Miten olenkaan epäonnistunut lapseni kanssa..
Hirvittävä uhmaikä tuolla 6-vuotiaalla. Jos ei jotain saa, huutaa ja karjuu vähintäänkin puoli tuntia. Tänään tuli taas tuollainen valtava uhmakohtaus ihan vaan sen takia, että ei saanut lähteä iskän kanssa kauppaan.
Ollaan vaihtamassa isompaan asuntoon ja kunnostettu tätä vanhaa vähän myyntiä varten. Hitto kun räjähdin kun poika oli uhmassaan piirtänyt permanenttitussilla olohuoneen seinään kunnon töherryksen. Tiesi varsin hyvin että niin ei saa tehdä. Tulin huutaneeksi vähän ehkä liiankin kovasti. Poika alkoi itkemään ihan lohduttomasti. Alkoi säälittämään ja annoin jäätelöä että paha mieli menisi pois. Tiedän että se ei ollut fiksu veto. Olen niin epäonnistunut..
Kommentit (17)
Uhma ja riidat kuuluvat elämään. Oma lapseni oli hyväkäytöksinen ja helppo vielä lapsena.
Ongelmat tulevat jossain vaiheessa sitten myöhemmin. Nuo on pikkujuttuja oikeasti. Putsaa seinä, osta itsellekin jäätelö ja lopeta heti syyllisyydentunnossa rypeminen. Olet maailman paras äiti lapsellesi, se on ihan varma
Sellaista sattuu kaikille.
Älä ensi kerralla anna jäätelöä. Tarjoa vain halauksia ja sano, että anteeksi, äiti tietää, ettei vihaisenakaan tarvitsisi huutaa noin kovaa, mutta kaikilta menee joskus maltti.
Ja hänkin pyytää anteeksi seinään piirtelyään.
Elämä on. Kaikki tekee virheitä. Tärkeintä on että niistä oppii. Sinä selvästi opit kun asiaa jäit pohtimaan. Kyllä se siitä.
Tiedän tunteen. Itsehän mokasin lauantaina ehkä vielä pahemmin. 16v tuli oksennukset rinnuksilla laskuhumalassa kotia. (Kyllä, kotiintuloaika oli, mutta poikaa ei kuulunut. Mies lähti autolla etsimään.) Olin ihan älyttömän vihainen. Huusin pojalle kaiken huoleni ulos. Toinen alkoi itkemään että ei oo hyvä poika. Lopulta itkettiin molemmat. Poika meni suihkuun. Seuraavana päivänä pyysin anteeksi että huusin. Kerroin että olin vain huolissani. Poika pyysi anteeksi että oli juonut ja että ei tullut aikanaan kotiin. Elämä jatkuu.
Jep, odota vaan teini-ikää... Tuntuu seiniin piirtelyt pikkujutuilta.
Rajaus pitää aina vetää loppuun. Tolla tavalla kasvatat vaan rajattoman räkänokan. Tietää että tuhmuuksia tekemällä saa kaiken mitä haluaa kun äiti ei uskalla kieltääkään.
Jäätelöä? No kyllä epäonnistuit ainakin tuossa tapauksessa. Tuollaiselle tuhrijalle ei pitäisi antaa mitään etuuksia. Kovempi kuri käyttöön vain.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Itsehän mokasin lauantaina ehkä vielä pahemmin. 16v tuli oksennukset rinnuksilla laskuhumalassa kotia. (Kyllä, kotiintuloaika oli, mutta poikaa ei kuulunut. Mies lähti autolla etsimään.) Olin ihan älyttömän vihainen. Huusin pojalle kaiken huoleni ulos. Toinen alkoi itkemään että ei oo hyvä poika. Lopulta itkettiin molemmat. Poika meni suihkuun. Seuraavana päivänä pyysin anteeksi että huusin. Kerroin että olin vain huolissani. Poika pyysi anteeksi että oli juonut ja että ei tullut aikanaan kotiin. Elämä jatkuu.
Halaus sulle. Olisin varmaan toiminut samalla tavalla. Ei tuossa suurta vahinkoa oo käynyt. Varmasti teinikin ymmärsi miksi olit vihainen. Kuulostaa että teillä on hyvät välit.
Vierailija kirjoitti:
Jäätelöä? No kyllä epäonnistuit ainakin tuossa tapauksessa. Tuollaiselle tuhrijalle ei pitäisi antaa mitään etuuksia. Kovempi kuri käyttöön vain.
Kyllä. Pahoin pelkään että on useamminkin antanut periksi jos on huomannut että rauhoittuu herkuilla...
Oma äitini ei olisi ikinä antanut jätskiä jos olisin pöllön töistä jäänyt kiinni. Korkeintaan tiukemman käskyn lopettaa pillittäminen.
Opettele pitämään kuria. Vähin mitä tuossa voi tehdä on laittaa lapsi putsaamaan itse se seinä. Se puhdistus onnistuu esimerkiksi sinoliin kastetulla rätillä.
Aina pitää pyrkiä siihen, että saat lapselta kitkettyä uhman pois jos lapsi rikkoo avoimesti sääntöjä. Tämä siksi, koska aitoa auktoriteettia ei vanhemmalla ole jos lapsi pitää vanhempaansa pilkkanaan.
Jäätelö ei ollut kovin hyvä idea mutta mennyt mikä mennyt. Olet ihan hyvä äiti.
Haha typerä taisi olla tässä kyllä äiti 😂
Odota vaan mitä tuleman pitää..Meillä yli 40 lapsi ja emme tule ollenkaan toimeen hänen kanssaan.
Tehnyt tyhmyyksiä toisensa perään ja toisissa vika. Vanhemmat ovat hänen mielestään paskoja. Kärsii todennäköisesti epävakaasta persoonallisuudesta.
Joskus tulee mieleen, että kaksin olisi pitänyt jäädä miehen kanssa. Olisi ollut paljon helpompaa.
Et ole kasvattanut. Lapsi tietää, että olet lässy ja annat jäätelöä raivon jälkeen.
Sitä sattuu. Ens kerralla viet rajauksen loppuun saakka. Uhmaikä on joillekin vaikea, mutta menee kyllä ohi.