Miten pärjätä narsistisen puolison kanssa?
Kommentit (166)
Rakkaudelliset katseet, syli ja läheisyys, sekä kannustus ja hyväksyminen suojaavat lasta persoonan häiriintymiseltä ja antavat myös tärkeän tuen itsetunnon kasvamiseen, joka persoonallisuushäiriöissä on aina jäänyt vajaaksi. Itsetunnon ollessa vahva ei ihmisen tarvitse etsiä loputonta äärimmäistä ja ylikorostunutta kunniaa sekä hyväksyntää, niin kuin narsisti tiedostamattaankin tekee.
Varmasti yrittäisin auttaa, koska on sairastunut ja jäänyt vaille näitä. Sitten yrittäisin ohjata ammattiauttajalle.
Vierailija kirjoitti:
Suhtaudun empaattisesti.
Narsistin sisällä asuu haavoittunut lapsi.
Joka riehuu ja on väkivaltainen läheisilleen ja tuhoaa näiden mielenterveyden. Eikä voi koskaan parantua vaikka tuhoaisi kymmeniä ihmisiä elämänsä aikana. Eikä tunne rakkautta, empatiaa eikä katumusta.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti yrittäisin auttaa, koska on sairastunut ja jäänyt vaille näitä. Sitten yrittäisin ohjata ammattiauttajalle.
Voit käyttää siihen auttamispuuhaan vaikka koko elämäsi, mutta narsisti ei parane koskaan. Narsistia ei myöskään saa ammattiauttajalle, koska narsisti ei koe olevansa sairas, vaan täydellinen, ja täydellinen ihminen ei voi olla sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhtaudun empaattisesti.
Joka riehuu ja on väkivaltainen läheisilleen ja tuhoaa näiden mielenterveyden. Eikä voi koskaan parantua vaikka tuhoaisi kymmeniä ihmisiä elämänsä aikana. Eikä tunne rakkautta, empatiaa eikä katumusta.
En minä tiedä.. sanoittamalla tunteita. Mutta sen tiedän, että vangeistakin on tullut ihmisiä uskoon, joten kyllä heillä paljon ongelmia on ollut..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhtaudun empaattisesti.
En minä tiedä.. sanoittamalla tunteita. Mutta sen tiedän, että vangeistakin on tullut ihmisiä uskoon, joten kyllä heillä paljon ongelmia on ollut..
Maailma on täynnä ihmisiä, jotka ovat yrittäneet parantaa väkivaltaista narsistia jopa vuosikymmenien rakkaudella ja ymmärtämisellä, eikä yksikään ole siinä onnistunut, mutta suuri osa on itse tuhoutunut prosessissa.
Vierailija kirjoitti:
Rakkaudelliset katseet, syli ja läheisyys, sekä kannustus ja hyväksyminen suojaavat lasta persoonan häiriintymiseltä ja antavat myös tärkeän tuen itsetunnon kasvamiseen, joka persoonallisuushäiriöissä on aina jäänyt vajaaksi. Itsetunnon ollessa vahva ei ihmisen tarvitse etsiä loputonta äärimmäistä ja ylikorostunutta kunniaa sekä hyväksyntää, niin kuin narsisti tiedostamattaankin tekee.
Narsisti halveksii rakkautta, kun ei itse siihen kykene. Nyt kaikki myötätunto narsistien haavoittamille uhreille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsissi kirjoitti:
Miksi pitäisi jaksaa?
Pienten lasten vuoksi.
Lapset kärsivät vielä enemmän kuin sinä. Jos et välitä itsestäsi niin pelasta edes lapsesi.
T. Narsistivanhempien lapsi
En ole ap, mutta samassa tilanteessa. Lapset joutuisivat eron jälkeen vuoroviikko-asumiseen. Tekisi lapsille tosi paljon hallaa. Eli ero on mahdottomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsissi kirjoitti:
Miksi pitäisi jaksaa?
Pienten lasten vuoksi.
Lapset kärsivät vielä enemmän kuin sinä. Jos et välitä itsestäsi niin pelasta edes lapsesi.
En ole ap, mutta samassa tilanteessa. Lapset joutuisivat eron jälkeen vuoroviikko-asumiseen. Tekisi lapsille tosi paljon hallaa. Eli ero on mahdottomuus.
Lapsien ei ole pakko mennä väkivaltaisen narsistin luo.
Älä ikinä mielistele äläkä myötäile. Ole kova ja pidä kiinni omasta elämästä. Muista että olet hänelle vain saalis, joten tämä käytös saa hänet käyttäytymään sen mukaan, ettet ole vielä saavutettu. Mitä mukavampi ja mukautuvampi olet, sitä enemmän narsisti pitää sinua itsestäänselvyytenä jota voi kohdella miten vaan.
Aina ei vaan voi paeta, tiedän sen. Näillä keinoin itse selvisin. Ikävää toki, etten täysin tervejärkinen ole enää itsekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsissi kirjoitti:
Miksi pitäisi jaksaa?
Pienten lasten vuoksi.
Ero on siitäkin syystä mahdoton, että narsistille olet vain saavutettu etu ja orja josta hän ei luovu koskaan. Moni narsisti jopa surmaa perheensä ennen kuin eroaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakene. Paremmaksi ei muutu.
Sinähän harjoitat henkistä väkivaltaa. Olet välinpitämätön ja eristät toisia.
Koska sinulle kuuluu kaikki maailman hyvä ehdoitta? 😂
Olet itse se narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsissi kirjoitti:
Miksi pitäisi jaksaa?
Pienten lasten vuoksi.
Narsistin harjoittama perheväkivaltako ei tee hallaa lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Lapset joutuisivat eron jälkeen vuoroviikko-asumiseen.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsissi kirjoitti:
Miksi pitäisi jaksaa?
Pienten lasten vuoksi.
Narsistin harjoittama perheväkivaltako ei tee hallaa lapsille?
"Ennen katson vuosikausia kun sekopäinen narsisti pahoinpitelee minua ja lapsiamme kuin eroan. Ero olisi kauhea asia lapsillekin."
Itse olin suhteessa persoonallisuushäiriöisen väkivaltaisen narsistin kanssa 12 vuotta. Loppuvuodet osasin jo elää hänen kanssaan. Olin luja enkä alistunut valtaansa. Opettelin lauseita joita toistelin hänelle kuten "Tuo ei enää tehoa minuun" tai "Et pysty loukkaamaan minua". Lopulta voimaannuin niin paljon, etten enää halunnut olla hänen kanssaan ja lähdin suhteesta. Narsistinen suhde on kahden hengen hulluutta. Paranna ensin itsesi, niin huomaat, ettet halua olla hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsissi kirjoitti:
Miksi pitäisi jaksaa?
Pienten lasten vuoksi.
Narsistin lapsena paras asia mitä tapahtui lapsuudessani oli vanhempien ero. Väkivaltaa ja raivoamista näin todella paljon ennen eroa, ja sen seuraaminen oli aika hirveää alle kouluikäiselle. Mutta paljon onnellisempi olin kahdestaan äitini kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Suhtaudun empaattisesti.
Monestiko sellainen "haavoittunut lapsi" on pahoinpidellyt sinua? Kuinka paljon "haavoittuneen lapsen" harjoittamaa väkivaltaa empatiasi kestää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhtaudun empaattisesti.
Monestiko sellainen "haavoittunut lapsi" on pahoinpidellyt sinua? Kuinka paljon "haavoittuneen lapsen" harjoittamaa väkivaltaa empatiasi kestää?
Helppo olla empaattinen, kun ei ole mitään omakohtaista kokemusta narsistin harjoittamasta perheväkivallasta.
Onko kumppanillasi lääketieteellinen diagnoosi? Narsisti-korttia näytetään heti jos kumppani on vahvatahtoinen. Ei ihme erotilastot kasvavat.
Suhtaudun empaattisesti.