Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sairastuminen 2-tyypin diabetekseen oma vika?

Vierailija
27.04.2021 |

Jos siihen pystyy vaikuttamaan elintavoillaan, niin onko peiliin katsomisen paikka sen puhjetessa tai jos ei saa sitä elintapojen muutoksilla kuriin?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kaikki ole omaa aikaansaannosta, mihin pystyy tekemisillään vaikuttamaan? Kai joku taipumus voi olla kuitenkin taustalla.

Vierailija
2/14 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taipumus on taustalla voimakas.

Oma vaikuttaminen coi auttaa, ei aina.

Vierailija
4/14 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä on

Vierailija
5/14 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöllisyys on aika vahva jolle mitään ei voi.

Vierailija
6/14 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä on mutta ei aina. Joillakin perinnöllinen taipumus on todella vahva. Tunnen naisen, joka sairastui kakkostyypin diabetekseen 50-vuotiaana. Hän oli tuolloin hyvin hoikka, harrasti aktiivisesti liikuntaa ja eli muutenkin terveellisesti. Diabetesta oli hänellä sekä äidin että isän puolelta. Olisi hyvä, jos diabeteksesta ei syyllistettäisi, koska sen puhkeamiselle ei jotkut oikeasti voi mitään.

Vierailija
7/14 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla syynä raskaus. BMI 19 ja elintavat kunnossa. Kai se jossain geeneissä piilee. Toki onhan raskaus oma vika.

Vierailija
8/14 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin kai iskee terveellistä ruokavaliota noudattaville normaalipainoisille ihmisille vaikka olisi perinnöllisesti tarjolla?

Vierailija
9/14 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoin kai iskee terveellistä ruokavaliota noudattaville normaalipainoisille ihmisille vaikka olisi perinnöllisesti tarjolla?

Tarpeeksi vahva perinnöllinen vaikutus, niin kyllä e vaan iskee. Toki valtaosalla johtuu elintavoista. Esim. itsellä oli aikanaan raskausdiabetes, vaikka olen normaalipainoinen ja liikunnallinen ihminen. Tuo tarkoittaa suoraan sitä, että riski myös 2-tyypin diabetekseen on koholla. Pidän painon normaalina ja liikun, mutta tiedostan, että voin hyvinkin silti sairastua.

Vierailija
10/14 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, elämäntavat vaikuttavat osaltaa kuten mm. syövässä, mielenterveysongelmissa ja sydänsairauksissakin.

Vierailija
11/14 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen normaali painoinen,liikunnallinen ihminen ja on lievä kakkostyypin diabetes.Perinnöllinen taipumus hyvin vahva.Eli ei TODELLAKAAN saa yleistää,että on aina oma vika.

Vierailija
12/14 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se johtuu neurolepteistä. Minulle psykiatri sanoi että kaikki neuroleptit aiheuttavat diabetestä.

Vierailija
13/14 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä. Elintavat nostavat riskiä huomattavasti, mutta sukurasite voi olla hyvin voimakas. Elintavoilla voi vain vaikuttaa sen puhkeamisen todennäköisyyteen. Otetaan esimerkkinä raskausdiabetes, joka on toki erilainen kuin DM2, koska se on raskauden synnyttämä. Minä olen alipainoinen hoikkavyötäröinen ja hyvin terveellisesti syövä nuori nainen. Harrastan riittävän määrän terveysliikuntaa. Sain raskausdiabeteksen, koska suvussani on diabetesta. Eli ainoastaan yksi riskitekijöistä täyttyi. Nyt minulla on raskausdiabeteksen vuoksi myös selvästi kohonnut riski saada DM2.

Vierailija
14/14 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös hoikka ja päällisin puolin liikunnallinen ihminen voi pilata terveytensä huonolla ruokavaliolla, liialla sokerilla ja höttöhiilareilla. Oma mieheni on tästä hyvä esimerkki. Hän voi syödä mitä tahansa lihomatta ja on juuri niitä jotka saavat sydärin 50-vuotiaana, jolloin kaikki ihmettelevät että kuinka se on mahdollista.

Itse olen ylipainoinen ja viimeisen vuoden aikana tehnyt totaalisen elämäntapamuutoksen (koska dm2, oma vika) ja kaikki arvoni ja fyysinen kuntoni on tällä hetkellä paremmat kuin hoikalla miehelläni. Jaksan kävellä 15km lenkkejä, kolesterolit, sokerit ja verenpaineen ovat kunnossa ja nukun hyvin.

Mieheni on ääriesimerkki päinvastaisesta ja silti hän on meistä se päällepäin terveemmän oloinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme