Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä monta tiliä?

Vierailija
25.04.2021 |

Kaverin kanssa puhuttiin säästämisestä ja rahan käytöstä. Kun kertoin omasta järjestelmästä, hän katsoi kuin hullu puuroa ja väitti, ettei kenelläkään ole noin montaa tiliä. Kertoi heillä olevan perheessä yksi yhteinen tili.

Toki moni varmasti pärjää vähemmällä, mutta minä pidän tätä minulle sopivana järjestelynä.
Minulla on:
-palkkatili, johon on pankkikortti, jota käytän omiin menoihin
-taloustili, josta maksamme yhteiset kulut ja siihen on myös pankkikortit molemmilla
-Yhteinen säästötili, johon säästämme talonkorjauskuluihin jne. taloustilin ylijäämät laitetaan aina tänne ja jos yllättäviä yhteisiä kuluja tulee, siirretään talous tilille tai maksetaan täältä.
-oma säästötili, sijoituksia varten
-oma katastrofivaranto, minulla kahden kuukauden palkka. Hätätilanteita varten, jos pitää käyttää rahoja, niin aina ekana priorisoidaan että täällä on tarpeeksi rahaa, silloin säästetään muihin vähemmän tai kiristetään vyötä.
-oma lyhyen tähtäimen -säästötili, matkusteluun, uuteen sohvaan, tatuointiin, milloin mihinkin säästettävät, mutta tarkoituksella ostaa jotain kivaa, eikä sijoittaa tai hilloa tilillä.
-ollaan puolison kanssa mietitty, että pitäisikö olla vielä erikseen perheen matkakassa tms. lyhyen tähtäimen -tili. Nyt ollaan menty noilla omilla.

Siirrän tietyt summat aina joka kuukausi erilaisille tileille ja jos palkkatilille jotain omien laskujen jälkeen jää, niin sitä käytetään.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullon neljässä pankissa tilejä. Siis jokaisessa enemmän kuin yksi.

Vierailija
42/42 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tärkeintä on se, että käyttötilille jättää vain sen verran rahaa mitä kuukausibudjetti on. Näin jo ihan turvallisuussyistä, jos joku kassajonossa katsoo seläntakaa koodin ja varastaa lompakon, niin eipä pahimmillaan mene kuin sen kuukauden käyttörahat, eikä koko elämän säästöt. Ja monille raha tilillä on pakolla käytettävä, niin ettei ryöstä itseään, niin kortiton säästötili on siinä hyvä.

Sitten se, että jakaako säästöjä eri tileille on varmaankin jokaisen oman mieltymyksen mukaan. Ja toisena onko puolison kanssa eri vai yhteiset rahat, mutta se oli hyvä pointti, jos toinen kuolee, niin kaikki rahat on sitten kuolinpesässä.

Minä tykkään nimenomaan säästää eri juttuihin eri tilillä, mutta onhan se toisaalta kiva nähdä kaikki samalla säästötillä. Tuntui paljon rikkaamalta, kun ei ollutkaan 1000+3000+5000+1000 vaan 10 000€...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla