Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa lapsi jolle ei saa antaa sokeria

Vierailija
02.05.2021 |

Tuo on oikeasti julmaa vanhemmilta. Tiedän että välipalat on hirveää moskaa suurilta osin mutta tämä kolmevuotias pyytää samaa mitä muutkin ja saa omenan. Sydäntä särkee.

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä voi olla diabetes.

Sokeri ei ole kielletty diabeetikolta.

Vierailija
62/117 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä voi olla diabetes.

Mutta ei myöskään millään muotoa tarpeellista. Sen voi kieltää aiheuttamatta minkäänlaista vahinkoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsellani on molemmilta puolilta perinnöllinen alttius diabetekselle. Siksi emme anna hänelle lisättyä sokeria sisältäviä tuotteita. Ei ole koskaan ollut mikään ongelma, kun emme aikuisina ole tehneet asiasta ongelmaa. 

1. Diabetes ei periydy kuin isältä tyttärelle ja sieltä taas pojalle. Eli sinä se kantaja olet, jos sulla on diabetes. Et muuten. Jos sulla ei sitä ole, lapsen todennäköisyydet saada se on todella pienet. Terkuin isällä haiman vajaatoiminta, mulla ei mitään ja kaikki kolme poikaa terveitä. Mutta itse valintanne teette, oletan, että olette itsekkin samalla dieetillä? Ps. Noin kasvatetut lapset on kaikista rasittavimpia kaverisynttärivieraita, kaikki herkut on nostettava 2m korkeuteen tai kukaan muu ei saa mitään.

Diabetes voi periytyä äidiltä tyttärelle tai pojalle ja samoin isältä. Eihän se oikeastaan suoraan periydy, mutta taipumus kyllä. Siksi samassa perheessä voi olla useampi diabeetikko.

Vierailija
64/117 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä voi olla diabetes.

Diabeettikko ei silti syö sokeria, jos haluaa sairauttaan hoitaa.

Vierailija
65/117 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allergisena en ymmärrä tätä mesoamista "lapsi menee rikki, jos ei saa kaikkea mitä muutkin saavat". Ei mene.

Miksi aikuisilla on tarve ylikontrolloida lapsen ruokavaliota ? Jokainen pienikin makea on liikaa? Aikuisen pitäisi pitää itse huolta omista dieeteistään, ei lapselle tunkea väkisin niitä, lapsi ei ole pikkuaikuinen. Makeaa on monessa muodossa, ei sitä ole pakko tunkea liikaa, muttei liian vähänkään antaa että kaikki on kiellettyä. Lisäksi diabeetikoilta ei ole kielletty kaikkea suklaata ja sokeria. Riippuu missä muodossa sokeri on ja onko se esim. muun hiilihydraatin kanssa, eikä nestemäinen ja paljonko on insuliinia tms. 

Käänteisesti: Miksi aikuisella on tarve tuputtaa lapselle ruoka-aineita, joissa ei ole mitään ihmiselle välttämätöntä? Aikuinen voi ihan keskenään kuorruttaa itsensä sokerilla. Ei siihen lasta tarvitse sotkea. Lapsi voi sitten aikuisena valita, haluaako sokeririippuvuutta vai ei. 

Vierailija
66/117 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla laki, että lapsilta ei saisi kieltää kokonaan kaikkea, mitä aivot oikeasti tarvitsevat. Pitäisi olla aika pätevä syy, että on rajattu.

Aivot eivät tarvitse sokeria. Sokerillahan tässä tarkoitetaan lisättyä sokeria, koska omena käy. 

Aivot tarvitsevat glukoosia. Lisäksi lapsi kärsii kun muut saavat ja hän ei. Mitä kidutusta.

Syötät siis pähkinäallergiselle pähkinäsuklaata, ettei vaan joudu olemaan ilman jotain mitä muut saavat? 

Tuo oli aika kaukaa haettua. Ei kukaan saa syöttää allergiselle väärää ainesosaa, silloin on tarjolla muutakin.

No mikä siinä sokerittoman vaihtoehdon tarjoamisessa sitten on ongelma? 

Vierailija
67/117 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allergisena en ymmärrä tätä mesoamista "lapsi menee rikki, jos ei saa kaikkea mitä muutkin saavat". Ei mene.

Ei mene rikki ei, mutta ei se ole kivaa, kun ei voi syödä samaa kuin muut

t. moniallerginen

Itse en kokenut asiaa mitenkään ongelmalliseksi. Syynää lienee se, että ympärilläni olleet aikuiset eivät ikinä tehneet allergioistani numeroa. Ei ollut voivottelua siitä, kun en voi jotain syödä tms. Täysin luontevasti minulle oli tarjolla vaihtoehto, joka minulle sopi ja aikuiset esittivät vaihtoehdon aina positiivisessa valossa eikä niin, että "voi raukkaa, kun et voi tätä syödä, mutta tässä sinulle tuota". 

Vierailija
68/117 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsellani on molemmilta puolilta perinnöllinen alttius diabetekselle. Siksi emme anna hänelle lisättyä sokeria sisältäviä tuotteita. Ei ole koskaan ollut mikään ongelma, kun emme aikuisina ole tehneet asiasta ongelmaa. 

Sokerin saaminen ei liity mitenkään diabetekseen. Se tulee jos on tullakseen oli lapsi saanut sokeria tai ei.

Vierailija
69/117 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene rikki ei, mutta ei se ole kivaa, kun ei voi syödä samaa kuin muut

t. moniallerginen

Mulle kaverit oli kateellisia kun sain maitoallergian takia mehujään Eskimo-puikon sijaan :D

Vierailija
70/117 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä voi olla diabetes.

Diabeettikko ei silti syö sokeria, jos haluaa sairauttaan hoitaa.

Diabeetikko syö samaa kuin muutkin. Sokeria ei tietenkään ylenmäärin kenenkään kannata syödä, mutta ei se diabetekseen vaikuta kummemmin kuin muukaan hiilihydraatti.

Vierailija
71/117 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kuullostaa, että aikuinen on surullinen lapsen puolesta. Jos lapsi ei syö kotona sokerivälipaloja, ei hän sitä tarhassakaan kaipaa vaan syön sen tutun omenan.

Vierailija
72/117 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän kuullostaa, että aikuinen on surullinen lapsen puolesta. Jos lapsi ei syö kotona sokerivälipaloja, ei hän sitä tarhassakaan kaipaa vaan syön sen tutun omenan.

Tämä. Itse sokerikoukussa olevat aikuiset kuvittelevat, että lapsi ei pärjää, jos ei saa sokeria. Oikeasti lapsi ei kaipaa asioita, joihin hän ei ole tottunut. Koskee niin sokeria kuin muitakin asioita. 

Vierailija
73/117 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa

Vierailija
74/117 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun noin hyvin olette asian selvittäneet, niin varmasti tiedätte myös, että sokerin syönti ei liity millään tavoin diabeteksen puhkeamiseen.

Toki. Tiedämme myös, ettei lisätty sokeri ole millään tavoin tarpeellista kenellekään. Sinä ilmeisesti et tiennyt. 

Tuostahan ei ollut kyse vaan siitä, että lapsesi ei saa sokeria juuri diabetesriskin takia. Ja sillä ei voi vaikuttaa mitenkään tuohon riskiin.

Vierailija
75/117 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on lautanen ojollaan odottamassa pullaa niinkuin JOKAINEN muukin saa. Se tässä ei ole reilua. Kyllä lapsi tajuaa jo hyvin varhain että saa eriä mitä muut.

Vierailija
76/117 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että vielä nykyään sokeri liitetään diabetekseen. Diabetes ei tule sokerista, söi sitä kilon päivässä tai ei yhtään.

Vierailija
77/117 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen ryhmässä on yksi perhe jossa lapset eivät saa syödä sokeria. Tämä perhe sitten yrittää kieltää kaikilta muiltakin silloin tällöin päiväkodissa saatavat herkut (meidän päiväkodissa niitä ei todellakaan ole usein). Heidän lapsi kun sitten pahoittaa mielen kun saa eriä kuin muut eli juurikin muut syö jäätelöä ja tämä yksi saa banaanin. Eivät millään ymmärrä ettei heillä ole valtaa päättää muiden lasten ruokavaliosta.

Itse pidän järkevänä sitä, että lapsi opetetaan pienestä asti syömään herkkuja kohtuudella. Meillä ei todellakaan syödä herkkuja joka päivä mutta esim. pieni herkku viikonloppuisin. Olen nähnyt omin silmin lapsuudenystävän kohdalla miten käy kun kotona on totaalikielto herkuille eikä lapset koskaan opi kontrolloimaan herkkujen määrää silloin kun niitä lopulta saa. Ystäväni ja kaksi sisarustaan ovat kaikki todella ylipainoisia aikuisia ja sanovat itsekin että yksi iso tekijä on tuo kodin totaalikielto eikä koskaan oppinut mitään itsekuria ja kontrollia herkutteluu.

Vierailija
78/117 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on lautanen ojollaan odottamassa pullaa niinkuin JOKAINEN muukin saa. Se tässä ei ole reilua. Kyllä lapsi tajuaa jo hyvin varhain että saa eriä mitä muut.

Sehän on vain ja ainoastaan terveellistä, että oppii jo lapsena, ettei kaikkea voi saada mitä muillakin on. Elämä kun ei ole reilua eikä kaikilla mitenkään ole mahdollisuuksia saada kaikkea samaa. Sen kun oppii hyväksymään mahdollisimman varhain, on elämä huomattavasti helpompaa kuin sellaisella, joka oppii, että aina saa kaiken mitä vaan mieleen tulee pyytää. 

Vierailija
79/117 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisi olla lasun paikka?

Vierailija
80/117 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaisi olla lasun paikka?

Oliko sulla muita vitsejä?