HUS taas otsikoissa synnäreiden työntekijäpulasta
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittoihan nuo uutiset miettimään omaa kesän synnytystä ihan eri tavalla. Olin alunperin toivonut lääkkeetöntä kivunlievitystä mutta jo lisääntyneet synnytykset varmaan hankaloittavat tätä toivetta yhdessä työntekijäpulan kanssa. Puoliso onneksi mukana mutta ensisynnyttäjänä toivoisi tietysti mahdollisimman paljon tukea ja neuvoa.
Vähän eri sävy oli ylen ja hesarin uutisissa. Ylen jutun perusteella synnytykset kyllä hoituvat mutta synnytyksen jälkeen ollaan enemmän omillaan. Hesarin juttu oli jotenkin paljon negatiivisempi.
Saa nyt sitten nähdä minne päätyy synnyttämään.
Nimenomaan LÄÄKKEETÖN kivunlievitys on se, minkä satavarmasti saat, vaikka ois kuinka kiire kätilöillä! Siihen kun ei tarvita lääkörin tai kätilön apua ja läsnäoloa. Ole siis huoleti, ja perehdy esimerkiksi hypnosynnytykseen, vesisynnytykseen, jumppapallon käyttöön synnytyksessä...
Ainakin synnytysvalmennuksessa kerrottiin, että kätilöt antavat akupainantaa yms synnytyksen aikana. Toki puoliso voi hieroa jne mutta monessa sanottiin, että kätilö on siellä paikalla. Mutta ainakaan viikko sitten neuvolassa ei tiedetty ruuhkasta muutenkaan.
Akupainantaa voi opetella itsekin, nimenomaan synnytyksessä autravia akupisteitä voi puolisokin painaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää. Sitten vielä kehdataan ihmetellä syntyvyyden laskua ja lässyttää juhlapuheissa miten Suomi on maailman paras paikka synnyttää.
Haistakaa pitkät siellä johtoportaassa. Tähän pirttiin ei ainakaan synny yhtäkään tenavaa ennenkuin jokaiselle synnyttävälle naiselle voidaan taata hyvä hoito riippumatta synnytyspaikasta tai ajankohdasta.
Suomessa kaikki on olevinaan maailman parasta. En tiedä sitten millä mittareilla katsotaan. Olen itse synnyttänyt Suomessa ja Saksassa. Jälkimmäinen oli parempi kokemus, jo alkuraskaudesta alkaen ja jatkui synnytyksen jälkeenkin miellyttävänä. Sain palvelua ja hoivaa, Suomessa jäin enemmän yksin. Saksassa synnytys oli myös halvempaa.
En lähtisi yleistämään. Saksa on iso maa ja sieltä löytyy kaiken tasoista sairaalaa ja palvelua (kuten Suomestakin). Minäkin olen synnyttänyt siellä kerran, ja kokemus oli kammottava. Synnytystä edeltänyt hoito oli ok, kun minulla kävi todella hyvä tuuri ja satuin pääsemään hyvän Frauenarztin asiakkaaksi. Mutta Hebammea en onnistunut saamaan kun heistä oli huutava pula, ja synnytys ja jälkihoito oli melkoisen huonoja kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyks sama meno. Viime synnytys oli traumaattinen, nytkin pelkään joutuuko synnyttämään käytävälle kun homeiset salit täynnä. Astmaatikkona kärsin kyseisessä talossa olosta. Henkilökuntaa vähän ja ovat aivan loppu. Jos samaan aikaan on multikulti synnyttäjä, on resurssit sidottu aikalailla heihin, ymmärrettävästi kyllä koska kielimuuri ja vieras maa. Samoin kulmahousujen synnytykset sitovat paljon resursseja, ainakin kätilötuttuni mukaan.
Korona-aikaan nämäkään heimot ei toivottavasti saa ottaa koko sukua mukaan.
Kävin äitipolilla ja synnäri siinä vieressä. Oli heimo mukana. Pelkästään miehiä oli 4..
Vierailija kirjoitti:
Hah, mua sukulaistädit vähän dissasi, kun puhuttiin tulevasta synnytyksestäni ja mainitsin, että synnärille on soitettava ennen kuin lähtee sinne tulemaan. Saattaa olla just se mesta täynnä ja ohjaavat muualle, viime kesänä espoolaisia synnyttäjiä neuvottiin lähtemään Hämeenlinnan tai Lahteen, kun koko HUS alueella oli sulku päällä!
"No onpa avutonta, kyllä sitä silloin seitkytluvulla vaan mentiin Kättärille, ja synnytettiin vaikka käytävällä jossei salia ollut vapaana", yritin näille kommentoijille selittää että niih, se sulku meinaa sitä, että KAIKKI synnärin kätilöt ja lääkärit on jo niin työllistetty, että mikäli sulun aikaan pamahdat vaan paikalle, saat sitten vaikka synnyttää yksin siellä käytävällä. Että kyse ei oo nyt mistään "hienostelusta". :D vaan ihan kaikkien turvallisuudesta.
Tyypillistä boomerointia. Ei niille kannata selittää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyks sama meno. Viime synnytys oli traumaattinen, nytkin pelkään joutuuko synnyttämään käytävälle kun homeiset salit täynnä. Astmaatikkona kärsin kyseisessä talossa olosta. Henkilökuntaa vähän ja ovat aivan loppu. Jos samaan aikaan on multikulti synnyttäjä, on resurssit sidottu aikalailla heihin, ymmärrettävästi kyllä koska kielimuuri ja vieras maa. Samoin kulmahousujen synnytykset sitovat paljon resursseja, ainakin kätilötuttuni mukaan.
Kävin äitipolilla ja synnäri siinä vieressä. Oli heimo mukana. Pelkästään miehiä oli 4..
Toivottavasti teille ei käy sama tuuri luin minulle. Oltiin 3 äidin kanssa samassa huoneessasi ja yksi meistä heimolainen. Siellä ramppasi porukkaa ja meteliä riitti. Oli viimeinen synnytys minulle.
Kuka haluaa vapaaehtoisesti katsella päivästä toiseen sarjasynnyttäjien silvottuja alapäitä?
Vierailija kirjoitti:
Mistähän saisi palkattua oman kätilön mukaan "tukihenkilöksi"? :D
T:Heinäkuussa LA
Käviskö doula?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi asun pienellä paikkakunnalla ja oon synnyttäny pienissä naapurikunnissa molemmat muksut. Oma huone vessalla ja suihkulla ja hyvä palvelu. Eikä tarvinnut olla yksin jos ei halunnut.
Tuohan on ihan kuin USA:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti teille ei käy sama tuuri luin minulle. Oltiin 3 äidin kanssa samassa huoneessasi ja yksi meistä heimolainen. Siellä ramppasi porukkaa ja meteliä riitti. Oli viimeinen synnytys minulle.
Ai nyt koronan aikaan? :o täällä synnärillä jo ennen koronaa ei saanut tulla synnytyksen jälkeen osastolle muita vieraita kuin isä/puoliso/muu tukihenkilö ja lapsen sisarukset. Samoin yhteispäivystyksessä saisi olla vain yksi saattaja, mutta saattajia näillä on vauvasta vaariin iso kööri eli ainakaan heidän kohdalla sääntöjä ei päivystyksessä sovelleta.. en ihmettele siis jos synnärilläkin on koko suku mukana.. voi ei.
Olen tyhmä, mutta valaiskaa minua, mitä tarkoittaa kulmahousu? :D Mitä nämä heimolaiset ovat? Mammujako? Vai sellaisia, jotka on erityisen kiinnostuneita raveista ja mersuista?
Vierailija kirjoitti:
Olen tyhmä, mutta valaiskaa minua, mitä tarkoittaa kulmahousu? :D Mitä nämä heimolaiset ovat? Mammujako? Vai sellaisia, jotka on erityisen kiinnostuneita raveista ja mersuista?
Juuri niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla muillakin aloilla ei saa pitää 4 viikkoa lomaa "hyvinä" kesäkuukausina. Meillä on aina oltava viikko tai kaksi touko- tai syyskuussa.
Samoin lomakiellot joulukuussa, pääsiäisen aikaan ja juhannus alusviikolla.
Ottasko yle yhteyttä vai miten tässä nyt uhriutuisi.Kuule, niin on hoitajat joutuneet pitämään aina. Ei siellä kaikki ole heinäkuussa lomalla, vaan kyllä ne lomat jakaantuu lomakuukausille tasaisesti. Te saatte sentään pitää 3 viikkoa yhtenäistä lomaa, me emme, työnantaja pakottaa nyt pitämään vaan sen 2 viikkoa, joka on pakollista antaa.
Kyllä meillä saa pitää 3 viikkoakin putkeen.
Hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri niitä.
Ravi ja mersukansaa.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää. Sitten vielä kehdataan ihmetellä syntyvyyden laskua ja lässyttää juhlapuheissa miten Suomi on maailman paras paikka synnyttää.
Haistakaa pitkät siellä johtoportaassa. Tähän pirttiin ei ainakaan synny yhtäkään tenavaa ennenkuin jokaiselle synnyttävälle naiselle voidaan taata hyvä hoito riippumatta synnytyspaikasta tai ajankohdasta.
samaa mieltä. Kävin katsomassa synnyttävää sukulaista ja käytävillä oli kivusta puuskuttavia mammoja ilman huolenpitoa, jäi kummallinen kuva ja sääliksi kävi. Samassa huoneessa oli monta eri äitiä. Ohut verho taisi olla välissä, ei muuta, ei edes väliseinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
samaa mieltä. Kävin katsomassa synnyttävää sukulaista ja käytävillä oli kivusta puuskuttavia mammoja ilman huolenpitoa, jäi kummallinen kuva ja sääliksi kävi. Samassa huoneessa oli monta eri äitiä. Ohut verho taisi olla välissä, ei muuta, ei edes väliseinää.
Ennen ei oltu näin herkkähipiäisiä. Suurin osa synnytti kotona, nyt pitää olla joku kädestä pitäen neuvomassa ja paapomassa. Hävettää olla nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa synnytetään kyllä yhden hengen huoneissa, ei monen hengen.
Synnyttäneiden sastolla on monta äitiä samassa huoneessa. Vain osastolle siirtynyttä jo synnyttänyttä voi käydä katsomassa, synnyttäjällä voi olla synnytyssalissa pääasiassa yksi tukihenkilö. Onko sulla mennyt nyt sekaisin asiat??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei oltu näin herkkähipiäisiä. Suurin osa synnytti kotona, nyt pitää olla joku kädestä pitäen neuvomassa ja paapomassa. Hävettää olla nainen.
Niin ja ennen äidit kuolivat tai vammautuivat synnytykseen ja lapset kuolivat myös. On se niin kamalaa, kun lääketiede ja yhteiskunta kehittyy.
Komppaan! Synnytin viime vuonna Jorvissa, aivan ihana henkilökunta, mutta hurjan kova kiirus heillä... Vuoron vaihtuessa kätilöt eivät kaiketi ehtineet oikein edes vaihtaa tietoja, sillä monesti pyytämäni asiat (uudet pyyhkeet, vauvan hoitoalustat) jotka loppuivat huobeesta unohtui tuoda. Enkä nyt puhu mistään 30min viiveestä, vaan esimerkiksi puhtaita pyyhkeitä ei ehditty tuoda kuin vasta seuraavana päivänä. Minä ja vauva oltiin terveitä ja hyvinvoivia, joten ymmärrän ettei moinen ole prioriteeteissa numero ykkösenä! Mutta kyllä tuo nyt jotain kertoo, ettei siellä osastollakaan kätilöillä ole yhtään luppoaikaa, älytöntä multitaskausta ja hyvä, että asia on nostettu esille!
Ei kukaan vaadi, että kätilö on paikalla synnytyksessä pitelemässä kädestä ja tsemppaamassa, ehei, mutta eiköhän jokainen toivo, että saa edes jonkinlaista kivunlievitystä niin halutessaan, ja että joku vähän ehtis tarkkailla esimerkiksi vauvan sykekäyröjä. Siitä tässä on kyse: synnyttäjien ja vauvojen turvallisuudesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen myös kuoltiin synnytyksessä. Äidit ja vauvat.
Kukaan ei ole tässä vaatinut, että jonkun pitää olla kokoja kädestä pitämäs ja paapomassa - ei, vaan tässä on peräänkuulutettu mm. Sitä, ehtiikö kätilöt tarkkailla jokaisen vauvan ja synnyttäjän vointia, niin ettei vahinkoja (vammautumista, menehtymistä) satu! Niinkin pikkujuttu kuin hapenpuute vauvalla on aika radikaali juttu.
Mun esikoisella on kesällä laskettu aika. Olen menossa synnärille yksin, koska isä ei ole kuvioissa enkä halua sinne ketään ystävää hössöttämään ja hääräämään. Mutta kyllä näin yksinäisenä ensisynnyttäjänä vähän huolettaa, miten käy. Ensinnäkin pääsenkö edes Naikkarille tai Espooseen, vai ohjataanko pidemmälle. Toiseksi se, että seurataanko siellä tarpeeksi äidin vointia. Ja saako vesisynnytystä, ohjeistusta ilokaasuun, imetysohjausta jne. Olen kylläkin nuori ja terve. Toistaiseksi ei ole ollut komplikaatioita. Mutta ei synnytyksen kulkua voi etukäteen ennustaa.
Silti olen kätilöiden puolella. Heillä on oikeus irtisanoutua, jos työ ei miellytä. Ylen artikkelissa keskityttiin liikaa lomien ajankohtaan ja pilkkomiseen. Veikkaan kiireen vaikuttavan tässä enemmän. Kyllä se jotain kertoo, jos opiskelijat ja vastavalmistuneet eivät uskalla hakeutua oman alansa kesätöihin vaan menevät mielummin sairaanhoitajan hommiin. Oli työntekijätilanne mikä vain, niin kaikille pitäisi antaa vähintään kolme viikkoa yhtenäistä lomaa touko-elokuun välillä. Kyse on vain tahtomattomuudesta.
Tämä on osa suurempaa yhteiskunnallista ongelmaa. Sama homma on lähes kaikkialla hoitoalalla. Opiskelijat jättävät opinnot kesken ja vastavalmistuneet vaihtavat alaa. Työelämässä jo olevat menevät opiskelemaan jotain muuta. Väestön ikääntyessä, sairastuessa ja lihotessa tarve hoitohenkilökunnalle vain kasvaa. Suomen julkisen terveydenhuollon menoihin tulisi laittaa enemmän verorahoja. Kyllä siihen on vielä varaa. Jo nyt esimerkiksi vanhustenhoito ja mielenterveyshoito ovat järkyttävällä tolalla. Nuoret ovat tarpeeksi fiksuja välttääkseen hoitoalan. Paljon kevyemmällä ja mukavammalla työllä saa huomattavasti enemmän palkkaa. Jotain pitäisi tehdä, että hoitoalasta saataisiin houkuttelevampi vaihtoehto. Tai ettei ainakaan säikäytetä opiskelijoita heti alkuunsa pois alalta.
Joku kommentoi Ylen artikkelissa, että terveydenhoidon kulut menee lääkärivajeen takia lääkäreiden palkankorotuksiin. Lääkärit saavat jos korkeaa ja opintovuosiaan vastaavaa palkkaa. Jokin palkkakatto pitäisi olla. On ihan naurettavaa, että Suomessa pidetään keinotekoisesti yllä lääkäripulaa. Tämä johtaa kielitaidottomiin lääkäreihin sekä hoitajien palkkojen polkemiseen. Ja nämä ovat ongelmia, jotka näkyvät meidän kaikkien arjessa. Vaikka itse olisitkin niin hyvin toimeentuleva, että käytät vain yksityisiä terveyspalveluita, vaikuttaa tämä sinunkin elämääsi. Huono terveydenhoito lisää syrjäytymistä, sairastelua, työttömyyttä, mielenterveysongelmia jne. Eli se näkyy suoraan sekä katukuvassa että veronmaksajien määrän laskuna.