Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

FREDI on kuollut. Suru-uutinen uutisoitu juuri nyt. Legendaarisen Fredin biisit jäävät elämään.

Kommentit (141)

Vierailija
61/141 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fredille annettiin biisejä joissa oli kaunis melodia. Tehtäisiinpä vieläkin sellaisia biisejä kuin 60-70 -luvulla.

Tämä tuli yllätyksenä että Katri-Helenan Katson sineen taivaan oli F:n tekemä.

Niin siis Fredille ei pelkästääb annettu, vaan hän sävelsi niitä ihan itse. Tokihan hän ajan tavan mukaisesti levytti paljon myös käännösiskelmiä, mutta useat juuri niistä kauniista melodioista oli Fredin omiaä sävellyksiä, kuten vaikka tuo Avaa sydämesi mulle.

Hänhän teki paljon sävellyksiä muillekin kuiten juuri tuon Katson sineen taivaankin, joka kyllä oli aikoinaan paljon esillä, olihan Fredi kukituksissakin, kun kappale aikoinaan euroviisukarsinnat voitti.

Sen sijaan moni tuskin tietää, että tämäkin 70-luvun hittisävelmä oli Fredi kynästä lähtöisin:

Vierailija
62/141 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

RIP tsingis-khan ja Titanic 

Eikös nuo ollut Dannyn kappaleita?

Pitää paikkansa. Kyllä olivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/141 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musikaalinen laulaja ja hieno ääni. "Kolmatta linjaa takaisin" on huomattavasti parempi biisi kuin se alkuperäinen ulkomainen kappale. 

On todella hieno! Mikä se alkuperäinen muuten olikaan?

Petula Clarkin "Beautiful In The Rain"

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kolmatta_linjaa_takaisin

Ei ole sama kappale

Vierailija
64/141 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Mutta mä kyllä kerron täällä oman kuolinsyyni heti kun saan sen itse tietää.

Vierailija
65/141 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin vappulounaan vanhempani kanssa hyvillä mielin ja seuraavana päivänä kävin ruumishuoneella katsomassa häntä. Ikää hänellä oli 63 vuotta. Sairauskohtaus ei katso ikää tai paikkaa, kaikki eivät todellakaan elä 100-vuotiaaksi kuten nykyisin tunnutaan kuviteltavan.

Vierailija
66/141 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sai enkelikuoro tasokkaan vahvistuksen.

Vierailija
67/141 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista että hänestä olisi koskaan ollut mitään sensaatiojuttuja lehdissä. Sen ajan monet laulajat käyttivät alkoholia esiintymispelkoihin yms. Vaikutti herrasmieheltä. Ja ääni oli parempi mitä nykyajan artisteilla. Silloin hyvään aikaan panostettiin esiintymiseen, laulaminen ja soittaminen oli kunnianhimoisempaa. Rauhallista taivasmatkaa Fredi, musiikkisi jäi elämään.

Vierailija
68/141 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fredi oli laulajana keskinkertaisuus, en ikinä tykännyt. Oli piipittävä ääni. 

Fredillä myös nousi koko julkisuus hattuun ajan myötä. 

Oli muistaakseni kova happo nuorempana ainakin. 

Oletkos ikinä mitannut montako litraa kusta sinulla on päässä? Olisi kiinnostavaa tietää?

Vierailija
69/141 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroviisut 1976."Pylly vasten pyllyä pump pump.."Sijoitus oli 11.

Vierailija
70/141 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musikaalinen laulaja ja hieno ääni. "Kolmatta linjaa takaisin" on huomattavasti parempi biisi kuin se alkuperäinen ulkomainen kappale. 

Ei ole sama kappale

Eipäs, juupas, kyllä varppina on

Vierailija
71/141 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, Fredi oli mahtava artisti ja muusikko viimeisen päälle, saimme kuulla pitkään hänen tuotantoaan ja laulujaan jotka jäävät elämään tulevillekkin sukupolville.

Vierailija
72/141 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno tulkinta!

Vierailija
74/141 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
75/141 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fredi asui samassa talossa jossa itse olin töissä. Erittäin kiva kohtelias ja morjesti aina ja kaikkia jopa minua vaikka olin vaan työssä tuossa talossa.

Vierailija
76/141 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Avaa sydämesi mulle", patologin mielilaulu.

Kolmatta linjaaa takaisin paras...

Vierailija
77/141 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen miehen keskimääräinen elinikä on noin 77-78 vuotta. Se on Pohjoismaiden alhaisin. Kylläpä palstalla on kummallinen käsitys siitä, kuinka kauan ihmiset yleensä elää.

Itse luin vuonna 2012 että sinä vuonna syntyneet elää yli 90-vuotiaiksi, olikohan jopa lähes 100-vuotiaksi. Kai kyse sitten oli vain tytöistä, kun omani on tyttö. En muista siis enää tarkkaa, mutta mietin että tuleepa tyttö elämää pitkään.

Muistat väärin. 2019 Suomessa syntyneillä on elinajanodote pojilla 79,2 ja tyttölapsella 84,5 vuotta.

Kun Fredi on syntynyt on elinajanodote ollut vajaat 60v.

Vierailija
78/141 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno tulkinta!

Hyvä video kappaleesta ”Kolmatta linjaa takaisin”, mutta video ei ole missään nimessä vuodelta 1983.

Luiltavasti video on 70-luvun alkupuolelta tai korkeintaan puolivälistä.

Vierailija
79/141 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sama kappale

No eihän se tietenkään sama ole, mutta sama sävellys kylläkin. Tosin ei tuo Petula Clarkin versiokaan alkuperäinen ole, vaan alkuperäinen on säveltäjän itsensä (Tony Hatch) orkestereineen levyttämä instrumentaaliversio, joka onkin lähempänä Fredin versiota, tosin sen pohjalta kaiketi Fredin versio tehtiinkin.

Tony Hatch on säveltänyt useita tunnettuja kappaleita, mutta suomalaisille tunnetuin niistä tuon Kolmatta linjaa takaisin sävelmän ohella on varmaankin Emmerdalen tunnusmelodia, joka siis myös hänen käsialaansa.

Vaikka tuo Petula Clarkin versio onkin hieno, niin hittiä ei siitä koskaan tullut:

Vierailija
80/141 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fredillä oli monia hyviä kappaleita, joita kuuntelen joskus vieläkin.

Olin myös kerran Ruotsin risteilyllä, jossa hän esiintyi, show oli tosi hyvä. Hän sai hyvin yleisön mukaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi