Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä juoksemisen hehkutusta - minulla juokseminen aiheuttaa unettomuutta

Vierailija
27.04.2021 |

Onko muita joilla juokseminen vie yöunet? Käyn usein lenkillä ja tykkäisin jostakin aina silloin tällöin, mutta meen juoksemisesta aina niin ylikierroksille, että jää yöunet kokonaan tai lähes kokonaan välistä seuraavana yönä.

Tämä on tapahtunut niin monta kertaa, ettei voi olla enää sattumaa. Esim eilen kävin 17-18 aikaan noin 40 minuutin juoksulenkillä, en meinannut millään nukahtaa illalla ja kun lopulta nukahdin, heråsin klo 4:00 enkä ole sen jälkeen nukkunut silmäystäkään.

Ei auta että juoksen aiemmin. Vaikka juoksisin klo 7 aamulla, nukun seuraavana yönä surkeasti. Pyöräilen myös usein 10-20 km lenkkejä, mutta sillä ei ole samanlaista vaikutusta. Raskas ryhmäliikunta kuten BodyPump sen sijaan vie myös unet

Takana on raskaita vuosia ja ikää 41, voiko olla että raskaampi liikunta ei vaan enää sovi? Tai jos muuten on raskasta, on raskas liikunta sitten vaan liikaa.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän hidasta tahtia pystyy juoksemaan, jos on kunnolla motivaatiota kehittää kuntoa. Kaikilla ei vaan itsetunto kestä hidasta hölköttelyä. Itselläni lenkkivauhti vaihtelee 5-10 min/km välillä ihan sen mukaan, millaista treeniä oon vetämässä. Jos juoksen vetoja, vauhti voi olla jonkun aikaa selvästi kovempikin.

Vierailija
22/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkin rauhoittamiseen ja matkan pidentämiseen voi auttaa hyvien nappikuulokkeiden hankinta ja joko podcastin, musiikin tai äänikirjan kuunteleminen lenkkeillessä. Minulla ovat metsälenkit pidentyneet aivan huomaamatta sen jälkeen kun löysin äänikirjat.

Olen sen kannalla, että pitkät rauhalliset lenkit ovat paras tapa kasvattaa kestävyyskuntoa eivätkä ne vie elimistöä sellaiseen stressitilaan kuin 40 minuuttia rivakkaa juoksua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos joku "kaverisi" juoksee niin pakkohan sinunkin on. Tuli mitä tuli

Vierailija
24/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että reippaammalla vauhdilla on helpompi ylläpitää oikeaa tekniikkaa, mutta hitaasti juostessa alkaa epäilyttää, onko asento, askellus ja kadenssi ok. Vinkkejä?

Vierailija
25/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kovaa vedät, ripeä kävely on parempi kuin juoksu. Kävelyä voi harrastaa joka päivä eikä paikat kipeydy.

Vierailija
26/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla loppuu happi juostessa. Reipasta kävelyä (6km/h)jaksan vaikka kuinka pitkään mutta juostessa hengitys saplaantuu. On astma. Tiedän, että myös astmaa sairastava voi juosta mutta se on silloin joku muu kuin minä.