FREDI on kuollut. Suru-uutinen uutisoitu juuri nyt. Legendaarisen Fredin biisit jäävät elämään.
Kommentit (141)
Suomalaisen miehen keskimääräinen elinikä on noin 77-78 vuotta. Se on Pohjoismaiden alhaisin. Kylläpä palstalla on kummallinen käsitys siitä, kuinka kauan ihmiset yleensä elää.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen miehen keskimääräinen elinikä on noin 77-78 vuotta. Se on Pohjoismaiden alhaisin. Kylläpä palstalla on kummallinen käsitys siitä, kuinka kauan ihmiset yleensä elää.
Itse luin vuonna 2012 että sinä vuonna syntyneet elää yli 90-vuotiaiksi, olikohan jopa lähes 100-vuotiaksi. Kai kyse sitten oli vain tytöistä, kun omani on tyttö. En muista siis enää tarkkaa, mutta mietin että tuleepa tyttö elämää pitkään.
Fredin ääni ei hivele korvia. Ihninen kuolee, mutta laulut elää kun maailma tekee itsemurhaa. Tuonelassa ei ole tuomareita eikä taida saada juodakaan. Rauhallista matkaa Matille minne menet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen vastasyntyneen pojan elinikäodote on juuri 78 vuotta.
Niin minä vuonna?!
Nyt. Tarkoittaa sitä, että miehet elää nyt Suomessa keskimäärin 78 vuotta.
Fredi oli syntynyt samana vuonna kuin äitini. Miten nykyaika liittyy vuoteen 1942?!
Fredistä sai sen mielikuvan, että oli mukava ja kiltti ihminen.
Fredi kyllä vaikutti varsin hyväkuntoiselta ja aktiiviselta ihmiseltä, jolloin olisi voinut odottaa vielä pitempää elinikää mahdollisesti. Toki ollut nuorempana ylipainoa ja varmaan tyttären kuolema jollain tasolla järkyttänyt.
Voi olla esim. sydänkohtaus, yleinen kuolinsyy tuon ikäisillä.
Suvussa pahaa sepelvaltimotautia ja diabetestä..
"Voin itsetuntoa nostaa shekkivihoilla...mutta ostaa en voi ostaa nuoruuttain". Aloin kuunnella Frediä kun kuulin Jontin ja Shakan version Kolmatta Linjaa biisistä.
Usein näin Bulevardilla hänet ja vaimonsa. Osanotto.
Kolmatta Linjaa takaisin -video on muuten kuvattu ex-mieheni kodin ulkopuolella:)
Hieno mies, Fredi, vähän aliarvostettu, ei pitänyt itsestään melua. Kymmeniä aivan loistavia biisejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musikaalinen laulaja ja hieno ääni. "Kolmatta linjaa takaisin" on huomattavasti parempi biisi kuin se alkuperäinen ulkomainen kappale.
On todella hieno! Mikä se alkuperäinen muuten olikaan?
Petula Clarkin "Beautiful In The Rain"
Tuo Petulan versio on kyllä hieno, jopa hienompi kuin Fredin, joka sekin totta kai upea, mutta se ei kyllä ole se alkuperänen versio, jonka pohjalta Junnu sanoituksensa teki. Nimittäin alkuperäinen levytys on instrumentaali ja se on säveltäjän itsensä, eli Tony Hatchin levytys, joka ilmestyi vuotta ennen tuota Petula Clarkin versiota ja ainakin jostain olen lukenut, että Junnu olisi saanut eteensä juuri tuon Hatchin instrumentaaliversion, johon hänen pyydettiin tekemään sanat.
Tässä siis se alkuperäisversio:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musikaalinen laulaja ja hieno ääni. "Kolmatta linjaa takaisin" on huomattavasti parempi biisi kuin se alkuperäinen ulkomainen kappale.
On todella hieno! Mikä se alkuperäinen muuten olikaan?
Beautiful in the rain.
Juuri tänään kuulin.
Radio Nostalgia?
Osanottoni vaimolle ja Vienolle🤍🖤 Muistan miten rouva kertoi kun oli kaupunginvaltuuston kokouksessa ja tytär Hanna-Riikka oli kertonut että hänellä on syöpä.
Hyvä laulaja joka olisi voinut päästä pitkällekin jos ei hänen nuoruutensa aikaan täällä olisi ollut valloilla kulttuuri jossa vain joku helvetin käännösiskelmä oli jotain. Ei sillä, ihan hyvin niitäkin veti mutta olisin nähnyt mielelläni tämänkin lahjakkaan suomalaisen laulajan vähän suuremmissa piireissä.
Kirkastakin olisi tullut todella kova hevilaulaja maailmalla äänellään mutta niin vain pidettiin niissä ahtaissa piireissä väkisin mukana vaikka olisi itse halunnut nimenomaan heviä vetää.
Vierailija kirjoitti:
"Voin itsetuntoa nostaa shekkivihoilla...mutta ostaa en voi ostaa nuoruuttain". Aloin kuunnella Frediä kun kuulin Jontin ja Shakan version Kolmatta Linjaa biisistä.
Kolmatta Linjaa takaisin -video on muuten kuvattu ex-mieheni kodin ulkopuolella:)
Hieno mies, Fredi, vähän aliarvostettu, ei pitänyt itsestään melua. Kymmeniä aivan loistavia biisejä.
Tätä et tiennyt, mutta biisistä on kaksi musavideota vuosilta 1972 ja 1983. Kumpaa tarkoitat?!
Vierailija kirjoitti:
Kolmatta linjaa takaisin on paras käännöskappale mitä olen kuullut. Fredi oli hieno tulkitsija. Junnun sanat.
Yksi hienoimmista. Ja se video, oli siihen aikaan moderni. Respect.
Vierailija kirjoitti:
Kun ottaa huomioon, että Fredin aktiiviura kesti vain toistakymmentä vuotta, niin mies tehtaili kyllä melkoisen läjän hittejä ja monet vieläpä omia sävellyksiä, mikä sekin poikkeuksellista iskelmämusiikissa, jossa artistit eivät juurikaan itse säveltäneet, tai sanoittaneet.
Fredin sukupolvessa ei omien biisien tekeminen ollut niin harvinaista, kuin monesti luullaan, olihan samaan aikaan esim. Jukka Kuoppamäki, Matti & Teppo, Pepe Willberg ynnä muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä et tiennyt, mutta biisistä on kaksi musavideota vuosilta 1972 ja 1983. Kumpaa tarkoitat?!
83 versio. Voi vitsi mä olen tätä biisiä kuunnellut ja katsonut videota tuhat kertaa. Jontin ja Shakan versio on muuten yksi Suomi-rapin helmistä.
Vanhuus ei ole kuolinsyy. Sairaudet ovat. Ja onnettomuudet ja muut ulkoapäin tulevat traumat.