Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näkymätön somessa

Vierailija
27.04.2021 |

Kokeeko kukaan muu pudonneensa täysin näkymättömäksi somessa?

Tämä on minulle aika raskasta, koska en ole somessa kommunikoimassa kavereiden kanssa, enkä edes odota mitään suosiota tai tsemppausta kaveripiiriltäni, joka on muutenkin tosi pieni. Olen luovalla alalla ja olen Instagramissa koska siellä "kuuluu" olla. Tunnen ihmisiä, jotka ovat löytäneet ihan upeita mahdollisuuksia Instan kautta. Mutta minä en kyllä sellaisia taida löytää koskaan. Olen ylpeä töistäni, mutta se, että niitä ei tunnu näkevän eikä niistä tykkäävän kukaan, syö paitsi itsetuntoani myös saa minut kyseenalaistamaan miksi edes olen siellä. Ihan alussa sain muutaman kymmentä tykkäystä postauksiini, valtaosa täysin tuntemattomilta. Nyt en saa kuin yksi tai kaksi. Mitä on tapahtunut?

Löytyisipä jokin toinen keino hankkia näkyvyyttä työlleen, koska tämä ei toimi ja saa minut tuntemaan itseni p*skaksi.

Voin vain kuvitella, miten kurjalta tuntuisi postata jotain omaa selfietä tai muuta normaalia somekuvaa, eikä saada edes ystäviltä mitään reaktiota.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla näkymätön täälläkin :D

Vierailija
2/17 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mäki ihmettelen joskus että mitä se oikeen vaatii, et miks joillain on paljon seuraajia, tykkäyksiä, vaikka kuvat ihan tavallisia. Ja jollain toisella ei yhtään? Et onko se tietty "tyyli" mikä täytyy osata, vai täytyykö tyyliin koko ajan olla tykkäämäsä ja kommentoimassa muita että muut löytää sut?? Vai joku valotus olla täysillä, vai muokkaus, vai mikä?!?!?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä verkostoitua. Kommentoi muiden samalla alalla olevien kuviin (älä kuitenkaan kerjää seuraajia!) ja ole mahdollisimman aktiivinen.

Vierailija
4/17 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat sen verran huomiota kuin ansaitset.

-Kokoomuksen äänestäjä

Vierailija
5/17 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mäki ihmettelen joskus että mitä se oikeen vaatii, et miks joillain on paljon seuraajia, tykkäyksiä, vaikka kuvat ihan tavallisia. Ja jollain toisella ei yhtään? Et onko se tietty "tyyli" mikä täytyy osata, vai täytyykö tyyliin koko ajan olla tykkäämäsä ja kommentoimassa muita että muut löytää sut?? Vai joku valotus olla täysillä, vai muokkaus, vai mikä?!?!?!

Niinpä. Olen huomannut kyllä saman sellaisissa tileissä, joissa on valokuvia ja esim. lifestyle-tyylistä sisältöä. Joku todella keskinkertainen on huippusuosittu, joku  todella hyvä saa hädintuskin seuraajia.

Itselläni ei ole varsinaisesti valokuvia, vaan kuvataidetta. Mutta sama ilmiö kyllä näkyy silläkin puolella: joku todella amatöörimäinen on supersuosittu, joku mielettömän taitava ei.

Itse en siis edes kaipaa mitään supersuosiota, ihmettelen vain miksi en saa näkyvyyttä edes keskiverron nevöhööd-taiteilijan verran. Mitä ihmettä oikein teen väärin.

Vierailija
6/17 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä verkostoitua. Kommentoi muiden samalla alalla olevien kuviin (älä kuitenkaan kerjää seuraajia!) ja ole mahdollisimman aktiivinen.

Olen yrittänyt kyllä tätä. Mutta taidepuolella on tosi yleistä, että taiteilijat laittavat massoittain tykkäyksiä ja "oi että miten ihana" -henkisiä kommentteja tuntemattomien postauksiin, ja se "verkostoituminen" jää sitten siihen, mikä näyttää minusta todella hyödyttömältä. Joten olen itse yrittänyt olla valikoivampi ja verkostoitua enemmän ajatuksella. Seuraan tiettyjä tilejä, kommentoin heidän postauksiaan, ja niin edelleen. Mutta sekin alkaa tuntua kiusalliselta, melkein stalkkerimaiselta, kun en saa IKINÄ mitään vastausta, saatikka sitten vastakaikua. Olen siis näkymätön tälläkin saralla.

Olen oikeasti ajatellut, että lopetan vain koko Instagramin. En tiedä mitä muuta sitten tekisin saadakseni näkyvyyttä työlleni - ehkä en mitään. Mutta tämä ei ainakaan toimi. Samat strategiat, jotka toimivat muilla, eivät toimi minulla pätkääkään.

Vierailija
7/17 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos löytyy Netflix niin Black Mirror ensimmäiseltä kaudelta jakso nimeltä nosedive. Heh, juuri eilen satuin katsomaan ja aika hyvin kuvastaa insta-aikaa.

Vierailija
8/17 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samma här. Mä en saa edes niitä yhtä tai kahta tykkäystä, mutta ei se saa mieltäni kuin iloiseksi, koska teen kummiskin luomisen ilosta =)  ja tykkään itse yli kaiken omista teoksistani, vaikka kukaan ei niitä huomioisi mitenkään.

Vierailija
9/17 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa taas se että MIKÄ on se juttu jolla jotkut saa niitä seuraajia. :D

Eli jos joku tietää, niin voi kertoa.

Vierailija
10/17 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah. Olen ICT-alalla ja työni puolesta minun PITÄÄ olla näkymätön somessa. Olen selvillä olija, mutta henkilökohtaisesti pysyn näkymättömissä. Somen perusteella kukaan ei tiedä minusta mitään ja reaalimaailmassakin katson aika tarkkaan, mitä kerron ihmisille, joihin en ole ennättänyt tutustua. Mutta työkaverini ovat samanlaisia, joten en tunne olevani mistään ulkona. 

Ja kyllä minulla on tilejä erinäisissä palveluissa, mutta ne ovat hajuttomia, mauttomia ja mitäänsanomattoman tylsiä. 

Vierailija
11/17 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraajarinkejä, tykkäysrinkejä, boostausrinkejä... Noihin osallistumalla saa algoritmin muutettua niin, että näkyvyytesi kasvaa. Eri asia jaksaako noihin lähteä mukaan, koska tavallaan huijaamiseltahan tuo tuntuu, kun aitoa kiinnostusta ei tule vain pelkkää teeskentelyä.

Vierailija
12/17 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah. Olen ICT-alalla ja työni puolesta minun PITÄÄ olla näkymätön somessa. Olen selvillä olija, mutta henkilökohtaisesti pysyn näkymättömissä. Somen perusteella kukaan ei tiedä minusta mitään ja reaalimaailmassakin katson aika tarkkaan, mitä kerron ihmisille, joihin en ole ennättänyt tutustua. Mutta työkaverini ovat samanlaisia, joten en tunne olevani mistään ulkona. 

Ja kyllä minulla on tilejä erinäisissä palveluissa, mutta ne ovat hajuttomia, mauttomia ja mitäänsanomattoman tylsiä. 

Sama ala, samat toimintatavat ja samoista syistä. Vielä kun tietää psykologisen suunnittelun taustalla ja muut mekanismit joilla ihmisiä koukutetaan niin hullultahan tuo koko homma tuntuu.

Vierailija
13/17 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraajarinkejä, tykkäysrinkejä, boostausrinkejä... Noihin osallistumalla saa algoritmin muutettua niin, että näkyvyytesi kasvaa. Eri asia jaksaako noihin lähteä mukaan, koska tavallaan huijaamiseltahan tuo tuntuu, kun aitoa kiinnostusta ei tule vain pelkkää teeskentelyä.

Komppaan! jonkinlaisena some-tietäjänä suosittelen että luet IG:n algoritmeistä ja kuinka niihin voi vaikuttaa. Sitten kursit kokoon startegian, toteutat sen ja katsot mihin tulokseen pääsit. Jos tulos ei miellytä niin sitten strategiaa uudestaan viilaamaan ja uusinta kokeilu jne. Niin ja ne algoritmit ja niiden painotukset vaihtuvat melkeinpä puolen vuoden välein, mutta jos olet jo kerennyt hankkimaan aktiivisen some-kuulijakunnan niin tällä ei ole niinkään enään väliä, jos tarkoituksena ei ole enää kasvattaa seuraajamääriä. Tämä someiluhan voi siis mennä ihan kokopäivätyöstä, niin halutessaan.

Vierailija
14/17 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samma här. Mä en saa edes niitä yhtä tai kahta tykkäystä, mutta ei se saa mieltäni kuin iloiseksi, koska teen kummiskin luomisen ilosta =)  ja tykkään itse yli kaiken omista teoksistani, vaikka kukaan ei niitä huomioisi mitenkään.

Tuo on hyvä asenne :)

Mutta olisi edes mahdollista piilottaa niiden tykkäysten ja seuraajien määrä. En niinkään kaipaa niitä itseni validoinnin vuoksi, vaan hävettää että "ammattilaisena" on noin minimaaliset lukemat. Siinä yksi syy lisää, miksi Instagram on "portfoliona" melko hyödytön näin näkymättömälle. Se, että töistäni ei tykkää tai seuraa juuri kukaan, saa vain potentiaalisissa asiakkaissa aikaan mielikuvan, että niissä täytyy olla jotain vikaa.

Vierailija
15/17 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alanvaihto lienee minulla paikallaan.

-ap

Vierailija
16/17 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaan! jonkinlaisena some-tietäjänä suosittelen että luet IG:n algoritmeistä ja kuinka niihin voi vaikuttaa. Sitten kursit kokoon startegian, toteutat sen ja katsot mihin tulokseen pääsit. Jos tulos ei miellytä niin sitten strategiaa uudestaan viilaamaan ja uusinta kokeilu jne. Niin ja ne algoritmit ja niiden painotukset vaihtuvat melkeinpä puolen vuoden välein, mutta jos olet jo kerennyt hankkimaan aktiivisen some-kuulijakunnan niin tällä ei ole niinkään enään väliä, jos tarkoituksena ei ole enää kasvattaa seuraajamääriä. Tämä someiluhan voi siis mennä ihan kokopäivätyöstä, niin halutessaan.

Kiitos tästä. Olen itse asiassa kokeillut eri strategioita ja ostanut ihan aihepiirin kurssejakin, mutta selvästikään en ole löytänyt juuri sitä itselleni sopivaa strategiaa.

Se tässä kait eniten lannistaakin, että strategiat, joiden olen nähnyt toimivan muilla, eivät tee minulle mitään. Enkä osaa yhtään arvata, mistä tämä johtuu.

Mitään seuraaja- ja tykkäysrinkejä yms. en ole kylläkään kokeillut, sillä jokin ostamani kurssi väitti, että nykypäivänä Instagram on noiden suhteen nokkelampi eikä niistä ole enää mitään etua. Tiedä häntä sitten.

Varmaan kokeilen vielä jotain muuta. Mutta tänään on kyllä sellainen fiilis, että tekisi mieli vain luovuttaa.

Vierailija
17/17 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama ala, samat toimintatavat ja samoista syistä. Vielä kun tietää psykologisen suunnittelun taustalla ja muut mekanismit joilla ihmisiä koukutetaan niin hullultahan tuo koko homma tuntuu.

Hullultahan se tosiaan tuntuu, mutta monilla aloilla on nykyään melkeinpä PAKKO yrittää saada näkyvyyttä somessa. Tosi masentavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi