Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon isompi on luokanopettajan palkka varhaiskasvatuksen opettajan palkkaan verrattuna

Vierailija
25.04.2021 |

Mietin lisäkouluttautumista.
Lisäloma ei ole niin iso asia, varhaiskasvatuksessa on jo runsaasti lomia, mutta tilipussin koko kiinnostaa. Tienaan varhaiskasvattajana nyt 2700 ja rapiat päälle.
Hahmottelen tässä, että lähdenkö vielä opiskelemaan vai en...
Kiitos jos kerrot palkastasi ope.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata, yhtä huono on palkka.

Oletko ajatellut vaihtaa alaa? Ihan kaupan kassallakin tienaat tuon, jos voit viikonloppuisin ja iltaisin työskennellä.

Vierailija
2/20 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenopettajana yläkoulussa tienaan tuon saman eli vähän päälle 2700, joten ei kannata lisäkouluttautuminen luokanopettajaksi jos lisää palkkaa kaipaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opiskellut ensin vakaopeksi ja myöhemmin luokanopettajaksi. Palkka nousi noin 500e, mutta verotuksen jälkeen noin sama palkka jäi käteen.

Luokanopettajan homma ei ole mitään herkkua. Enää. Lapser ovat todella levottomia ja luokassa noin puolella lapsista+vanhemmista ongelmia. Siltä on tuntunut viimeiset 10v. Luokanopettajana olet 20% opettaja, 60% sosiaalityöntekijä ja 20% psykologi. Luokkakoot ovat tosi hurjat ja normaali opetus on usein mahdotonta.

Vierailija
4/20 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen opiskellut ensin vakaopeksi ja myöhemmin luokanopettajaksi. Palkka nousi noin 500e, mutta verotuksen jälkeen noin sama palkka jäi käteen.

Luokanopettajan homma ei ole mitään herkkua. Enää. Lapser ovat todella levottomia ja luokassa noin puolella lapsista+vanhemmista ongelmia. Siltä on tuntunut viimeiset 10v. Luokanopettajana olet 20% opettaja, 60% sosiaalityöntekijä ja 20% psykologi. Luokkakoot ovat tosi hurjat ja normaali opetus on usein mahdotonta.

Lisään vielä että ei se vakaopenkaan työ herkkua ole. Ystäväni tekee sitä työkseen ja sanoi että jo 3-5v ovat aivan mahdottomia ja jopa aggressiivisia!! Sielläkin muutos tapahtunut 10v aikana. Vaikka sen varmaan tiedätkin jos sitä tällä hetkellä teet.

Vierailija
5/20 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopen alkupalkka 2550e ilman ikälisiä.

OvTes ikälisiä on 5 kpl: 5v. 8v. 10. 15v ja 20v.

Työpäivät saattavat olla lyhyempiä koululla, jos ei kokouksia. Mutta työpäivä on silloin kaksiosainen, eli illalla on töitä tehtäväksi.

Vanhemmista jotkut ovat ylivaativia, ja yleensä juuri sellaisten vanhempien lapset ovat huonosti kasvatettuja tyranneja ilman ryhmätyötaitoja.

Jos tosissaan mietit lisäkouluttautumista, ni harkitse mieluiten alan vaihtoa. Lue esim logistiikan insinööriksi, ni palkat lähtevät heti ihan eri numeroilla käyntiin, jo AMK-koulutuksella.

Vierailija
6/20 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/20 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aineenopettajana yläkoulussa tienaan tuon saman eli vähän päälle 2700, joten ei kannata lisäkouluttautuminen luokanopettajaksi jos lisää palkkaa kaipaa.

Ei voi pitää paikkansa paitsi jos et ole pätevä aineenopettaja ja olet tuntiopettaja pienillä tuntimäärillä. Puhutko netto vai bruttopalkasta? Itse tienaan aineenopena n.2800 e/kk netto tänä lukuvuotena.

Vierailija
8/20 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kannattaa!

Oma palkka 4300 brutto 20+ vuoden jälkeen muutamalla ylitunnilla.

Olen todella tyytyväinen palkkaan.

Vierailija
9/20 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ? Onko sulla joku aineenopen pätevyys myös?

Tavan luokanopen palkka ei ylitä 4 tonnia edes Helsingissä.

Vierailija
10/20 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

??

Vierailija
11/20 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa aina näissä palkkakeskusteluissa mainita onko brutto vai netto? Osa kun käyttää bruttoa (jota kai kuuluisikin?) Mutta osa nettoa. Itellä brutto about 3000. Käteen jää eli netto vähän alle 2200.

Vierailija
12/20 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vakaopena Pohjois-Pohjanmaalla lähtöbrutto 2440e. Kokemuslisät, täydet kaksi, vajaa 200e. En tiedä tuleeko samat kokemuslisät tulevaisuudessa kuin opettajilla OVTESsiin liittymisen myötä. Käteen jää alle 2000e.

Vierailija
13/20 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä palkoissa unohtuu se, että peruspakka on se, mistä lähdetään. Esim yläkoulun aineopettajalla joku 2700-2800/kk. Sitä kasvattaa sitten ikälisät, niinkuin muillakin aloilla ja ylityölisät/ylitunnit, niinkuin muillakin aloilla. Tähän sitten jotain eri kannustinrahoja, mitkä ovat kuntakohtaisia ja esim Espoossa suurempia kuin Helsingissä ja osin riippuvaisia työsuorituksesta.

Luokanopettajan peruspalkka on 2500-2600 ja muuten sama homma.

Vierailija
14/20 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just niin. Mut toi joka väitti luokanopena tuenaavansa 4300e brutto, ni oli joko provo tai on kaikki viisi "ikälisää" plus rutkasti ns. ylitunteja tai vetää jotain kerhotoimintaa koululla.

Edes kaikki 5 ikälisää (yht 20v työkokemus) luokanopen peruspalkan päälle ei mitenkään nosta palkkaa yli 4000 e.

Vierailija
15/20 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, en lukenut tarkasti 4300e tienaavan kommenttia.

Eli hänellä on kaik ikälisät 5kpl joilla palkka nousee yht 800e peruspalkasta. Ja sit ylitunteja hänellä on myös. Luulen kyl että on enemmän kuin "muutama".

Yhdestä ylitunnista saa muistakseeni pikkasen yli sata eur per kk.

Vierailija
16/20 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vakaopena Pohjois-Pohjanmaalla lähtöbrutto 2440e. Kokemuslisät, täydet kaksi, vajaa 200e. En tiedä tuleeko samat kokemuslisät tulevaisuudessa kuin opettajilla OVTESsiin liittymisen myötä. Käteen jää alle 2000e.

Olisi aika epäoikeudenmukaista, jos kokemuslisät olisivat siirron jälkeen erit kuin muilla samassa työehtosopimuksessa. Tosin en epäile yhtään, etteikö tuohon laadita joku pykälä, että OVTES:n siirtymisen jälkeen maisteritaustaiset vakaopet saavat samat edut koulun opettajien kanssa, mutta alemman korkeakoulututkinnon/muinaisen opistotason tutkinnon suorittaneet eivät.

Vierailija
17/20 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisluokanopettajana tienaa enemmän. Peruspalkka n. 3000e ja tuohon päälle vaikka jonkin aineen kelpoisuus ja pari lisätuntia vielä niin pääsee ihan hyvälle palkalle.

Vierailija
18/20 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa aina näissä palkkakeskusteluissa mainita onko brutto vai netto? Osa kun käyttää bruttoa (jota kai kuuluisikin?) Mutta osa nettoa. Itellä brutto about 3000. Käteen jää eli netto vähän alle 2200.

Oho..itse tienaan 3520 brutto ja käteen jää vain 2275. Tässä taas verotus tasoittaa..tai sit sinulla in liian matala prosentti.

Vierailija
19/20 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopen peruspalkka 2770 e.

Vierailija
20/20 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Älä valehtele. Yli 4000 € on palkka.