Jos sinut kutsutaan vapun viettoon kyläilemään, kumpana päivänä olisit tulossa?
Kutsuimme pari ystävää, joiden kanssa olemme olleet koko ajan tekemisissä, vapun viettoon meille. Tarkoitus olisi grillailla ja viettää mahdollisimman paljon aikaa terassillamme. Olin koko ajan itse ajatellut Vappupäivää eli lauantaita 1.5., sillä perjantainahan ollaan töissä. Lauantaina voisi aloitella jo ajoissa, kun on vapaapäivä.
Ystävämme olivat kuitenkin ymmärtäneet, että kutsu koski perjantaita. Kumpaa päviää itse olisit ajatellut?
Kommentit (78)
Perjantaita olisin ajatellut. Suomessa juhlitaan aattoina.
Grillailut ja alkoholit perjantaina. Simaa, tippaleipää ja lapset lauantaina.
Itsekin olisin ajattellut 1.5. Mutta suomalaiset usein viettävät kaikkia juhlia jo etukäteen. Esim joulua, juhannusta, uutta vuotta vietetään jo aattona.
Onkohan tää jotenkin ikäkysymys? Itse olen yli viisikymppinen ja minulle vapun pääpäivä on just vappupäivä eli 1.5.
Varmaan perjantaita ajattelisin, aattona sitä vappua yleensä juhlitaan.
Olisit ilmoittanut kutsussa päivän, ei vieras muuten voi tietää mitä hetkeä ajattelet. Ihme ajatustenlukua oletetaan taas.
Vapunvietto on perjantaina, vappulounas/brunssi lauantaina.
Jos kutsun jonkun mökille juhannuksenviettoon, niin oletan hänen saapuvan aattona.
Vierailija kirjoitti:
Grillailut ja alkoholit perjantaina. Simaa, tippaleipää ja lapset lauantaina.
Ei ole kellään meillä enää lapsia, joiden kanssa vietettäisi vappua. ap
Lauantaita.
Kaivarissakin ollaan aina 1.5. Aamupäivällä.
Nuoret liikenteessä aattona.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tää jotenkin ikäkysymys? Itse olen yli viisikymppinen ja minulle vapun pääpäivä on just vappupäivä eli 1.5.
Ei oo ikäkysymys, perjantaina juhlitaan. Lauantaina marssitaan ja retkeillään, jonka jätän aina väliin. N55+
Riippuu siitä, miten asia on esitetty. Jos illanistujaiset, joihin kuuluu alkoholi, niin aatto. Jos "tulkaa syömään meille, Matti grillaa", niin vappupäivä. Mutta koska ei kukaan ole ajatustenlukija niin kutsuja tietysti kertoo jo kutsuessaan päivän.
Onpa kumma, että kutsuja ajattelee jotain päivää ja vieraat joutuu arvaamaan, että mikähän se on. Avutonta, ap.
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta jos ap kutsuu "viettämään vappua", niin kyllä itse tulkitsen tuon aatoksi. Olisi kannattanut kutsua vaikka vappupäivän brunssille tms.
Vierailija kirjoitti:
On hyvinkin. Meidän ystäväpiiri viisikymppistä ja ollaan jo kymmenisen vuotta juhlittu vappua 1.5. grillailun ja skumpan kanssa. Ei jaksa työpäivän jälkeen. Muutenkin suositaan päiväsaikaan juhlimista varsinkin jos tarkoitus ottaa myös vähän alkoholia. Ei tarvitse seuraavana päivänä kärsiä krapulaa ja väsymystä.
Ihan sama mitä päivää vieraat ajattelivat kun kutsuja mokasi. Kannattaa ihan ensimmäisenä sanoa se päivä kun esittää kutsun. Jos joku kutsuisi viettämään joulua, ajattelisitko jouluaattoa vai joulupäivää?
Perjantaita. Jos lauantaita, niin sitten varmaan puhutaan vappulounaasta.