Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä monta tiliä?

Vierailija
25.04.2021 |

Kaverin kanssa puhuttiin säästämisestä ja rahan käytöstä. Kun kertoin omasta järjestelmästä, hän katsoi kuin hullu puuroa ja väitti, ettei kenelläkään ole noin montaa tiliä. Kertoi heillä olevan perheessä yksi yhteinen tili.

Toki moni varmasti pärjää vähemmällä, mutta minä pidän tätä minulle sopivana järjestelynä.
Minulla on:
-palkkatili, johon on pankkikortti, jota käytän omiin menoihin
-taloustili, josta maksamme yhteiset kulut ja siihen on myös pankkikortit molemmilla
-Yhteinen säästötili, johon säästämme talonkorjauskuluihin jne. taloustilin ylijäämät laitetaan aina tänne ja jos yllättäviä yhteisiä kuluja tulee, siirretään talous tilille tai maksetaan täältä.
-oma säästötili, sijoituksia varten
-oma katastrofivaranto, minulla kahden kuukauden palkka. Hätätilanteita varten, jos pitää käyttää rahoja, niin aina ekana priorisoidaan että täällä on tarpeeksi rahaa, silloin säästetään muihin vähemmän tai kiristetään vyötä.
-oma lyhyen tähtäimen -säästötili, matkusteluun, uuteen sohvaan, tatuointiin, milloin mihinkin säästettävät, mutta tarkoituksella ostaa jotain kivaa, eikä sijoittaa tai hilloa tilillä.
-ollaan puolison kanssa mietitty, että pitäisikö olla vielä erikseen perheen matkakassa tms. lyhyen tähtäimen -tili. Nyt ollaan menty noilla omilla.

Siirrän tietyt summat aina joka kuukausi erilaisille tileille ja jos palkkatilille jotain omien laskujen jälkeen jää, niin sitä käytetään.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kain kaksi. Oma tili ja sitten se nordnet tili jossa osinkoja tai muutaman kympin jämiä kun olen taas ostanut parilla tonnilla jotain kivaa kuen fortumia tmv.

Vierailija
22/42 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tilit kolmesta eri maasta, jossa olen asunut. En viitsi sulkea noita, koska saatan muuttaa vielä takaisin ja helpottaa myös matkailua kun saa esim Jenkeissä matkaillessa saa valuuttaa suoraan omalta tililtä ilman valuutanvaihtoon meneviä maksuja.

Onko olemassa keinoa siirtää rahaa ilmaiseksi amerikkalaistilille? Minullakin on jenkkitili edelleen olemassa vaikka siitä on jo yli 10 vuotta kun asuin siellä. Viime reissua varten siirsin rahaa OP:n tililtä kyseiselle tilille, kun laskin palvelumaksun tulevan silti edullisemmaksi kuin valuutanvaihto- tai nostokulut.

Tuskin ihan ilmaista, mutta siirtäminen PayPalin kautta voi olla halvempaa kuin tavallinen tilisiirto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti ap maksat noista tileistäsi myös kuukausimaksut.

Riippuen siitä, millainen palvelusopimus sinulla on ja minkä pankin asiakas olet.

S-Pankissa voi avata kymmeniä tilejä täysin ilmaiseksi ja saa 2 ilmaista debit-korttiakin.

Vierailija
24/42 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nejä tiliä. Kolmessa eri pankissa. Yhdelle niistä mulla ei ole edes verkkoankkitunnuksia eikä pankkikorttiakaan. Sille tilille menee aina veronpalautukset ja kun vien kolikoita pankkiin, ne menee sille tilille. Olen välillä vähän impulsiivinen, joten on hyvä, että mulla on yksi tili, jonka käyttö edellyttää pankin konttorissa asioimista. Saan sieltä aika ajoin tiliotteen ja tilillä oli viimeksi noin 30  000 €. Olen nostanut ko tililtä rahaa viimeksi joskus viime vuosituhannella. 

Omia kai tililläsi rahat ovat, mutta silti on pakko kysyä: Mikä järki on makuuttaa kymppitonneja rahaa tyhjän panttina nollakorolla pankkitilillä? Ja miksi ihmeessä kuskaat kolikkoja pankkiin, mikset maksa niillä kaupoissa?

Vierailija
25/42 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on

- palkkatili

- taloustili ruokaostoksia varten yhdessä miesystävän kanssa, molemmilla pankkikortti

- matkasäästötili

- autosäästötili

- oman pankin osakesäästötili

- muun pankin osakesäästötili

Harkitsen myös sellaisen tilin perustamista, jonne laitan aina rahaa saman summan kuin käytin johonkin ei-välttämättömään ostokseen.

Kaksi ensimmäistä tiliä on perusteltuja, muut ovat silkasta talousosaamattomuudesta johtuvia turhatilejä! Hanki kirjanpito-ohjelma tai taulukkolaskenta koneellesi ja tiliöi rahasi siellä.

OT.: Meillä samanlainen systeemi (osakkeillekin useampia arvo-osuustileja eri välittäjillä ) SEKÄ kirjanpito-ohjelma. Kumpikin on taloushallinnon ammattilaisia. On ihan ok jakaa rahat eri tileille (kirjekuoriin). Se ei ole talousosaamattomuutta.

Vierailija
26/42 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuen siitä, millainen palvelusopimus sinulla on ja minkä pankin asiakas olet.

???

Minulla on Nordeassa neljä tiliä, eikä niistä mene yhdestäkään mitään maksua.

Vierailija
27/42 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoilla tulisi olla eri tilit jo ihan sen vuoksi, että toisen kuollessa se ainokainen tili jäädytetään.

Vierailija
28/42 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä jaksaisi hallinnoida noin montaa tiliä. Mulla on vaan käyttötili ja säästötili. Yhteistä tiliä miehen kanssa ei ole, siirrän kerran kuussa miehen tilille lainanlyhennyksen verran, varsinainen lainanlyhennys menee miehen tililtä.

Noissa on tasan sen verran hallinnoimista että ajastaa vakiosiirron eri summille lähtemään päätililtä sivutileille palkkapäivänä.

Ihan vaan tiedoksi. Menikö yli ymmärryksen?

ohis

Vierailija
29/42 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

???

Minulla on Nordeassa neljä tiliä, eikä niistä mene yhdestäkään mitään maksua.

Sama homma mulla, enkä premiumasiakkaana maksa ees korteista mitään.

Vierailija
30/42 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-oma käyttötili

- miehen kanssa yhteinen taloustili

-perintötili (koska perinnönjättäjä sulki testamentilla pois mieheni avio-oikeuden tähän omaisuuteen ja sen tuottoon)

-oma säöstötili

Vierailija
31/42 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme tiliä löytyy. Käyttötili, johon tulee palkka. Taloustili miehen kanssa. Tähän ei ole korttia, käytetään vastikkeen ja muihin asunnon kuluihin. Säästötili, jossa on 6kk nettopalkka.

Näiden lisäksi sijaittamiseen aot ja ost.

Vierailija
32/42 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita..

- korttitili johon jätetään palkasta vain kuukausibudjetti (muu siirretään palkkapäivänä muille tileille)

- henkkoht säästötili jossa myös 3kk nettopalkan bufferi pohjalla

- puolison kanssa yhteinen taloustili/säästötili (asuminen, vakuutukset ja mut yhteiset kulut)

- sijoitustili (salkun hoitotili, osingot tulee tälle ja säästän tilille josta sijoitan aika ajoin isommalla summalla)

- lasten kulujen tili (lapsilisät ym)

- sijoitusasunnon tili (saa helposti seurattua vuokran ajallaan tuloa, ja veroilmoituksen yhteydessä on helppo tarkistaa toteutuneet maksut ym)

- varatili, jäänyt voimaan kun opintolainan maksu loppui, oli hoitotilinä, olen jättänyt voimaan kun siitä ei mene mitään kuluja, jos vaikka tulee jotain muita käyttökohteita

- s-pankin bonustili

Kaikki siirrot on automaattisia, ei tarvi käydä erikseen siirtelemässä. Aina näkee helposti paljonko on budjettia vielä jäljellä tässä kuussa. Eikä tuu kulutettua kaikkea mikä on, mikä olis helppoa jos tilillä olis kaikki rahat vaan köntässä.

Vierailija
33/42 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttelytili, rahastotili ja kryptotili.

Vierailija
34/42 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on

- palkkatili

- taloustili ruokaostoksia varten yhdessä miesystävän kanssa, molemmilla pankkikortti

- matkasäästötili

- autosäästötili
- oman pankin osakesäästötili

- muun pankin osakesäästötili

Harkitsen myös sellaisen tilin perustamista, jonne laitan aina rahaa saman summan kuin käytin johonkin ei-välttämättömään ostokseen.

jos todellakin on kaksi osakesäästötiliä (niitä verohyödyllisiä) kannattaa toinen lopettaa pika pikaa. Ne rangaistukset tuosta on todella kovata.

Vierailija
35/42 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on oma käyttötili, oma säästötili ja yhteinen tili puolison kanssa.

Kieltämättä hirveän monesta eri tilistä tulee mieleen, että et muuten pysty säästämään kuin niin, että raha on korvamerkittynä kunkin käyttötarkoituksen omalle tilille. Eihän siinä mitään, jos toimii noin, mutta näkisin lähinnä stressavana omalla kohdallani.

Vierailija
36/42 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on oma käyttötili, oma säästötili ja yhteinen tili puolison kanssa.

Kieltämättä hirveän monesta eri tilistä tulee mieleen, että et muuten pysty säästämään kuin niin, että raha on korvamerkittynä kunkin käyttötarkoituksen omalle tilille. Eihän siinä mitään, jos toimii noin, mutta näkisin lähinnä stressavana omalla kohdallani.

Ei vaan se on juuri helpottavaa kun autosta vaikka hajoaa joku, ei tarvitse kajota matkasäästöihin vaan voi maksaa sen autosäästöistä.

Mulla on Nordeassa palkkatili ja yleissäästötili jossa esim. puskuri ja joku iso ostos kuten metsätila nyt seuraavaksi haaveissa. Sitten taas S-Pankissa taloustili ja autotili jonne on molempiin depit-kortit eli saan aina maksutapaedun bonuksiin. Näiden lisäksi on säästötilejä bonuksia varten, sijoituksia varten, matkustamiseen, ylimääräisen tulonlähteen säästöt, lahjarahasto itselle, lahjarahasto muille. Joka tilillä on aina rahaa ja joskus voi lainata ristiin jos ei saldo riitä.

Vierailija
37/42 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttötili johon tulee palkka ja johon on depit/credit -kortti.

Jemmatili johon siirrän sen mitä ei ole tarkoitus käyttää kk aikana.

Yhteinen laskunmaksutili.

Säästötili eri pankissa, "parempi" korko, rahan saa siirrettyä käyttötilille muutamassa päivässä arkisin.

Luottokortti, johon ei ole sidottu mitään tiliä, eri pankkiryhmässä käyttökatkojen tms varalle.

Siirsin vuosi sitten päivittäisasiat s-pankkiin, kun säästöpankki julkaisi uuden hinnastonsa.

Vierailija
38/42 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on "pää"pankissa kuusi tiliä. Sitten on eräässä päivittäistavarakauppaketjussa yksi tili. Toisessa pankissa yksi tili. Sijoittamiseen suuntautuneessa finanssiyhtiössä neljä tiliä. Sijoituksia on tämän lisäksi yhdessä vakuutusyhtiössä ja yhdellä ulkomaisella palveluntarjoajalla (ei veroparatiisi vaan työsuhteeseen liittyvä) mutta näillä tileillä ei ole käteisen säilytysmahdollisuutta.

Vierailija
39/42 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paksupää kirjoitti:

Puolisoilla tulisi olla eri tilit jo ihan sen vuoksi, että toisen kuollessa se ainokainen tili jäädytetään.

Jäädytetään, jos yhteinen tili on herra JA rouva. Jos on herra TAI rouva, ei jäädytetä.

MInulla on kolme tiliä

- palkkatili - tältä tililtä siirrän oman osuuteni taloustilille, josta maksetaan perheen menot - tällä tilillä on max 1000 € ja ylittävän osan siirrän säästötilille

- puolison kanssa yhteinen taloustili

- säästötili, johon ei ole kortteja ja jonka saldon kertymistä seuraan excelissä

Aiemmin säästin kaiken säästötilille, nykyään osa säästöön jäävästä menee rahastoihin.

Joka kuukausi 

Vierailija
40/42 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Osa on jäänteitä siltä ajalta kun rakennettiin taloa mutta kaikki käytössä:

-kummallakin henkilökohtaiset palkkatilit

- jemmatili josta osa siirtyy rahastoihin

- ruokarahatili

- tili jolta maksetaan laskut.

Niin kauan kun niiden olemassaolosta ei tarvitse maksaa niin olkoon näin