Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

koira ja vauva

16.08.2006 |

Meillä on 7v shetlanninlammas koira ja 10kk vanha poitsu. Koira on mulle aina ollu sellanen lelli vauva ja kun poika syntyi niin ei koira enää olekkaan ykkönen. Ekat kuukaudet koira oli ihan mahoton kun vauva itki niin koira vinku ihan levottomana ja käveli perässä. Nyt se on helpottanut ja vinkuu vaan silloin kun poika itkee " painajaistaan" .

Mutta nyt olen ärsyyntynyt siitä kun koira on ihan levoton aina kun vauva on hereillä, siis varsinkin jos leikin pojan kanssa niin koira änkee ja tuo palloa tai pehmolelua ja ties mitä. Ja nyt pojalla on auto jossa on soittokello ja se on niin ihmeellinen koiralle että pyörii vaan auton ympärillä ja vinkuu.

Onko tämä enää tervettä koiralle, kokoaikainen vahtiminen ja häslääminen? Mustasukkainen se mielestäni on mutta ei ole ollut paha vauvalle, vauvakin jos läpsäsee tai vetää turkista niin koira vaan hyppää kauemmas.

Nyt kun olen alkanut kieltämään poikaa niin koira hiipii ja alistuu minulle kun luulee että komennan sitä =(

Olen vaan huolissani koiran mielenterveydestä vai onko se vaan paimenkoiran tapa olla koko ajan valppaana?

T.Silja

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira viestii käytöksellään paikkaansa laumassa ja toisaalta myös käsitystään lapsesi paikasta perheestänne. Sheltti on mitä ihanin ja yleisesti myös " lapsiturvallinen" koira, mutta paimentamisen varaan ei voida laskea kaikkia tapoja, ei hyviä eikä pahoja.

En tunne koirasi taustoja, onko koulutettu, touhuatko koirasi kanssa jne, mutta muutos koiran elämään on ilmeisesti ollut melko iso?

Luulen, että olet oikeassa tuossa mustasukkaisuusasiassa ja kun olet sen huomannut, niin sille kannattaisi tehdä jotain nyt heti. Oletko ajatellut, mikä on koiran paikka teidän perheessä? Onko se mahdollisesti sinunkin yläpuolella?

Itse harrastan aktiivisesti tottelevaisuuskoulustusta ja agilityä meidän koirien kanssa, ihan jo siitäkin syystä että näin tehtiin myös ennen vauvaa ja haluan antaa koirille ns. omaa aikaa ja aktiviteetteja niin kuin ennenkin. Muistathan leikkiä myös koirasi kanssa ja järjestää sille tekemistä?

" Mielenterveysongelmista" tuskin on kyse, sheltti on aktiivinen ja sillä, niin kuin muillakin roduilla täytyy olla tekemistä ja toimintaa. Toki se paimentaa, mutta se täytyy erottaa pomottamisesta ja mustasukkaisuudesta. Se voi myös olla aidosti huolissaan, kun vauva itkee, mutta se on eri asia, kun häärätä sinun ja vauvan välissä.

Lelujen äänet voi ihmetyttää koiraa kun koiraa, ilman että teillä olisi mitään ongelmaa :)

En tiedä sun taustoja, kuinka kokenut koiranomistaja olet, eli kuulostaako nämä sinusta itsestäänselviltä asioilta vai kenties vähän " vaikeimmilta" jutuilta, mutta yhtä kaikki suosittelen tosi kovasti menemään mukaan jonkin paikallisen koiraseuran (toko)harkkoihin, siellä osaavat varmasti teitä neuvoa ja koira saa jakamatonta huomiota sinulta!

Vauvat on ihania, mutta niin on koiratkin, vai mitä? ;)

Vierailija
2/5 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä vaikuttaa että koira tarvitsee huomiota sinulta. Koira sressaantuu helposti kun sitä ei enää huomatakkaan yhtä paljon kuin ennen. Ja koira osaa etsiä syyn siihen kun äiti enää huomaakkaan koiraa.. tässä tapauksessa juuri nuo vinkumisjutut. Olisikko mahdollista että touhuaist koiran kanssa jotain kahdelleen tai niin että vauva on mukana touhussa. Esim. pelaatte palloa yhdessä, kaikki kolme.

Itsellä kolme koiraa ja 8 kuinen vauva. Meillä myös koirat sressaa edelleen jos vauva itkee. Silittelen aina siinä koirat että ei ole mitään hätää.. jne. Meillä ainakin koirat tuntevat itsensä tärkeiksi kun pääsevät mukaan leikkeihin;)

Väkisinhän se huomio koiriin vähentyy kun vauva tulee taloon, muttei sen tarvi lakata kokonaan. Siinä helposti koira tuntee mustasukkaisuutta. Vastaus kysymykseesi on että ei kai se hyväksi ole jos koira stressaa koko ajan, mutta kannattaa koittaa tehdä asialle jotain.

Äityli -06 kera kolmen koiran ja vauvan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirani todellakin on aktiivinen ja on paljon myös meidän kanssa leikissä, annan pojan heittää palloa koiralle mutta kun koira on niin kyltymätön, siis se kertakaikkiaan jaksaa vaikka 24 tuntia vuorokaudessa jos joku vaan jaksaa leikkiä sen kanssa, se ei lopeta ennen kun lelut piilotetaan.

En usko että koira pitää itseään pomona, tottelee mua todella hyvin.

No se on vaan huomioitava ehkä paremmin ja otettava enemmän mukaan niin se ei ole sitten ns. tiellä kun se kuuluu leikkiin.

T.Silja

Vierailija
4/5 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luin tän viestin, en voinut olla kirjoittamatta. Meillä myös 7 vuotias sheltti ja 11 kk vauva. Ja koira ollut minulle myös " lellikki" ennen pojan syntymää.

Meillä koira myös häärää ja tuo lelujaan kun leikin pojan kanssa lattialla. Samoin on heti huolissaan jos itkuhälyttimestä kuuluu ääniä. Makaa ulkona mielellään rattaiden vieressä, ja kun kiellän vauvaa, tulee koira heti hädissään ja häntä koipien välissä jalkojeni juureen. Eli luulen kyllä, että se on osaltaan rodulle ominainen tapa.

Meillä koira on aina ollut todella tottelevainen ja kiltti, agressiivista käytöstä se ei ole osoittanut koskaan mitään tai ketään kohtaan. Myös minä välillä poden huonoa omaatuntoa siitä, että koirani ei saa enää nykyään niin paljoa huomiota kuin ennen. Tosin silittelen ja halailen koiraani edelleen paljon, leikkiä koira ei enää viitsi/jaksa kovinkaan paljoa, mutta aikaakaan ei enää ole niin paljoa kuin ennen vauvan syntymää. Tämän huomaa koirasta, se loukkaantuu/masentuu helposti ja menee mököttämään itsekseen muualle.

Kun aikaa on, käytän koiraa kahdestaan lenkillä ja suon sille " erityihuomiota" , koirasta oikein huomaa, kuinka se sädehtii pitkään sen jälkeen. Mielestäni koirani on sopeutunut hyvin vauvan tulon jälkeiseen elämään ja malttaa odottaa omaa vuoroaan. Sheltti on todellakin yksi sopeutuvimmista ja ystävällisimmistä roduista!

Terv. Äiti, poika ja koira

Vierailija
5/5 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä voi olla vaarallista pienen lapsen kanssa, mikäli esiintyy mustasukkaisuutta, joka saa kaiken huomiosi, jonka koira on ennen tottunut saamaan. Kannattaa miettiä tarkkaan miten jatkossa haluat asioiden olevan ja osoittaa koiralle mikä vauvan paikka laumassa on. Yritä rauhoittaa tilanteet kun olet lapsen kanssa esim käskemällä koira maahan, ja vasta sitten suot sille huomiota.

Itselläni on 2 isoa koiraa ja 5 kuinen vauva. Lelut otin koirilta pois jo raskaus aikana, ettei koirille tule epäselväksi mitkä ovat niiden leluja ja mitkä vauvan ja että lelut ovat minun ja koiran hauskanpitoa varten yhdessä, ei koiran ajanvietettä yksin. Koirillani ei ole mitään mielenkiintoa vauvaa kohtaan, mikä on todella hyvä. Niillä ei silti ole mitään asiaa lähellekkään vauvanhoitotilanteissa tai jos kuljen kotona vauva sylissä. Tiuskia ei kannata, käskee vain pois ja osoittaa ettei nyt ole koiran hetki. Jos olen vauvan kanssa, vaikka lattialla leikkimässä, koirani saavat huomiota vasta kun makaavat lattialla nätisti. Eivät silloin kun hakevat huomiota touhuamalla ja vauva on vaarassa jäädä alle. Aamuisin koirat eivät enää edes nouse sängystään kun ennen kun huomaavat että vauvan aamurutiinit on ohi.

Koiran kouluttaminen ja rauhoittuminen sisällä helpottavat huomattavasti elämää koiran kanssa, etenkin jos perheessä on lapsia. Toiset eivät viitsi nähdä vaivaa, lapsi menee monesti rakkaan lemmikin edelle vaikka ihana yhteiselo muuttuneessa laumassa voi monestikkin olla pienestä kiinni.