Kätilöt aivan finaalissa eikä ketään kiinnosta!
Ihan hirveää, miten kätilöt ajetaan loppuun liian suurella työmäärällä ja liian pienellä henkilökunnan määrällä. Aivan älytön kohde säästää ja se vaikuttaa myös synnyttäjän synnytyskokemukseen, mahdollisen synnytyspelon lisääntymiseen ja vakavien läheltä piti -tilanteiden syntyyn.
Jos miehet synnyttäisivät, ei tilanne olisi ikinä tällainen, vaan synnytyksiin satsattaisiin enemmän yhteiskunnallisesti. Mitä tälle voi tehdä? Tästä pitäisi pitää enemmän melua! Paremmat työolosuhteet kätilöille, myös parempi palkka ja enemmän satsausta Suomen synnytysosastoihin!
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/katiloiden-mitta-tayttyi-kertovat-n…
Kommentit (129)
Kätilöt ei suinkaan ole yksin kasvaneiden vaatimusten ja työn kuormituksen lisääntymisen kanssa. Tämä ei koske pelkästään yhtä tai kahta ammattiryhmää vaan tätä kuulee nyt kaikkialta ja koskee ihan minuakin, vaativissa asiantuntijatehtävissä työskentelevää palkallista. Huolestuttava kehityssuunta ja mietinkin sitä, miksi työelämä on nykyään aliresursoitua ja vaikeasti hallittavaa, oli ala sitten mikä hyvänsä? Ihan kamalaa että tämä on kehityssuunta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on idea: aletaan syytellä synnyttämään meneviä äitejä! Koska kaikkihan on aina muutenkin äitien vika, niin miksei tämäkin?
Tuskinpa vaan. Mun mielestä syntyvyyden nousu ja suvun jatkuminen on maailman ihanin ja luonnollisin asia. Mutta fakta on, että tämä on yksittäinen piikki, ei pitkään jatkuva nousu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys laskee koko ajan, ja sitäpaitsi montako synnytystä ne hoitavat samanaikaisesti kun taakkansa alle sortuvat?
Nyhtän syntyvyyslukemat ovat nousussa ja etenkin kesästä on tulossa ruuhkainen.
Kuinka pihalla joku voikaan olla... hohhoijaa...
Niin, sinä. Oletko lukenut ollenkaan aiheeseen liittyviä uutisia viimeisen puolen vuoden aikana?
Älä oikeesti viitsi nyt. Jos joku koronapiikki sattuu olemaan, niin kehityssuuntausta se ei mihinkään muuta.
Vaikka kyseessä olisi vain piikki, se ei tarkoita että potilasturvallisuus saa vaarantua. Synnytysten määrää kun on sattuneesta syystä kohtuullisen helppoa ennustaa kuukausitasolla.
Itse synnytin Naistenklinikalla muutama viikko sitten ja kiire näkyi kyllä. Ikävä kyllä se vaaransi myös oman terveyteni.
Ja ihan sattumalta sitten onkin palstailemassa juuri Naistenklinikalla "terveytensä vaarantanut synnyttäjä". Vauva-palsta ei petä ikinä. Onneksi en lukenut palstaa odottaessani. Muuten olisin vaatinut sektiot, en imettäisi tai olisin vela.
Juu, täällä minä olen. Kun nyt mietit kuinka monta synnytystä Naistenklinikalla hoidetaan kuukaudessa niin ei se ole kyllä mikään kummoinen sattuma.
Ja seuraavaksi kerrot, kuinka traumaattinen synnytyksesi oli ja piti taistella, että sait sektion. Nyt oletkin palautunut (sektion ansiosta tietenkin) synnytyksestä täyain ja juokset kymmeniä kilometrejä?
Tämä on kyllä hassua. Miksi on niin vaikea uskoa, että täällä on oikea ihminen, jonka hoito ei mennyt Naikkarilla ihan nappiin?
Satuilla en ajatellut. Synnytin alateitse, juoksemista en kyllä vähään aikaan ajatellut kokeilla.
Huonoa johtamista. Eihän tuo muuta ole. Ammattitaidotonta.
Sairaaloissa on myös hirveä hierarkia. Lääkäreitä pitää melkein niiata tai kumartaa😂
Jennia kirjoitti:
Tuo nyt ei pidä paikkaansa. Miehen veli meinasi jotua viimesyksynä kätilön töihin kun kätilöt viettivät kahvepaussiaan ja miehen veljen vaimo kamppaili ennenaikaisen ponnistustarpeensa kanssa. Onneksi joku kätilö oli mennyt hätiin muuteen olisi tullut toinenkin hoidettava kun miehen veli olisi seuraavaksi pyörtynyt.
Tuohan on esimerkki juuri siitä, miksi kätilöitä pitäisi olla enemmän. Mistä tiedät, että olivat kahvipaussilla, eivätkä avustamassa muissa synnytyksissä tai tekemässä pakollisia kirjauksia? Tosin kätilöilläkin on oikeus ja pakkokin pitää taukoja vuoronsa aikana, vai luuletko että 8 tuntia pää kolmantena jalkana ilman taukoa ja ruokaa juossut kätilö pystyy tekemään työnsä huolellisesti ja vielä suhtautumaan synnyttäjään empaattisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys laskee koko ajan, ja sitäpaitsi montako synnytystä ne hoitavat samanaikaisesti kun taakkansa alle sortuvat?
Nyhtän syntyvyyslukemat ovat nousussa ja etenkin kesästä on tulossa ruuhkainen.
Kuinka pihalla joku voikaan olla... hohhoijaa...
Niin, sinä. Oletko lukenut ollenkaan aiheeseen liittyviä uutisia viimeisen puolen vuoden aikana?
Älä oikeesti viitsi nyt. Jos joku koronapiikki sattuu olemaan, niin kehityssuuntausta se ei mihinkään muuta.
Vaikka kyseessä olisi vain piikki, se ei tarkoita että potilasturvallisuus saa vaarantua. Synnytysten määrää kun on sattuneesta syystä kohtuullisen helppoa ennustaa kuukausitasolla.
Itse synnytin Naistenklinikalla muutama viikko sitten ja kiire näkyi kyllä. Ikävä kyllä se vaaransi myös oman terveyteni.
Ei tarkoitakaan, mutta piikkien takia ei tehdä samoja ratkaisuja (esim kouluteta ihmisiä hohhoijaamaan tai työttömäksi) kuin pidemmän tähtäimen haasteissa.
Juuri näin. Vaikka palstan mielestä tietysti joka paikassa on reservissä odottamassa 600 000 paperimiestä, kun on kuitenkin töitä taas luvassa. Väärin! Syntyvyys on jatkuvassa laskussa ja vaikka nyt on hetkellisesti ruuhkaa, niin kohta ei taaskaan ole.
Luitko juttua ollenkaan? Kyse ei ole mistään satunnaisesta ruuhkasta, vaan yleisestä tilanteesta. Kesän ruuhka ei ollut ollenkaan se pointti, vaan se, että työtilanne jo tällaisenaan on kestämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, millaisia kommentteja täällä. Ketään ei siis tosiaan kiinnosta.
Sekä lapsen saaminen, että kätilönä toimiminen on jokaisen oma henkilökohtainen arvovalinta. Jos on rankaan etsii itselleen kevyemmän ammatin. Ei maapallolta ole ihmiset loppumassa ja suomineito on korvattavissa vähemmän itsekäällä ryhmällä, joka osaa arvostaa sitä mitä on.
Itsenäisellä naisella on noussut se itsenäisyys päähän. Vahvana ja itsenäisenä ollaan vaatimassa paljon, mutta ei olla valmiita tekemään mitään sen eteen. Onneksi olen jo sen ikäinen, että voin jättäytyä pois työelämästä. Ei vaan jaksa näitä kaikesta kaiken aikaa valittavia pikkuprinsessoja, jotka on saanut kaiken itseoikeutettuna valmiina.
Aivan kamalia kommentteja täällä.
Kätilöt ovat tuoneet nämä asiat julki paitsi oman väsymyksensä myös potilaiden (lue: äitien ja pienien vauvojen) turvallisuuden vuoksi.
Täällä kommentoi kyllä välillä aivan hirviömäisiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se on kun synnytykset keskittyy pkseudulle ja suurimpaan muutamaan kaupunkiin. Kyllä pienemmissä sairaaloissa on rauhallisempaa
Ehkä vielä vähän aikaa, mutta sitten kun joku keksii, että täällä on "liian rauhallista", niin pian on pienemmän sairaalan synnysosasto lopetettu ja odottavat äidit ohjattu suurempaan yksikköön.
Oikeastaan näin on tehty jo. Pienempiä synnytysosastoja lopetettiin urakalla tuossa viitisen vuotta sitten ympäri Suomen.
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloissa on myös hirveä hierarkia. Lääkäreitä pitää melkein niiata tai kumartaa😂
Hih hih, isoäitisikö kertoi?
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa...olen välinehuoltajana sairaalassa ja kyllä se on ihan joku muu ammattiryhmä kuin lääkärit joille pitäisi olla niiailemassa ja joille ei kelpaa mikään.
Miksi helvetissä meidän pitäisi olla juuri kätilöiden jaksamisesta huolestuneita, tai sairaanhoitajien, tai poliisin, tai kenenkään muunkaan yksittäisen ammattikunnan? Kaikillahan työntekijöillähän se on joku merkittävä ja tärkeä rooli yhteiskunnassa, jos ei muuta niin ainakin veronmaksajana. Hoitakoot itse asiansa kuntoon, tai sitten laittakoot liittonsa hoitamaan asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä lapsen saaminen, että kätilönä toimiminen on jokaisen oma henkilökohtainen arvovalinta. Jos on rankaan etsii itselleen kevyemmän ammatin. Ei maapallolta ole ihmiset loppumassa ja suomineito on korvattavissa vähemmän itsekäällä ryhmällä, joka osaa arvostaa sitä mitä on.
Itsenäisellä naisella on noussut se itsenäisyys päähän. Vahvana ja itsenäisenä ollaan vaatimassa paljon, mutta ei olla valmiita tekemään mitään sen eteen. Onneksi olen jo sen ikäinen, että voin jättäytyä pois työelämästä. Ei vaan jaksa näitä kaikesta kaiken aikaa valittavia pikkuprinsessoja, jotka on saanut kaiken itseoikeutettuna valmiina.
Tavallaan ihmettelen itsekin, että ovatko ne nyt sitten itsenäisiä? Mun synnytykset meni erinomaisesti ja synnytyksessä ei tarvinnut kuin keskittyä oleelliseen kuunnella neuvoja, jotka tulivat SYNNYTYKSEN AMMATTILAISILTA. Vasta vauva-palstalla olen törmännyt napinaan ja valittamiseen synnyttämisen vaikeudesta ja huonoista synnytyssairaaloista. ja onnettomista kätilöistä. MIKSI??!! Olin ikionnessani, kun mulle tarjottiin maailman ihanin terveydenhoitaja, lääkärit, gynekologit ja sairaalahenkilökunta. Parasta ikinä. Jos kaikki ei mene ihan putkeen, niin alkaa hirveä valitus siitä, että ihan surkea terveydenhoitaja, kätilö, anestesiahenkilö yms.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän täälläkin jatkuvasti keskustellaan hoitajien työstä ja palkoista, mutta todella monien ihmisten asenne on se, että hoitoala on kutsumusala ja nykyiset puitteet ovat täysin riittäviä hoitajille. No onko ihmekään, että hoitajat väsyvät ja vaihtavat alaa, kun eivät saa muutosta työolosuhteisiinsa?
Lopettakaa vttu jo tämä kutsumusalasta hokeminen- on pskaa ja ei pidä paikkaansa. Edes papit eivöt enää ole kutsumusammatissa.
Lopetin työt sairaalassa koska en jaksanut jatkuvaa kitinää. Potilaat kitisevät, kätilöt kitisevät, siistijät kitisevät, sairaanhoitajat kitisevät, perushoitajat kitisevät, vain hienot ja tyylikkäät sekä oppineet lääkärit ovat asiallisia.
Jep, kätilöiden odotetaan esim tulemaan vapaalta töihin ilman eri korvauksia, sijaisia ei palkata, ylitöistä ei makseta, suurin osa tekee vain määräaikaista pätkää, heitä ei pidetä sairaaloissa yhtä tärkeinä kuin joidenkin muiden osastojen henkilökuntaa, ei katsota välttämättömäksi varmistaa että synnärillä on varahenkilöstöä riittävästi. Niin että jos yksi vuorollinen kätilöitä vaikkapa joutuu korona-altistuksen vuoksi karanteeniin niin ne jäljelle jääneet tekee sitten kahden edestä töitä, kun ei äideille voi oikein sanoa että pidätelkää pari viikkoa.
No, eivät kätilöt takuulla ole ainoa ammattikunta joka vedetään toukille, mutta onhan se todella ikävä tilanne sekä synnyttäjille että kätilöille, jos vuorossa ei vaan ole riittävästi henkilökuntaa tai se henkilökunta on burnoutin partaalla. Yritä siinä sitten olla kannustava ja empaattinen yhdelle synnyttäjälle, jos mielessä pyörii koko ajan että pitäisi olla jo seuraavassa huoneessa auttamassa ja pakolliset kirjaukset tekemättä ja syödäkin olisi kiva ehtiä edes pikaisesti vuoronsa aikana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi helvetissä meidän pitäisi olla juuri kätilöiden jaksamisesta huolestuneita, tai sairaanhoitajien, tai poliisin, tai kenenkään muunkaan yksittäisen ammattikunnan? Kaikillahan työntekijöillähän se on joku merkittävä ja tärkeä rooli yhteiskunnassa, jos ei muuta niin ainakin veronmaksajana. Hoitakoot itse asiansa kuntoon, tai sitten laittakoot liittonsa hoitamaan asiaa.
Ai ei vai? No siinä vaiheessa se on, kun näitä ei enää ole eikä ole mistä ottaa. Tämä asia jo kolkuttaa ovella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ihmettelen itsekin, että ovatko ne nyt sitten itsenäisiä? Mun synnytykset meni erinomaisesti ja synnytyksessä ei tarvinnut kuin keskittyä oleelliseen kuunnella neuvoja, jotka tulivat SYNNYTYKSEN AMMATTILAISILTA. Vasta vauva-palstalla olen törmännyt napinaan ja valittamiseen synnyttämisen vaikeudesta ja huonoista synnytyssairaaloista. ja onnettomista kätilöistä. MIKSI??!! Olin ikionnessani, kun mulle tarjottiin maailman ihanin terveydenhoitaja, lääkärit, gynekologit ja sairaalahenkilökunta. Parasta ikinä. Jos kaikki ei mene ihan putkeen, niin alkaa hirveä valitus siitä, että ihan surkea terveydenhoitaja, kätilö, anestesiahenkilö yms.
Eli kun sulla on mennyt kaikki hyvin ei kenelläkään muulla ole voinut hoito epäonnistua?
Synnytin kymmenen vuotta sitten edesmenneellä Kättärillä, ja siellä oli kamala kiire. Kätilöitä oli suht paljonkin, mutta eivät tehneet kuin pakolliset jutut tyyliin tipan vaihtaminen, muuten istuivat kansliassa. Kukaan ei ehtinyt käymään kanssani läpi synnytystä, vaikka siinä sattui ja tapahtui enemmänkin (alkoi raskausmyrkytyksellä, päättyi leikkaussaliin) enkä saanut kunnollista imetysohjausta. Olin niin poikki valvomisen takia, että vaan itkin itkemistäni toisena yönä, eikä huoneessa käynyt kätilö reagoinut siihen mitenkään. On vissiin ihan normaalia että uusi äiti itkee lohduttomasti kovaan ääneen parkuen, ollessaan yksin vauvan kanssa huoneessa keskellä yötä?
Antibiootti ei aina ehtinyt tulla ajallaan, siitä piti muistutella. Myös pahoinvointilääkkeen kanssa kesti. Koko käynnistä jäi sellainen olo että ketään ei kiinnosta eikä kukaan välitä.
Että hoitoalalla olevat eivät saisi tuoda julki sitä, että heillä on kiire ja potilasturvallisuus vaarantuu, kun renkaidenvaihtajilla on rankkaa. Just,
Tuntemani mekaanikko saa muuten aika hyvät korvaukset aina tuosta renkaidenvaihtorumbasta. Hoitoalalla ei sellaisia näy ja puhutaan myös aika paljon pidemmästä kiireajasta kuin muutaman viikon rengassesongista. Onko renkaidenvaihtajienkin kesälomiin puututtu?