Kuinka usein teet koko talon "lattiasta kattoon" suursiivouksen?
Ennen vanhaan tehtiin perinteisesti joulusiivous ja kevätsiivous, jolloin koko talo pestiin lattiasta kattoon, kaappeja ja nurkkia myöten. Itse olen pyrkinyt samaan, mutta käytännössä se on hyvä joulusiivous ja hyvä kevätsiivous, mutta sellainen "konmaritus", missä ensin tyhjennän kaikki kaapit ja pesen ja puunaan sekä hyllyt, että tavarat yksitellen ja poistan turhat. Pesen ikkunat, verhot, matot, hyllyt, pöydät, joka ikisen kirjan pyyhin pölyistä, lamput jne. Lattialistat, seinät, katot jne. Siis ihan kaiken. Niin sellainen siivous tapahtuu noin kolmen vuoden välein ja siihen menee yhteensä viikko aikaa.
Kommentit (81)
En koskaan. Jäänyt traumat niistä lapsuuden joka viikkoisista äidin puunaamisista missä huudettiin ja äyskittiin päälle niin että oli pakko lähteä aina ulos siksi aikaan. Myös kaikki lomamatkat alkoi aina huutamalla ja riitelemällä kato kun ei hänen hermot ja stressinsietokyky kestänyt matkustelua vaikka matkustelemaan oli pakko päästä.
Vierailija kirjoitti:
Kerran vuodessa.
Ihan aidosta mielenkiinnosta, tässä ketjussa annetaan alapeukkuja siitä, että joku sanoo toisinaan tekevänsä perusteellisen siivouksen, ottamatta mitenkään kantaa muiden siivoustottumuksiin... Miksi? Ärsyttääkö se, jos itse ei siivoa ja joku niin tekee, vai ihan yleisesti vaan kokee suursiivouksen huonoksi asiaksi, vai mitä?
No ei ole tarvetta mihinkään suursiivoukseen, kun pitää paikat puhtaana säännöllisesti. Miksi jättää paikat siihen kuntoon, että pitää tehdä suursiivous?
Vierailija kirjoitti:
Kerran vuodessa.
Ihan aidosta mielenkiinnosta, tässä ketjussa annetaan alapeukkuja siitä, että joku sanoo toisinaan tekevänsä perusteellisen siivouksen, ottamatta mitenkään kantaa muiden siivoustottumuksiin... Miksi? Ärsyttääkö se, jos itse ei siivoa ja joku niin tekee, vai ihan yleisesti vaan kokee suursiivouksen huonoksi asiaksi, vai mitä?
Sottaiset ihmiset tekevät suursiivouksia, kun muuten eivät saa aikaseksi siivota.
En tee kaikkea kerralla. Muutaman kuukauden välein siivoan vessan lattiasta kattoon, siis pesen laatat yms. Wc altaat tietty useammin. Keväällä ja syksyllä pesen ikkunat. Olen jo konmarittanut joten ei ole kaapit täynnä sotkua. Jos vaatekaappi sotkeentuu ajan kanssa, sitten käyn sen läpi ja pyyhin hyllyt. Keittiötä siivoan silloin kun alkaa näkymään roiskeita tms. Lattiat sama juttu, sitten kun siltä tuntuu. Ei suursiivoukseen ole tarvetta minusta jos siivoaa vähän väliä. Asutaan 40m2 kaksiossa miehen kanssa. Hän ei ole omia kamojaan varmaan käynyt muuton jälkeen läpi.
En todellakaan käytä koko viikonloppua tai usemapia päiviä johonkin siivousurakkaan. Siivoan vähän kerrallaan tai vähän reippaammin jos on tarve ja silloin tällöin jotain vaatehuoneen siivouksia, muita urakoita ja täsmäiskuja. Mutta mitään siivousleiriä ei täällä järjestetä. Ei siinä mitään, jos joku haluaa tehdä kerralla koko urakan, jos sen mieleiseksi kokee.
Muutenkin siivoilen viikolla, jotta viikonloppu ei mene pilalle siivotessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran vuodessa.
Sottaiset ihmiset tekevät suursiivouksia, kun muuten eivät saa aikaseksi siivota.
Eli siis alapeukkuja annetaan ennakkoluulojen takia?
Kiitos vastauksestasi, itse tosin teen sen suursiivouksen kerran vuodessa sen takia, että yksinkertaisesti pidän siivoamisesta. Se on aina kesäloman ensimmäiset pari päivää, kun laitan hyvää musiikkia taustalle ja siinä sitten jammailen siivoan koko talon lattiasta kattoon kaikessa rauhassa.
En minäkään tee. Näin keväällä, kun aurinko alkaa paistaa, niin tulee siivottua aika paljon sellaista joka muulloin jää tekemättä, ikkunoiden pesua, suodattimien vaihtoa, autotallin järjestelyä jne.. Varmaan kun on talven jälkeen taas enemmän energiaa. Mutta kaappeja siivoan viikottain, siis yhden kaapin tai hyllyn kerrallaan. Jääkaappia ja hellaa siirrän silloin tällöin keittiötä siivotessa. Seiniä pyyhin välillä. Isoja huonekaluja siirrän silloin tällöin.
Minulle on liian stressaavaa tehdä kaikki kerralla. Mutta jos joku haluaa tehdä niin, eipä se minua haittaa, kunhan ei tee sitä raivoamalla perheelle ja pakolla.
En ollenkaan. En saa sellaista aikaseksi
Sitten kun naisen ainainen vaatimenen alkaa. Vaaditaan asioita mitä ei olla itse valmiita tekemään. Silloin siivoan ja nainen lähtee samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran vuodessa.
Eli siis alapeukkuja annetaan ennakkoluulojen takia?
Kiitos vastauksestasi, itse tosin teen sen suursiivouksen kerran vuodessa sen takia, että yksinkertaisesti pidän siivoamisesta. Se on aina kesäloman ensimmäiset pari päivää, kun laitan hyvää musiikkia taustalle ja siinä sitten jammailen siivoan koko talon lattiasta kattoon kaikessa rauhassa.
Niin minäkin pidän siivouksesta ja siivoan pitkin vuotta eikä ole tarvetta milleen suursiivoukselle.
Ei ole mitään tarvetta suursiivoukselle, kun pitää paikat kunnossa pitkin vuotta.
Te suursiivoojat, millaisia sottapyttyjä te oikeastaan olette, kun kun pitää päästä asunto siihen kuntoon, että pitää ihan tehdä suursiivous?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran vuodessa.
No ei ole tarvetta mihinkään suursiivoukseen, kun pitää paikat puhtaana säännöllisesti. Miksi jättää paikat siihen kuntoon, että pitää tehdä suursiivous?
Taidat asua pienessa yksiossa yksinasi?
Kun pyorat isoa taloa ja perhetta ja kayt toissa ja ELAAT. Siis etta kayt viikonloppuisinkin jossain kivassa paikassa, et vaan repea pesemaan kattoja ja kaapintauksia.
Se ei tarkoita, etta olisi likainen tai siivoton koti. Suursiivou on sita varten etta saisi ne pimeimmatkin nurkat siivottua.
Katos, kun me kaikki ei eleta samanlaista elamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran vuodessa.
Taidat asua pienessa yksiossa yksinasi?
Kun pyorat isoa taloa ja perhetta ja kayt toissa ja ELAAT. Siis etta kayt viikonloppuisinkin jossain kivassa paikassa, et vaan repea pesemaan kattoja ja kaapintauksia.
Se ei tarkoita, etta olisi likainen tai siivoton koti. Suursiivou on sita varten etta saisi ne pimeimmatkin nurkat siivottua.
Katos, kun me kaikki ei eleta samanlaista elamaa.
No en asu pienessä yksiössä. Eikö se ole helpompi siivota silloin tällöin kuin jättää koko suursiivous yhteen kertaan? En käsitä tällaisia suursiivouksia, kun homman saa tehtyä ihan huomaamatta silloin tällöin pikku hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään tarvetta suursiivoukselle, kun pitää paikat kunnossa pitkin vuotta.
Eli järjestelet vaatekaapin/-huoneen ja pyyhit hyllyt säännöllisesti? Raivaat kodinhoitohuoneen kaikki hyllyt ja pyyhit pölyt hyllyjen päältäkin ihan pitkin vuotta? Siivouskomeron raivaaminen?
Ihan todella kunnioitettavaa. Meillä nämä paikat raivataan vain suursiivouksissa.
Muuten kyllä meilläkin pidetään paikat kunnossa, ihan yleissiivouksella.
Suursiivous on laiskojen ihmisten hommaa, jotka eivät siivoa ajallaan.
Kerran vuodessa.