Suuttuisitko tästä?
Tyttäreni aloitti tänään eskarin ja olimme sopineet jo valmiiksi, että menisi päiväkodista suoraan serkuillensa kylään, kun tätinsä haki tyttärensä, eli tyttöni serkut koulusta.
Kun sitten haimme tytön kotiin, niin huomasimme, että hän oli vaihtanut hienon penaalinsa kymmenen vuotiaan serkkunsa kuluneeseen penaalin ja antanut monia kyniä serkullensa, kun tämä oli pyytänyt.
Tämä penaalin sai siskoltani, eli kummitädiltänsä nimipäivälahjaksi ja mielestäni hänen pitäisi vaihtaa tämä vanha kulunut ja osin repaleinekin penaali omaksensa.
Laitoin hänen äidille tekstiviestin, että toivon, että tytöt vaihtaisivat penaalit omiinsa. Kynät kyllä voi serkku pitää itsellänsä.
Suuttuisitko tytön äitinä, jos sinulle ehdottaisiin samaa?
Kommentit (6)
Olisin itse vaatinut samaa ennen viestiäsi.
että et voinut soittaa. Asiat olisi aina parempi selvittää puhumalla...
onneksi meidän koulussa on ainakin kaiken tavaran vaihtamisen suhteen kielto, koska aina yleensä muuttuvat riidoiksi (siis tiedän ettei sattunut koulussa) eli lapset eivät saa välitunnilla vaihdella esim. tarroja, kyniä, kortteja yms.
Itse muistan elävästi tapauksen lapsuudestani: olin saanut mummoltani lahjaksi hienon pallon. Olin aika pieni enkä tiennyt, miten sillä leikitään. Se oli minulle liian iso. Samassa pihapiirissä asui eräs aikuinen sukulainen, joka halusi kokeilla palloa. Hän heitteli sillä hienosti seinään ja sai kopin joka kerta. Ihailin häntä. Itse olin liian pieni tekemään samoin kuin hän.
Sukulainen tarjoutui ostamaan pallon markalla. Minä myin. Tein mielestäni hyvät kaupat, koska minä en tarvinnut palloa, en osannut käyttää sitä ja se oli minulle väärän kokoinen. Ostajalle pallo sen sijaan tuotti suurta iloa.
Vanhempani moittivat minua ankarasti teostani. Mielestäni en tehnyt mitään väärää vaan päinvastoin aivan oikein. Minua moitittiin täysin epäoikeudenmukaisesti. En muista, peruttiinko kauppa, mutta sen muistan, etten koskaan myöhemminkään leikkinyt sillä pallolla. Turha mikä turha.
Päinvastoin. Tänä kesänä jouduin pakottamaan 10-vuotiaan tytärpuoleni palauttamaan kaveriltaan saamiaan tavaroita takaisin, koska kaveri selvästi yritti " ostaa" kavereita antamalla vaatteitaan muille tytöille. Antoi mm. uuden kauniin kesämekkonsa ja kalliit merkkibikinit, joten tytön äitikään ei varmasti hyväksyisi moista. Tyttäreni tietenkin suuttui minulle verisesti, mutta ymmärsi lopulta, kun selitin. Kerroin asiasta myös toisen tytön äidille ja kehoitin puhumaan tyttärensä kanssa.
Huono vaihtokauppahan tuo oli..