Onko kaikilla keskituloisialla keski-ikäisillä ihmisillä oma mökki? Miksi meillä ei ole varaa?!?
Nyt kun eletään toista kesää pandemian keskellä, niin ei varmaan edelleenkään olla lähdössä ulkomaille. KAIKKI tuntemani ihan tavalliset pulliaiset, tavalliset keskiluokkaiset, keskituloiset, keski-ikäiset ihmiset ovat sanoneet, että viettävät nyt sitten kesää omalla mökillä. Ja joo, siis nimenomaan OMALLA mökillä, ei millään sukumökillä tai vanhempien/isovanhempien mökillä.
Meillä ei ole omaa mökkiä. On sellainen puolison isoäidin omistama pieni mökkipahanen, jota käyttää siis kaikki jälkeläiset riidelleen vuoroista (käyttäjätalouksia pitkälle toistakymmentä). Ei saada edes joka kesälle sovittua käyttöoikeutta, kun ei ehditä sopia lomista.
Ollaanko vähemmistöä? Onko oikeasti kaikilla muilla omat hirsimökit järven rannalla?
Kommentit (110)
Meillä on rantatontti ja siihen rakenteilla 25 neliön sähkötön mökki. Asumme asumisoikeusasunnossa. Ja ollaan noin 44 ja 48 vuotiaita.
Kai se riippuu myös siitä mihin sen rahansa laittaa ja mökkejä on monenlaisia. Meidän 25 neliön mökkiä ei oikein voi verrata talviasuttavaa 80 neliön mökkiin. Ja taas toisaalta meillä on asumisasunto eikä omistusasuntoa.
Ei ole, saan käyttää vanhempien omistamaa korpimökkiä kun kukaan muu ei sitä halua käyttää. Kenelläkään samanikäisellä kaverilla ei myöskään ole mitään omalla rahalla ostettua mökkiä, on suvun yhteiskäytössä olevia ja perittyjä. N43
Millaisessahan porukassa mä elän, kun aika vauraita on tuttavat😅
On isoa mökkiä kaikkien _vanhemmilla_ Näsijärvellä, Levillä, Espanjassa, Ähtärissä, Saimaalla, Hangossa, Kustavissa... Kavereistani yhdellä on oma kartano Loviisassa..saanut perinnöksi.
Yhdellekään näistä mökeistä meitä ei ole koskaan kutsuttu. Nyt kun itse on hankittu ihana mökki meille (ei vanhempien), niin useampi heistä yllä mainituista, on ilmoittanut että tulee sinne käymään🤔 En tiedä mitä pitäisi siihen sanoa?
Ehkä sanon, että kutsutaan perhettä ja ne jotka ovat auttaneet remontissa, ja kutsuneet meitä.
Vierailija kirjoitti:
On isoa mökkiä kaikkien _vanhemmilla_ Näsijärvellä, Levillä, Espanjassa, Ähtärissä, Saimaalla, Hangossa, Kustavissa... Kavereistani yhdellä on oma kartano Loviisassa..saanut perinnöksi.
Yhdellekään näistä mökeistä meitä ei ole koskaan kutsuttu. Nyt kun itse on hankittu ihana mökki meille (ei vanhempien), niin useampi heistä yllä mainituista, on ilmoittanut että tulee sinne käymään🤔 En tiedä mitä pitäisi siihen sanoa?
Ehkä sanon, että kutsutaan perhettä ja ne jotka ovat auttaneet remontissa, ja kutsuneet meitä.
Et anna osoitetta, ongelma hoidettu.
Harkitsin mökin ostamista, mutta täällä päin maksaa 100'000 --> (enemmän jos haluaa sisävessaa ymv.)
Tulin siihen tulokseen, että tuolla samalla rahalla voi käyttää 2000e/vuosi 50 vuoden aja mökin vuokraamiseen, mikä houkutti enemmän.
Ei tarvitse itse nostella laituria tai putsailla rännejä tai pilkkoa halkoja --> voi vaan lomailla.
+Paikkaa voi vaihtaa, olla välillä Saimälla, välillä meren rannalla, välillä Lapissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä vanhempien mökille voi välttämättä kutsua kavereita, kun on siellä itsekin ikään kuin vieraana 🤔 riippuu toki perheestä, me voitaisiin kyllä kutsua melkein milloin vaan porukkaa jollekin meidän vanhempien mökeistä, kun vaan sovittaisiin. Mutta ei kaikkien suvuissa voi, varsinkin kun ne voi olla isommankin porukan käytössä kuin vain kavereiden vanhemmilla.
Olen tilastoissa suurituloinen, ja minulla on juuri ja juuri asuntovelan lisäksi varaa pitää 5 vuotta vanhaa henkilöautoa. Suomessa on kaikilla tasaisen köyhää. Poislukien top 1% eli poliitikot ja huumekauppiaat.
Tosi monella on kyllä näitä jostain perittyjä tai sukulaiselta edullisesti hankittuja. 50v ikäisten vanhemmat alkaa olla jo aika ikääntyneitä eikä enää välttämättä voi/halua mökkeillä, joten mökit jää ainakin nuoremman polven käyttöön jos ei jo ihan omaksi.
Ei tietenkään ole kaikilla, eikä kaikki haluakaan mökkiä. Mutta jos oikeasti haluaa mökin, niin kyllä keskituloinen sellaisen saa jos tyytyy perinteiseen mummonmökkiin tai kesäasuttavaan vanhaan kesämökkiin. Hintaluokassa 20 000 - 50 000 euroa, ja jopa alle löytyy vaatimattomia mökkejä kun etsii.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, mutta pari asiaa mitä olen huomannut mökkeihin liittyen:
-Monen oma mökki voi käytännössä olla useamman sukulaisen käytössä --> helpottaa kun "appiukko" tmv. ostaa ja kokoaa uuden laiturin tmv. eli kaikkea ei välttämättä hoideta/makseta yksin.
-Monen mökki on perittyjä/ostettu listahintaa edullisemmin sukulaiselta.
-Jos asuu jossain ns. syrjässä mökit ovat käytännössä ilmaisia. Jos katsoo esim. netti-ilmoituksia, niin jostain "korvesta" pienen metsäjärven rannalta saa mökkejä 1/10 sillä hinnasta mitä isojen kaupunkien läheltä/isojen järvien rannoilta saa vastaavia. Sama kertautuu vielä asunnon hinnassakin, jos asuu samoilla seuduilla kodinkin ostettua paljon edullisemmin mitä esim. pk-seudulla.
-Joskus ihmiset "liioittelevat" mökeillään, esim. työkaverini aikanaan puhui mökistään hyvin "valikoiden", jäi käsitys että hieno mökki suositun järven rannalla jne. ja totuus olikin sitten siirtolapuutarhamökki, jossa oli kyllä järvi (=yhteisranta) lähellä mutta ei koskaan sitä suoraan sanonut (en ymmärrä miksei)
No voi ettäsen että kuinka harmittaa asua ns. syrjässä ja ostaa mökki ihan ikiomalsi 1/10 hinnalla. Voi harmi, eikä ole suosittu järvi niin ei tarvitse kuunnella moottorien pärinää. Pitäiskö myydä pois kun noin on huono.
Tuo mökki on vähän kuin uusi auto. Kun sitä ei ole luulee, että kaikilla muilla on. Kun saat sen, huomaat että kaikilla muilla ei ole sitä.
Omilla tuttavilla, kavereilla ja ystävillä on muutamalla mökki suvun mökki, vanhempien tai appivanhempien. Yhdellä on oma mökki. Ikähaarukassa 45-55. Paikka Lounais-Suomi. Täällä mökit tosin ovatkin kalliita.
Toki on, ihana oma järventantahuvila. En halua muiden kalustamia vuokramökkejä, ei ollut läheskään yhtä mukavaa kun aikanaan testailtiin. Matkustellaan tietysti myös.
Vierailija kirjoitti:
Harkitsin mökin ostamista, mutta täällä päin maksaa 100'000 --> (enemmän jos haluaa sisävessaa ymv.)
Tulin siihen tulokseen, että tuolla samalla rahalla voi käyttää 2000e/vuosi 50 vuoden aja mökin vuokraamiseen, mikä houkutti enemmän.
Ei tarvitse itse nostella laituria tai putsailla rännejä tai pilkkoa halkoja --> voi vaan lomailla.
+Paikkaa voi vaihtaa, olla välillä Saimälla, välillä meren rannalla, välillä Lapissa jne.
Tasokkaiden mökkien vuokraaminen on hankalaa. Pitää vuokrata mökki vuotta siemmin, jolloin oma loma-ajankohta on vielä epävarma, ilmoista puhumattakaan. Kaikki odotukset kasaantuvat siihen yhteen mökkiviikkoon, joka ei saa epäonnistua.
Omalla mökillä kauden voi aloittaa vapusta ja päättää syyskuuhun. Nauttia mökistä ja mökkipuuhista. Kutsua vieraita, olla oman porukan kesken, pyrähtää lähikaupunkeihin päiväksi, tehdä lomareissunkin.
Me päädyimme mökkiin lasten myötä. Lasten vesileikit omassa rannassa, grillausta, veneilyä, suppailua, kalastamista, onkimista,metsässä samoilua, kävelylenkkejä mökkitiellä, uimista, saunomista, pelejä, vieraita, lasten kavereita - siitä on mökkeily tehty. Ja emme tehneet mökistä työleiriä.
Me ollaan sentään ihan ökyporukkaa, kun peräti asutaan mökillä. Tosin ei sitten ole mitään kaupunki- tai muutakaan asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasokkaiden mökkien vuokraaminen on hankalaa. Pitää vuokrata mökki vuotta siemmin, jolloin oma loma-ajankohta on vielä epävarma, ilmoista puhumattakaan. Kaikki odotukset kasaantuvat siihen yhteen mökkiviikkoon, joka ei saa epäonnistua.
Omalla mökillä kauden voi aloittaa vapusta ja päättää syyskuuhun. Nauttia mökistä ja mökkipuuhista. Kutsua vieraita, olla oman porukan kesken, pyrähtää lähikaupunkeihin päiväksi, tehdä lomareissunkin.
Me päädyimme mökkiin lasten myötä. Lasten vesileikit omassa rannassa, grillausta, veneilyä, suppailua, kalastamista, onkimista,metsässä samoilua, kävelylenkkejä mökkitiellä, uimista, saunomista, pelejä, vieraita, lasten kavereita - siitä on mökkeily tehty. Ja emme tehneet mökistä työleiriä.
En muista kyllä yhtäkään epäonnistunutta vuokramökkilomaa, kun nyt vaan vähän keskittyy siinä varausvaiheessa ja katsoo varusteita ja tähtiluokituksia ja mahdollisia arvioita. Varausajankohtaan en osaa sanoa mitään, koska lomailen monesti koulun lomien ulkopuolella.
Huh, kauhistus. Tässä isossa omakotitalossa on hyysättävää aivan omiksi tarpeiksi. Sitten vielä tekisin samaa aamusta iltaan mökilläni. Myisin heti, jos perisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän sen mökin tarvitse olla kallis. Minulla on vanhoista heinäladon hirsistä tehty mökki järven rannalla, omin luvin rakennettu ja kattopeltejä ja lattiaa myöten kierrätystavarasta valmistettu. Rahaa ei ole mennyt tonniakaan, mutta monta vuosikymmentä on palvellut kesänviettopaikkana. Tietenkään sähköä tai juoksevaa vettä ei ole, eikä niitä ole koskaan tarvittukaan.
Kai sä nyt jotain niistä maista olet maksanut, vai mihin se mökki on rakennettu?
Pk-seudulta kun lähtee etsimään, saa aika kauas mennä että löytää halpaa järvenrantaa.
Riittääkö 100km? Tontti ja tönö rannalla maksoi 65 000e, tehtiin 15 000e remppa.
Lähempänä 50 v on yleensä asunto maksettu ja sitten voi ostaa jonkun edullisen kesäpaikan. Meillä ainakin rahaa jää paljon säästöön keski-ikäisenä. Ei ne mökit paljoa maksa, jos ei ihan Helsingin kupeesta halua.
Me ostettiin vene. 25 000€, mahtuu nukkumaan ja tekemään ruokaa.
Voi vaihtaa satamaa mielen mukaan.
Eivät kaikki halua Mökkiä, minulla oli mökki mukavalla paikalla Järven rannalla, oikein mukava paikka, ei naapureita häiritsemässä. Olisin vedättänyt sähkötkin sinne jos lapset olisivat huolineet mökin. Olisivat saaneet sen aivan ilmaiseksi.Puusepän verstaalla tehdyt mittojen mukaiset kalusteet, joten sinne ei ollut viety mitään vanhaa. Kumpikin ilmoitti etteivät halua, se siitä. Myin pois.