Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sosionomi, missä olet töissä?

Vierailija
30.04.2021 |

Minne olette työllistyneet? Jos sosiaalialan kenttätyö ei loppuen lopuksi kiinnostaisikaan, pääseekö silti AMK-papereilla paremmin muuallekkin töihin, jopa sellaisiin jotka eivät niin ole sosiaali- ja terveysalan aluetta?

Sosionomin koulutus kiinnostaa, koska päätehtävänä on hyvinvoinnin edistäminen. Olen kuitenkin herkkä ja pelkään uupuvani liian itensiivisessä vuorovaikutuksessa, mitä työ voi ihmisten kanssa pitää sisällään. Mieleeni tullut myös järjestötyön mahdollisuus, sillä voisin olla paremminkin "taka-alalla" kehittelemässä ja ideoimassa. Vaikea toki varmaan tälläisiä hommia löytää.

Mutta, kertokaas minne olette työllistyneet? Muitakin ehdotuksia otan vastaan. :)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvamma-alalla ohjaajan. Työhön sisältyy paljon hoivatyötä.

Vierailija
2/7 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliohjaajan vammaispalveluissa. On mukavaa työtä, välillä asiakastapaamisia ja välillä toimisotyötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut töissä valtakunnallisessa järjestössä, jossa pari kollegaa oli koulutukseltaan sosionomeja. Järjestöalalle kaivataan monenlaista osaajaa, mutta vaatimukset vaihtelevat toki järjestökohtaisesti. Mistä itse olet kiinnostunut? Tutustu kiinnostaviin järjestöihin vapaaehtoistoiminnan ja/tai työharjoittelun kautta ja selvitä millaisiin tehtäviin soveltuisit, ja vaikkapa millaisesta (lisä)koulutuksesta voisi olla hyötyä. Järjestöalalla myös verkostoitumisesta voi olla apua, joten kannattaa siksikin tutustua mielenkiintoisten järjestöjen toimintaan jo opiskeluaikana.

Vierailija
4/7 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä. Olen ollut erään yhdistyksen jäsenenä jo pidemmän aikaa ja alkanut kiinnostamaan järjestötoiminta. Vapaaehtoistoimintakin kiinnostaa, mutta kun tarvisi myös se palkkatyö saada, toki vapaahetoistyötä voisi ohessa tehdä pienimuotoisemmin verkostoitumisen vuoksi. Toki nuo työharjoittelut tulivatkin mieleen, että siinä olisi mahdollisuutta verkostoitua. Ammattia olen pohtinut pitkään ja sitten sosionomi tuli mieleen. Haluaisin että työlläni on merkitys ja se on arvojeni mukaista, mutta sitten tulikin mieleen että jos sosionomin työ on päivittäistä ihmisten kanssa olemista, voi se olla itselleni liikaa. Tykkään myös pohtia ja ideoida rauhassa. Projektit ja hankkeet kuulostavat mielenkiintosilta. Toki ei ole kokemusta, ovatko ne kuinka 24/7 työtä vai jääkö myös perheelle aikaa?

-Ap

Vierailija
5/7 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisempi järjestötyöläinen tässä taas!

Projekti- ja hanketyyppinen työ voi olla toki kiireistä, mutta hyvin toimivassa työyhteisössä kenenkään ei pitäisi joutua paiskomaan niin kovasti töitä, ettei muulle jää aikaa. Oma kokemukseni järjestötyöstä verrattuna nykyisiin tehtäviini kunnalla on se, että järjestössä työ on monimuolisempaa eikä oikeastaan koskaan ole täysin samanlaisia työpäiviä. Päivät aloitettiin aina sopimalla siitä kuka tekee mitäkin, vaikka tietenkin jokaisella oli oma vastuualueensa. Työ oli yhteisöllistä, monipuolista ja palkitsevaa. Kokemukseni on vain yhdestä järjestöstä, jossa oli sillä hetkellä 10 työntekijää, ja eroja eri järjestöjen työkulttuurissa ja toimintatavoissa varmasti riittää.

Vapaaehtoishommiakin voi tehdä täysin omien resurssien mukaan eikä mitenkään säännöllisesti. Itse olen välillä auttamassa esimerkiksi tapahtumissa, ehkä neljästi vuodessa. Kuulun vapaaehtoisverkostoon ja ilmoittaudun avuksi aina kun siltä tuntuu. Nyt oma elämäntilanne on niin hektinen, etten jaksa tehdä niin paljon kun haluaisin. Ei tietenkään kannata haalia lisää tekemistä, jos ylikuormittuminen on muutenkin uhkana. 

Hyvä jos olet jo löytänyt yhdistyksen/järjestön, joka kiinnostaa! Korkeasta motivaatiosta on valtavasti hyötyä eikä se ole mikään itsestäänselvyys. Tsemppiä opiskelupaikan hakuun ja hauskaa vappua!

Vierailija
6/7 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vielä vastauksesta! Tuo työn mahdollinen monipuolisuus olisi juuri plussaa. Olisikin hienoa että työssä yhdistyisi sekä yhteisöllisyys että myös itsenäisyys. Ajattelisin, että järjestöhommissa se voisi olla mahdollista. Toki en tiedä sitten kuinka mahdollista järjestöön on sitten työllistyä, onkohan paikkoja kuinka auki?

Tosiaan vapaaehtoistoiminnan kautta voisi paremmin järjestöön tutustua ja tehdä sen verran kuin kykenee. Totta, tuo motivaatio on todella tärkeää, olen sen huomannut. Se tuo lisävirtaa jos asia itseään kiinnostaa.

Kiitos paljon ja hauskaa vappua myös!

Vierailija
7/7 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnalla aikuissosiaalityössä sosiaaliohjaajana.