Jätkäsaari ja Ruoholahti? Millaisia alueita lapsiperheelle?
Kommentit (33)
No mun mielestä aika karuja, ei hirveästi puistoja tai viheralueita, lähinnä vain betonia. Varuillaan saa olla autojen ja meren kanssa. Yhteydet ovat toki hyvät.
Ankeita. En muuttaisi. Luontoa ei näy oikein missään. Palvelut ja yhteydet toki hyvät. Jätkäsaaressa saa ”nauttia” myös kännisistä Tallinnanlaivailijoista, varsinkin jos ratikalla liikkuu😁😁
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä aika karuja, ei hirveästi puistoja tai viheralueita, lähinnä vain betonia. Varuillaan saa olla autojen ja meren kanssa. Yhteydet ovat toki hyvät.
Jätkäsaareen on tulossa ja suurelta osin jo valmistunutkin aivan valtava puisto.
Vähän masentavia paikkoja, en ehdoin tahdoin muuttaisi lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ankeita. En muuttaisi. Luontoa ei näy oikein missään. Palvelut ja yhteydet toki hyvät. Jätkäsaaressa saa ”nauttia” myös kännisistä Tallinnanlaivailijoista, varsinkin jos ratikalla liikkuu😁😁
Meri on luontoa
Oon Aikuinen, joka oli Ruoholahden ensimmäisiä asukkaita aikoinaan, ja parempaa ympäristöä en olis voinut toivoa! ☺️☺️☺️
Ainakin ulkoisesti todella ankeita. Tuulisia, rakennettuja, karuja. Paljon liikennettä ja betonia. En ymmärrä, miksi lapsiperhe sinne muuttaisi. Lapsi tarvitsee leikkipuistoja, luontoa ja rauhallista turvallista ympäristöä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ulkoisesti todella ankeita. Tuulisia, rakennettuja, karuja. Paljon liikennettä ja betonia. En ymmärrä, miksi lapsiperhe sinne muuttaisi. Lapsi tarvitsee leikkipuistoja, luontoa ja rauhallista turvallista ympäristöä.
Jätkäsaareen on tulossa 20 hehtaaria puistoja, eli viidesosa alueen koko pinta-alasta tulee olemaan puistoa. https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutiset/2017-05-29/hyvantoivonpuiston-…
Ruoholahdessa oli puistoja ainakin 10 kun lapsuuteni siellä vietin, sen lisäksi talon piha oli täynnä lasten juttuja. Päivät vietettiin ulkona leikkiessä pihan muiden lasten kanssa.
Näitä kyselyjä lukiessani aina ihmettelen, miksi kysyjä ei käy kyseisillä alueilla kävelemässä. Minä ainakin olen aina tutustunut alueeseen etukäteen, kun olen suunnitellut muuttoa.
Vierailija kirjoitti:
Vilkas liikenne. 5-vuotiaitakin joutuu usein pitämään rattaissa, koska se ei ole kuin yksi harha-askel kadulla ja lapsi on auton/ratikan/polkupyörän alla.
Eiköhän tuohon olisi jokin muukin ratkaisu olemassa kuin leikki-ikäisten rattaissa työntely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätkäsaareen on tulossa 20 hehtaaria puistoja, eli viidesosa alueen koko pinta-alasta tulee olemaan puistoa. https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutiset/2017-05-29/hyvantoivonpuiston-…
On hienoa, että alueen viihtyvyydelle tehdään vihdoinkin jotain. Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että tällä hetkellä Jätkäsaari on erittäin epäoptimi lapsiperheelle. Puiston rakennuksessa kestää kauan. Ja se on silti vain rakennettu puisto. Menee vuosikymmeniä, ennen kuin se kasvaa viihtyisäksi virkistysalueeksi.
Vierailija kirjoitti:
Jätkäsaaren kokonaispinta-ala on ainoastaan yhden neliökilometrin verran, joten sinne ei ihan rajattomasti puistoaluetta riitä. Tässä kuitenkin lista Jätkäsaaren puistoista (joista osa on vasta rakenteilla/paperilla):
- Hyväntoivonpuisto (vastaa kooltaan Kaivopuistoa)
- Lastentalonpuisto
- Naurunpuisto
- Neptunuksenpuisto
- Poseidoninpuisto
- Ruoholahdenpuisto
- Saukonpaadenpuisto
- Selkämerenpuisto
- Tritoninpuisto
- Tulimaanpuisto
Lisäksi (ainakin) kolme koirapuistoa, kaksi liikuntapuistoa, 10+ leikkipuistoa. Tulossa myös yleinen uimaranta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hienoa, että alueen viihtyvyydelle tehdään vihdoinkin jotain. Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että tällä hetkellä Jätkäsaari on erittäin epäoptimi lapsiperheelle. Puiston rakennuksessa kestää kauan. Ja se on silti vain rakennettu puisto. Menee vuosikymmeniä, ennen kuin se kasvaa viihtyisäksi virkistysalueeksi.
"Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että tällä hetkellä Jätkäsaari on erittäin epäoptimi lapsiperheelle."
Riippuu täysin siitä miten kukin määrittelee optimin. Todellisuudessa Jätkäsaaressa asuu todella paljon lapsiperheitä. Meidän lapsiperhe on asunut Jätkäsaaressa viimeiset 8 vuotta. Erityisesti lapset (9 ja 5 -vuotiaat) viihtyvät täällä erittäin hyvin: Paljon kavereita, paljon hienoja leikkipuistoja kävelyetäisyydellä, jotakuinkin kaikki kuviteltavat harrastemahdollisuudet ihan vieressä. Mikä parasta, täällä pystyy lapset liikkumaan ympäri saarta ilman tarvetta ylitellä autoteitä(!). Tämän mahdollistaa Hyväntoivonpuisto.
Tunnen täältä paljon lapsiperheitä jotka ovat muuttaneet isompaan asuntoon perheen kasvaessa. Lähes kaikki heistä ovat muuttaneet Jätkäsaaren sisällä - vaikka hinnat ovatkin pilvissä.
Itse muuttaisin mieluummin johonkin halvemmalle alueelle jolloin saisimme lisäneliöitä, mutta vanhempi lapsi on tehnyt selväksi, että jos muutetaan, muutetaan isompaan Jätkäsaaren sisällä. Mennään siis näillä, sillä ei Jätkäsaaressa aikuisenkaan näkökulmasta mitään vikaa ole...
Vierailija kirjoitti:
Vilkas liikenne. 5-vuotiaitakin joutuu usein pitämään rattaissa, koska se ei ole kuin yksi harha-askel kadulla ja lapsi on auton/ratikan/polkupyörän alla.
En kyllä tunnista ongelmaa vaikka minulla on alle 5-vuotias poika. Ensinnäkin Jätkäsaaren kaikki spåraraiteet kulkevat keskellä tietä ajokaistojen välissä omalla korokkeellaan, joten sinne ei harha-askeleella päädy. Pyörän/skuutin/auton alle voi tietenkin jäädä jos lähtee sokkona säntäilemään kadulle/pyörätielle, mutta näin on missä tahansa kaupunkialueella. Jätkäsaaren aluerajoitus on muuten 30 km/h, eli alempi kuin keskimääräisellä asuinalueella.
Satama ainakin rakentaa seuraavat 10 vuotta. Tulee liikennetunnelia ja lisää laivoja.
Tallinnan liikenne siirretään Länsisatamaan ja ruotsinkipot siirtyvät Katajanokalle.
Talot on rakennettu ainakin helkatin saastuneen maan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätkäsaaren kokonaispinta-ala on ainoastaan yhden neliökilometrin verran, joten sinne ei ihan rajattomasti puistoaluetta riitä. Tässä kuitenkin lista Jätkäsaaren puistoista (joista osa on vasta rakenteilla/paperilla):
- Hyväntoivonpuisto (vastaa kooltaan Kaivopuistoa)
- Lastentalonpuisto
- Naurunpuisto
- Neptunuksenpuisto
- Poseidoninpuisto
- Ruoholahdenpuisto
- Saukonpaadenpuisto
- Selkämerenpuisto
- Tritoninpuisto
- Tulimaanpuisto
Lisäksi (ainakin) kolme koirapuistoa, kaksi liikuntapuistoa, 10+ leikkipuistoa. Tulossa myös yleinen uimaranta.
En kutsuisi puistoksi kumimatolla tai kivillä päällystettyä maaplänttiä jonne on muutama hassu puuntaimi istutettu ja jota merituuli jatkuvasti piiskaa. Noita voi EHKÄ kutsua puistoiksi noin 50 vuoden päästä jos kasvillisuus selviää hengissä.