Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö teitä sellainen köyhäily? Ov

Vierailija
16.08.2006 |

Siis sellaisissa tapauksissa jossa ei olisi aihetta valittaa?

Minulla on yksi tuttu, joka on nyt vuoden päivät antanut ymmärtää, että heillä ei ole varaa mihinkään, edes lapsen vaatteisiin. Kaikki saadaan ilmaiseksi; päivän lehdet naapurilta, auto työpaikalta, ei makseta tv-lupamaksuja ym. ja sitten pyydellään autokyytejä jne.

Tänään sitten selvisi, että heillä on ehkä jopa isommat tulot kuin meillä ja meillä on nuo ns. perus-asiat eikä mielestäni edes jouduta tyytymään huonompaan, vaikka kädestä suuhun joudutaan elämäänkin. Mekin maksamme sentään omaa asuntoa muiden lainojen jälkeen kuin tämä toinen perhe asuu vuokralla (ja mainittakoon, että täälläpäin vuokrat ovat edulliset).

Mua niin ottaa päähän tuollainen, että annetaan ymmärtää toisin, kuin asiat oikeasti ovat. Minäkin olen auliisti antanut lehtiä ym. heille siinä ajatuksessa, että heillä ei ole varaa moisiin!, vaikka oikeasti olisi varaa paljon muuhunkin...

Heillä sama tilanne kuin meillä eli toinen töissä ja toinen kotihoidontuella.

Olenko täysin lapsellisen pikkumainen vai saako tuollainen ottaa päähän?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies puhuu kokoajan et on ihan pa ja rahat loppuu just. Totus on sit ihan eri, mut kuulemma tuntuu siltä jos tilillä on " liian vähän" rahaa

Vierailija
2/28 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin usein sanon, että " kun kaikki on niin kallista jne." vaikka meillä hyvät tulot onkin (toisaalta on myös rankasti velkaa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on tuttu perhe jonka äiti aina valittaa raha-asioistaan, ja siitä miten olisi kotona jos olisi taloudellisesti mahdollista. Kuitenkin heillä on uudehko omakotitalo ja lapsille ostetaan leluja ja vaatteita isolla rahalla, ja kaiken mitä hankitaan pitää olla kallista ja hyvälaatuista. Asenteesta se vaan on kiinni, meillä on oikeasti pienituloisia ystäviä jotka eivät ikinä valita raha-asoitaan, vaan ovat kiitollisia siitä mitä heillä on. Ja siis ärsyttää se valitus.

Vierailija
4/28 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutuvat elämään hyvin tiukilla, kaikessa säästetään ja ilmaiseksi otetaan mitä saadaan ja joskus tuntuu että rivien välistä luettuna jopa kerjäävät :/...

Silti pystytään ostamaan yhtäkkiä uutta tietokonetta tai tai kalliita kameroita käteisellä.

Siis mä ymmärrän, ettei kaikkea rahaa tarvi laittaa menemään sitä mukaa mitä sitä tulee (koska sittenhän on todella mahdollisuus ostaa joskus mitä haluaa), mutta miksi pitää antaa sellainen kuva että ollaan todella vähätuloisia, vaikka ei oikeasti olla. Liikutaan huonokuntoisissa vaatteissa ja kerrotaan jopa tonkivan roskiksia, että mitä sieltä löytyisi :/

ap

Vierailija
5/28 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme hyvin toimeentulvevia, mutta ostamme lähes kaiken kierrätettynä ja myös kaupasta punalappusia ja ihan aatteesta!

Säästämme siitten ulkomaanmatkoihin ja taloon ja mökkiin.

Sekö sinua ärsyttää, että hyvintoimeentulevat eivät osta kallista ja kulje hienossa vaatteissa? Semmoine köyhäilykö sinua etoo? Minua EI!

Vierailija
6/28 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis valittaa kun on tiukkaa tai leveillä hyvillä tuloilla tai kalliilla ostoksilla.

Vierailija
7/28 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin OLI.

Hänen tulot olivat suuremmat kuin minun ja lisäksi hän oli monin tavoin siivellä eläjä niin paljon kuin vain pystyi: kaikki mahdolliset maksut kierrettiin, ilmaisjutut otettiin vastaan ja valitettiin turhasta esim. kauppaan ja valmistajille muka pilaantuneista tuotteista. Lisäksi sai sossun tuet eli monia ilmaispalveluja sieltä, joihin minä opintotuella en ollut oikeutettu.

Myös minulla hän maksatti mielellään juttuja esim. kun matkustin häntä tapaamaan (matkustamiseen menee paljon rahaa) perillä jokainen penni laitettiin puoliksi: Ensin piti käydä oikein ravintolassa syömässä ja sitten rahat loppui ja kun kaupasta haettiin välipalapulla, ne maksettiin puoliksi..

Meillä kaveri puolestaan söi hyvää eikä halvinta ruokaa koko vierailunsa ajan..

Sitten kun tähän päälle vielä kuunteli jatkuvan analyysin siitä, kuinka paljon kaikki maksaa, niin alkoi olemaan tätä ihmistä täynnä..

Pahinta oli, kun huomasi itse toistavansa tämän kaverin sanoja ja omat kaverit alkoivat kypsymään: elämässä on muutakin kuin se mitä jokin maksaa, etenkin jos kaikki pitää saada ilmaiseksi

Vierailija
8/28 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyydessä ei ole mitään pahaa, mutta ihmisten hyväntahtoisuuden ja auttamishalun väärinkäyttämisestä en tykkää yhtään!

Vierailija
9/28 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillähän kuitenkin on auto (laina), mutta siihen pitää ostaa itse bensaa, jos meinaa lähteä sillä jonnekin. Sitten pyydetään päästä mukaan kauppaan, ja moneen muuhun paikkaan, mutta ei olla valmiita maksamaan polttoaine-kuluja puoliksi.

Jos itse tätä tarkoitit, niin kyllä, kyllä minua tällainen ärsyttää.

ap

Vierailija:

Me olemme hyvin toimeentulvevia, mutta ostamme lähes kaiken kierrätettynä ja myös kaupasta punalappusia ja ihan aatteesta!

Säästämme siitten ulkomaanmatkoihin ja taloon ja mökkiin.

Sekö sinua ärsyttää, että hyvintoimeentulevat eivät osta kallista ja kulje hienossa vaatteissa? Semmoine köyhäilykö sinua etoo? Minua EI!

Vierailija
10/28 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toiset haluavat puhua kaikki asiansa julki..

Osin kertomalla jotain itsetsään voi saada samalla utsittua jotain myös toisesta. Ainakin tuttavaperheessämme käy tämä taktiikka: Olemme kohtuu samassa elämäntilanteessa ja ehkä jopa tuloissakin. Kaveri silti aina jaksaa ottaa puheeksi rahan, kun sitä ei juuri ole. Itse en koe että meillä varsinaisesti olisi rahasta pulaa, vaikka elämme samassa tilanteessa. Ehkä enemmän on kyse siitä, mitä ihmiset haluaisivat:

eroja syntyy siinä,

- kuinka paljon maksaa lainaa

- kuinka paljon kuluttaa ja mihin (meillä ei esim. säästellä ruoan kanssa)

- mihin haluaisi kuluttaa enemmän (kaverilla kaikki pitää olla suomidesignia ja joka vuosi pitäisi päästä matkustamaan: itsekin pidän suomalaisista tuotteista, mutta kaikkea ei tarvitse saada heti ja matkustamisesta en saa kiksejä)

Vierailija
11/28 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskity omaan elämääsi

Vierailija
12/28 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tekstistäsi saa kateellisen vaikutelman, lue se.

Vierailija
13/28 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää, kun kaveri valittaa pienistä tuloistaan eikä kuitenkaan halua mennä töihin. Jos köyhäily on oma valinta, niin en kyllä jaksaisi kuunnella jatkuvaa valitusta asiasta.

Vierailija
14/28 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerropa minulle, mistä(miksi minun pitää olla kateellinen? Siitä etten minä keksinyt näytellä vähä-varaista ja almuja tarvitsevaa, vai mistä?

ap

Vierailija
15/28 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko mielestänis toisen käytetty huonompi valinta? minusta se on parempi! ja voi niin monin tavoin saan oikein kiksit siitä kun löydän hyvän käytetyn tavaran!

Vierailija
16/28 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi tietty toi tv-lupa. Jos joku naapuri suostuu kierrättämään lehdet eikä itse tarvitse niitä heti aamiaispöytään niin hieno homma. Mekin saadaan tuttavilta ja sukulaisilta paljon aikakaus- jms. lehtiä jotka he ovat lukeneet mutta me ei. Annamme niitä samoin kuin itse ostamiamme myös eteenpäin jos joku ilmaisee kiinnostusta - mutta en tuputa, varsinkaan sellaisille jotka vain tuhahtelevat. Samoin kierrätetään kirjoja ja pokkareita. Myös vaatteet ja astiat kiertävät. Meillä on toisella työsuhdeauto, mutta sillä ei saisi ajaa omia ajoja, joten kyytiä pyydetään silloin tällöin. Samoin sitä kyllä tarjotaan (meillä on toinenkin pikkukottero) silloin kun joku pyytää. Bensoja ei pyytämättä maksella koska lopulta ne menevät tasan kun vuoroin ollaan vieraissa.

Vierailija
17/28 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi annetaan ymmärtää, että asiat ovat huonommin kuin ovat? Eikö sinun mielestäsi ole vääryyttä antaa naapurin tilata kalliita lehtiä ja antaa naapurin ymmärtää, että itsellä ei ole varaa (jotta naapuri ymmärtäisi antaa omansa heille), vaikka todellisuudessa olisikin varaa??

Minä ymmärrän, jos sanotaan: Ettemme periaattesta tilaa lehteä, vaikka meillä varaa olisikin.

Näin voi antaja itse hyvillä mielin antaa lehdet, jos ei niitä enää tarvitse, ajattelematta että auttaisi köyhää.

ap

Vierailija:

onko mielestänis toisen käytetty huonompi valinta? minusta se on parempi! ja voi niin monin tavoin saan oikein kiksit siitä kun löydän hyvän käytetyn tavaran!

Vierailija
18/28 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä heillä on jotain velkoja, takauksia tai korvauksia maksettavana. Tai elättävät vanhaa sukulaista. Tai jotain muuta.

Sinänsä minusta köyhäily on jokaisen oma asia. Olisi ihan terveellistä jokaisen välillä kokeilla miten vähällä sitä oikeasti tulee toimeen, vaikka kuukausi. Jos joku haluaa kierrättää kaiken ja ostaa käytettyä jne. hieno homma.

Köyhyydestään tai ekoilustaa koko ajan toitottavat ihmiset ovat rasittavia. Ja tietysti muita hyväksikäyttävät. Jos tuntee, että on aina vain se antava osapuoli jossain ystävyyssuhteessa, miksi sitä suhdetta sitten jatkaa ja kitisee netissä?

Vierailija
19/28 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen köyhäilija ja kierrättäjä, mutta en hyväksikäyttäjä enkä siipeilijä.

Vierailija
20/28 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Paitsi tietty toi tv-lupa. Jos joku naapuri suostuu kierrättämään lehdet eikä itse tarvitse niitä heti aamiaispöytään niin hieno homma. Mekin saadaan tuttavilta ja sukulaisilta paljon aikakaus- jms. lehtiä jotka he ovat lukeneet mutta me ei. Annamme niitä samoin kuin itse ostamiamme myös eteenpäin jos joku ilmaisee kiinnostusta - mutta en tuputa, varsinkaan sellaisille jotka vain tuhahtelevat. Samoin kierrätetään kirjoja ja pokkareita. Myös vaatteet ja astiat kiertävät. Meillä on toisella työsuhdeauto, mutta sillä ei saisi ajaa omia ajoja, joten kyytiä pyydetään silloin tällöin. Samoin sitä kyllä tarjotaan (meillä on toinenkin pikkukottero) silloin kun joku pyytää. Bensoja ei pyytämättä maksella koska lopulta ne menevät tasan kun vuoroin ollaan vieraissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän