Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltalukiossa opiskelleet

Vierailija
28.04.2021 |

Te jotka olette opiskelleet iltalukiossa. Miten opiskelitte? Miten käytitte ajan? Luitteko kotona vain kun oli koe ja läksyt. Miten meni opiskelu sujui?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalukio vaatii ihan yhtä paljon kuin päivälukio. Siellä ei pääse sen helpommalla, paitsi ettei ole liikuntaa, kuvista, musiikkia.

Vierailija
2/18 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuin melkein jokaiselle oppitunnille. Kuitenkin, jos luokassa yli puolet oli miespuolisia, lähdin pois. Kotitehtäviäkin tein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin iltalukiota kaksi vuotta. Paljon helpompaa, kuin päivälukiossa. Päivisin nukuin pitkään, luin paljon kirjoja, kävin ystävien kanssa kahvilla ja pelasin tennistä.

Opiskelin huvikseni pitkää saksaa.

Kirjoitin yhden C:n, kolme M:ää, kaksi E:tä ja yhden L:n.

Vierailija
4/18 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin iltalukiota kaksi vuotta. Paljon helpompaa, kuin päivälukiossa. Päivisin nukuin pitkään, luin paljon kirjoja, kävin ystävien kanssa kahvilla ja pelasin tennistä.

Opiskelin huvikseni pitkää saksaa.

Kirjoitin yhden C:n, kolme M:ää, kaksi E:tä ja yhden L:n.

Olin myös jonkin verran pois, koska olin masentunut ja paniikkihäiriöinen.

Vierailija
5/18 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osallistuin melkein jokaiselle oppitunnille. Kuitenkin, jos luokassa yli puolet oli miespuolisia, lähdin pois. Kotitehtäviäkin tein.

Mitä?

Vierailija
6/18 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä?

En ole koskaan tullut miesten kanssa toimeen.

Vierailija
7/18 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi, ei ole ryhmätöitä juuri yhtään. Iltalukio tähtää kirjoituksiin. Päivälukiolla on sosialistava tarkoitus. Päivälukiossa koitetaan opettaa ajattelemaan enemmän. Iltalukiossa kaikki olivat mielestäni mukavia ja kannustavia: sekä opiskelijat, että opettajat. Päivälukiossa päinvastoin.

Koitin iltalukion jälkeen opiskella AMK:ssa. Oli vaikeaa monin tavoin.

Vierailija
8/18 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivälukiossa olisin halunnut esimerkiksi suorittaa filosofian kurssin itsekseni. Opettajalta tuli vastaus, että miten sinä sen pystyt yksin suorittamaan. Iltalukiossa kaikki kurssit olisi voinut tehdä itsenäisesti.

Minusta päivälukio oli lapsellista. Opiskelijat makoilivat sohvilla ja opetuksessa meni turhaa aikaa säätämiseen. Oleilua.

Iltalukiossa keskityttiin asiaan, kun ihmiset olivat aikuisia ja monet tulivat töiden jälkeen tunnille.

Vierailija
9/18 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin töissä iltalukion ajan joten aikaa oli rajallisesti panostaa kaikkiin kursseihin täydellisesti. Käytin eniten aikaa pitkään matikkaan, englantiin ja fysiikkaan. Tavoitteeni oli etten saisi 7-8 huonompia arvosanoja. Sain muutamista kursseista jopa 9-10 koska ne kiinnostivat. Kirjoituksiin sitten valmistauduin paremmin ja kirjoitin jopa 3 ällää.

Vierailija
10/18 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos aiot olla yhteiskunnassa normaalilla tavalla, päivälukio on hyvä. Jos aiot tehdä jotain tavanomaisista rutiineista poikkeavaa, sitten iltalukio on hyvä.

Vierailija
11/18 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistun tämä keväänä ylioppilaaksi, opiskeluni kestivät n. 1,5 vuotta. Raskasta oli töiden ja perheen ohella, ja kun olen lisäksi ollut aina tosi surkea matematiikassa ja kielissä.

Viime syksynä kirjoitin äikän ja reaalin, M ja L. Nyt toinen reaali, (josta en käynyt yhtään kurssia) tod.näk C, matematiikka E ja pitkä englanti A, jonka arvosanasta olen kaikkein onnellisin, kun olin ihan varma ettei läpi mene.

Olin läsnä 99% tunneista ja tein aina läksyt (matikkaa laskin paljon...), ja harjoittelin kokeisiin. Vauhti paljon nopeampaa kuin nuorisopuolella, ja asioista pitää ottaa usein itse selvää, ei kukaan tule ohjeistamaan mitä pitää tehdä, mutta kannustan lähtemään iltalukioon. Itse laitan ilolla lakin päähäni 5.6.

Vierailija
12/18 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin aikoinaan iltalukiossa. Aika paljon piti tehdä hommia, mutta välttyi turhuuksilta, kuten ryhmätöiltä ja esitelmiltä. Keväästä syksyyn olin töissä, mutta muuten opiskelin päivisin ja iltaisin. Iltalukio vaatii itsenäistä ja yritteliästä otetta opiskeluun. Sopi ainakin minun kaltaiselleni introvertille, mutta tiedän monilla olleen hankaluuksia. Jotkut moittivat nopeaa tahtia, itsenäisen työn määrää ja sitä, ettei kukaan ollut auttamassa. Itse kuitenkin rakastin iltalukioaikaa ja joskus sitä haikeudella muistelen.

Vierailija
13/18 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan saman verran luin kokeisiin/tein läksyjä kuin päivälukiossakin. Iltalukio sopi mulle hyvin, kun siellä mentiin nopeammassa tahdissa.

Vierailija
14/18 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin koko lukion iltalukiossa, en osaa verrata päivälukioon. Kävin suunnilleen kaikilla tunneilla, tein aika laiskasti kuitenkin juttuja ja numerot oli jotain 6-9 välillä. Vasta ylppäreihin luin vähän paniikissa. Pärjäsin niissä oikein kivasti L,E,M,M,C ottaen huomioon että olin sellanen toivoton hulivilinuori, jolle mummot pudisti päätään.

Vierailija
15/18 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, jos aiot olla yhteiskunnassa normaalilla tavalla, päivälukio on hyvä. Jos aiot tehdä jotain tavanomaisista rutiineista poikkeavaa, sitten iltalukio on hyvä.

Haha, olipa erikoinen näkemys. Itse kävin iltalukion, mutta koen silti olevani myös normaalilla tavalla yhteiskunnassa: korkeakoulututkinto, työ valtion virkamiehenä, avioliitossa, lapsia ja omakotitalo. Ei rikosrekisteriä.

Vierailija
16/18 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin koko lukion iltalukiossa, en osaa verrata päivälukioon. Kävin suunnilleen kaikilla tunneilla, tein aika laiskasti kuitenkin juttuja ja numerot oli jotain 6-9 välillä. Vasta ylppäreihin luin vähän paniikissa. Pärjäsin niissä oikein kivasti L,E,M,M,C ottaen huomioon että olin sellanen toivoton hulivilinuori, jolle mummot pudisti päätään.

Ja siksi menin iltalukioon etten halunnut sitä päivälukion sosiaalista puolta. Iltalukio oli tosi hiljainen ja rauhallinen, kukaan ei koskaan mölissyt mitään ja tunneilla oli usein eläkeläisiä.

Vierailija
17/18 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinnoistani on jo aikaa, nykyisin on kai lainansaantimahdollisuudet parempia? Läksyt tein ja kokeisiin luin bussissa, töissä ruokatunnilla ja illalla, jos vielä jaksoin. Viikonloput käytin opiskelemiseen. Hyvä koulu oli, kirjoitin 3 laudaturia ja muutkin aineet meni hyvillä arvosanoilla läpi.

Me buumerit ei synnytty kultalusikka suussa. Meidänkin perheessä oli 6 lasta, itse piti itsensä elättää jo 16-vuotiaasta. Nuoremmilla sisaruksilla oli jo helpompi tie.

Vierailija
18/18 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin iltalukiossa aiemmin kesken jättämäni lukioni loppuun. Koska aikuislukion vähimmäiskurssimäärä on pienempi, 44 kurssia, joten olin vuodessa hoitanut homman. Kursseja kerty kyllä  pakollista enemmän, koska aiemmin olin päivälukiossa käynyt noin puoli väliin jo sen - mutta oli vielä mm. äikän, matikan ja historian pakollisia  kursseja jäljellä...

Tunteja oli kurssimääristä riippuen muistaakseni 2-4 iltaa viikossa, yleensä neljästä kuuteen tai kahdeksaan. Kävin samalla amiksen vikaa vuotta, joka oli käytännössä lähinnä työssäoppimisjaksoja vain. Lukion takia sain tehdä lyhennettyjä työpäiviä, joten tavallinen päiväni oli klo 8-14 tai 10-16 töissä, sitten neljäksi tai kuudeksi lukiolle. Läksyjä tein iltaisin ja viikonloppuisin, kuten myös kokeisiin luvun.

Ylppärit oli haastavin osuus, koska oli hieman raskastakin opetella sekä töissä uusia juttuja että ehtiä riittävästi lukemaan kokeisiin. "Lukulomaa" en syksyllä pitänyt lainkaan, kevään kokeita ennen pyysin talvilomaviikon siirtoa työssäoppimisjaksolla niin että sain viikon verran lukea rauhassa.

Opiskelu meni ihan ok, olin tyytyväinen että sain viimein lukioni loppuun. Koin että tuolla tunnit olivat hieman helpompia kuin päivälukiossa, paino opinnoissa oli enemmän omalla opiskelulla kuin tuntityöskentelyllä.