Pojalla vaikea lukihäiriö. On ihan uupunut opiskeluun lukiossa. Mitä apua voi enää edes saada?
Opiskelu on tosi raskasta. Ei meinaa millään ymmärtää lukemaansa. On kokeillut äänikirjoja ja se on auttanut reaaliaineissa. Äidinkieli tökkii todella pahasti. Jos kurssille pitää lukea joku kirja, poika on saanut kuunnella sen. Ongelmia tuottaakin kirjoittaminen. Vaikka on koko peruskoulun saanut erityistä tukea äidinkielessä, tekee ihan käsittämättömiä virheitä. Sanoista puuttuu kirjaimia, ne on väärissä paikoissa, sanavälejä on ties missä.. Esseiden ja kirjoitelmien tekeminen on painajainen pojalle. Reaaliaineissa on saanut tehdä suullisia kokeita, sillä ongelma ei ole pojan osaamisessa vaan kirjoittamisessa. Pahimmillaan pojalla menee ajatus täysin hukkaan kun yrittää kirjoittaa niitä sanoiksi. Mua jo stressaa ylioppilaskirjoitukset vaikka ne on vasta kahden vuoden päästä.. Mitenhän niissä huomioidaan lukiongelmat. Tunnin lisäaika ei auta mitään.. Harmittaa kun poika on tosi fiksu tyyppi ja kiinnostunut opiskelusta, mutta rahkeet ei oikein riitä ja sitten uupuu.
Kommentit (92)
Ylioppilastutkintolautakunnan sivuilta erityisjärjestelyt kohdasta löytyy kaikki tuki jota annetaan, eikä mikään kohta kuitenkaan helpota tehtäviä.
• lisäaika toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeissa
• lisäaika äidinkielen, matematiikan ja reaaliaineiden kokeissa
• erillinen koetila
• oikeus suurentaa kirjasinkokoa
• oikeus käyttää suurempaa näyttöä.
Eli jos ei lisäaika ole riittävä tuki niin eipä tuossa paljoa ole sitten tehtävissä. Harkinnan varaisena saattaa ytl joskus nostaa lukivaikeuden vaikeusasteesta riippuen pistäitä jollain 1 tai 2 pisteellä mutta sekin on aina harkinnan varaista (eli sen varaan ei kannata laskea) ja voi saada vain yhteen kokeeseen kun syksyllä 2020 aloittaneiden on päästävä läpi kirjoitukset viidessä aineessa.
Häiritsee vaan luokassa niitä normaaleja opiskelijoita
Kompensaatio voi auttaa pääsemään läpi jos vaikka yo-kirjoitusten äidinkieli on hylätty. Näin muiden aineiden tuomat pisteet voivat kompensoida sen. Minulle enkku oli vaikeaa ja en päässyt siitä läpi. Pari pistettä jäi puuttumaan, mutta muiden aineiden pisteet kompensoivat sen. En muuten olisi varmaan lukiosta selvinnyt. Tosin tietysti muiden aineiden taso pitää olla riittävä, että saa niitä pisteitä tarpeeksi. Itsellä muut aineet aina 5:sta 8:saan, mutta sain riittävästi pisteitä kun kirjoítin enkun lisäksi 6 ainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule pääsemään ylioppilaaksi, jos ei edes äikästä selviä. lukihäiriöitä on montaa tasoa ja nyt valitettavasti kuulostaa siltä, että poika on väärässä paikassa.
lukion ope[
Höpö höpö, älä kirjoita totena asioista, mistä et tiedä.
Voi kultapieni! Valaisepa sinä kaikki tietävä mitä tässä ei tiedetty. Suomen lukioita koskeva osuus ainakin menee juuri noin. Mitään muuta apua kirjoituksiin ei saa kuin lisäaikaa.
Kulta pieni valaisee.. ne avut voi ihan lukea ytl:n sivuilta, myös sinä. Ja ihan oma kohtaista kokemusta on..
Lue itse. Erillinen tila, lisäaika, fonttikoko, isompi näyttö. Ei näistö mikään auta, jos kokelas ei osaa lukea ja kirjoittaa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi poika on mennyt lukioon ylipäätään koska kai jo yläasteella niitä ongelmia ollut suosittelen vaihtamaan amikseen
Tykkää opiskelusta eikä vielä tiennyt mitä haluaa tehdä isona. Ei kuitenkaan halunnut sähkäriksi tai mekaanikoksi. Tietää että kotona tuetaan ja autetaan parhaamme mukaan. Sen takia uskalsi mennä lukioon. Ap
Onko Celia.netin palveluiden käyttäjä?
Suosittelen myös ottamaan puhelimeen Anki appin ja tekemään Flash cardeja.
Kaverin tyttö alun alkaenkin sopi ja suunnitteli, että käy lukion 4-vuoteen. Juurikin tuon lukihäiriön takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi poika on mennyt lukioon ylipäätään koska kai jo yläasteella niitä ongelmia ollut suosittelen vaihtamaan amikseen
Tykkää opiskelusta eikä vielä tiennyt mitä haluaa tehdä isona. Ei kuitenkaan halunnut sähkäriksi tai mekaanikoksi. Tietää että kotona tuetaan ja autetaan parhaamme mukaan. Sen takia uskalsi mennä lukioon. Ap
Eli esim. kauneudenhoitoalan tutkinto ei kelvannut, koska poika edustaa toksista maskuliinisuutta.
Mulla on lukihäiriö joka todettiin vasta yliopistossa, kun sain itse hankittua ajan testiin. Koko peruskoulun ja lukion ajan mulla oli ongelmia oppimisen kanssa ja tein käsittämättömiä kirjotusvirheitä. Pärjäsin kuitenkin riittävän hyvin ni ei siihen sitten reagoitu. Viimein testiin päästyäni testaaja piti aivan selviönä, että minulla on lukihäiriö ja harmitteli, kun kesti niin kauan että sain diagnoosin ja tarvitsemaani tukea.
Enkä osannut sitten huomioida lukihäiriötä alavalinnassa. Pidän alastani todella paljon (valtiotiede) ja olen älykäs ja osaan asioista. Kuitenkin ala, kute melkein kaikki valtiotieteen, yhteiskuntatieteen ja humanistien alat, tarkoittaa sitä, että opinnot ovat pelkkää lukemista ja kirjoittamista. Olen opintojen loppuvaiheessa ja alan olla ihan poikki ja uupunut lukemiseen. En kuitenkaan halua keskeyttää enää tässä kohtaa ja alottaa elämääni alusta uudestaan. Mieluummin rämmin loppuun ja hakeudun sitten töihin paikkaan jossa ei tarvitse päivät pitkät vain lukea ja kirjoittaa.
Sun lapsen kannattaa miettiä ala, jossa voi käyttää älyä, mutta jossa lukeminen ja kirjoittaminen ei ole täysipäiväistä hommaa. Ei lukihäiriö ole este korkeakoulun käymiselle. Kannattaa kuitenkin valita ala tarkkaan ja hankkia siellä koulussa sitten tukea siihen opiskeluun. Mitä vaikeampi lukihäiriö on sitä enemmän sitä kannattaa pitää mukana alavalinnassa. Kannattaa myös valita ala, jossa pääsykokeisiin ei tarvitse lukea satoja sivuja tekstiä lyhyessä ajassa.
Amikseen ei kannata mennä vain sen takia, ettei siellä tarvitse lukea. Itse kokeilin ja meni elämäninto, kun en saanut tarvitsemaani älyllistä haastetta sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Jos pärjää matemaattisissa aineissa niin siellä ei lukihäiriö välttämättä niin haittaa.
No miten ajattelit ne sanalliset tehtävät. Siinähän se hahmottamisvaikeus tulee esiin.
Saa lisäaikaa.