Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos sinut kutsutaan vapun viettoon kyläilemään, kumpana päivänä olisit tulossa?

Vierailija
27.04.2021 |

Kutsuimme pari ystävää, joiden kanssa olemme olleet koko ajan tekemisissä, vapun viettoon meille. Tarkoitus olisi grillailla ja viettää mahdollisimman paljon aikaa terassillamme. Olin koko ajan itse ajatellut Vappupäivää eli lauantaita 1.5., sillä perjantainahan ollaan töissä. Lauantaina voisi aloitella jo ajoissa, kun on vapaapäivä.

Ystävämme olivat kuitenkin ymmärtäneet, että kutsu koski perjantaita. Kumpaa päviää itse olisit ajatellut?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

30.4. Koska se on aatto, jolloin yleensä juhlitaan vappua. Jos puhutaan 1.5. niin silloin puhutaan yleensä vappulounaasta tai vaikka vappupäivän brunssista. 

Vierailija
22/78 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työväenluokka ehkä käsittää kutsun koskevan aattoa, akateemiset taas vapunpäivää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vappu alkaa jouluna ja lopetellaan juhannukseen. Joko olette ostellut joululahjoja ?

Vierailija
24/78 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vappu on lauantaina, joten "vapun viettoon" tarkoittaa tietysti lauantaina.

Vappuaatto on perjantaina, joten "vappuaaton viettoon" olisi viitannut perjantaihin.

Vierailija
25/78 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työväenluokka ehkä käsittää kutsun koskevan aattoa, akateemiset taas vapunpäivää?

Vappu on alunperin työn ja työläisten juhla. Mitä wit...

Vierailija
26/78 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tää jotenkin ikäkysymys? Itse olen yli viisikymppinen ja minulle vapun pääpäivä on just vappupäivä eli 1.5. 

Ei oo ikäkysymys, perjantaina juhlitaan. Lauantaina marssitaan ja retkeillään, jonka jätän aina väliin. N55+

Vappuaattona vähän aloitellaan juhlia, mutta kyllähän varsinainen juhlinta keskittyy vappupäivälle, jolloin kokoonnutaan esimerkiksi Ullikselle piknikille isolla porukalla.

Luultavasti tämä on eniten luokkakysymys. Työväenluokan pitää ryypätä perjantaina, että ehtii lauantaina marssimaan. Keskiluokka puolestaan pitää vappupäivää pääpäivänä. Teekkareilla vappu toki jatkuu parin viikon ajan huipentuen vappupäivän sillikseen.

Vierailija
27/78 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitit kai sanoa ylioppilaiden juhla? Ylioppilaat ovat juhlineet vappua jo kauan ennen kuin Marx oli edes vaipoissaan.

Vierailija
28/78 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olettaisi mitään, vaan kysyisin.

Vierailija
29/78 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mitä päivää vieraat ajattelivat kun kutsuja mokasi. Kannattaa ihan ensimmäisenä sanoa se päivä kun esittää kutsun. Jos joku kutsuisi viettämään joulua, ajattelisitko jouluaattoa vai joulupäivää?

Missasit nyt pointin. Tämän ketjun tarkoituksena on kinastella, milloin on vappu. Ja toisaalta kenen juhla vappu on ja miten sitä kuuluu juhlia.

Vierailija
30/78 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattoa varmaan ajattelisin lähtökohtaisesti, jos kyse on "vapun vietosta ja grillailusta". Se kuulostaa enemmän iltameiningiltä. Jos kyse on vappupäivästä, sitten kannattaa kutsua selkeästi _vappupäivän_ brunssille tai lounaalle.

Vierailija
31/78 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestistäsi päätellen olet työväenluokkaa?

Vierailija
32/78 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vappuaatto on perjantaina, joten "vappuaaton viettoon" olisi viitannut perjantaihin.

Eli jos sinut kutsutaan joulun viettoon, saavut paikalle joulupäivänä?

Vierailija
33/78 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin olen ymmärtänyt.

Vierailija
34/78 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tää jotenkin ikäkysymys? Itse olen yli viisikymppinen ja minulle vapun pääpäivä on just vappupäivä eli 1.5. 

Ei ole. Itse olen 60-v ja olisin ilman muuta luullut, että minut on kutsuttu perjantaina juhlimaan. 

Vierailija
35/78 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mitä päivää vieraat ajattelivat kun kutsuja mokasi. Kannattaa ihan ensimmäisenä sanoa se päivä kun esittää kutsun. Jos joku kutsuisi viettämään joulua, ajattelisitko jouluaattoa vai joulupäivää?

Missasit nyt pointin. Tämän ketjun tarkoituksena on kinastella, milloin on vappu. Ja toisaalta kenen juhla vappu on ja miten sitä kuuluu juhlia.

Ja varsinkin kuka on sitä parempaa väkeä mikä kokoontuu räntäsateessa kilistelemään lakki päässä Ullanlinnanmäelle. 

Vierailija
36/78 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin erikoista, että monet ilmestyisivät juhlimaan aattona. Eli jos saisitte hääkutsun juhannushäihin, niin ilmestyisitte juhlapaikalle juhannusaattona eli häiden aattona?

Vierailija
37/78 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites kun ystäväpiiriin kuuluu työväenluokkaa, akateemisia ja yrittäjiäkin. Miten silloin kuuluu juhlia ?

Vierailija
38/78 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin erikoista, että monet ilmestyisivät juhlimaan aattona. Eli jos saisitte hääkutsun juhannushäihin, niin ilmestyisitte juhlapaikalle juhannusaattona eli häiden aattona?

Ei nykyisin ole tapana pilata ihmisten juhannusta järjestämällä häitä.

Vierailija
39/78 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos sinut kutsutaan joulun viettoon, saavut paikalle joulupäivänä?

Ja jos sinut kutsutaan itsenäisyyspäivän viettoon, saavut paikalle 5.12.?

Vierailija
40/78 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites kun ystäväpiiriin kuuluu työväenluokkaa, akateemisia ja yrittäjiäkin. Miten silloin kuuluu juhlia ?

Pitää vaan sopia yhteiset pelisäännöt, tietenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi