Miksi nykyään lihavia kutsutaan pluskokoisiksi tai kurvikkaiksi?
Kommentit (54)
Miksi lyhyitä miehiä kutsuttiinkaan?
Ja entä lyhythiuksinen nainen, kananpersetukkako?
Ruoka-aikaan kotona olleet tai ne jotka eivät ole olleet kotona ruoka-aikaan.
ai. minä luulin, että läskejä kutsutaan nykyään kehopositiivisiksi.
Ylipaino on ennen pitkää vakava terveysriski. Siitä kai vielä voi puhua ääneen. Käytetäänkö enää ilmaisua sairaalloisen lihava.
Monenlaisista terveydenhoitoakin rasittavista elämäntavoista saa puhua, alkoholi tupakka ym. Ne ovat ihan yksilön omalla vastuulla tupakoiko ym. Lihavia jotenkin uhriutetaan aivan kuin he eivät olisi itse vastuussa tilanteestaan. Itsekin olen ylipainoinen l. syön liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino on ennen pitkää vakava terveysriski. Siitä kai vielä voi puhua ääneen. Käytetäänkö enää ilmaisua sairaalloisen lihava.
Monenlaisista terveydenhoitoakin rasittavista elämäntavoista saa puhua, alkoholi tupakka ym. Ne ovat ihan yksilön omalla vastuulla tupakoiko ym. Lihavia jotenkin uhriutetaan aivan kuin he eivät olisi itse vastuussa tilanteestaan. Itsekin olen ylipainoinen l. syön liikaa.
No, työmarkkinatukea voitaisiin nostaa, koska kaikki eivät saa lisäksi niitä muita tukia. Voisi huoletta syödä kalaa, marjoja (kaikki ei voi poimia marjoja pakastimeen), kasviksia ja hedelmiä. Kyllä terveellinen ruoka maksaa ja sen huomaa, kun on vähän rahaa käytössä.
Ja juu, on luettu 3 tutkintoa, en juo, en polta enkä pelaa pelikoneita kaupoissa.
Ja ei tarvitse neuvoa, ainakaan työssäkäyvien eikä toimeentulotukea saavien, teidän rahatilanne on täysin eri.
Jokainen saa olla sen kokoinen kun on, mutta jos esim lihavuus aiheuttaa terveyshaittoja, pitää asialle tehdä jotain ja laihduttaa, edes vähän. Koronan vuoksi teholle joutuneista lähes 90% oli LIHAVIA.
Eli ei lihavuus, eikä liika laihuus, sen puoleen, ole terveellistä. Mutta jos mietitään vain ulkonäöllisesti, niin jokainen on kaunis sellaisena kuin on.
Liti-läti-rasvapaiseillakin on oikeus olla kaunis.
Läski on läski, vaikka voissa paistais!
Mun miesystävä kutsuu muakin pluskokoiseksi vaikka omasta mielestäni olen normaali, melkein hoikka.
Häntä ei kuulemma haittaa, että olen iso tyttö. Kummallisia nämä nykyajan kokokäsitykset. Olen 161 cm pitkä ja painan 50 kg. Ikääkin on jo 40 v.
Lihavia on nykyään niin paljon, että puhutaan kurvikkaista, jotta kellekään ei tulisi paha mieli.
Koska kaikki ylipainoiset eivät silti näytä ”valailta” vaan ovat oikeasti hyvännäköisiä ja kurvikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siksi, että lihavasta on tullut haukkumasana sen sijaan, että kertoisi vain isosta rasvan määrästä? Samalla annetaan usein ymmärtää, että kohde on tyhmä, heikkotahtoinen ja fyysisesti vastenmielinen.
En sinänsä kannata totuuden kaunistelua, mutta yksittäisen henkilön nimittäminen lihavaksi on vähän sama kuin sanoisi rumaksi - ainoa tarkoitus on loukata ja nostaa itseä toisen kustannuksella.
Ei minusta lihava ole haukkumasana. Kuten ei homokaan. Se on vain ominaisuus.
sana kuin sana aina voi keksiä uuden samaa tarkoittavan ... esim mustalle
Samoin tyhmää sanotaan ajatusmaailmaltaan rajoittuneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kurvikkuus tarkoittaa että on vyötärö. Ei rivi makkaroita. Toisilla vain se ylimääräinen kertyy oikeisiin paikkoihin. Tavalliset läskit koittaa kohentaa itsetuntoaan kuvittalemalla olevansa kurvikkaita.
Tämä, tämä ja vielä kerran tämä. Itselläni ylimääräinen kertyy vain mahaan eikä mihinkään muualle. Kun vielä pari vuotta sitten olin selvästi lihava niin maha oli kuin olisin raskaana (vaikka olen mies) mutta käsiin ja jalkoihin läski ei kertynyt juuri yhtään. Kehoni oli todella typerän näköinen ja häpesin sitä suunnattomasti. Miettikää itse, muistutin suurin piirtein rantapalloa jolla oli ohuet kädet ja jalat sekä pää. Onneksi sain tiputettua painoa ja lihastakin olen hiukan saanut vetämällä leukoja sekä lenkkeilyn avulla.
Kurvikas tarkoittaa naisellisia muotoja, eli isoja rintoja ja vyötäröön nähden leveää lantiota. Kurvikas voi olla hoikka, normaalipainoinen tai ylipainoinen, mutta jos suurin kurvi on mahan kohdalla, nainen on vain lihava (tai raskaana).
Mä myönnän, että olen huomattavasti ylipainoinen. Mutta ei tunnu kovin kivalta, että sua haukutaan läskiksi.
Mietin aika usein, onko tosiaan nykyään ihan normaalia pitää meitä ylipainoisia jotenkin alempiarvoisia ja haukkua meitä.
Enkä nyt tarkoita, että meillä pitäisi olla erityisiä oikeuksia vaan sitä miten nämä normaalipainoiset ihmiset siihen suhtautuvat. Vihjaillaan tyyliin siitä kuinka kenenkin pitäisi elää, ja pudottaa painoa. Kaikilla se laihdutus ei ensinnäkin suju tuosta vain. Joku pudottaa todella huonosti painoa, vaikka liikkuisi kuinka paljon ja söisi terveellisesti ja vähän kerralla, 5 kertaa päivässä.
Joku pääsee vähemmällä, ja saa puolessa vuodessa reippaasti ylipainosta painoa pois.
Nykyään puhutaan myös paljon kehopositiivisuudesta, ja monet tuntuvat käsittävän sen sellaisena, että se on vain lihavia ja lihavuuden ihannointia varten. Vaan eipä ole, vaan totuus on toinen.
Sillä tarkoitetaan sitä, että kaikenlaiset kehot ovat hyviä sellaisenaan, jokainen on minkälainen on. Kellään muulla ei ole sun kehoon sanomista, koska sä siinä kehossa asut. Vain sinä tiedät, onko sulla hyvä olla sun kehossa vai ei. Ihan sama ootko ylipainoinen, normaalipainoinen vai mitä.
Myönnän, että kun olen laihtunut pari kiloa, olen vähän pirteämpi. Mutta se on mun oma vika, jos sairastun ylipainon takia johonkin sairauteen. Sen lisäksi, että mä olen se joka kannan kiloni, kukaan muu ei niitä joudu kantamaan.
Olen pysynyt saman kokoisena jo vuosia, ja tulen siitä pitämään kiinni, koska en antaisi itseni valua siihen kuntoon, että muut ihmiset joutuisivat minua auttamaan sen takia, että mä olisin jotenkin niin sairaalloisen ylipainoinen etten itse jaksaisi liikkua.
Ja ei, ylipainoni ei johdu siitä, että söisin kokoajan. Jos joku ajattelee, että kaikki lihavat vain syövät, niin se ei johdu siitä. Se rasva kertyy vain eri tavalla, ja riippuu elintavoista. Nuorena söin vain niin, että söin harvoin isoja määriä ja en ollut aina kovin aktiivinen. Toisilla taas voi olla monia muita syitä.
Syy ei ole kaikilla aina sama.
Kurvikkuudesta voidaan olla montaa mieltä, mutta omasta mielestäni se tarkoittaa isoja rintoja, litteää pientä vyötäröä ja isoa pyöreää lantiota.
Itse en koe, että lihavuutta haluttaisiin kaunistella, vaan tosiaan olla kohteliaita. Ethän varmaan estäisi samaa sukupuolta rakastamasta samaa sukupuolta olevaa vain sen takia, koska se on ällöttävää mielestäsi? Niinpä, jotkin asiat voi olla helpompaa pitää omana tietonaan, ja näin estää riintaantumisen ja loukkaantumisen välillänne.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa mennä niin että painoindeksi 25-30 on ylipainoa, 30-35 on lihava ja yli 35 on sairaanloisen lihava.
t. BMI 22 joka ollut myös 19 eli 72kg ja 24,9 eli 94kg silti oli normaalipainon sisällä koko ajan. Tuossa välissä kun yrittää pitää niin se on ihan ok. On siinä hyvin pelivaraa +/- 10kg. Muutokset on hitaita. Mittaa painon pari kertaa viikossa ja jos näyttää että laskee liikaa niin tekee korjausliikkeen ja vastaavasti jos näyttää että nousee liikaa niin tekee korjausliikkeen.
Samasta syystä kuin lihavaa voidaan sanoa esim. rotevaksi, nallekarhumaiseksi tai iskävartaloiseksi. Siksi.