PMS ja miten helpotatte oloanne?
Taas on se aika kuusta kun pian alkaa menkat. Menkkojen alkuun on 5-6 päivää. Alkaa taas tuntumaan siltä, että ei kiinnosta. Mikään.
En saa kunnolla nukutuksi, unenlaatu on huonoa, jos nukun muutenkaan riittävästi. Väsyttää. Turvottaa. Päätä särkee ja jalat ovat painavat ja turvonneet. Vatsassa on ilmapallo, ummettaa. Nyt ei kiinnosta mikään. Makaan sohvalla (vapaapäivä) enkä saa yhtään mitään aikaiseksi. En saa pestyä pyykkejä, siivottua, liikuttua, yhtään mitään. Ainoastaan ihan pakolliset asiat pystyn hoitamaan.. kuten menemään töihin tai jos on pakko laittaa ruokaa jne.. Tälläinen masentaa.
Tiedän, että tää johtuu PMS:stä, sillä olo helpottuu kun kuukautiset ovat alkaneet/loppuvat. Itseäni ehkä vähän helpottaa kun yrittää liikkua, pitäisi vaan saada itsensä revittyä täältä sohvalta pois. Myös se, ettei syö makeaa tai juo yhtään alkoholia, auttaa. Sillä olo van pahenee noista edellisistä..
Miten te huolehditte omasta jaksamisestanne? Mikä auttaa teitä?? Kaikki mahdolliset konstit jakoon!! Miten olla ystävällinen perheelle kun on pinna niin kireällä??!
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Antaisin itselleni armoa: helpotan arkea pms ajaksi mahdollisimman paljon: rentoa kävelyä/liikuntaa, lempitv-sarjoja, lämpimiä suihkuja ja kauratyynyjä, koko perheen leffailtoja tai muuta rauhallista puuhaa, jossa samalla saa itse levätä, autoajeluja, helppoa ruokaa pakkasesta (muttei kuitenkaan liikaa rasvaa, sokeria yms. höttöä koska niistä olo pahenee ja väsyy, aikaa päiväunille, rentoutusharjoituksia pitkin päivää vaikka silmät kiinni vessassa. :)
Kiitos vastauksesta!
Yritän ja tämä jonkinverran auttaakin. Ja kun tietää mistä olo johtuu, niin se auttaa melko paljon. Saunominen auttaa minua.. Ja tuo kaikki muukin, mutta kaikki vaan tuntuu niin ylitsepääsemättömältä tässä kohtaa kuuta... kun ei vain jaksaisi kun sääliä itseään ja sen jälkeen ärsyttää kun päivä meni hukkaan. :) Ja sekin ottaa pannuun ku tekisi mieli syödä just vaan sitä suolaa, rasvaa ja sokeria vaikka se on vain pahaksi ja pahentaa entisestään oloa! MUR.
ap
Oletteko huomanneet jostain luontaistuotteista olevan apua? Tai onko jollain muulla vielä kommentoitavaa mikä auttaa juuri sua?
Ehkä mä koitan nyt repiä itseni tästä sohvalta ja käydä vähän ulkoilemassa...
ap
Kuten aiemmin sanottiin, annan itselleni armoa. Annan itselleni luvan olla tekemättä mitään; kyllä ne kotityöt hoituvat toisenakin päivänä.
Minulla unihäiriöt ovat suurin ongelma, ja joko yritän saada nukuttua enemmän kuin tavallisesti tai hyväksyä, että en vaan millään voi olla sama normaali itseni väsyneenä. Yhtenä päivänä yleensä herkuttelen, muuten perus kotiruokaa. Ja ajoitan kivat leffaillat ja säästelen sarjojen jaksoja pms-päiville
Juon alkoholia. Oireet loppuu kun kuukautiset alkaa.
Alkoholi, sokeri ja vehnä ihan ekaksi pois. Huonojen hiilareiden välttäminen auttaa jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet jostain luontaistuotteista olevan apua? Tai onko jollain muulla vielä kommentoitavaa mikä auttaa juuri sua?
ap
Syötä käyttämääsi hakukoneeseesi pms ja ruokavalio. Löydät hyvää tietoa miten voit ruokavaliolla vaikuttaa oireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla unihäiriöt ovat suurin ongelma, ja joko yritän saada nukuttua enemmän kuin tavallisesti tai hyväksyä, että en vaan millään voi olla sama normaali itseni väsyneenä. Yhtenä päivänä yleensä herkuttelen, muuten perus kotiruokaa. Ja ajoitan kivat leffaillat ja säästelen sarjojen jaksoja pms-päiville
Sokeri ja suola pahentaa oireita. Perus kotiruokaa?
Gynekologi osaa auttaa. Jos oikein muistan B12 -vitamiini auttaa myös.
Itsellä ihan jumalaton väsymys viikkoa ennen kuin alkaa. Mikään ei auta, kokeillut vitamiinejakin, jättää kahvin pois ja hiilarit pois jne. Voisin sen viikon nukkua vaikka kerralla, ja silti tuntuu aamulla että en nukkunut yhtään. :(
Kokeileppa vaikkapa kannabista ja pyydät reseptin lääkäriltä panacodiin, jolla saat lievennettyä kipuja ja turvotuksesta aiheutuvaa pahaa oloa. Itsellä auttaa pahimpiin.
Alkoholi taas ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Syötä käyttämääsi hakukoneeseesi pms ja ruokavalio. Löydät hyvää tietoa miten voit ruokavaliolla vaikuttaa oireisiin.
Turha tosiaan tuhlata rahojaan luontaistuotteisiin tai vitamiineihin, jos kokonaisuus ei ole kunnossa. (muutenkin kuin vain pms aikoihin)
Hemmottelen itseäni. Suklaata, mukavaa tekemistä, luonnossa kävelyt, yritän pitää mieleni "kurissa" hyvillä ajatuksilla. Itse en nykyään enää etsi muualta vastauksia ongelmiini vaan kuuntelen itseäni mitä haluan syödä ja tehdä.
Ap täällä
Kävin ulkoilemassa päivällä ja sain jotain pikkujuttuja muutenkin aikaiseksi. Söin iltapalaksi kaurapuuroa ison saavillisen ni eiköhän se edistä untakin. Terveellistä lohturuokaa marjoineen. Vähän jänskättää toi nukkuminen, että tuleeko uni ja nukunko riittävän laadukkaasti kun töihinkin on huomenna mentävä...
REVIN HIUKSET PÄÄSTÄNI JA HAKKAAN SEINÄT KLOMMOILLE!
PMS-RAGE kirjoitti:
REVIN HIUKSET PÄÄSTÄNI JA HAKKAAN SEINÄT KLOMMOILLE!
Tääkin on valitettavasti tuttua! :D
Tietyssä kohtaa, yleensä päivää kahta ennen kuukautisten alkua, kyllästyn siihen, että en ole saanut siivottua. Ottaa aivoon ne villakoirat! Sitten haetaan imuri ja imuroidaan niin, että lattialistat kolisee ja kiukutellaan muille perheenjäsenille siitä, että MINÄ AINA JOUDUN SIIVOAMAAN KAIKKI!! :D
ap
Ap täällä taas!
Kolmisen päivää sitten sanoin, että menkat on pian alkamassa ja niinhän ne tänään sitten alkoi.. onneksi tiedän, että nuo olot johtuu aina lähestyvistä kuukautisista. Googletin jo eilen vielä , että pitäiskö kokeilla "masennukseen" mäkikuismaa :D.. Nyt tänään ajatus tuntuu taas ihan hassulta.
Tää on niin tätä kun pms vie ihan maihin... Sitten kun menkat alkaa tai viimeistään siinä vaiheessa kun ne on lopuillaan, niin olotila on taas ihan eri ja ajatuksetkin "normaalit". Hitto vie tätä naisen elämää!!
Ootteko kokeillut mitään hormonitasapainoa "tasaavaa" luontaislääkettä? Eikö jotain käytetä vaihdevuosiinkin jotka kävisi pms:ään myös? Olen 41.
Antaisin itselleni armoa: helpotan arkea pms ajaksi mahdollisimman paljon: rentoa kävelyä/liikuntaa, lempitv-sarjoja, lämpimiä suihkuja ja kauratyynyjä, koko perheen leffailtoja tai muuta rauhallista puuhaa, jossa samalla saa itse levätä, autoajeluja, helppoa ruokaa pakkasesta (muttei kuitenkaan liikaa rasvaa, sokeria yms. höttöä koska niistä olo pahenee ja väsyy, aikaa päiväunille, rentoutusharjoituksia pitkin päivää vaikka silmät kiinni vessassa. :)