Onko kellään kokemusta/tietoa lapsivesipunktiosta?
 Käytetäänkö minkäänlaisia puudutuksia ym.?
 Sattuuko se?
 Mulla olis parin viikon päästä mahdollista siihen päästä ja aika vähäistä tietoa olen siitä saanut.. En tosin ole osannut kaikkea kyselläkkään.
Kommentit (11)
 Mulle on tehty lapsivesipunktio yhden kerran, vkolla 37. Se tehtiin siksi, kun halusin sektion viikolle 38 ja punktiolla tarkastettiin lapsen keuhkojen tila: kypsyys ja EPO-hormoni.
 Mielestäni lapsivesipunktio ei satu. Muistaakseni pistoalue puudutetaan ja ultralla katsotaan sopiva kohta pistolle. Ettei osu vauvaan. Itse en ainakaan halunnut katsoa monitoria. Toimenpide kesti varmaan pari minuuttia! Sitten vain pieni laastari piston kohdalle.
 Miksi sulle tehtäisiin lapsivesipunktio?
 Lapsivesipunktioon, kun np-utrassa turvotusta oli 2.9 ja 3.2mm (mitattiin kahteen kertaan)
 Istukkatutkimusta ei ehditty tehdä, kun raskausviikkoja oli yli 13.
 Istukkatutukimus voidaan tehdä ilmeisesti viikoilla 11-13.
 Seuraava mahdollinen tutkimus on siis tuo lapsivesipunktio viikoilla 15-17
 Kyllä jännittää, että mikä tulos sieltä tulee, kun tuloksia pitää vielä tutkimuksen jälkeen odottaa 2-3 viikkoa!
 Mulle on kovasti suositeltu sitä tutkimusta, kun oon sitä vähän epäröiny, sanovat, että keskenmenon riski on vain 0,5% eli aika olematon ja sitten saa selvyyden, että onko jokin vialla vai ei..
 Hei, mulle on tehty lapsivesipunktio siis kahdesti. Ei mitenkään kipeetä tee vaan painetta kyllä tuntuu. Eka oli n.rv21. Silloin tutkittiin jotain trisomia juttuja, kaikki kuitenkin ok ja terveen tytön sain. Tokan kerran muistaakseni rv15, silloin jäin kiinni veriseulassa (np ultra ok) ja pelättiin todella pahaa synnynnäistä munuaisvikaa, taas kaikki kuitenkin ok ja terve poika tuloksena.
 Tsemppiä tutkimukseen ja tulosten odotteluun =)
 Marlett
 Mun parille kaverille on tehty se. Molemmat sanoi, että ei sattunut ja muutenkin toimenpide  oli ollut odotettua miedompi. Ja niille on tehty se samoilla viikoilla kuin sulle mahdollisesti nyt sitten tehdään.
 Pahinta oli tuloksien odottelu parin viikon verran.....
 kedelig
Ekassa raskaudessa n. 20 vk:lla, nykyisessä raskaudessani 16 rvkolla. Keskenmenoriski tosiaankin 0.5% eli 1/200. Kun lääkäri pistää neulalla vatsanpeitteiden läpi, hieman vihlaisee. 24 h pitää olla suhtkoht rauhassa, sitten saa palata normaaliaktiivisuuteen. Samana päivänä voi olla hyvin lievää vatsakipua. Ihan normaalisti voi kävellä ja esim. hoidin koko päivän 11 kk ikäistä tyttöämme. Ei todellakaan ole iso toimenpide, toki neula on pitkä, mutta ei sitä kannata katsoa.
Nää helpottaa mieltä ja voi ihan rauhassa odotella sitä punktioo, ettei turhaan stressaa etukäteen!!
 Mä olin lapsivesipunktiossa raskausviikolla 16. Jännitin hirveesti sinne menoa mutta ei se ollut mikään kauhea. Eniten sitten jännitin juuri niitä tuloksia,tulokset tuli yli parin viikon kuluttua ja normaalit kromosomit. turvotusta oli siin 3 mm. Jos en olisi mennyt niin olisin miettinyt tuota koko raskauden ajan. vaikka toki voi olla muutakin häikkää mutta ainakin sai trisomit tietää ja rakenneultrassa kaikki näytti olevan ok.
 24 vk.täynnä nyt
 Itse toimenpide ei koske. Minulle on aikaisemmin tehty myös istukkanäyte, joka on huomattavasti kivuliaampi (suorastaan hirveä minun mielestä).
 Minun kohdalla lapsivesinäytteessä jouduttiin tekemään kaksi pistoa, kun ensommäinen ei mennyt kohdalleen. Tästäkö lie johtunut vai mistä (lääkärit eivät tiedä syytä), illalla alkoi kirkas vuoto. Seuraavana päivänä polilla tyly diagnoosi-->kohtu lähes tyhjentynyt lapsivedestä- Suuri keskenmenon riski.
 Kaksi viikkoa täyttä lepoa, vain wc käynnit sallittuja. Pelonsekaista odotusta, alkaako kohtu kestää lapsiveden lisääntymistä vai valuvatko samaan tahtiin ulos.
 Onneksi kohdallani lopputulos oli hyvä. Kohtu alkoi kestää veden paineen ja nyt 30+3 viikko menossa. Luottamus kyseiseen punktioon kyllä meni. Ei paljon lohduta nuo prosentit ja todennäköisyydet silloin, kun huono tuuri sattuu omalle kohdalle.
 et mulle on kerran tehty punktio. Eilen tehtiin toisen kerran, rv33+4. Ei sattunut, mutta tuntui kun sitä lapsivettä otettiin. Katsoin toiseen suuntaan kun se piikki tökättiin. Mies istu vieressä ja sano jälkeenpäin et oli aika hurjan näköistä kun se piikki oli niin pitkä ja lääkäri hieman joutui sitä runnomaan, onneks en ite nähny enkä tuntenu,...
 Mulle sanottiin et vastaukset tulee jo seuraavana päivänä ja niistä soitetaan mulle vain jos on jotain häikkää.
Mulle on tehty punktio rv34+. Se ei sattunut ollenkaan. En muista siitä oikein muuta kuin et se neula oli tosi pitkä. Saattaa se vähän inhottavalta tuntua jos on sellanen lääkäri tekemässä joka oikein ronkkii sillä neulalla.
Nyt odotan toista lasta ja huomenna on punktio (tai siis tänään aamulla). Nyt on rv33+ ja punktio saatetaan joutua tekemään ens viikolla uudestaan. Vastaukset saa seuraavana päivänä. Siitä näytteestä lähinnä nähdään se onko keuhkot alkanu kehittymään ja ettei ole hapenpuutetta.
Nyt nukkumaan ja jännäämään huomista :)