Tunnetko ihmisiä, jotka ovat auktoriteettivastaisia? Mistä arvelet heidän asenteensa johtuvan?
Mitä tunteita heidän asenteensa sinussa herättää?
Kommentit (104)
Luulen, että tämä kumpuaa jonkinlaisesta huonosta itsetunnosta, epäluuloisuudesta, kokemuksesta ettei ole muiden vertainen eikä siten kuulu samaan yhteisöön muiden kanssa. Jotkut yrittävät peittää tätä kääntämällä sen niin että nostavatkin itsensä muiden yläpuolelle. Pohjimmiltaan kyse on kuitenkin samasta, erillisyyden tunteesta.
Olin itse nuorena todella auktoriteettivastainen, ja jotain tällaista se oli. Sittemmin itsetunnon parannuttua tuntuu enää vaikealta tavoittaa niitä ajatuskulkuja mitä silloin oli. Silloin niitä kuitenkin piti loogisina ja älykkäinäkin.
Vouhotus, että koko ajan puristetaan vaatimuksilla, vielä neuvotaan: on tehtävä juuri kuten minä sanon. Näin älykkäästä ihmisestä saadaan ahdistunut ja tympiintynyt jo lapsena.
Meitä ei ikinä hiostettu noin kotona.
Jos auktoriteetit, kuten ministerit ja viranomaiset osoittautuvat yksinkertaisiksi ja valehtelijoiksi - mitä he lähes poikkeuksetta ovat - eipä se paljon kunnioitusta herätä.
Aina vaan isompi osa alokkaista passitetaan maitojunalla kotiin, kun he eivät kykene ottamaan käskyä vastaan.