Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää puhe hyvistä valinnoista

Vierailija
02.05.2021 |

Vuosi sitten korkeakoulutusta valmistuneena näkee hyvin, miten menestyviltä ihmisiltä unohtuu se miten paljon jo pienet erot lähtökohdissa vaikuttavat todennäköisyyteen menestyä. Puhutaan fiksusta rahankäytöstä ja oikeista valinnoista, vaikka tosiasiassa jo lähtökortit ovat olleet erilaisia. Niin sanottu Monopoli-ilmiö, missä alussa enemmän rahaa saanut uskoo voittaneensa pelin hyvän pelisilmän ja onnistuneen strategiansa vuoksi. Tässä teille 2 eri esimerkkiä eri tavoista elää elämää, missä valinnat ovat molemmilla olleet rationaalisia sekä henkilökohtainen panos oman hyvinvointinsa eteen ollut samaa suuruusluokkaa. Vain lähtökohdissa ja tuurissa on ollut eroa.

1. Petri tulee keskiluokkaisesta perheestä, eli ei ole syntynyt kultalusikka suussa, mutta saanut ns hyvät eväät elämään. Petri on käynyt koulunsa hienosti, ja valinnut lähteä opiskelemaan alaa missä on perinteisesti hyvä palkkaus. Lisäksi Petrillä on pieni pesämuna n. 15 000€, minkä on saanut perinnöksi isovanhemmiltaan. Valmistumisen jälkeen Petrin opiskelemalla alalla menee edelleen hyvin, ja Petri saa itselleen heti vakituisen työpaikan. Koska Petri on sijoittanut perimänsä 15 000€ jo hyvissä ajoin, on potti nyt noin 25 000€ arvoinen. Vakityön ja sijoitustensa turvin, Petri hankkii itselleen omistusasunnon jo heti 25-vuotiaana maisterina. Täten Petri voi aloittaa varallisuutensa keräämisen jo hyvin nuorena, ja välttyy suuremmalta työelämän aiheuttamalta stressiltä.

2. Petra tulee myös keskiluokkaisesta perheestä, ja on käynyt koulunsa hyvin. Petran isovanhemmat ovat kuitenkin olleet hyvin köyhiä, eli heiltä Petra ei ole saanut suoraa perintöä. Myös Petra haluaa pelata varman päälle ja valitsee turvalliselta tuntuvan alan. Tapahtuu kuitenkin iso muutos teknologiassa, ja päälle iskee korona mikä suistaa Petran varmoina pitämät työmarkkinat kaaokseen. Petra valmistuu suoraan kortistoon. 10 vuoden päästä Petra on edelleen määräaikais- ja nollatuntisopimuskierteessä ja omaan asuntoon kiinni pääseminen tuntuu mahdottomalta. Lopulta Petra saa vakituisen työpaikan uudelleenkouluttautumisen jälkeen, mutta palkkaus on huonompi. Koska Petralla ei ole alkupääomaa, ja vuokrat ovat kalliita, pitää Petran asua vuokralla ainakin 10 vuotta ennenkuin voi ostaa itselleen pienen yksiön kaupaungin laidalta. Jatkuva epävarmuus tulevaisuudesta syö Petran mielenterveyttä, ja hän kokee voivansa huonosti.

Oma tilanteeni ei ole vielä yhtä huono kuin Petran, mutta ärsyttää jatkuva puhe "fiksuista elämänvalinnoista", vaikka kyse on monesti yhtä paljon myös sattumasta. En ottanut esimerkkeihin edes mukaan niitä rajuimpia tapauksia, vaan kyse oli lopulta hyvin pienistä eroista lähtökohdissa. Vaikutus on silti merkittävä.

Ajatuksia?

Kommentit (238)

Vierailija
1/238 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan vielä lisätä, että tietenkin toivon kaikille enemmän Petrin kaltaista tilannetta. Ärsyttää kuitenkin, jos "Petrit" alkavat saarnaamaan siitä, miten "Petrojen" olisi pitänyt tehdä parempia valintoja elämässään menestyäkseen. Kyse ei todellakaan ole aina valinnoista. AP

Vierailija
2/238 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai tuurikin merkitsee, mutta oman näkemykseni mukaan omilla valinnoilla voit vaikuttaa siihen todennäköisyyteen millä tuuri osuu kohdallesi. Itse olen tehnyt töitä koulun ohella 15-vuotiaasta lähtien ja viettänyt pidemmän pätkän ulkomailla jotta opin kunnolla englantia. Sekä työkokemukseni että kielitaitoni olivat merkittäviä tekijöitä siinä, että sain hyvän työpaikan heti valmistuttuani. Joten kyllä väittäisin näiden omien valintojeni vaikuttaneen merkittävästi, vaikka ne toki eivät olleetkaan mitään takeita sille että kaikki menisi hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/238 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai tuurikin merkitsee, mutta oman näkemykseni mukaan omilla valinnoilla voit vaikuttaa siihen todennäköisyyteen millä tuuri osuu kohdallesi. Itse olen tehnyt töitä koulun ohella 15-vuotiaasta lähtien ja viettänyt pidemmän pätkän ulkomailla jotta opin kunnolla englantia. Sekä työkokemukseni että kielitaitoni olivat merkittäviä tekijöitä siinä, että sain hyvän työpaikan heti valmistuttuani. Joten kyllä väittäisin näiden omien valintojeni vaikuttaneen merkittävästi, vaikka ne toki eivät olleetkaan mitään takeita sille että kaikki menisi hyvin.

Hienoa, että sait itsellesi hyvän työpaikan. Kuten sanoin, toivon maailmaan enemmän Petrin onnea kuin Petran epäonnea. Mielestäni on myös selvä, että omilla valinnoilla on tottakai paljonkin merkitystä siihen miten menestyy. Pointtini oli siinä, että käytännössä identtisiltä tuntuvat elämänvalinnat voivat johtaa todella erilaisiin lopputuloksiin liittyen ihan siihen, millaiseen perheeseen on syntynyt ja millä geenilotolla. Jätin tarkoituksella kirjoitukseni ulkopuolelle kaikki "Monivammainen yh-perheen köyhä lapsi vs. Ritarihuoneen sukuun kuuluva Ullanlinnassa asuva rikas miljonääriperheen lapsi"-esimerkit. Kyse oli kahdesta samanlaisesta perheestä, missä ainut ero oli siinä, että toinen sai pienen perinnön isovanhemmiltaan ja toinen ei. Sen lisäksi "Petralla" kävi yksinkertaisesti huono tuuri työllistymisen kanssa syistä, mitkä eivät johtuneet hänestä itsestään. Kuitenkin isolle osalle ihmisistä on todella vaikeaa ja vastenmielistä myöntää, miten iso rooli puhtaalla sattumalla on sen kannalta että on itse menestynyt. Tunne siitä, että voi itse kontrolloida elämänlankojaan on monelle varmasti tärkeä voimavara.

Vierailija
4/238 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
5/238 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on totta. Sattumalla ja sillä minkälaisen taloudellisen perinnön saa on todella isoja vaikutuksia elämään. On myös olemassa ihmisiä jotka ei ole edes suunnitelleet tulevaisuuttaan juurikaan mutta Hannu hanhia sattuvat oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Ajatus että jotenkin voisi kontrolloida elämäänsä liittynee turvallisuudentunteeseen. Ajatus että kaikki on täysin sattumanvaraista on psyykeelle ja egolle katastrofi.

Vierailija
6/238 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että sait itsellesi hyvän työpaikan. Kuten sanoin, toivon maailmaan enemmän Petrin onnea kuin Petran epäonnea. Mielestäni on myös selvä, että omilla valinnoilla on tottakai paljonkin merkitystä siihen miten menestyy. Pointtini oli siinä, että käytännössä identtisiltä tuntuvat elämänvalinnat voivat johtaa todella erilaisiin lopputuloksiin liittyen ihan siihen, millaiseen perheeseen on syntynyt ja millä geenilotolla. Jätin tarkoituksella kirjoitukseni ulkopuolelle kaikki "Monivammainen yh-perheen köyhä lapsi vs. Ritarihuoneen sukuun kuuluva Ullanlinnassa asuva rikas miljonääriperheen lapsi"-esimerkit. Kyse oli kahdesta samanlaisesta perheestä, missä ainut ero oli siinä, että toinen sai pienen perinnön isovanhemmiltaan ja toinen ei. Sen lisäksi "Petralla" kävi yksinkertaisesti huono tuuri työllistymisen kanssa syistä, mitkä eivät johtuneet hänestä itsestään. Kuitenkin isolle osalle ihmisistä on todella vaikeaa ja vastenmielistä myöntää, miten iso rooli puhtaalla sattumalla on sen kannalta että on itse menestynyt. Tunne siitä, että voi itse kontrolloida elämänlankojaan on monelle varmasti tärkeä voimavara.

Totta kai saat asian näyttämään täysin sattumanvaraiselta jos katsot ainoastaan yhtä tiettyä valintaa. Jos esimerkkisi Petra olisi halunnut päästä kiinni samanlaiseen pesämunaan kuin Petri, hän olisi myös voinut valita tehdä töitä jo opiskeluaikanaan ja säästää niistä tuloista asuntoa varten. Tämä olisi voinut helpottaa myös työllistymistä. Korona toki on epäonni jota kukaan ei ole voinut ennakoida, mutta normaalisti pystyy oikeilla valinnoilla myös vaikuttamaan todennäköisyyksiinsä työpaikan saamisessa. Tästä ei esimerkiksi käynyt ilmi oliko Petri verkostoitunut paremmin tai kerännyt meriittejä vapaaehtoistyöllä siinä missä Petra on keskittynyt koulukavereiden kansaa bilettämiseen.

Vierailija
7/238 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Sattumalla ja sillä minkälaisen taloudellisen perinnön saa on todella isoja vaikutuksia elämään. On myös olemassa ihmisiä jotka ei ole edes suunnitelleet tulevaisuuttaan juurikaan mutta Hannu hanhia sattuvat oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Ajatus että jotenkin voisi kontrolloida elämäänsä liittynee turvallisuudentunteeseen. Ajatus että kaikki on täysin sattumanvaraista on psyykeelle ja egolle katastrofi.

Jep, ja myös jo ihan pienellä perinnölläkin voi olla ratkaiseva ero sen suhteen miten elämä lähtee rullaamaan. Petrallakin ongelma oli nimenomaa siinä, että alun haasteet näkyivät vielä kymmenenkin vuoden päästä. Näitä ongelmia Petrilla sen sijaan ei ollut, missä myös sattumalla oli oma vaikutuksensa. Kyse ei ole edes siitä, että saako viisikymppisenä sen 200 000€ perintöä vai pelkän purkukuntoisen talon riesakseen, vaan väitän että suurin vaikutus on juuri alkuaikojen resursseilla (sekä sillä sattumalla). Toki se 200 000€ perintö varmasti auttaa pitkäaikaistyötöntäkin, mutta jo nuorena menestynyt pärjää sen purkukuntoisen talonkin kanssa, ja voi siltikin pärjätä paremmin. AP

Vierailija
8/238 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niin pienestä kiinni, että esim isovanhemmilta ei oliskaan jääny mitään. :D ja miesvaltaset alat, usein paljon paremmin palkattuja. ja yleistä myös se, että se 15 000 e tuhlataankin saman tien. Kuten myös että siihen omistusasuntoon tulee remontti josta joutuu ITSE maksamaan sen 25 000 euroo yllättäen.

Toi petran tilanne on mun mielestä ihan normaali tilanne, ei huono, vaikka vuokrat onkin liian kalliita.

Vierailija
9/238 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai saat asian näyttämään täysin sattumanvaraiselta jos katsot ainoastaan yhtä tiettyä valintaa. Jos esimerkkisi Petra olisi halunnut päästä kiinni samanlaiseen pesämunaan kuin Petri, hän olisi myös voinut valita tehdä töitä jo opiskeluaikanaan ja säästää niistä tuloista asuntoa varten. Tämä olisi voinut helpottaa myös työllistymistä. Korona toki on epäonni jota kukaan ei ole voinut ennakoida, mutta normaalisti pystyy oikeilla valinnoilla myös vaikuttamaan todennäköisyyksiinsä työpaikan saamisessa. Tästä ei esimerkiksi käynyt ilmi oliko Petri verkostoitunut paremmin tai kerännyt meriittejä vapaaehtoistyöllä siinä missä Petra on keskittynyt koulukavereiden kansaa bilettämiseen.

Entä jos Petrat ovat nykynuoria keiltä korona vei kesätyöt? Helsingin kaupunki jakaa joku pari sataa kesätyöpaikkaa vuosittain, ja yksityiselle ei alaikäisiä oteta edes nimeksikään. Maalla voi olla eri meininki, mutta ainakin näin pääkaupunkiseudulla. Viestistäsi huokuu juuri se ymmärtämättömyys mitä yritän tässä selittää auki. Mistä tiedät, ettei Petra ole hakenut kymmeniin eri kesätyöpaikkoihin opintojensa aikana? Tiedän useita ketkä ovat tehneet näin, mutta kun niitä töitä ei yksinkertaisesti ole, niin taas huudellaan siitä, että Petrat siellä vaan biletti koulukavereidensa kanssa, kun Petri teki fiksusti ja meni töihin jo opintojen aikana. AP

Vierailija
10/238 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhottaa sanoa rumasti, mutta sillä että vietit hetken ulkomailla oli tuskin mitään tekemistä työpaikkasi saamisen kanssa. Hain joskus sihteerin paikkaa missä vaatimukseni oli sujuvan ranskan puhuminen (CEFR B2). Hakemuksia tuli 200, eipä auttanut lukion vaihtovuosi Ranskassa. Pitää vaan olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan, olla suhteita, tai ihan pirun hyvä tuuri, että juuri sinun hakemuksesi on satuttu edes avaamaan.

Vierailija
11/238 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyy vahvasti turvallisuudentunteeseen. Uskotaan elämän olevan omissa käsissä, vaikka se ei ole. Omat lapseni ovat jo hyvin varhaisessa vaiheessa joutuneet todistamaan elämän sattumanvaraisuutta ja se on vaikuttanut heihin. Ei, he eivät ole luovuttaneet, mutta näen sen suuren ponnistelun ja taistelun, jota he käyvät jaksaakseen.

Vierailija
12/238 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä parempi esimerkki tähän olis ollu vaan suoraan laittaa, että se, että jos EI SAA perintöä, tai elatusta vanhemmiltaan ON täysin eri asia kun ne, jotka saa perintöä 100 000 euroa / joiden vanhemmat antaa kuukausirahaa vielä aikuisenakin lapselleen.

Tossa on jo iso ero ^

15 000 euroo on aika pikkuraha.

Vierailija
13/238 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhottaa sanoa rumasti, mutta sillä että vietit hetken ulkomailla oli tuskin mitään tekemistä työpaikkasi saamisen kanssa. Hain joskus sihteerin paikkaa missä vaatimukseni oli sujuvan ranskan puhuminen (CEFR B2). Hakemuksia tuli 200, eipä auttanut lukion vaihtovuosi Ranskassa. Pitää vaan olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan, olla suhteita, tai ihan pirun hyvä tuuri, että juuri sinun hakemuksesi on satuttu edes avaamaan.

Kuten olen sanonut niin totta kai myös tuuria tarvitaan, mutta pystyt silti vaikuttamaan siihen miten todennäköisesti se tuuri osuu omalle kohdallesi. Teidän viestinne ovat todella vähätteleviä sitä kovaa työtä kohtaan, jota minä olen tehnyt vuosikausia päästäkseni hyvään asemaan. Vaikka tuurillakin on osansa niin se ei yksin vielä riitä kuten te yritätte esittää.

Vierailija
14/238 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä parempi esimerkki tähän olis ollu vaan suoraan laittaa, että se, että jos EI SAA perintöä, tai elatusta vanhemmiltaan ON täysin eri asia kun ne, jotka saa perintöä 100 000 euroa / joiden vanhemmat antaa kuukausirahaa vielä aikuisenakin lapselleen.

Tossa on jo iso ero ^

15 000 euroo on aika pikkuraha.

Luitko muita ketjun viestejä? Etkö oikeasti ymmärrä, että 15 000€ säästämiseenkin voi mennä oikeasti vuosikymmen tai enemmän, mikäli elää jatkuvasti kädestä suuhun ja nollasopparipalkoista 70% uppoaa jonkun toisen taskuihin vuokran muodossa. 15 000€ säästämiseen menisi ihan vakitöissäkin paljon aikaa, sillä vuokrat ovat korkeita eikä kaikilla aloilla ole niin korkeat palkat. Pointti oli juuri siinä, että jo hyvin pieneltä tuntuva etumatka voi aikaansaa ihan järjettömän "kilpailuedun" kohti menestystä. AP

Vierailija
15/238 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten olen sanonut niin totta kai myös tuuria tarvitaan, mutta pystyt silti vaikuttamaan siihen miten todennäköisesti se tuuri osuu omalle kohdallesi. Teidän viestinne ovat todella vähätteleviä sitä kovaa työtä kohtaan, jota minä olen tehnyt vuosikausia päästäkseni hyvään asemaan. Vaikka tuurillakin on osansa niin se ei yksin vielä riitä kuten te yritätte esittää.

Missä kohtaa ap antoi ymmärtää, ettei kovalla työllä olisi merkitystä menestyksen kannalta. Tuskin Petrikaan olisi hyvässä asemassaan ilman kovaa työtä. Petralla meni kuitenkin huonommin juuri huonon tuurin takia. Petrillä oli hyvä säkä, koska sai pienen perinnön. Hohhoijaa...

Vierailija
16/238 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa edes lukea koko juttuasi, mutta miten selität sen että saman perheen lapset voi menestyä hyvin erilailla elämässä

Vierailija
17/238 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on aika laiska, mutta hyvä töissään. Hän sai samalla yläasteella olleen kaverin kautta lopputyöpaikan ja sitä kautta pääsi työelämään kiinni näyttämään kyntensä. Hän on vaihtanut työpaikkaa viisi kertaa 30 vuoden aikana, joista vain yhtä on hakenut itse. Loput on tulleet niin, että entinen työkaveri lähtenyt ja pyytänyt perässä. 

Itsellä taas tuuri toisenlaista: Eka varasija sadasta hakijasta hyvään paikkaan. Se oli hiuksenhieno ero, miksen tullut valituksi, kokemusta toisella vain hieman enemmän - koska oli ikääkin pari vuotta enemmän. Hyvä työpaikka vakaassa vanhassa isossa yrityksessä -> konkurssi. Sinulle joka aloitit urasi 15-vuotiaana, pistän paremmaksi, sillä aloitin 11-vuotiaana ja siitä asti oli joka kesä joku työ ja lukion ohessa tein myös työtä kouluaikana. Moni uskottelee itselleen olevansa muita parempi, vaikka tosiasiassa kyse onm useimmiten tuurista. Tein hemmetisti töitä saadakseni uuden työn ja sitten sain työn, jota en edes hakenut, joten tuurista tässä on kyse. Olin vain oikeassa aikassa oikeaan paikkaan. 

Vierailija
18/238 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa edes lukea koko juttuasi, mutta miten selität sen että saman perheen lapset voi menestyä hyvin erilailla elämässä

Jos et jaksa lukea edes aloitusta, tuskin jaksat lukea vastaustani kysymykseesikään. AP

Vierailija
19/238 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa ap antoi ymmärtää, ettei kovalla työllä olisi merkitystä menestyksen kannalta. Tuskin Petrikaan olisi hyvässä asemassaan ilman kovaa työtä. Petralla meni kuitenkin huonommin juuri huonon tuurin takia. Petrillä oli hyvä säkä, koska sai pienen perinnön. Hohhoijaa...

Koko ketjuahan perustuu nimenomaan siihen että tuuri määrittää miten sinulla menee. Ihan siinä kohtaa.

Vierailija
20/238 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poika oli kohtalaisen laiska hakemaan töitä, patisteluista huolimatta, mutta sitten kun innostui, sai nopeasti määräaikaisen ja vakinaistettiin. Oli yhtenä kesänä kaupassa pari viikkoa sillä kesätyöläisten setelissä ja parina hautausmaalla, siinäpä ne työkokemukset ennen opiskeluaikaa ja pari vuotta vain opiskeli tekemättä mitään töitä kesälläkään kun ei saanut hakemuksia aikaiseksi ja opiskelut sujuivat hitaanpuoleisesti, nippanappa eteni tarpeeksi. Nyt on vakinainen työ omalla alalla, vaikkei ole edes valmistunut vielä. Joten eipä sillä paljon merkitystä ole, mitä lapsena on tehnyt.