reilu 2v tutista ja tuttipullosta vieroittaminen, helpivä
Meillä on syöty tähän asti tuttia päivä- ja yöunille mennessä ja maitoa pullosta myös, muuten juo lasista päivällä juomansa, nyt kävimme reissussa ja tutti " unohtui" kyläpaikkaan, maitoa alkoi kulumaan n.puoli litraa yöunille menon yhteydessä ennenkuin rauhoittuu, (itkee, huutaa äitiä,volisee kaikin tavoin ja tulee pois sängystä.) (ennen riitti max 2dl) välillä vaippa oli yön jäljiltä kuiva) ja sitten sänkylainehtii kun vaippa ei enempäänsä ime ja poika ei herää kun pissattaa, herää siihen kun sänky on märkä ja sitten käy pissalla ja pitäisi saada yöllä maitoa ja painuu meidän sankyyn ja jos maitoa ei anna alkaa hirvittävä huuto, muuten antaisin huutaa mutta samassa meidän huoneessa nukkuu 3.5kk ikäinen vauva joka sitten herää huutoon. tätä on nyt harrastettu n 1vk jätin pullonkin pois 2pv sitten että menee sekin samoilla huudoilla tutin kanssa ja laitoin maidon nokkamukiin mutta pahalta näyttää ja kun yksin taistelee isännän ollessa viikot pois tahtoo lopuksi sitten hermot mennä ja nyt annoin periksi pitkän huudon jälkeen ja annoin pullossa maidon kun ei enää muki kelvannut.
päivällä ei vaippa ole käytössä enää ollenkaan joten tämä tankkaus häiritsee yökuivaksi opettelua. mikähän tässä olisi oikea ratkaisu, pysyäkö lujana ja pitää kumpikin poissa vai antaako tuttitakaisin ja jättää pullo pois vai pullotakaisin ja tutti edelleen pois. tarvitsisin nyt neuvoa tässä asiassa kokeneemmilta.
neuvolassa sanoivat että jättää kumpikin pois samoilla huudoilla mutta tuntuu pahalta huudattaa mutta eipä siihen taida olla muuta ratkaisua, puheen kyllä ymmärtää kunhan vain haluaa mutta itse ei osaa vielä puhua, elekieli on sitäkin parempi.
Kommentit (7)
Hei,
Meillä ei ollut ongelmaa tutin kanssa, vaan se jäi pois itsestään pojan ollessa 1,5v. Maitopullo sen sijaan on ollut erittäin rakas. Aina päivähoidostaan tullessa halusi pullon maitoa ja tuntui ettei juuri muuta syönytkään illalla. Hoidossa ei pulloa annettu. Unimaito piti saada ja jos heräsi yöllä oli paljon helpompi saada nukkumaan pullon avulla.
Meillä pullo jäi pois melkein kolmivuotiaana. Jälleen kerran hän huusi iltamaitoa, vaikka oli syönyt kerrankin runsaan iltapalan. Sanoin, että jos vielä otat maitoa tulee oksennus. Ei auttanut huuto oli kova ja annoin maidon. Oksennushan siinä tuli. Sitten sanoin, että äiti ei enää tällaisia siivoa, ja poika oli samaa mieltä, että ei kiva oksentaa. Sitten ehdotin vaan nätisti, että vietäisiinkö aamulla pullot roskapönttöön. Poika vei ne omasta tahdostaan aamulla roskiin. Jonkin verran itkua siitä tuli, kun tajusi että roska-auto vei ne. Sitten vain häntä kehuttiin pullon pois jättämisestä, ja ostin hänelle yhden lastenlaululevyn jota oli haluttu monta kuukautta. Ihmeen pienellä itkulla sitten meni, ja poika tajusi että ei siinä itku auta kun roska-auto vei ne pullot. Tämän jälkeen tuli heti yökuivaksi.
En sitten tiedä vaikeuttaisiko teillä se, että vauva saa maitoa ja tuttia. Mutta meillä auttoin keskustelu ja se että vei itse pullot pois.
Tuttia ei enää huudetaa vaan huuto johtui pullosta ja toden näköisesti juuri sen vuoksi että vauva saa pullosta maidon, pienemppi pahahan se pullo on kuin tutti. annoin pullon jo ennen huutoa joten ei saanut huutamalla pulloa takaisin. taistellaan sitten myöhemminn uudelleen... kiitos kuitenkin vastanneille.
meillä on sekä tutti että pullo otettu kerralla pois, Tutti vuoden iässä kun poika itse heitti ne roskiin, en enää ostanut uusia. kaksi yötä heräili ja kiukutteli ja huudon kanssa nukkumaan, mutta sen jälkeen on yötkin ollut paljon rauhallisempia kun ei ole tarvinnut etsiä tuttia.
Pullonkin otin pois 1,5 vuoden iässä, kerrasta poikki menetelmällä. pullon sijaan annoin nokkamukin, muutama päivä tapeltiin, maitoa ei olis millään halunnu juoda muusta kun pullosta mutta periksi en antanut ja viikon päästä meni jo ihan tavallisesta mukista. Ei tosiaan kannata antaa takas jos kerran on ottanut pois!
2v on sen verran iso, että ymmärtää hyvin, kun asian hänelle selittää. Itse tekisin niin, että pari päivää puhusin ohimennen, että lapsi on jo niin iso, ettei enää tuttipulloa tarvi kun se on vauvojen juttu. Jos jossakin näkisin, että vauva juo tuttipullosta, niin näyttäsin, että vauva juo, isot lapset ei juo pullosta. voisi myös vaikka selittää, että kun illalla syödään kunnon iltapala ja juodaan maito siinä yhteydessä, niin masu on pullollaan ja on hyvä mennä unikaverin kanssa nukkumaan tai jotain. Huutohan siitä tulee, mutta selittäisin asian vielä uudestaan, huuto loppuu aikanaan. Jos takaisin antaa pullon, niin seuraavalla kerralla varmaan saa tehdä kaksinkertaisen työn, oppihan lapsi että edelliselläkin kerralla pullo tuli takaisin, kun sen perään tarpeeksi huusi.
Tai voisko maidon tilalle laittaa vettä aluksi? Antaa vaihtoehdot, että se tai ei mitään. Pullohan ei sinänsä pahasta ole, mutta se että joka ilta/yö juo maitoa ja näin ollen happohyökkäys jää suuhun ja saattaa aiheuttaa hampaiden reikiintymistä. Kaverilleni kävi näin, heidän lapsi joi 2v ikäiseksi maitoa aina ennen nukkumaanmenoa ja hammaslääkärissä todettiin suun olevan täynnä reikiä tai reiänalkuja. Kaikilla ei välttämättä näin huonosti ole, mutta kyllähän se unipullo kovasti reikiintymiselle altistaa.
kun jätin tutin pois. Oli erittäin vaikeaa. Luin myöhemmin jostain, että tuo ikä on erittäin vaikea tässä asiassa. Ja monen lapsen äitinä myönnän jälkikäteen asian... Eli aikaisemmin olisi pitänyt aloittaa. Poika kyseli varmaan puoli vuotta tutin perään. Ei meinannut millään osata nukkua. Kaksi viikkoa meni ihan itkussa sekä päiväuniaikaan että illalla. Mutta sitten helpotti. Eli pitkää pinnaa tarvitaan.
Tuli tökkökirjoitusta kun kaksi roikkuu käsivarressa:)
meillä lähti tutti viime keväänä, poika täytti huhtikuussa kaksi. oltiin n kuukauden verran puhuttu aina silloin tällöin ohimennen että kun ystäväni saa vauvan niin annetaan tutit vauvalle.
kun vauva nähtiin ensimmäisen kerran sanottiin pojalle että tutti pitäisi nyt antaa vauvalle. ja antoi tosi hienosti. muutamana iltana kyseli perään ei muuten. tutti oli käytössä ainoastaan iltaunille käynnin yhteydessä, ei muuten.
tuttipullo on ollut pitkään jo " riesa" .
joi maitoa pahimmillaan/parhaimmillaan yli litran päivässä! voitte kuvitella ettei ruoka kovin maistunut... lähes joka yö heräsi kerran pyytämään maitoa, joi yölläkin n 2.5dl kerrallaan
viikko sitten päätin että nyt loppu.. kerroin aamulla että nyt jätetään tuttipullot pienille lintu vauvoilla, ne tarvitsevat niitä. jätettiin kassiin ne pihalle.
päiväunille meno kesti melkein 2t, yöunille reilu tunnin.
huutoa, itkua, raivoa, keplottelua ( äiti on pissahätä, äiti tulee kakka, äiti minä menen pois, äiti minulla on nälkä jne jne). päätin etten anna periksi!
syöminen on parantunut tosi paljon tuttipullojen pois jättämisen myötä. juominen ei!
aikaisemmin joi lasista/mukista vettä/mehua. juo nytkin mutta juominen on tosi vähäistä. maitoa ei juo nimeksikään. olen yrittänyt tarjota jugurttia ja keittää puuron maitoon.
lisä kalkkia olen myös antanut.
ajan kanssa uskon että juominen alkaa sujumaan paremmin myös.
en välttämättä itse ottaisi tuttia sekä tuttipulloa molempia samanaikaisesti pois.
Jos olet jo jotain pois ottanut, älä anna takaisin. Lapsi oppii, että saa tahtonsa periksi, jos tarpeeksi huutaa ja meuhkaa. Eli kun olet tutin ottanut ja tuttipullosta siirtynyt mukiin niin paluuta ei kannata edes harkita. Itse heitin pullot ja tutit kirjaimellisesti pois niin ei tullut kiusausta. Toki vieroitus molemmista tehtiin jo vuoden iässä.Tsemppiä!