Ekaluokkainen saa kävellä yksin kouluun muttei pyöräillä, emme miehen kanssa ehdi saattamaan koululle joten lapsi sitten kävelee
Ja on harmissaan. Meiltä on koululle suora tie ilman kadun ylitystä, ei auta. Aikuinen saattaja pitää olla niin kouluun mennessä kuin kouluun tullessa!
Kommentit (41)
Samat säännöt kaikille. Jos kerta matka on noin lyhyt, sen voi kävellä.
Niin? Aika monessa koulussa on sääntö, etteivät ekaluokkalaiset saa pyöräillä. Oli jo silloin, kun itse aloitin koulun v. 1982, kevätlukukaudella me kauempaa (yli 3 km) kulkeneet saimme opettajalta erikoisluvan tulla pyörällä.
Niin kun kaikilla ekaluokkalaisilla ei ole sitä suoraa tietä sinne koululle. Koulu on massojen opetusta ja kaitsemista, kai sen ymmärrät.
Koulu ei muuten voi tuota kieltää mitenkään, se on oikeasti suositus, mutta toivottavaa on, että sitä noudatettaisiin.
Kannattaa jutella luokan opettajan ja rehtorin kanssa. Tuohan on koulun oma päätös. Lasten koulussa alle kilometrin päässä asuvat eivät saa pyöräillä kouluun ja ekaluokkalaisilta pyöräily kielletty kokonaan. Ensimmäisellä rajataan koululla olevien fillarien määrää ja toisella parannetaan turvallisuutta koulunpihalla.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Aika monessa koulussa on sääntö, etteivät ekaluokkalaiset saa pyöräillä. Oli jo silloin, kun itse aloitin koulun v. 1982, kevätlukukaudella me kauempaa (yli 3 km) kulkeneet saimme opettajalta erikoisluvan tulla pyörällä.
Nuo säännöt ovat kyllä todella koulukohtaisia, vuonna 1995 olin itse ekalla, ja menin kouluun pyörällä, ilman mitään erikoislupaa.
Ihan hyvä sääntö! Sen verran noilla pienillä pyöräilijöillä on liikennekäytös hakusessa... Vähän vanhemmillakin... Toki aikuisetkin pyöräilee välillä ihan päin v**tua ja täysin itsetuhoisella tavalla, mutta vähemmän se harmittaa, kuin pieni koululainen.
Pieni lapsi ei pysty pyöräilemään ja havainnoimaan muita liikenteessä samaan aikaan.
Meillä ei edes yläkouluun saa mennä fillarilla. Elämä on.
Meidän lapset on pyöräilleet kouluun ekaluokkalaisia 2000-luvun puolivälin jälkeen. Ei tainnut olla mitään kieltoja tai ei noudatettu niitä, en muista. Meiltä oli koululle oli yksi kadun ylitys ja muuten tie kulki puistojen läpi.
Mä ainakin ottaisi yhteyttä kouluun vielä asiasta keskustellakseni jos matka on yli 1 km. Muutenhan tässä ei ole enää lukuvuotta kauaa jäljellä.
Ot, mutta ihmettelen niitä vanhempia, jotka eivät opeta lapsiaan taluttamaan suojatien yli. Just näin joku päivä, kun joku isä veti täysiä pyörällä suojatien yli eikä oikein katsonut edes ympärilleen ja hänen perässään tuli pieni lapsi pyörällä samalla tavalla hidastamatta. Isä ei jäänyt edes odottamaan/katsomaan taakseen, että lapsen on turvallista ylittää tie. Oli varmaan vielä pienempi, kuin ekaluokkalainen.
Vierailija kirjoitti:
Missä tässä oli se ongelma?
Ekaluokkalainen X voisi tai haluaisi mennä polkupyörällä kouluun, mutta koulun säännöt kieltävät kyseisen ekaloukkalaaisen pyöräilyn ilman saattajaa. Kyseisen ekaluokkalaisen vanhemmat eivät ehdi saattajaksi, joten kyseinen ekaluokkalainen ei saa kouluun puöräillä. Mikäli kyseinen ekaluokkalainen itse haluaisi pyöräillä, niin harmittaahan se kyseistä ekaluokkalaista. Aika tosin ratkaisee tämän ongelma reilun kuukauden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei edes yläkouluun saa mennä fillarilla. Elämä on.
TÄH? Te kiellätte lapselta? Koulu ei ainakaan voi tuollaista kieltää.
Säännöillä on monesti taustat. Jos sillä säännöllä, että kielletään ekaluokkalaisten pyöräily kouluun, estetään vaikka muutama onnettomuus niin sääntö on varmasti oikein hyvä. Tarpeeksi monta pikkupyöräilijää on poikkelehtinut eteen pyörätiellä, joten ääni tuon säännön puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Ot, mutta ihmettelen niitä vanhempia, jotka eivät opeta lapsiaan taluttamaan suojatien yli. Just näin joku päivä, kun joku isä veti täysiä pyörällä suojatien yli eikä oikein katsonut edes ympärilleen ja hänen perässään tuli pieni lapsi pyörällä samalla tavalla hidastamatta. Isä ei jäänyt edes odottamaan/katsomaan taakseen, että lapsen on turvallista ylittää tie. Oli varmaan vielä pienempi, kuin ekaluokkalainen.
Mikäli kyseessä pyörätienjatke, niin siitä saa polkea yli sekä aikuinen että lapsi. Toki on fiksua katsoa tuleeko autoja ja paikasta riippuen pyöräilijä voi olla väistämisvelvollinen.
Koulu voi kieltää, mutta kielto ei ole pätevä.
Eli jos kovasti asia ahdistaa niin voi pyöräillä ja olla välittämättä kiellosta.
Ekaluokkalaiselle tosin voi olka haastavaa pitää puolensa sitten kun ope tulee sättimään.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapset on pyöräilleet kouluun ekaluokkalaisia 2000-luvun puolivälin jälkeen. Ei tainnut olla mitään kieltoja tai ei noudatettu niitä, en muista. Meiltä oli koululle oli yksi kadun ylitys ja muuten tie kulki puistojen läpi.
Mä ainakin ottaisi yhteyttä kouluun vielä asiasta keskustellakseni jos matka on yli 1 km. Muutenhan tässä ei ole enää lukuvuotta kauaa jäljellä.
Minä muistan pyöräilleeni 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa ekaluokkalaisesta alkaen noin 2 km matkan ilman kevyenliikenteenväylää melko vilkkaalla ja kapealla tiellä. Muistan, että läheltä piti tilanteita oli ja välillä oli liukasta ja tuli oltua rähmällään autotiellä... Huhhuh, itse en antaisi oman lapseni enää kulkea noin.
Ok.