Saako kuivuneen veren pestyä vaatteista millään pois?
Olisi pari paitaa ja yhdet farkut jotka käyneet jo pesukoneessa, mutta veritahrat näkyvät vielä selvästi. Tiedän että tuoreen veren saa heti pestyä kylmällä vedellä, mutta nämä kun ovat kerenneet jo kuivumaan.
Onko konsteja niksejä kellään?
Kommentit (38)
Liota kuivuneet tahrat haaleassa vedessä
Kuivuneen veritahran poisto vie enemmän aikaa, muttei missään tapauksessa ole mahdotonta. Kuivunutta tahraa kannattaa esikäsitellä nestemäisellä pyykinpesuaineella, kuten OMO Pikkujätti pyykinpesunesteellä. Kaada pyykinpesuainetta tahraan ja hiero niin, että pesuaine imeytyy kankaaseen. Mikäli tahra on erityisen pinttynyt, vaate kannattaa liottaa yön yli haaleassa vedessä.
Esikäsittelyn ja liotuksen jälkeen vaate pestään normaalisti pesuohjetta noudattaen.
Tahranpoistoaine tai valkaisuainetta sisältävät pyykinpesuaineet saattavat myös auttaa veritahran poistamista, mutta kannattaa muistaa, etteivät nämä välttämättä sovellu kaikille tekstiileille. Muista aina tutustua vaatteen pesuohjeeseen, erityisesti kun on kyse aremmista materiaaleista kuten silkistä. Jos olet epävarma aineen soveltuvuudesta kokeile ensin huomaamattomaan paikkaan vaatteessa ennen kuin otat tahran käsittelyyn.
Vanhaa tahraa kannattaa esikäsitellä tahranpoistoaineella tai nestemäisellä
pyykinpesuaineella. Pese lopuksi entsyymipitoisella pesuaineella.
• Mikäli tahra ei lähde pois, kokeile lämmintä oksaalihappoliuosta: 1 tl oksaalihappoa
ja 1 dl haaleaa vettä.
• Käsittele tahrat liuoksella, anna vaikuttaa hetki ja huuhtele.
• Pese lopuksi hoito-ohjeen mukaan.
Just äsken tosiaan annoin kuivan verisen paidan seisoa kylmässä vedessä. Puristelin välillä. Veri lähti pois.
Sappisaippua, parempi kuin mikään muu. Yllättävän vähän tunnettu. Äärimmäisen riittoisa myös.
Kiitoksia kaikille oikeista neuvoista. Lähden näillä yrittämään. Täytyypi ottaa joskus myös tuo mainittu sappisaippua testiin.
T.Ap
Sappisaippua ei toimi, vai onko vikaa siinä, että mulla on pala, ei nestemäistä? Miten sen palasen kanssa tulis toimia? Pakkauksen ohjeessakin lukee, että hiero nestettä... Hieronko palaa? Siitä palasta on vaikea liuottaa nestettä, kestäisi ikuisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Kloorilla irroittelin.
Tällä pitää varoa värin lähtöä.
Kostutat sen tahrakohdan kunnolla, sitten hierot sitä palaa kunnolla siihen. Anna vaikuttaa, pese kohta. Olen tällä tavalla poistanut tahroja vaatteista, eikä ole tarvinnut pestä koko vaatetta, esimerkiksi pitkää villakangastakkia.
Tahran käsittelyn jälkeen voi toki pestä koko vaatteen. Kokeile uudestaan, itse löysin tepsivän tavan ekalla kerralla, mutta onhan se mahdollista, ettei aina heti osaa. Tsemppiä, se on hyvä tuote.
Olen ostanut sappisaippuoita jopa lahjaksi, ja kaikki ovat kovasti kiitelleet sen tehoa. Jotkut ostaneet sen itse, kun ovat luonani kokeilleet.
Virtsalla. Luota vaatetta virtsassa (oma käy ihan hyvin) ja pese normaalisti pesukoneessa.
Turha säätää mitään ihmeellistä kun Vanishilla lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Virtsalla. Luota vaatetta virtsassa (oma käy ihan hyvin) ja pese normaalisti pesukoneessa.
Vaate kannattaa liottaa virtsassa vähintään vuorokausi ennen pesemistä niin ehtii kunnolla vaikuttamaan.
Kostutat sen kohdan lavuaarissa. Hankaat kohtaan sappisaipouapalaa ja annat ajan kanssa liota. Kostuta tarvittaessa uudelleen ja hankaa lisää saippuaa. Voi olla yli vuorokaudenkin näin. Yleensä irtoaa jo hyvin tässä vaiheessa. Sitten normaalisti pesukoneessa pesu.
Sappisaippuapala on ainut joka on minulla toiminut näin.
Ensi kerralla pukeudu sadevaatteisiin niin ei haittaa roiskuminen.
Vierailija kirjoitti:
Sappisaippua ei toimi, vai onko vikaa siinä, että mulla on pala, ei nestemäistä? Miten sen palasen kanssa tulis toimia? Pakkauksen ohjeessakin lukee, että hiero nestettä... Hieronko palaa? Siitä palasta on vaikea liuottaa nestettä, kestäisi ikuisuuden.
Hierot sitä palasaippuaa märkään kankaaseen. Alkaa vaahdota. Jätä sappisaippuan vaahto vaikuttamaan esim. vuorokaudeksi, ellei heti huuhdeltaessa lika lähde. Muista vaan hangata sitä saippuaa tahraan uudestaan huuhtelun jälkeen sitten...
Mä aina olen pessyt normaalisti 60 asteessa kuivuneenkin veren. Hyvin on lähtenyt. Tai sitten ei mustassa niin huomaan.
Sappisaippuaa liuoksena tahroihin, anna vaikuttaa 15 min ja koneeseen pesuun pesuaineen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Turha säätää mitään ihmeellistä kun Vanishilla lähtee.
En ole ap mutta kiinnostaa että ihanko oikeasti olette saaneet vanishin toimimaan? Kun lapsi oli pieni, n. 10 vuotta sitten, ostin tuota taaperon vaatteiden ruoka ynm. tahroihin, eikä sillä kyllä lähtenyt koskaan mikään tahra. Ei vaikka hinkkasi sitä tahraa tuolla aineella ja antoi vaikuttaa. Onko vanishin koostumusta parannettu että toimii nykään oikeasti? Veritahrat ei kyllä varmasti sillä lähde.
Esim menkkaveri lähtee kun huuhtelee kylmällä.
Kerran ruotsinlaivalla ostin sämpylän jossa oli rasvaista majoneesia, haukkasin ja täyte roiskahti mustalle puuvillapuserolle.
Kotona laitoin vanishia, ei lähtenyt. Mutta sappisaippualla lähti helposti.
Osta spray-tuotetta nimeltä Vanish. Vaaleanpunainen pullo. Sitä hölväät ja annat olla rutkasti yli suositellun vaikutusajan. Voit myös toistaa käsittelyn ennen kuin laitat vaatteen pesukoneeseen. Tuolla tuotteella olen saanut vaatteista ja lakanoista tahrat pois.