Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä juoksemisen hehkutusta - minulla juokseminen aiheuttaa unettomuutta

Vierailija
27.04.2021 |

Onko muita joilla juokseminen vie yöunet? Käyn usein lenkillä ja tykkäisin jostakin aina silloin tällöin, mutta meen juoksemisesta aina niin ylikierroksille, että jää yöunet kokonaan tai lähes kokonaan välistä seuraavana yönä.

Tämä on tapahtunut niin monta kertaa, ettei voi olla enää sattumaa. Esim eilen kävin 17-18 aikaan noin 40 minuutin juoksulenkillä, en meinannut millään nukahtaa illalla ja kun lopulta nukahdin, heråsin klo 4:00 enkä ole sen jälkeen nukkunut silmäystäkään.

Ei auta että juoksen aiemmin. Vaikka juoksisin klo 7 aamulla, nukun seuraavana yönä surkeasti. Pyöräilen myös usein 10-20 km lenkkejä, mutta sillä ei ole samanlaista vaikutusta. Raskas ryhmäliikunta kuten BodyPump sen sijaan vie myös unet

Takana on raskaita vuosia ja ikää 41, voiko olla että raskaampi liikunta ei vaan enää sovi? Tai jos muuten on raskasta, on raskas liikunta sitten vaan liikaa.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokset liian kovaa kuntoosi nähden, hidasta. Onko sinulla sykemittaria? Jos pidät sykkeen alle 70% maksimisykkeestäsi, et voi mennä ylikierroksille.

Vierailija
2/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskas liikunta kuluttaa mm. hiilarivarastoja ja ravintoon pitää aina kiinnittää huomiota urheillessa/jos urheilee illalla. Hiilaria+maitotuotteita iltapalaksi kunnolla, niin saa paremmin unta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä saisin sydärin jo ensimmäisen 100metrin kohdalla, sen verran on tullut röökiä poltettua, hyvää ruokaa syötyä ja viinaa vedettyä.

Vierailija
4/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokseminen ei varmaan sovi sulle. Yritä jotain toista lajia.

Vierailija
5/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juokset liian kovaa kuntoosi nähden, hidasta. Onko sinulla sykemittaria? Jos pidät sykkeen alle 70% maksimisykkeestäsi, et voi mennä ylikierroksille.

On sykemittari, mutta en oo treenisykkeitå tarkkaillut. Näemmä keskisyke oli yli 80% maksimisykkeestä. Pyörälenkeillå keskisyke noin 60% maksimista. Oon pitänyt urheilusykkeiden laskemista oikeille urheilijoille kuuluvana hifistelynä, sykemittari-kello minulla on lähinnä unen seurantaa varten.

Ap

Vierailija
6/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä mielestäni juokse kovaa. Ehkä minulla on sitten vaan niin huono kunto. Mutta juoksemalla en sitä pysty näillä pelimerkeillä parantamaan. Tavallaan harmi, koska nuorempana kävin juoksemassa useamman kerran viikossa ja se olisi ihan kivaa vaihtelua kävelyyn/pyöräilyyn.

Ap

Vierailija
7/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas nukun tosi hyvin, kun liikun paljon ulkona. Juoksen n. 40 km viikossa, ja paras aika minulle on just n. klo 18-19. 

Oletko kokeillut, että juoksisitkin alkuun vain vaikka 30 min kerrallaan? Ja aamuisin?

Vierailija
8/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sykemittari, mutta en oo treenisykkeitå tarkkaillut. Näemmä keskisyke oli yli 80% maksimisykkeestä. Pyörälenkeillå keskisyke noin 60% maksimista. Oon pitänyt urheilusykkeiden laskemista oikeille urheilijoille kuuluvana hifistelynä, sykemittari-kello minulla on lähinnä unen seurantaa varten.

Ap

Maksimisyke sekä sykealueet pitää aina testata, jotta niiden perusteella voi suunnitella tai seurata treenien tehoja. Laskennalliset voivat olla ja useimmiten ovatkin kaukana todellisuudesta.

Jos ei ole mielenkiintoa tai mahdollisuutta ammattimaiseen testaukseen, oma tuntemus peruskestävyysalueelle (jolla suurin osa esim. juoksutreenillä pitäisi tapahtua) on luotettavampi mittari kuin väärin määritelty sykealue. Pidä vauhti sellaisena, että pystyt juttelemaan kaverin kanssa lyhyin lausein.

Ylirasitustila, joko akuutti tai pidemmältä ajalta kumuloitunut, on se mikä vie yöunet. Aktiiviurheiluaikoinani kestävyyslajissa nukuin itsekin huonosti kovemman vetotreenin jälkeisen yön. Treenin tekeminen aimmin päivällä, kehon ja mielen tietoinen rauhoittaminen sen jälkeen loppupäiväksi tai viimeistään illalla sekä jo mainittu hiilaripitoinen iltapala auttavat asiaa.

Vierailija
9/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa mitään nautintoa juoksemisesta. Aina on melkein verenmaku suussa, vaikka kuinka varovaisesti aloitan harjoittelun. Polviin sattuu ja paikat hölskyy vaikka olen hoikka.

Vierailija
10/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapalan "tarkastaminen" on myös hyvä idea. Söin eilen illalla vain pari leipää ja jäätelön, kun ei tehnyt mieli enempää. Oli kyllä sellainen olo että tarvitsisi syödä enemmän muttei maistunut.

Ylirasitustila jatkui lapsen saamisen jälkeen pitkään, ensin tuli hormonaalinen unettomuus ja sitten unettomuus vaan jäi päälle vuosiksi. Nyt olen aika hyvin toipunut siitä (lapsi jo 8v) ja nukun yleensä hyvin jos ei ole ylimääräistä rasitusta. Mutta raskaampi liikunta laukaisee näemmä yhä jonkun ylirasituksen.

Ap

Vierailija
11/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tuttu juttu. Itse juoksen ”tavoitteellisesti” ja pyrin 60-80 viikko kilometriin. Kärsin unettomuudesta, ahdistuksesta, lihassärystä, aknesta ja muista hormonaalisista ongelmista. Eli ymmärrän ap:ta täysin - juoksu on kova laji.

Itseä helpottanut näissä ainakin:

- arjen kuormitustekijöiden karsiminen kun on tarkoitus treenata kovaa.

- hiilarit! Ennen, jälkeen ja joskua suorituksen aikana.

- riittävä energiansaanti

- ei kovia treenejä perättäisinä päivinä

- hieronta ja kehonhuolto esim. putkirullalla iltaisin ennen nukkumaanmenoa rauhoittaa ainakin itseäni.

- ensin elämä, sitten harrastukset. Skippaan hyvillä mielin treenit kun kaveri pyytää kahville tai sukulaisilla vaikkapa rippijuhlat.

Vierailija
12/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa mitään nautintoa juoksemisesta. Aina on melkein verenmaku suussa, vaikka kuinka varovaisesti aloitan harjoittelun. Polviin sattuu ja paikat hölskyy vaikka olen hoikka.

En minäkään saanut enkä voi kehua saavani vieläkään, mutta vauhdin hiljentäminen auttoi kuitenkin jonkin verran. Vaikka se voi tuntua typerältä köpöttelyltä, niin silti kannattaa aloittaa niin hiljaa, ettei kunnolla edes hengästy. Vaikka olin ja olen hyvässä kunnossa ja aktiiviliikkuja, niin juoksu on ollut aina ns. perseestä kun vauhtia lisää.

Etenkin nyt korona-aikana on nähnyt paljon erilaisia lenkkeilijöitä ja silmämääräisesti arvioituna n. 80 prosenttia juoksee aivan liian lujaa. Näyttää lähinnä sellaiselta Cooperin-testi vauhdilta. Onko se sitten, ettei kehdata hissutella vai mistä on kysymys.

Vierailija
13/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.lily.fi/blogit/ruuhkavuosia-juosten/ruuhkavuodet-juoksu-yli…

Löysinpä tällaisen blogin googlaillessa. Tämä on tosin joku lähes ammattiurheilija, jolla leposyke noin puolet omastani (35-45 vs 70). Mutta siis muillakin on tästä näemmä kokemusta.

Ap

Vierailija
14/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla että Ap juoksee myös liian myöhään illalla eikä ehdi rauhoittua ennen yöpuulle menoa? Olettaisin että siinäkin on yksilöllisiä eroja. Ja tietysti on aivan mahdollsita, ettei juokseminen vain sovi kaikille. Itsekin oikeastaan käyn mieluummin "vain" reippailla kävelylenkeillä.

Vierailija
15/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kokeilin juoksemista pari vuotta sitten. Ei muuta ongelmaa, mutta joka ikisen kerran jälkeen kauhea närästys. Ei tule kävelystä, pyöräilystä, crosstrainerista... Ehkä juokseminen ei vain sovi kaikille.

Vierailija
16/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvin samanlaisia kokemuksia. Tuo kunnolla syöminen aiemmin jo mainittiinkin, toinen minkä olen huomannut jonkun verran auttavan on saunominen lenkin jälkeen. Kai se jotenkin rauhoittaa ja rentouttaa niin uni tulee paremmin.

Vierailija
17/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulle se aiheuttaa vaan v i t u t u s t a . Olen ratkaissut ongelman sillä, että en juokse. Maailmassa on kaikenlaisia muitakin tapoja liikkua.

Vierailija
18/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ehdottaisin pitempiä ja rauhallisempia lenkkejä peruskunnon kasvattamiseksi. Googleta run-walk-run-metodi, jolla ihmiset ovat saaneet valtavan hyviä tuloksia rikkomatta itseään.

Minua nukuttaa todella hyvin kun teen kahden tunnin polkulenkin niin että kävelen ainakin 60 prosenttia matkasta ja hölkkään vain miellyttävimmät osuudet. Sen jälkeen sauna ja jaloille hetki kylmähoitoa. Leposyke on laskenut ja kehon rasvaprosentti myös.

Vierailija
19/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tuttu juttu. Itse juoksen ”tavoitteellisesti” ja pyrin 60-80 viikko kilometriin. Kärsin unettomuudesta, ahdistuksesta, lihassärystä, aknesta ja muista hormonaalisista ongelmista. Eli ymmärrän ap:ta täysin - juoksu on kova laji.

Itseä helpottanut näissä ainakin:

- arjen kuormitustekijöiden karsiminen kun on tarkoitus treenata kovaa.

- hiilarit! Ennen, jälkeen ja joskua suorituksen aikana.

- riittävä energiansaanti

- ei kovia treenejä perättäisinä päivinä

- hieronta ja kehonhuolto esim. putkirullalla iltaisin ennen nukkumaanmenoa rauhoittaa ainakin itseäni.

- ensin elämä, sitten harrastukset. Skippaan hyvillä mielin treenit kun kaveri pyytää kahville tai sukulaisilla vaikkapa rippijuhlat.

Jos ihan oikeasti juokset 60-80 km viikossa ja kärsit unettomuudesta ja ahdistuksesta niin STOP ja heti. Hanki itsellesi valmentaja ja ala järkeistämään treeniä. Jos et nuku kunnolla et varmasti palaudu ja luultavasti olet ylirasitustilassa. Tuossa ei ole yhtään järkeä ja voi kestää vuosia toipua jos et paina jarrua nyt heti.

Vierailija
20/26 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ehdottaisin pitempiä ja rauhallisempia lenkkejä peruskunnon kasvattamiseksi. Googleta run-walk-run-metodi, jolla ihmiset ovat saaneet valtavan hyviä tuloksia rikkomatta itseään.

Minua nukuttaa todella hyvin kun teen kahden tunnin polkulenkin niin että kävelen ainakin 60 prosenttia matkasta ja hölkkään vain miellyttävimmät osuudet. Sen jälkeen sauna ja jaloille hetki kylmähoitoa. Leposyke on laskenut ja kehon rasvaprosentti myös.

Kyllä 2h lenkit tuntuvat tällä hetkellä jo ajatuksenkin tasolla liian rankoilta. Kävely-juoksulenkkiä sen sijaan voin kokeilla, lyhyemmillä matkoilla,, esim 1h.

Ap