Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tunnin työmatka yhteen suuntaan liian pitkä?

Vierailija
27.04.2021 |

Olisi uusi työ johon tulin jo valituksi ,mutta työmatka julkisilla kestää tunnin suuntaansa eikä bussit tietenkään mene edes työaikojen mukaan eli niidenkin kanssa joutuisi kikkailemaan eli pahimmillaan esim aamuvuoroon pitäisi lähteä 6.30 ja kotiin pääsisi klo 16 jälkeen. Mitä mieltä onko liian pitkä työmatkaksi?

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko ajaisit työmatkaa omalla autolla?

Jos auto on huomattavasti nopeampi niin hommaat auton ja kuljet sillä. Jos sulla ei ole korttia niin nyt äkkiä autokouluun.

Vierailija
2/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin sinusta ja toisaalta myös etäisyyksistä. Esimerkiksi Helsingissä julkisilla pääsee vajaassa tunnissa 10 km päähän. Silloin voisi ihan hyvin välillä pyöräillä tai kävellä työmatkan. Jos taas matka on fyysisestikin pitkä ja odottelua on paljon, niin se voi olla raskasta, riippuen toki missä odottelu tapahtuu. Jos odotteluun saa yhdistettyä muutakin aktiviteetteja, niin se ei ole ollenkaan niin paha kuin nyhjöttää pysäkillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika perus ollut koko ikäni.

Nyt etätyöpakosta huomannut kuinka paljon aikaa nukkumiselle jää kun ei tarvitse matkustaa

Vierailija
4/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liian pitkä, en suosittele ainakaan perheelliselle. Minulla on ollut tuollainen työmatka ja se aiheutti valtavasti stressiä ja väsymystä, koska piti herätä vastaavasti aikaisemmin. Sitten vielä kiirehtiä hakemaan lapsia päiväkodista. Olin iltaisin ihan loppu. Ei enää ikinä.

Vierailija
5/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan sinusta ja omasta arjestasi sekä elämäntyylistäsi. Itselläni työmatka ruuhkan ja vuodenajan mukaan 45-60min, tosin autolla. On ihan Ok koska tykkään ajaa, julkisilla sen sijaan en jaksaisi kulkea enkä varsinkaan jos kulkevat huonosti.

Vierailija
6/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normi työmatka ennen vanhaan. Nykyään vissiin pitäisi olla töissä naapurissa.

Vierailija
7/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
8/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnin matka mikään älytön ole. Pääkaupunkiseudulla taitaa olla aika normaalia, että työmatkaan menee noin tunti suuntaansa.

Vajaa 10 vuotta sitten olin vuoden töissä niin, että työmatka oli 2 tuntia suuntaansa. Alkuun ei tuntunut missään, mutta sitten paloin loppuun varmaankin työmatkan ja työn henkisen rasittavuuden takia.

Nykyinen työmatka on noin 50 minuuttia suuntaansa ja se on ihan ok. Tietysti jos olisi pieniä lapsia, niin sitten ehkä miettisin muita vaihtoehtoja.

Vierailija
9/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle olisi liian pitkä. Perheettömälle ehkä jotenkin voisi mennä, mutta ei olisi kyllä kiva.

Vierailija
10/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunti liian pitkä ole työmatkaksi ainakaan pk-seudulla, jos on liukuva työaika ja saa itse valita milloin lähtee. Mutta jos ei ole liukuvaa ja syntyy turhaa odottamista, niin on. 

Vierailija
11/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalin rajoissa. Edellisessä työssäni meni päivittäin yli kolme tuntia matkoihin (reilu 1,5 tuntia suuntaansa) ja se oli jo liikaa, mutta tunti on vielä ihan tavallinen työmatkan pituus suuntaansa.

Vierailija
12/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kovin yksilöllistä, mitä työmatka itsessään sinulle merkitsee. Onko se vain pakollinen paha työpaikan ja kodin välillä vai onko se Arkeen liittyvä tärkeä siirtymävaihe tai mahdollisesti jopa itselle terkeä palautumishetki.

Nautin itse työmatkoista, jotka nyt Koronan etäilyssä ovat jääneet pois. Nuorempana kuuntelin paljon musiikkia ja nyt Podcastejä tai tutkintomateriaalia. Hyödynnän nykyisin matkat kuuntelemalla oppikirjojen materiaaleja, joihin saa lukutoiminnon päälle. Kyllä jotain jäi mieleen,kun jyssäsi viikon aikana menopaluut 4-5 päivänä viikossa. Kotona ehtisi sitten ennen tehtäviä vielä kertaamaan asiat lukemalla. Joskus tein bussissa myös muistiinpanot ja viivaukset itse lukuohjelmaan.

Työmatkat tarjoavat itselleni mahdollisuuden keskittyä omiin asioihini, joihin kotona on vähemmän aikaa nyt etäilyssä, kun muut ovat paikalla. Taustahälinä on erilaista, koska kotona täytyy eri tavalla reagoida ääniin kuin julkisissa.

Vierailija
13/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle olisi liian pitkä. Ihan kohtuutonta, jos työpäivät veisi vuorokaudesta matkoineen 10,5 h.

Vierailija
14/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normisetti pk-seudulla. Etätyöt ovat taivaan lahja!

Itse havaitsin, että pelkkä aika ei merkitse, myös se matka merkitsee. Meidän perheellemme ei sopinut ollenkaan se, että olin jossain Vantaan perukoilla töissä, vaikka ajallisesti sinne meni julkisilla sama aika kuin jonnekin Töölöön. Sinne kauas ei pystynyt pyöräilemään, puoliso oli ihan eri suunnassa ja mikään kesken päivää oleva aika (lääkärikäynti, lasten koulumenoja jne.) ei onnistunut lounastunnilla.

15/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle olisi. Haluan mahdollisimman paljon vapaa-aikaa. Olen myös aamu-uninen.

Vierailija
16/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun Itä-Helsingissä ja toimisto on Sörnäisissä. Pääsääntöisesti kuljen metrolla. Kävely metrolle n. 10 min ja metro noin 20 min. ja kävely 5 min eli 35 - 40 min menee. Itsellä tosin se helpottaa, ettei tarvitse vaihdella kulkuneuvoa välissä. Oikeuteenkin Ruoholahteen pääsee samalla metrolla. Tuolloin menee kävelyineen noin 50 min, siis yhteensuuntaan. 

Helsingissä tuollainen vajaa tunti - reilu tunti on aika normaalia. Autolla ei paljoa voita, sillä ruuhkat (mitkä tosin lievemmät korona-aikana) + pysäköintimaksut. 

Tuohon matkaan tottunut ja metrossa voi lukea iltapäivälehtiä netistä, sposteja. 

Ei tunnu kovin pahalta ainakaan itselleni, mutta kuten totesin, niin jos vaihdella pitäisi kulkuneuvoa välissä, voisi ottaa päähän. 

F

Vierailija
17/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle olisi liian pitkä. Perheettömälle ehkä jotenkin voisi mennä, mutta ei olisi kyllä kiva.

Miksi sinkkujen pitäisi tyytyä huonompiin työehtoihin?

Vierailija
18/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatka on päivän parasta aikaa. Saat yksin kuunnella rauhassa äänikirjaa. Ehtii hyvin herätä ja katkaiseen kivasti sen työpäivän, eikä heti perään ala se kotirumba.

Vierailija
19/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tunnin työmatka suuntaansa autolla ja kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. Ilman etätyömahdollisuutta ja liukuvaa työaikaa olisi liian pitkä, mutta nyt kun käyn työpaikalla 2-3pv viikossa eikä tarvitse stressata että työpaikalla pitäisi olla tasan klo 8.00 niin ihan ok. Jos matka olisi tunnin julkisilla niin se olisi oikeastaan ihan jees, bussissa voi kuitenkin lukea kirjaa, selata kännykkää, hoitaa asioita tai vaikka torkahtaa jos sattuu väsyttämään.

Vierailija
20/86 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tunti liian pitkä ole työmatkaksi ainakaan pk-seudulla, jos on liukuva työaika ja saa itse valita milloin lähtee. Mutta jos ei ole liukuvaa ja syntyy turhaa odottamista, niin on. 

Muualla on liian pitkä. Pääkaupunkiseudulla ei ole liian pitkä. Aha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi