Mun poika taitaa olla aika tosi vihainen kun tulee koulusta kotiin.
Löysin "sattumalta" pojan (16v) huoneesta useita kaljatölkkejä. Osasin niitä kyllä etsiäkin. Kaadoin viemäriin. Iltapäivää odotellessa..
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
On se nyt p-kele kun ei raskaan koulupäivän jälkeen yhtä kaljaa voi ottaa.
Tai etes kymmentä. Hiton palstamamma.
Ihan oikein teit, alkoholin juominen on kielletty Suomessa alle 18v ja jos kaupungilla poliisi tapaa lapsen kännissä kaljojen kanssa tulee automaattisesti lasu. Kun on tutkittu isoa joukkoa nuoria, niin heillä on suhteessa enemmän alkoholiongelmia, jotka aloittaneet aiemmin ja joiden juomista on katsottu kotona läpi sormien. Tietysti aina on poikkeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kaljat saa myöhemminkin. Älä sitä kuvittele. Voi kyllä ostaa paremman puutteessa pimeänkin pullon jos ei muuta ole. Siitä sitten venäläistä rulettia pelaamaan. En sano että 16v pitäisi kaljaa juoda mutta on se turvallisempi kuin joku epämääräinen pullo tai pilleri...
Tuota, aikamoista alkoholin vähättelyä. Kyllä kaljastakin saa pään sekaisin. Kyllä moni kokematon teini juo nimenomaan pelkällä kaljalla itsensä oksennuskuntoon.
Joo meillä poika tuli kerran illalla kotiin ja oksensi eteisen lattialle. Pokkana väitti että varmaan mahatauti vaikka oli muutenkin melko sekava. Repusta löytyi monta tyhjää kaljatölkkiä.. olin muuten oikeasti vihainen silloin. Sai itse sotkunsakin siivota.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein teit, alkoholin juominen on kielletty Suomessa alle 18v ja jos kaupungilla poliisi tapaa lapsen kännissä kaljojen kanssa tulee automaattisesti lasu. Kun on tutkittu isoa joukkoa nuoria, niin heillä on suhteessa enemmän alkoholiongelmia, jotka aloittaneet aiemmin ja joiden juomista on katsottu kotona läpi sormien. Tietysti aina on poikkeuksia.
Ja tästä lasusta seuraa sossun soitto ja voivottelua kun nuoret ei tottele ja mitäs niitten kanssa nyt sit :'D
Näin omalla kohdallani kun teininä kaupungilla poliisi kaatoi juomat maahan.
Nykyään en juo mitään, ei maistu. Nuorena hain porukan hyväksyntää ja minulla oli muutama olut iltariennoissa mukana. Harvoin olin oksennuskunnossa. Pikkuhiprakassa oli hauskaa.
Tottakai aikuisena tiedän, että pitäisi nyt kovasti noudattaa lakia ja torua alaikäisiä juomisesta, mutta kyllä katson sormien läpi. Itse olin niin "järkevä" teini, joten olisin tekopyhä jos pitäisin muita jotenkin ihan aivottomina.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset löysi kertan pussillisen kaljatölkkejä pusikosta. Kaatoivat kaljat viemäriin ja veivät iloisina tölkit kauppaan =)
Kerrot lapsille, että seuraavan kerran täytyy tehdä niinkuin Arhinmäen setä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit itse juonut etkä heittänyt hukkaan.
Kuulostaa että ap ei käytä päihteitä..
Mistä sait sellaisen vaikutelman? Laita lainaukset.
"Samaa mieltä että ihmisen pitää voida pitää hauskaa ilman päihteitä. Ihminen ei päihteitä tarvitse". Minun mielestä tuo on ap, vaikka "allekirjoitus" on unohtunut.
No, oliko tuo ap:n kommentti? Ap tai tuon kirjoittaja voi vastata tähän.
Paljon vaikuttaa myös sen teinin luonne. Itseäni ei kiinnostanut alkoholi yhtään alaikäisenä, vaikka meillä kotona ei ollut mitään tiukkaa alkoholikuria ja isäni käytti viikonloppuisin runsaastikin alkoholia. Minua kiinnosti opiskelu ja ratsastus. Toki joskus kävin kavereiden bileissä skootterilla, mutten ikinä juonut niissä. Joskus 18-vuotiaana halusin maistaa jotain skumppaa ja viiniä ja tasan kerran olen ollut niin pahassa krapulassa, että olen oksentanut. Olen nyt 30v. Pikkuveljeni sitten taas on ollut hyvinkin kiinnostunut kaikesta kielletystä kavereidensa kanssa. En tiedä miten muka vanhemmat pystyvät valvomaan, ettei se teini muka koskaan joisi missään, jos ei ole luonteeltaan sellainen "nyhverö", kuin vaikka minä :D
Alkoholi on myös aika voimakkaasti syöpää aiheuttava aine. Luulisi, että tämän jo jokainen vanhempi tietää, joka vähääkään seuraa tutkimuksia. Mitä aiemmin aloittaa sen isommat vaikutukset. Siksi on outoa, että osa ihmisistä niin hanakasti puollustaa nuorten juomista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä asiaa sulla on yksityiseen tilaan tutkimaan paikkoja. Voit sanoä hyvästit teinillesi kun muuttaa pois kotoa. Mutta sitähän sä varmaan haluatkin.
Törkeä yksityisyyden loukkaus, ei jatkoon.
Höpöhöpö!
IKÄRAJA ON 18v! ÄITI on oikeassa!
(ne juo kuiteskin mutta EI SAA HYVÄKSYÄ!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kaljat saa myöhemminkin. Älä sitä kuvittele. Voi kyllä ostaa paremman puutteessa pimeänkin pullon jos ei muuta ole. Siitä sitten venäläistä rulettia pelaamaan. En sano että 16v pitäisi kaljaa juoda mutta on se turvallisempi kuin joku epämääräinen pullo tai pilleri...
Tuota, aikamoista alkoholin vähättelyä. Kyllä kaljastakin saa pään sekaisin. Kyllä moni kokematon teini juo nimenomaan pelkällä kaljalla itsensä oksennuskuntoon.
Joo meillä poika tuli kerran illalla kotiin ja oksensi eteisen lattialle. Pokkana väitti että varmaan mahatauti vaikka oli muutenkin melko sekava. Repusta löytyi monta tyhjää kaljatölkkiä.. olin muuten oikeasti vihainen silloin. Sai itse sotkunsakin siivota.
Tuli kuitenkin kotiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö että Saksassa 16-vuotiaat saavat ostaa kaupasta olutta? Ryyppäilin itse 16-vuotiaana ja ihan normaali minusta tuli.
Nyt ollaankin Suomessa. Ja täällä geeniperimä on vähän pahemmin kallella alkoholismiin.
Suositeltavaa olisi saada edes toisen asteen koulutus loppuun ennen kuin tulee pahimmat kamppailut elämässä.
Geeniperimä? Jos joku on pullea ja syyttää siitä osin geeniperimää, saa paskaiset naurut vastaansa. Alkoholia ei käytetty kovinkaan yleisesti vielä alle sata vuotta sittenkään, mutta se on nyt sitten geeneissä ja yläpeukkuja nousee. Voi jumalauta teitä.
Nyt on tainnut jäädä historiat lukematta...
Vierailija kirjoitti:
Tiukka linja kotona ja vanhempien absolutismi aiheutti mulle ainakin sen, että biletin tosi paljon, kun pääsin 18v pois kotoa.
Riippuu enemmänkin luonteesta. Meillä on valinnut jatkossakin päihteettömän elämän.
Ja jokainen ketjun jeesustelija on itse dokannut tuon ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli kuitenkin kotiin...
Ei varmaan tehnyt samaa virhettä toisten...
Vierailija kirjoitti:
Tiukka linja kotona ja vanhempien absolutismi aiheutti mulle ainakin sen, että biletin tosi paljon, kun pääsin 18v pois kotoa.
Juuri näin. Pahiten mopo lähti käsistä yliopistossa juuri niillä, keillä oli todella tiukka kuri kotona. Tuli vahinkolapsia ja sairaalakeissejä. Normimeininkiä oli puolestaan niillä, keiden vanhemmat oli kyllä asettameet rajat, mutta toisaalta soivat nuorelle ymmärtäväen polun kohti itsenäistä elämää. Tarjottiin viiniä ruoalla ja ehkä siideri silloin tällöin valvotusti. Näkivät siten miten nuori reagoi alkoholiin. Sitten ei pelottanut vaput ja muutkaan enää niin paljoa.
Hyvä, näin kasvatetaan uusi syrjäytynyt hikky.
Terveeseen itsenäistymiseen kuuluu kapinointi, ja omien rajojen hakeminen. Muuten syntyy näitä mammanpoikia ketkä asuu vielä 25v kotona, eikä ole koskaan seurustellut.