Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terveet rajat. Missä menee sinun rajasi? Millaista käytöstä et siedä?

Vierailija
27.04.2021 |

Kun rajat on lapsesta asti ylitetty on vaikea hahmottaa millaista käytöstä tarvii sietää. Sitä antaa huonon käytöksen jatkua liian pitkään. Missä menee sinun rajasi? Miten "varoitat" kun rajojasi aletaan lähestyä? Millaisista asioista suljet ihmisen pois elämästäsi? Antakaa ihan käytännön esimerkkejä.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen luokalla on tyttö ns. henkisestä perheestä. Laittelee mielensä mukaan välejä poikki kaverien kanssa, ja siirtyy seuraavaan kaveriin. Annoin lapselleni ohjeen että kun tämä samainen tyttö pyytää lastani taas jossain välissä kaveeraamaan, niin on ensin juteltava minun kanssa. Kaverishoppailulle tulee loppu meiltä, kotonaan tällaiset ihmiskokeet sallitaan. Välit laitetaan poikki ääritilanteissa, muulloin opetellaan keskustelemaan.

Vierailija
2/51 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kumppani on vaatinut minulta asioita mihin eivät ole itse valmiita. En pysty kunnioittamaan, saatika elämään sellaisen ihmisen kanssa. M

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pitää kohdella kunnioittavasti. Ei saa nimitellä eikä solvata.

Vierailija
4/51 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssä tietyt asiat, mm. jos ei ehdi syödä työpäivän aikana tai saa perehdytystä.

Vierailija
5/51 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä ystävyys- että parisuhteessa kohdellaan toista ystävällisesti. Ei huudeta, haukuta, vinoilla, uhkailla. Kaikenlainen väkivalta on ehdottomasti kielletty. 

Vierailija
6/51 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksikäyttäjiä ja jatkuvaa avuntarvetta en siedä. Yleensä ovat vaan ilmaisten palvelusten perässä. Kyllä autankin jonkin verran, varsinkin jos näen että menossa joku poikkeustilanne, mutta jos siitä seuraa jatkuvaa pyytelyä, kieltäydyn ja lopetan yhteydenpidon.

En todellakaan nauti sellaisesta että saan toisten huolet kannettavakseni ja toisten asiat hoidettavikseni.

Vierailija
7/51 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee niin, että valitettavan pitkään annan useamman tilaisuuden esim."ystäville". En viitsi riidellä vaan ajattelen, että ehkä me ei ollakaan ystäviä, joten ollaan sit tuttavia. Jossain vaiheessa huomaan kuitenkin, että jos ihminen riittävän toistuvasti on mulle negatiivinen ja passiivisaggressiivinen, niin kyllä se raja tulee vastaan. Otan reilusti etäisyyttä ja hienovaraisesti katkaisen välit.

Koronan aikana olen kyllä huomannut, että useampikin sellainen ketä olen pitänyt läheisenä ystävänä, ei oikeasti ole sitä. En ole heidän näkemistään edes kaivannut, vaikka viestein pidetäänkin yhteyttä. Luulen, että en enää tapaa tätä porukkaa vapaaehtoisesti koronan jälkeenkään. On jotenkin käynyt selkeämmäksi se, ettei meillä oikeastaan ole enää mitään yhteistä.

Vierailija
8/51 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en siedä sitä, kun minulle tuputetaan koronarokotetta.

Vierailija
9/51 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväksikäyttäjiä ja jatkuvaa avuntarvetta en siedä. Yleensä ovat vaan ilmaisten palvelusten perässä. Kyllä autankin jonkin verran, varsinkin jos näen että menossa joku poikkeustilanne, mutta jos siitä seuraa jatkuvaa pyytelyä, kieltäydyn ja lopetan yhteydenpidon.

En todellakaan nauti sellaisesta että saan toisten huolet kannettavakseni ja toisten asiat hoidettavikseni.

Kun olisivatkin vastavuoroisia nämä avuntarvitsijat.

Toisaalta, sairauden tms. takia joku on avun tarpeessa jatkuvasti, mutta...

Jos henkilö ei yritäkään suhteuttaa elämäänsä resursseihinsa, hänestä tulee krooninen kinuaja ja uhriutuja.

Sairaseläkkeellä oleva kaverini yrittää harrastaa asioita, joihin hänen rahansa ja terveytensä eivät riitä.

Minä olen halju tyyppi, kun en anna omia korjaamotitilojani hänen ikuisuusprojektiensa pesäksi.

Pakko oli ottaa etäisyyttä.

Vierailija
10/51 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ystävä joka halusi joka kerta jotain kun soitti tai kun tavattiin. Tavaroita lainaksi, että olisin lapsenvahtina, että tekisin hänelle jotain kouluhommia...kunnes havaitsin että jopa pelkään sitä, että hän taas soittaa. Pistin välit poikki. Autan kyllä mielelläni, mutta rajat silläkin. Nykyinen paras ystävä ei ole kertakaan pyytänyt mitään.

Vierailija
11/51 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et varmaan siedä puhelinmyyjiäkään ja feissareita. Ovathan ne ärsyttäviä, mutta ongelma on kyllä sinussa. Aina voi sanoa, että ei kiitos.

Vierailija
12/51 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nimenomaan "varoitan" tosi usein, etten hyväksy tätä käytöstä. Oma puoliso esim voi olla huonolla tuulella jos vaikka kahvi on loppu tai paita on kadoksissa tai mitä ikinä. Sitten se sadattelee ääneen ja kiroaa ja valittaa, ei suoraan minulle "sinä olet tehnyt väärin, sinun takia ei ole kahvia!" mutta selkeesti se valitus on minun korville tarkoitettu. Näissä vedän aina sitä rajaa, että ei kuulu mulle, älä vuoda omia negatiivisia tunteita mun päälle, mulla on ihan oma elämä ja oma meno tässä, ei ole aikaa ja kiinnostusta hoitaa sinun tunnereaktioita pitkin päivää.

Vierailija
13/51 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rumat puheet ja kaikki alatyylinen kielenkäyttö. Järkyttävää kuunneltavaa nykyisissä tositv:n mainoksissakin.

Tökerö käytös, ei osata tervehtiä eikä esitellä itseä, toljotetaan vain.

Itsekeskeisyys, ei koskaan kysytä. mitä muille kuuluu, puhutaan vain itsestä ja omista asioista.

Vierailija
14/51 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännön esimerkkejä ovat nämä, että ihminen aina vuodattaa vain ja ainostaan omia asioitaan eikä koskaan kuuntele vastavuoroisesti eikä keskustele. Ihminen joka ghostaa, ehdottaa ja sopii tapaamisen ja peruu viime tingassa tai tekee oharit. Ihminen, joka aukoo "hyväntahtoisesti" päätään - aina. Ihminen, joka tunkee neuvomaan joka ikisessä asiassa ja painostaa toimimaan kuten hän. Ihminen, joka syyttelee ja uhkailee. Ihminen, joka jättää tarkoituksella kaikesta ulkopuolelle, vaikka esittää ystävää mutta todellisuudessa on fake friend. Ihminen, joka yrittää käyttää hyväksi.

Vierailija
15/51 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rumat puheet ja kaikki alatyylinen kielenkäyttö. Järkyttävää kuunneltavaa nykyisissä tositv:n mainoksissakin.

Tökerö käytös, ei osata tervehtiä eikä esitellä itseä, toljotetaan vain.

Itsekeskeisyys, ei koskaan kysytä. mitä muille kuuluu, puhutaan vain itsestä ja omista asioista.

Aloituksen kysymys oli, missä menee rajasi. Jos joku ei tervehdi sinua, niin.... teet mitä?

Vierailija
16/51 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukahan sitä ees tuputtaa?

t. keski-ikäinen astmaatikko, joka haluaisi rokotteen

Vierailija
17/51 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäluotettavuus, epäkohteliaisuus, vastavuoroisuuden puute. Aika pienistäkin merkeistä olen oppinut ottamaan etäisyyttä, koska eroon pääseminen ei enää siinä vaiheessa ole helppoa, kun on oltu enemmän tekemistä. Tällaiset ihmiset ovat tottuneet saamaan haluamansa manipuloimisella. Manipuloidaan esimerkiksi luomalla syyllisyyttä.

Vierailija
18/51 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäluotettavuus, epäkohteliaisuus, vastavuoroisuuden puute. Aika pienistäkin merkeistä olen oppinut ottamaan etäisyyttä, koska eroon pääseminen ei enää siinä vaiheessa ole helppoa, kun on oltu enemmän tekemistä. Tällaiset ihmiset ovat tottuneet saamaan haluamansa manipuloimisella. Manipuloidaan esimerkiksi luomalla syyllisyyttä.

Kah, syyllisyydellä manipulointi on yllättävän yleistä siis!

Vierailija
19/51 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko a - sek - su - aa - li - suus Hå - må - fo - bi - aa? Kun a - sek - su - aa - lit eivät ole seksuaalisesti kiinnostuneita samaa su - ku - puol - ta olevista?

20/51 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee kaikenlaisessa suorassa dissaamisessa/alistamisessa

------