Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pihvin pitää antaa vetäytyä paistamisen jälkeen?

Hard chef
24.04.2021 |

Piruuttani testasin äsken. Paistoin kaksi pihviä mediumeiksi, toisen söin heti ja toisen annoin vetäytyä 10 min foliossa. Pihvi jonka söin heti paistamisen jälkeen oli tosi mehukas ja suli suussa. Foliossa oleva pihvi menetti monta ruokalusikallista nesteitä ja ei ollut yhtä mehukas. Jotkut sanoo, että sen pitää antaa vetäytyä ettei neste irto leikkauksen yhteydessä, mutta ei varmaan koska ne on jo valuneet pois vetäytymisen aikana.

Tässä vaiheessa kotikokin uraa, olen kurkkuani myöten täynnä näitä vanhan kansan kokkiohjeita. Joku mummo keksinyt näitä 50-luvulla pienessä kotiviinihöyryissä vailla mitään teoriapohjaa? Vastaavia typeryyksiä saa lukea lähes joka reseptistä, mm. leipomisen yhteydessä jauhojen valuttaminen siivilä läpi ja muita aku ankan parhaita, joilla ei ole lopputulokseen mitään vaikutusta.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh, lylläpä sitä on nyttä ahdettu punaista lihaa nassuun. Tervetuloa suolistosyöpä ja verisuonisairaudet!

No jaa, vanhan sanonnan mukaan on parempi elää päivä leijonana kuin vuosi lampaana. Saahan sitä itseänsä kiduttaa kaiken maailman dieeteillä. Jos nyt ei ihan sataa vuotta eläkään, niin ainakin se tuntuu siltä.

Vierailija
22/59 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh, lylläpä sitä on nyttä ahdettu punaista lihaa nassuun. Tervetuloa suolistosyöpä ja verisuonisairaudet!

No jaa, vanhan sanonnan mukaan on parempi elää päivä leijonana kuin vuosi lampaana. Saahan sitä itseänsä kiduttaa kaiken maailman dieeteillä. Jos nyt ei ihan sataa vuotta eläkään, niin ainakin se tuntuu siltä.

Joka tuhannes ihminen sairastuu suolistosyöpään. Jos kaikki ihmiset söisivät runsaasti punaista lihaa, silloin joka 999,9 ihminen sairastuisi suolistosyöpään. Täysin marginaalinen vaikutus. Prosenttilaskukikkailulla on saatu ihmiset peloteltua kasvissyöjiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt löyty tieteellinen tutkimus aiheesta. Pihvin lepuuttaminen paistamisen jälkeen on lähes täydellistä paskapuhetta ilman mitään perusteita.

https://genuineideas.com/ArticlesIndex/rest.html

In summary-

Roughly speaking, comparable amounts of moisture evacuate during cooking as dribble out after slicing.

If the final temperature is below 130F, collagen barely shrinks and there is no difference between resting and not resting.

If the final temperature is above 145F, the rested meat will exude more juices than the non-rested, but..

Resting meat merely shifts when and where the juices are exuded- the total loss is about the same if you allow the juices to be reabsorbed.

Thicker meats benefit slightly from resting- mostly by making them easier to slice and resulting in a more uniformly cooked roast. But remember the thicker the meat, the more "carry-over", so adjust the cooking temperatures accordingly.

Don't waste the juices! Incorporate them into a sauce or sop them up on the plate.

Vierailija
24/59 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin laitan sen pihvin kypsymään uuniin vielä hetkeksi, koska en tykkää mistään mediumista enkä myöskään halua syödä mitään kärähtänyttä pihviä. Mun mielestä paras pihvi syntyy niin, että paistaa sen molemmilta puolilta, laittaa suolaa pintaan ja hetkeksi uuniin. Tämän olen siis ihan käytännön kokemuksen kautta todennut parhaaksi tavaksi.

Vierailija
25/59 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ei ymmärtänyt niin suomeksi.

-Pihvi paistettu 57 asteiseksi, silloin ei mitään eroa nesteiden irtoamisen määrässä.

- Pihiv paistettu 62 asteiseksi, lepuutettu pihvi päästää enemmän nesteitä ulos

- Jos pihvi on paksu, silloin lepuuttamista saa marginaalisia hyötyjä ja kypsyysaste voi olla tasaisempi

Lepuuttamisen huonoja puolia, mm liiallinen jäähtymiminen, rapeuden häviäminen...

Palstalaiset oli täysin väärässä, ja varsinkin ne vanhan kansan mummo-ohjeet, joilla on ennenkin kokattu.

Vierailija
26/59 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin laitan sen pihvin kypsymään uuniin vielä hetkeksi, koska en tykkää mistään mediumista enkä myöskään halua syödä mitään kärähtänyttä pihviä. Mun mielestä paras pihvi syntyy niin, että paistaa sen molemmilta puolilta, laittaa suolaa pintaan ja hetkeksi uuniin. Tämän olen siis ihan käytännön kokemuksen kautta todennut parhaaksi tavaksi.

Jos et tykkää mediumista, niin kannattaa keskittyä jauhelihamurekkeeseen. Pihvit eivät ole sinua varten.

Vierailija
27/59 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa olla kasvissyöjä, niin ei tarvitse tuollaisistakaan asioista kantaa huolta. Elämä on helpompaa näin.

Vierailija
28/59 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras paikka vetäytymiselle on n. 60-70 -asteinen uuni. Paiston jälkeen pihvit sinne ja antaa olla jonkin aikaa. Lopputulos mureampi kuin foliomenetelmällä ja bonuksena pihvit ovat tarjoiltaessa lämpimiä.

Vierailija
29/59 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hard chef kirjoitti:

Joo, ei ole naisten paikka keittiössä. En ihmettele, että miehet ovat parempia kokkeja. Gordon ramsey, james oliver, ette pyst nimeämään yhtään naiskokkia joka ymmärtäisi oikeasti ruuanlaitosta jotain.

Hienoa. Te miehet alatte sitten tästä hetkestä lähtien käymään kaupassa ja tekemään ruuat myös kotona, eikö niin.

Vierailija
30/59 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap se eilinen jääkaappijankkaaja? Vähän samaa rasittavaa tyyliä tekstissä...

Vierailija
31/59 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hard chef kirjoitti:

Joo, ei ole naisten paikka keittiössä. En ihmettele, että miehet ovat parempia kokkeja. Gordon ramsey, james oliver, ette pyst nimeämään yhtään naiskokkia joka ymmärtäisi oikeasti ruuanlaitosta jotain.

Hienoa. Te miehet alatte sitten tästä hetkestä lähtien käymään kaupassa ja tekemään ruuat myös kotona, eikö niin.

Pihvit ainakin haetaan itse ja paistetaan oikeaoppisesti. Jälkityöt voidaan jättää naisille.

Vierailija
32/59 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Pihvi paistettu 57 asteiseksi, silloin ei mitään eroa nesteiden irtoamisen määrässä.

- Jos pihvi on paksu, silloin lepuuttamista saa marginaalisia hyötyjä ja kypsyysaste voi olla tasaisempi

Lepuuttamisen huonoja puolia, mm liiallinen jäähtymiminen, rapeuden häviäminen...

Palstalaiset oli täysin väärässä, ja varsinkin ne vanhan kansan mummo-ohjeet, joilla on ennenkin kokattu.

Eli ap tässä nyt sop soo ohjeistaa alamaisiaan, ja kun te tappiot ette edes varmasti Lontoota ymmärrä, niin käännän teille ja poimin tärkeimmät teille i di ooteille. Vttu mikä tampio olet itse, ap.

Vierailija
33/59 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras paikka vetäytymiselle on n. 60-70 -asteinen uuni. Paiston jälkeen pihvit sinne ja antaa olla jonkin aikaa. Lopputulos mureampi kuin foliomenetelmällä ja bonuksena pihvit ovat tarjoiltaessa lämpimiä.

Ja tämä perustui mihin? Varmasti tulee hyviä ylikypsia murekepihvejä. Sama kuin pistäisti suoraan jauhelihaa 400g uuniin ja kehut sitä mureaksi.

Vierailija
34/59 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ap tässä nyt sop soo ohjeistaa alamaisiaan, ja kun te tappiot ette edes varmasti Lontoota ymmärrä, niin käännän teille ja poimin tärkeimmät teille i di ooteille. Vttu mikä tampio olet itse, ap.

Menikö tunteisiin? Olet viettänyt satoja tunteja keittiössä ja sitten random tyyppi todistaa, että olet tehnyt kaiken väärin iät ajat. hah

35/59 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anorektiset turvenuijat on surullinen näky ja energia puuttuu .Siksi ne ovat niin vihaisia koko ajan. 

Vierailija
36/59 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hard chef kirjoitti:

Pihvit ainakin haetaan itse ja paistetaan oikeaoppisesti. Jälkityöt voidaan jättää naisille.

Siivoa kuule paskasi ihan itse. Voin kuvitella kuinka ap, oman surkean elämänsä master cheeeffi roiskii soossejaan ja lihanesteitään pitkin hellaa ja seiniä 🤣

Vierailija
37/59 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin paistettu.

Oikealla paistamisella (2-3 minuuttia/puoli) pihvi saa halutun kypsyyden vasta sitten kun se on vetäytynyt.

2-3 min/puoli on kyllä 2-3 x liian pitkä aika hyvälle pihille.

Riippuu pihvin paksuudesta.

Ei riipu.

Vierailija
38/59 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hard chef kirjoitti:

Siivoa kuule paskasi ihan itse. Voin kuvitella kuinka ap, oman surkean elämänsä master cheeeffi roiskii soossejaan ja lihanesteitään pitkin hellaa ja seiniä 🤣

Taas yksi jolla meni tunteisiin. Kertoo aika paljon naisista. Kaikki faktat ja tieteelliset tutkimukset voi sivuuttaa omilla tunneperäisillä höyryillä.

Vierailija
39/59 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on näitä elvistelijöitä, joka osaa mielestään yhden asian, kun mutsi on häntä kerran siitä kehunut, ei muuta. Suurin osa miehistä ei osaa edes perunoita keittää, musa sitten ollaan niin kokkia, niin kakkua, kun pihvi osataan paistaa ja grillimakkara paistaa. Näitä taitojahan tunnetusti tarvitaan 365 päivää vuodessa. Muun ajan nämä oman elämänsä top chefit sitten syö löhipizzeeian kebabeja ja pizzoja, kun eivät muuta ruokaa pysty laittamaan. Sitten niitä pitäisi ylistää maasta taivaaseen, kun ne kerran puolessa vuodessa pihvin paistaa ja sotkee koko keittiön....

Vierailija
40/59 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hard chef kirjoitti:

Taas yksi jolla meni tunteisiin. Kertoo aika paljon naisista. Kaikki faktat ja tieteelliset tutkimukset voi sivuuttaa omilla tunneperäisillä höyryillä.

Nämä " työnjohtajamiehet" on kaikkein rasitravimpia. Eivät arjessa tee itse mitään, mutta ovat suu vaahdossa esittämässä pseudotietoa, jonka ovat googlanneet jostain Hikipediasta. Sitten ne ostaa kalleinta sisäfileetä, sotkevat koko keittiön, ja olettavat että heitä nyt ylistetään sen jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi