Kätilöt aivan finaalissa eikä ketään kiinnosta!
Ihan hirveää, miten kätilöt ajetaan loppuun liian suurella työmäärällä ja liian pienellä henkilökunnan määrällä. Aivan älytön kohde säästää ja se vaikuttaa myös synnyttäjän synnytyskokemukseen, mahdollisen synnytyspelon lisääntymiseen ja vakavien läheltä piti -tilanteiden syntyyn.
Jos miehet synnyttäisivät, ei tilanne olisi ikinä tällainen, vaan synnytyksiin satsattaisiin enemmän yhteiskunnallisesti. Mitä tälle voi tehdä? Tästä pitäisi pitää enemmän melua! Paremmat työolosuhteet kätilöille, myös parempi palkka ja enemmän satsausta Suomen synnytysosastoihin!
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/katiloiden-mitta-tayttyi-kertovat-n…
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytin kymmenen vuotta sitten edesmenneellä Kättärillä, ja siellä oli kamala kiire. Kätilöitä oli suht paljonkin, mutta eivät tehneet kuin pakolliset jutut tyyliin tipan vaihtaminen, muuten istuivat kansliassa. Kukaan ei ehtinyt käymään kanssani läpi synnytystä, vaikka siinä sattui ja tapahtui enemmänkin (alkoi raskausmyrkytyksellä, päättyi leikkaussaliin) enkä saanut kunnollista imetysohjausta. Olin niin poikki valvomisen takia, että vaan itkin itkemistäni toisena yönä, eikä huoneessa käynyt kätilö reagoinut siihen mitenkään. On vissiin ihan normaalia että uusi äiti itkee lohduttomasti kovaan ääneen parkuen, ollessaan yksin vauvan kanssa huoneessa keskellä yötä?
Antibiootti ei aina ehtinyt tulla ajallaan, siitä piti muistutella. Myös pahoinvointilääkkeen kanssa kesti. Koko käynnistä jäi sellainen olo että ketään ei kiinnosta eikä kukaan välitä.
Sama kokemus minullakin 9v sitten Kättärillä. Hirveä kiire kätilöillä koko ajan. Apua sai pyytämällä pyytää eikä sitä saanut siltikään. Jäimme yksin perhehuoneeseen, minä rankan imukuppisynnytyksen ja pahasti revenneenä. Traumat jäi tuosta reissusta. Ei se vain riitä että äiti ja lapsi selviävät hengissä vai halutaanko traumatisoituneita äitejä enemmänkin.
Olen ollut 20v hoitoalalla sekä terveydenhoitajan että sairaanhoitajan töissä. Vanhustenhoito oli jo silloin ongelma eikä sijaisia tahtonut löytyä. Mitään ei ole näinä vuosina tehty. Hoitajien palkat on paskat edelleen ja työkuorma vaan kasvaa. Vaikka kouluttaisit itseäsi miten ja tekisit kaikenlaisia erikoisosaamista vaativia töitä niin palkassa se ei näy mitenkään! Ei todellakaan motivoi. Miksi tekisi mitään lisää? Työnantaja vaatii joustoa mutta toisinpäin sitä ei ikinä löydy. En ihmettele pitkiä saikkuja hoitoalalla. Ei sitä kukaan järkevä ihminen jaksa. Minä olen tätä nyt pitkään katsonut ja todennut että uppoava laiva kannattaa jättää kun yleinen arvostuskin on tätä. Sen näkee jo tästä keskustelusta. Kiitti riitti. Opiskelen jo muuta alaa enkä palaa hoitajaksi ikinä. Toivottavasti mahdollisimman moni hoitaja tekee saman.
En ole hoitoalalla eikä edes kukaan lähipiiristäni ole, mutta en voi käsittää ihmisten suhtautumista siihen, kun hoitajat kertovat työoloistaan. Ei minulla ole vaikeuksia uskoa, että hoitotyö on rankkaa, työntekijöitä liian vähän ja työolot epäasiallisia. Näkeehän sen julkista terveydenhuoltoa käyttäessä. Lisäksi työssä on valtava vastuu, kun puhutaan ihmisten hoitamisesta. Omallakin alallani on valtavasti epäkohtia ja työ hyvin kuormittavaa, mutta ei tulisi mieleenkään lytätä jonkun toisen kokemusta alastaan vaan sillä perusteella, että kyllä muillakin on rankkaa.
Paremmat työolot terveydenhuoltoalalla tarkoittavat myös parempaa hoitoa meille potilaille. Sama toimii myös toiseen suuntaan. On kestämätöntä yrittää vaientaa hoitajat, sillä samalla pidetään huolta myös siitä, ettei hoito ole hyvää, kun resurssit eivät ole riittäviä.
Tsemppiä sinulle uusiin haasteisiin! Harmi, että olet joutunut jättämään alan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se on kun synnytykset keskittyy pkseudulle ja suurimpaan muutamaan kaupunkiin. Kyllä pienemmissä sairaaloissa on rauhallisempaa
Ehkä vielä vähän aikaa, mutta sitten kun joku keksii, että täällä on "liian rauhallista", niin pian on pienemmän sairaalan synnysosasto lopetettu ja odottavat äidit ohjattu suurempaan yksikköön.
Näin se juuri menee. Tehokkuutta ja säästöjä haetaan aina, vaikka sillä vaarannettaisiin potilasturvallisuus. Ihan sama kuinka kaukaa äidit joutuvat matkustamaan synnyttämään. Pääasia on, että säästetään. Sama tilanne on kaikessa. On mm. laskettu, että päivystyskäynnit vähenevät keskittämisen myötä. Sehän on ilouutinen kaikille, tai niin luulisi. Keskittämisen myötä matkat kasvavat ja tällöin esim. Hulda Humppilasta (tai mistä lienee) ei niin vaan pääsekään tarvittaessa päivystykseen. Niinpä Hulda vetää särkylääkettä nassuun, vaikka olisi pää kainalossa ja valtimot tukossa. Myöhemmin Hulda sitten saa kalliimpaa ja pidempiaikaisempaa hoitoa siksi, että hänen ongelmiinsa ei puututtu ajoissa.
Tämä. Joka asiassa tämä sama tilanne. Hesarissa eräs äiti kertoi muutamia päiviä sitten, että kätilöiden kiireen vuoksi lapsi kärsi synnytyksessä hapenpuutteesta. Onko meillä todella varaa vammauttaa lapsia?
Säästäminen hoitamatta jättämällä johtaa lisääntyneisiin kuluihin, kun vaikeasti sairaiden ja vammautuneiden määrä kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Synnytin kymmenen vuotta sitten edesmenneellä Kättärillä, ja siellä oli kamala kiire. Kätilöitä oli suht paljonkin, mutta eivät tehneet kuin pakolliset jutut tyyliin tipan vaihtaminen, muuten istuivat kansliassa. Kukaan ei ehtinyt käymään kanssani läpi synnytystä, vaikka siinä sattui ja tapahtui enemmänkin (alkoi raskausmyrkytyksellä, päättyi leikkaussaliin) enkä saanut kunnollista imetysohjausta. Olin niin poikki valvomisen takia, että vaan itkin itkemistäni toisena yönä, eikä huoneessa käynyt kätilö reagoinut siihen mitenkään. On vissiin ihan normaalia että uusi äiti itkee lohduttomasti kovaan ääneen parkuen, ollessaan yksin vauvan kanssa huoneessa keskellä yötä?
Antibiootti ei aina ehtinyt tulla ajallaan, siitä piti muistutella. Myös pahoinvointilääkkeen kanssa kesti. Koko käynnistä jäi sellainen olo että ketään ei kiinnosta eikä kukaan välitä.
Mä kyllä ihmettelen tämän palstan negaatioita. Sain 10 vuotta sitten Kättärillä ensimmäiseen synnytykseeni riittävästi ohjausta ja neuvoja imetykseen. Apu oikea-aikaista ja sopivaa. Toinen synnytys sujui myös hyvin. Ja kansliassa istumista en ehtinyt havaita, toki olin vain pari päivää kokonaisuudessaan eikä ollut raskausmyrkytyksiä yms.
Vierailija kirjoitti:
Voi lässyn lässyn. Eivätkö naiset osaa tehdä asioille mitään? Aina vedetään tämä "jos miehet sitä ja tätä" -kortti esiin.
No tämä. Naiset huutaa myös, että jos miehillä olisi kuukautiset, tamponit olisi ilmaisia.
Kukaan ei ole vielä ikinä kertonut, mitä miehet saa ilmaiseksi?
Tai esimerkiksi missä asioissa miehillä on paremmat oltavat? Syöpäseulonnatkin on vain naisille.
Mä en käsitä, miksi erikoissairaanhoidossa työskenteleville "elämän ja kuoleman" -hoitajille ei makseta enemmän palkkaa.
Ymmärrän, miksi jonkun nukkuvan terveyskeskuksen yököille ei makseta siitä lääkkeitten annostelusta enempää, tai kotihoidossa vanhusten kotona kiertäville hoitajille. Olen ollut terveyskeskuksessa pitkiä aikoja vierailijana, mummo ja äiti ovat olleet siellä hoidettavana vuodeosastolla, ja ne hoitajat oikeasti siellä tekevät sitä perussairaudenhoitoa ja työ on kiireestä huolimatta tasaisen varmaa ja tappavan tylsää, koska hoidettavat ovat aika stabiilissa tilassa, ei siellä elvytellä vähän väliä.
Mutta synnytyksessä "pääroolissa" oleville kätilöille, joiden käsissä on joka synnytyksen hetkellä pienen ihmisen henki, että heille ei makseta ansionsa mukaan suurempaa palkkaa?? Samaan aikaan hoidat kolmea synnytystä ja hypit huoneesta toiseeseen, joudut elvyttämään elotonta vauvaa ja vastaat ihmisten hengistä päivittäin konkreettisesti.
Mielestäni teho-osastolle ja synnytysosaston hoitajille ja etenkin kätilöille pitäisi maksaa peruspalkkaa, joka alkaa kolmosella. HUS etenkin voisi rahalla houkutella kätilöitä, joita ei oikeasti enää muuten saa.
Uskomatonta, että kätilöt saavat samaa palkkaa kuin perussairaanhoitajat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, kätilöiden odotetaan esim tulemaan vapaalta töihin ilman eri korvauksia, sijaisia ei palkata, ylitöistä ei makseta, suurin osa tekee vain määräaikaista pätkää, heitä ei pidetä sairaaloissa yhtä tärkeinä kuin joidenkin muiden osastojen henkilökuntaa, ei katsota välttämättömäksi varmistaa että synnärillä on varahenkilöstöä riittävästi. Niin että jos yksi vuorollinen kätilöitä vaikkapa joutuu korona-altistuksen vuoksi karanteeniin niin ne jäljelle jääneet tekee sitten kahden edestä töitä, kun ei äideille voi oikein sanoa että pidätelkää pari viikkoa.
No, eivät kätilöt takuulla ole ainoa ammattikunta joka vedetään toukille, mutta onhan se todella ikävä tilanne sekä synnyttäjille että kätilöille, jos vuorossa ei vaan ole riittävästi henkilökuntaa tai se henkilökunta on burnoutin partaalla. Yritä siinä sitten olla kannustava ja empaattinen yhdelle synnyttäjälle, jos mielessä pyörii koko ajan että pitäisi olla jo seuraavassa huoneessa auttamassa ja pakolliset kirjaukset tekemättä ja syödäkin olisi kiva ehtiä edes pikaisesti vuoronsa aikana.
Jos joku suostuu vapaa- ajalla vastaamaan, kun työnantaja soittaa tai jäämään ylitöihin, kun työnantaja pyytää tai tekemään extravuoroja ilman erilliskorvausta( hälytysraha), niin se on jokaisen oma onhelma- ja myös se syy, miksi nämä asiat eivät koskaan muutu. Vttu , että te olette lampaita!
Niin se on, mutta moni hoitoalalla on kiltti ja empaattinen, ja suostuu tulemaan jos vaarana olisi muuten potilasturvallisuuden vaarantuminen. Siksi kai nämä asiat ei muutu ikinä. En siis itse ole kätilö, tämä on vaan kaverin kertomaa. Hän sanoi ettei todellakaan ilman hälytysrahaa mene extravuoroihin, mutta ilmeisesti joku menee kun tilanne ei koskaan muutu. Ja esimiehet levittelee käsiään ja sanoo että kaikesta pitää säästää, ei voi mitään.
Tismalleen sama juttu monella alalla. Omallanikin. Jos kukaan ei mene, niin sitten se seuraavana vuoroon menijä saa huudot asiakkailta. Miehellä sama juttu ja äidilläni. Tuttavamies ei saa yrittäjänä mitään päivystyslisää tms. Sunnuntailisistä puhumattakaan. Äitini puolestaan käy eläkkeellä tuuraamassa laiskoja saikuttajia.
Tuossa jutussa näemmä puhuttiin synnytyssalikätilöistä. Ongelmia lienee myös lapsivuodeosastoillakin, ainakin OYS:sta lakkautettiin jokin aika sitten kokonaan osasto, jolla hoidetaan raskaanaolevia ja gynekologisia vaivoja. Nämä on siirretty lapsivuodeosalstoille. Siellä on "sulassa sovussa" samalla osastolla niin pikkuviikkoiset supistelijat, raskausmyrkytystapaukset, keskenmenoepäilyt, kohdunpoiston kokeneet sekä vastasynnyttäneet vauvoineen. Voi vaan kuvitella, mikä siellä on 1. potilasturvallisuus, kun synnyttäneiden / vastasyntyneiden hoitoon perehtyneet joutuvatkin hoitamaan myös raskausvaivoja ja 2. potilastyytyväisyys. Ei kauhean hyvä tilanne ole naiselle, joka pelkää menettävänsä odottavansa vauvan kuunnellessaan ympäriltä kuuluvaa vauvojen itkua. Yritä siinä olla sitten supistelematta. Tai sinulta on kohtu juuri poistettu etkä voi enää ikinä saada vauvoja ja viereisessä sängyssä on vastasyntynyt äiteineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MINÄ ja MINUN ala.
Eipä ole esim renkaiden vaihtajat uhriutuneet näin sesonkiaikana ovat joutuneet painamaan pitkää päivää. Tai päivystävät sähkövikojen korjaajat myrskyaikoina. Tai Carunan asiakaspalvelijat haukkumapuheluista. Tai siivoojat, joiden työkuorma on lisääntynyt varmasti näin korona aikana
Mikä vaivaa hoitoalalla olevia? He ovat se maailman napa?Vauvapalsta ei koskaan petä. Kuolkoon tai vammautukoon synnyttävät äidit ja vauvat, koska naisvaltaisilla aloilla ei vaan voi olla rankkaa tai epäasiallisia työolosuhteita.
T. En ole hoitoalalla
Vauvapalsta ei tosiaan koskaan petä! Puhutiinko tuossa sanallakaan siitä etteikö alalla olisi rankkaa? EI. Siinä oli pointtina hoitoalalla työskentelevien itsekkyys, että heillä ja vain heillä on rankkaa! Kuntelee nyt ketä tahansa ihmiset on ylikuormitelluja!
Ps. Toivottavasti renkaidesi pultit on riittävän kireällä.Että hoitoalalla olevat eivät saisi tuoda julki sitä, että heillä on kiire ja potilasturvallisuus vaarantuu, kun renkaidenvaihtajilla on rankkaa. Just,
Tuntemani mekaanikko saa muuten aika hyvät korvaukset aina tuosta renkaidenvaihtorumbasta. Hoitoalalla ei sellaisia näy ja puhutaan myös aika paljon pidemmästä kiireajasta kuin muutaman viikon rengassesongista. Onko renkaidenvaihtajienkin kesälomiin puututtu?
Tämä.Onko renkaanvaihtaja kolmivuorotyössä pyhää arkea ympäri vuoden?Onko renkaanvaihtajat juhlapyhät töissä ja muu perhe viettää joulua yhdessä?
.Määrätäänkö renkaanvaihtaja toiseen vuoroon aamuvuoron jälkeen kun iltavuorosta puuttuu renkaanvaihtaja?En muista mistään lukeneeni että renkaanvaihtajille olisi joskus määrätty pakkolaki töihin, ettei saa lakkoilla palkkojen puolesta.
Kaikkihan sen tietää, että kätilöopistolla oli aivan hirveitä kätilöitä! Nyt ne on sitten levittäytynyt Espoon sairaalaan ja Naistenklinikalle. Muut ammattiryhmät siellä kärsii kätilöiden käytöksestä.
Kätilöt vois katsoa peiliin ja miettiä sitä omaa yhteistyökykyä. Tietenkin on vaikea tehdä töitä kun on 90% muun henkilökunnan ja omien työkavereiden kanssa joku mykkäkoulu menossa.
Ensiksi pitäisi käsitellä nämä synnytysväkivalta- ja ilokaasuasiat myös ammattiryhmän sisällä ja tunnustaa, että myös kätilöissä on täysin alalle sopimattomia henkilöitä.
Kätilöt haluaa nykyisin leikkiä jotain seksiterapeutteja. Kätilö haluu tehdä omassa officessa päivätyötä ja istua palavereissa. Synnytyssalityö ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lässyn lässyn. Eivätkö naiset osaa tehdä asioille mitään? Aina vedetään tämä "jos miehet sitä ja tätä" -kortti esiin.
No tämä. Naiset huutaa myös, että jos miehillä olisi kuukautiset, tamponit olisi ilmaisia.
Kukaan ei ole vielä ikinä kertonut, mitä miehet saa ilmaiseksi?
Tai esimerkiksi missä asioissa miehillä on paremmat oltavat? Syöpäseulonnatkin on vain naisille.
Terveydenhuollosta on ihan tutkittua tietoa, että naisen kipua ja oireita vähätellään. Esimerkiksi sydänoireet naisilla kuitataan närästykseksi siinä missä miestä tutkitaan ja hoidetaan.
Aika alkaa olla kypsä eutanasian sallimiselle.
Terveydenhuolto on aivan kriisiytynyt. Tekopyhää selittää jotain etiikasta ja moraalista ja elämän kunnioittamisesta, kun samaan aikaan monisairaan vanhuksen elämä ja hoito hoitokodissa on aivan ala-arvoista.
Miksei ala voi väläyttää lakon uhkaa? Ilmoitus, että esim. 6 kk aikaa tehdä työoloista inhimillisemmät palkannoston ja/tai henkilöstömäärän noston suhteen (työvoimaa tietenkään ei ole loputtomiin saatavilla). Muussa tapauksessa päivämäärällä XX.YY. ala pyöriköön vaikka viikon ilman tekijöitä. Siinä ajassa ehtisi useampikin pappa ja mt-kuntoutuja potkaista tyhjää, joten luulisi rattaiden alkaa pyöriä. Vai ollaanko liitossa niin munattomia ja empaattisia, ettei tätä voida harkitakaan? Ennemmin jatketaan kitinän sävyttämää työntekoa? Sittenhän kyse nimenomaan on kutsumusalasta: on tiedostettu alan ongelmat (tuskin kukaan alalle kouluttautunut voi sanoa tulleen yllätyksenä), mutta hakeuduttu silti alalle ilman todellista aikomusta vaatia parempia työolosuhteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ihmettelen tämän palstan negaatioita. Sain 10 vuotta sitten Kättärillä ensimmäiseen synnytykseeni riittävästi ohjausta ja neuvoja imetykseen. Apu oikea-aikaista ja sopivaa. Toinen synnytys sujui myös hyvin. Ja kansliassa istumista en ehtinyt havaita, toki olin vain pari päivää kokonaisuudessaan eikä ollut raskausmyrkytyksiä yms.
Kun sinulla meni hyvin, oletat että muilla sujuu asiat samalla tavalla? Kohtelu on aina hyvää ja potilaan tarpeet otetaan huomioon? Se nyt vaan ei mene niin.
Synnytyksessä on kysymys kahdesta ihmisestä: nykyisestä ja tulevasta veronmaksajasta. Vertaukset vanhusten hoitoon eivät liity samaan kategoriaan eivätkä tähän ketjuun.
Huono kokemus synnytyssairaalasta poistaa tehokkaasti halut hankkia lapselle sisarus. Tästä seuraa että meidän pitää houkutella lisää nuoria ihmisiä muista maista voidaksemme säilyttää luottoluokituksemme nykyisellä tasollaan.
Vierailija kirjoitti:
MINÄ ja MINUN ala.
Niinpä! Ihan sama meno kaupan alalla, ei oteta sijaisia ja minimillä mennään. Toki ala on on eri, mutta ihan yhtä rankkaa on meillä muillakin. Näistä ei vaan puhuta.
Mua ihmetyttää tämä "jos miehet synnyttäisivät niin tilanne ei olisi tämä". Sama kuin "jos miehet olisivat raskaana, olisi raskausajan olut jo keksitty". Miksi miesten pitäisi tehdä asiat meidän puolestamme? Väitätkö, että vain miehet voivat päättää asioista?Tietenkin asianlaita heijastelee naisvaltaisten alojen arvostusta yleensäkin, mutta itse ollaan suostuttu tekemään paskalla palkalla ja aina niitä ilmaisia ylitöitä, syyllistetään työkaveria joka ei halua tehdä ylimääräistä vuoroa. Itse jäin pelkäksi keikkalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se on kun synnytykset keskittyy pkseudulle ja suurimpaan muutamaan kaupunkiin. Kyllä pienemmissä sairaaloissa on rauhallisempaa
Tätä kehitystä mm vihreät ajavat. Hirveitä massakaupunkeja massapalveluineen... ja pohjoisessa lakkautetaan kaikki, kun on niin vähän synnytyksiä. Siellä synnyttäjän lähdettävä ensimmäisestä supistuksesta sairaalaan eikä ole varmuutta ehtiikö silloinkaan. Lapsia syntyy teiden varsille.
Laitatetaan sitten aluetukia että Savukoski ja Vieremä senkun kasvaa ja paranoo.
Kerro omat ratkaisusi äläkä jauha vihreistä. Mitä sinä tekisit toisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MINÄ ja MINUN ala.
Eipä ole esim renkaiden vaihtajat uhriutuneet näin sesonkiaikana ovat joutuneet painamaan pitkää päivää. Tai päivystävät sähkövikojen korjaajat myrskyaikoina. Tai Carunan asiakaspalvelijat haukkumapuheluista. Tai siivoojat, joiden työkuorma on lisääntynyt varmasti näin korona aikana
Mikä vaivaa hoitoalalla olevia? He ovat se maailman napa?
Carunan haukkumapuhelut ja vammautunut vauva ovat samalla viivalla? Ok.
Kätilöillä alkaa nyt olemaan samanlaista kun vanhustenhuollon hoitajilla. Siitä tämä poru. Eivät ehdi enää kutoa kansliassa sukkaa ja sekös harmittaa.