Kuinka usein teet koko talon "lattiasta kattoon" suursiivouksen?
Ennen vanhaan tehtiin perinteisesti joulusiivous ja kevätsiivous, jolloin koko talo pestiin lattiasta kattoon, kaappeja ja nurkkia myöten. Itse olen pyrkinyt samaan, mutta käytännössä se on hyvä joulusiivous ja hyvä kevätsiivous, mutta sellainen "konmaritus", missä ensin tyhjennän kaikki kaapit ja pesen ja puunaan sekä hyllyt, että tavarat yksitellen ja poistan turhat. Pesen ikkunat, verhot, matot, hyllyt, pöydät, joka ikisen kirjan pyyhin pölyistä, lamput jne. Lattialistat, seinät, katot jne. Siis ihan kaiken. Niin sellainen siivous tapahtuu noin kolmen vuoden välein ja siihen menee yhteensä viikko aikaa.
Kommentit (81)
Joka viikko tai joka toinen viikko on tuollainen kunnon siivouspäivä. Itse viihdyn kotona ainakin paremmin jos on puhdasta ja järjestyksessä paikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään tarvetta suursiivoukselle, kun pitää paikat kunnossa pitkin vuotta.
Eli järjestelet vaatekaapin/-huoneen ja pyyhit hyllyt säännöllisesti? Raivaat kodinhoitohuoneen kaikki hyllyt ja pyyhit pölyt hyllyjen päältäkin ihan pitkin vuotta? Siivouskomeron raivaaminen?
Ihan todella kunnioitettavaa. Meillä nämä paikat raivataan vain suursiivouksissa.
Muuten kyllä meilläkin pidetään paikat kunnossa, ihan yleissiivouksella.
Kyllä näin teen eikä tarvitse mitään suursiivouksia.
Kerran vuodessa keväisin. Jouluksikin siivoan tavallista paremmin koko talon läpi, mutta silloin en käy kaikkia kaappeja läpi.
Muutoin meillä imuroidaan päällisin puolin joka päivä (koiria ja lapsia, joten kuraa, karvoja jne riittää).
Tiskit laitetaan aina samantien koneeseen ja kone käy joka päivä.
Pyykkiä pesen n. joka toinen päivä muutaman koneellisen.
Kerran viikossa imuroidaan nurkasta nurkkaan ja pyyhitään pölyt ja pesen vessan.
Joka toinen viikko tampataan matot, vaihdetaan lakanat, pestään jääkaappi ja kylppäri.
Muita kohteita siivoillaan aina sitä mukaa, kun tarve vaatii.
Vaatekaapit käydään kaksi kertaa vuodessa läpi.
Verhot vaihdetaan useamman kerran vuodessa.
Matot pestään kerran vuodessa pesulassa, jos jotain likaa tms. niin itse pesuhuoneessa pestään sitä mukaa.
Kuulostaa paljolta, mutta meillä ei silti ole koskaan niin siistiä, että yllätysvieraat voisivat tulla. Aina on sen näköistä, että tässä talossa ei varmaan koskaan siivota. Johtunee kolmesta koirasta ja kolmesta lapsesta ja emännästä, joka jättää tavaroita lojumaan minne sattuu. Isäntä on siistein meillä.
En tee koskaan mitään suursiivouksia. Kammottaa ajatuskin. Meillä on aina perussiistiä. Kerran viikossa viikkosiivous ja muut inspiraation mukaan. Jouluksikin riittää normaali viikkosiivous. En ymmärrä, miksi kaiken muun tohinan keskellä pitäisi siivota vielä kaapit ja saunakin ja jynssätä kaikki kattoa myöten.
En perusta suursiivouksista. Teen kuun parin välein jotain perussiivouksen lisäksi, siis jotain "isompaa", mutten varsinaista suursiivousta. Joskus se on ikkunoiden pesu, joskus sauna, joskus kappien ja hyllyjen uudelleen järkkäys+pölyjen pyyhintä samalla, joskus terassin siivous öljyämispuuhineen... Semmosia hmm. parin tunnin rupeamia siis.
Mitä milloinkin, siistiä on kyllä ja juurikin aika ajoin jokainen "piilonurkkakin" tulee vuorollaan syyniin.
Miksi ihmeessä seiniä pitäisi pestä? Tai kattoa? Kun ei ole kotona pieniä tahmatassuja niin eipä ole tarvetta.
Ihan liian harvoin. Nyt tänä keväänä olen raivannut taloa huone tai nurkka kerrallaan. Edistymistä rajoittaa aika, laiskuus, roskalaatikon tilavuus ja roskalaatikon harva tyhjennysväli. Raivattavana oli keittiö, khh, takkahuone, yksi makuuhuoneista, vaatehuone sekä eteinen. Puolet tehty, puolet vielä kesken. Siis kohde kerrallaan huone tyhjäksi. Roskat, kierrätettävät, säilytettävät, uudelleen sijoitettavat eri pinkkoihin. Huoneen siivous katosta lattiaan, tarvittavat korjaukset, mahdolliset uudet säilytysratkaisut paikoilleen, tavaroiden järjestely paikoilleen. Päivä per huone siinä menee suunnilleen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä seiniä pitäisi pestä? Tai kattoa? Kun ei ole kotona pieniä tahmatassuja niin eipä ole tarvetta.
Niihin kertyy huonepölyä aivan valtavasti ja keittiöön myös rasvalikaa, huoneesta tulee pölyinen ja tunkkainen.
En jaksaisi ikinä. Yritän pitää keittiön ja olohuoneen aina siinä kunnossa että vieraita voi tulla. Muut huoneet... onneksi niissä on ovet mitkä saa kiinni :) siivoan, järjestän ja pesen kyllä kaikkialla mutta ihan silloin kun on aikaa ja jaksamista. Huone tai kaappi kerrallaan.
Ei tarvitse mitään suursiivouksia, jos pitää asunnon säännöllisesti siivossa. Minä siivoilen silloin tällöin ihan kaikkea.
Eilen illalla pesasin ikkunat, huomenna ehkä siivoan keittiönkaapit ja ensi viikolla vaatekaapit.
Mihin ihmeeseen tuollaisia suursiivouksia oikein tarvitaan, kun siivoaa aina tarpeen vaatiessa?
Jouluksi teen suurimman siivouksen ja sitten juhannuksen maissa. Siivoan kyllä muutenkin "koko ajan" ja aina menossa myös joku siivousprojekti.
Olen joskus täällä lukenut kauhistelua siitä kuinka nykyihmiset siivoaa vaan aina vähän sieltä ja täältä eikä koskaan kunnolla, mutta en nyt tarkoita sellaista. Kerran viikossa siivouspäivä jolloin siivotaan kunnolla, mutta ei sentään mitään kattoja hinkata tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä, se on vaimon hommaa. Minä lähden kaljalle siksi aikaa.
Aikas on pitkät sulla kaljoittelureissut. Vaimolla menee viikko touhutessa hikipäässä ja sulla saman verran tissutellessa. Molemmat yhtä poikki ja heikossa hapessa tuon viikon jälkeen.
Laiskamadot tekevät suursiivousta, kun eivät saa hommaa tehtyä muuten siinä arjen ohella.
En koskaan. Näin kerrostalossa koko talon siivous olisi todella hidas operaatio. Ehkä moni suostuisikin jos menisin soittamaan ovikelloa ja kertomaan että olen tekemässä koko talon siivousta. Harmi kun en työssäkäyvänä ehdi.
Meillä siivotaan säännöllisesti eli joka päivä jotakin paikkaa, mutta silti tehdään pari kertaa vuodessa jonkinlainen suursiivous. Usein ajoittuu kevääseen ja joulun seutuun, mutta muinakin aikoina saatetaan joku kodin paikka suursiivota. Autotalli, varasto, vaatehuoneet jne. tulee siivottua mielijohteiden mukaan pitkin vuotta. Tavaroita karsitaan säännöllisesti, että ei pääse kertymään.
Olemme asuneet uudessa talossamme nyt 10 vuotta ja sopivasti on ollut noin vuoden välein joku isompi juhla, jota varten olemme puunanneet todellakin kaiken lattiasta kattoon ja vieläpä pihallakin.
Ja meillä kyllä siivotaan jatkuvasti jotain, perussiistiltä näyttää aina.
Jouluksi nyt ainakin,ehkä myös juhannukseksi.
Parhaillaan siivoan isoa vanhaa kivitaloa rempan jäljiltä. Paljon on pölyä menneisyydestä, paljon uusista rapatuista seinistä, hiekkapuhalletuista tiilistä jne. Hurja homma! Onneksi primeri ja maali sitovat seinien pölyä mutta lattioita ja huonekaluja saa luututa monta kertaa.
Kotona ehkä pari kertaa vuodessa isompi siivous ja sekin erissä. Silloin jynssään pesuhuoneiden ja vessojen seinät, kaappien päälliset yms mitä ei viikoittain tule tehtyä. Muuten meillä on perussiistiä.
Tai itse asiassa en tosiaan edes muuton yhteydessä pyyhi ja puunaa jokaista tavaraa!