ihmiset "liioittelevat" mökeillään, esim. työkaverini aikanaan puhui mökistään hyvin "valikoiden", jäi käsitys että hieno mökki suositun järven rannalla jne. ja totuus olikin sitten siirtolapuutarhamökki, jossa oli kyllä järvi (=yhteisranta) lähellä mutta ei koskaan sitä suoraan sanonut (en ymmärrä miksei)

Vierailija
13/110 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omakotitalo, jonka pihassa on kesäisin ihan riittävästi hommaa.

Ei innosta ostaa toista kaikilla mukavuuksilla olevaa mökkiä vaivoiksi. Perinteinen ei sähköä, ei vettä , ulkohyyskä mökki innostaa vielä vähemmän.

Vierailija
14/110 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa neli-viisikymppisessä tuttavapiirissä on ani harvalla itse ostettu mökki. Yleensä perittyjä tai ennakkoperittyjä, tai suvun tontille rakennettu oma.

Vierailija
15/110 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä päätin jo nuorena, että nautin parin viikon Välimeren lomasta vuosittain noin sata kertaa enemmän kuin itikansyöttinä kökkimisestä suomalaisessa metsässä. Niinpä ollaan käyty vuosittain tuo etelänreissu nyt jotain parikymmentä vuotta ja oltu tyytyväisiä. Rahaa on palanut varovaisen arvion mukaan ehkä nykyrahassa 60t euroa. Viime vuonna ei käyty etelässä, mutta tälle syksylle varasin jo matkan. Tosin nyt ei ole lapsia lähdössä enää mukaan, joten on halvempi reissu. Saadaan miehen kanssa käydä tästä lähtien kaksi kertaa vuodessa Välimerellä seuraavat 20 vuotta, eikä silti tule maksamaan lähellekään kunnollisen mökin hintaa.

Eli juu, pitäköön mökkeilijät mökkinsä. :)

Vierailija
16/110 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän sen mökin tarvitse olla kallis. Minulla on vanhoista heinäladon hirsistä tehty mökki järven rannalla, omin luvin rakennettu ja kattopeltejä ja lattiaa myöten kierrätystavarasta valmistettu. Rahaa ei ole mennyt tonniakaan, mutta monta vuosikymmentä on palvellut kesänviettopaikkana. Tietenkään sähköä tai juoksevaa vettä ei ole, eikä niitä ole koskaan tarvittukaan.

Vierailija
17/110 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistus on yli 80-vuotiaiden ja kuolinpesien nimissä. Kunnossapitotyöt ovat keski-ikäisten harteilla.

Vierailija
18/110 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen keskituloinen, eikä minulla kyllä ole oikein varaa omistusasuntoonkaan. Nuorena jos olisi ostanut yksiön, olisi ehkä nyt jo varaa kaksioon, mutta nyt hinnat on ampaisseet ulottumattomiin kun opinnot venyi alan vaihdon vuoksi. N30

Vierailija
19/110 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 2 lapsen yksin huoltaja äiti.Kansakoulusta työelämään ja maksanut itse oman elämiseni,kuin lasteni siihen asti kun kotoa muutivat pois!Ylioppilaita ja jatko-opiskelut heillä.Kuin omat perheet ymm. Kun ei perintörahoja, ei puolison tuloja,Sitä koko ikänsä on vuokralla asunut.Ei myöskään loma-mökkiä.Saatika loma matkoja,Ollut nuorena,ei keski-ikäisenä ei vanhana.Ei myöskään perikunnan mökejä ymm.Sitä eli kuitenkin kahdehtimatta muita!Lomat voi viettä siellä missä asuu.Retkiä uimarannoille, metsiin,luontopoluille.Paljon ulkoilua ja illaksi kotia.Onkia osaa jokainen ja onkeen ei edellen tarvitse kalastuslupaa.Mielikuvitusta luovuutta.Meitä todella on paljon, nuoria ,vanhoja,keski-ikäisiä köyhiä!Joilla ei koskaan ole ollut  kesäloma paikaa,loma matkoja.risteilyjä,kampaajia,ravintoloita juhlineen.Mutta ei jäädä asiaa suree.Ovesta ulos tie on jokaiselle vapaa. Asenne kaikessa ratkasee usko pois!

Vierailija
20/110 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä päätin jo nuorena, että nautin parin viikon Välimeren lomasta vuosittain noin sata kertaa enemmän kuin itikansyöttinä kökkimisestä suomalaisessa metsässä. Niinpä ollaan käyty vuosittain tuo etelänreissu nyt jotain parikymmentä vuotta ja oltu tyytyväisiä. Rahaa on palanut varovaisen arvion mukaan ehkä nykyrahassa 60t euroa. Viime vuonna ei käyty etelässä, mutta tälle syksylle varasin jo matkan. Tosin nyt ei ole lapsia lähdössä enää mukaan, joten on halvempi reissu. Saadaan miehen kanssa käydä tästä lähtien kaksi kertaa vuodessa Välimerellä seuraavat 20 vuotta, eikä silti tule maksamaan lähellekään kunnollisen mökin hintaa.

Eli juu, pitäköön mökkeilijät mökkinsä. :)

Mekin ennemmin matkustelemme. Mutta sitten on tuo perintömökki. Aikuiset lapset kun sen halusivat. Ja varaüstaudumme siihen, että emme enää itse kestä kuumaa. Eikö se tule iän mukana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän