Osaisitko ratkaista tämän 6. luokan matematiikan tehtävän?
Kommentit (117)
Matematiikkaan kuuluu kaavojen - ja ratkaisuprotokollien ulkoaopettelun lisäksi myös matemaattinen logiikka, johon kuuluu esitetyn tiedon kyseenalaistamis-aspekti. Kyseenalaistaminen on ensimmäinen askel ulos subjektiivisesta logiikasta: se, että tiettyä asiaa ei saa mahtumaan omaan intuitiiviseen logiikkaan ei tarkoita sitä, että siinä ei voisi olla logiikkaa. Tulisi unohtaa ajatus siitä, että ratkaisu täytyisi olla itselleen mieluisa.
Kyseinen tehtävä mittaa opiskelijan matemaattis-loogista-, havainto- ja tiedon kyseenalaistamiskykyä. Tälläiset tehtävät ovat niitä, joilla saadaan hajontaa parhaiden opiskelijoiden välillä. Tehtävillä, jotka mittaavat kuinka hyvin opiskelija hallitsee oppimäärään matemaattis-mekaaniset ratkaisumenetelmät ja geneeriset tehtävätyypit eivät kykene samaan, sillä miltein jokainen tarpeeksi ahkera pystyy taltioimaan nämä päähän ja tarpeen tullen ''copypasteamaan'' paperille.
On vain hyväksi, että valtakunnallinen koe mittaa ahkeruuden ja opiskelumotivaation lisäksi myös kykyä ajatella omilla aivoilla sillloin kun alkuoletukset ovat ristiriidassa opetetun asian kanssa. 6. luokkalaisille kyseinen tehtävä tuntuu kuitenkin hieman ylimitoitetulta, sillä hyvin harva esiteini ei biologialtaan ole vielä kykenevä kriittiseen ajatteluun. Harva se päivä murkkua vanhemmatkaan pystyvät pitämään mieltänsä 24/7 hälytystilassa.
Jos kaupassa sukat maksavat 10 euroa ja paita 20 euroa. Paljonko maksaa housut.
Ne saa ilmaiseksi koska siinä ei ole yhtään a- kirjainta.
Nyt kauppaan käytäntöä testaamaan. Aina voi selittää että matikantunnilla on näin laskettu. Housut kassiin nyt.
🤔🤔
Tämä ei mittaa mitään muuta, kuin tehtävän ratkaisijan kykyä arvata tehtävän kehittäneet henkilön keksimä mielivaltainen sääntö, joka ei perustu mihinkään tosielämän asiaan, mihin tehtävässä viitataan. Tämä ei ole matematiikkaa, maantietoa eikä äidinkieltä. Mummoni painaa 7250 kg, isäni 0,25 kg ja siskoni 65 kg, päättele minun painoni. Kaikki arvauksesi ovat väärin, koska minulla on ruokakaapissani myös ohrajauhoja, ja hauki alkaa h-kirjaimella. Jos matematiikassa ei menestytä, voisiko se johtua siitä, että se näyttäytyy ennakoimattomana ja mielivaltaisena? Voisiko tällaisissa mukanokkelissa tehtävissä olla se syy?
Eipä mahda maapallolta löytyä pistettä, missä edes nuo annetut etäisyydet toteutuisivat, eli tehtävä on siis virheellinen. Jos tarkoitus oli yhtälöiden ratkaisemiseen kannustaa, niin olisi voinut varmasti luoda jonkun oikeaa tietoa sisältävän tehtävän, joka ei lisäksi ole ristiriidassa toisen oppiaineen kanssa. Maantiedossa tai fysiikassa matka määräytyy mitattavissa olevan etäisyyden, ei paikannimien kirjaimien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Iisi
Vokaalien määrä. Sydney ja Lontoo 3 vokaalin kanssa 1500
Ateena 4 vokaalin kanssa 1400
Peking 2 vokaalin kanssa 1600
Tokio 1500 koska 3 vokaalia
Rio 2900 koska kirjaimia yli 10, siitä 2 eteen ja 7 vokaalia hence 9.
Koska 3 vokaalia —>5 ja alle 10 kirjainta = 1, niin 1500
Yli 10 kirjainta sanassa, siitä eteen numero 2, 7 niistä vokaaleita—>9 ja 00 perään.Logiikka on toi, t. Ktm ja äo mitattuna 134
Tehtävä on sinänsä älytön, ei lapset tuota ymmärrä vaikka ratakiskosta vääntäisi
Eihän tuossa ole mitään logiikkaa. Keksit jotain ihan omia kymmenen kirjaimen sääntöjäkin.
Tässä oli kyseessä matemaattiseen tehtävään naamioitu piilotehtävä. Vaikeaksi menisi jos esim DI opiskeluaikoinani olisi pitänyt alkaa epäilemään tehtävässä jotain salakielisanomaa kun ei heti alkanut ongelma ratkeamaan. Ei näin.
Matematiikassa pyritään oppimaan logiikkaa ja järkeilyä, ei piilomerkityksiä. Kyllä niillä ihan perinteisilläkin laskuilla saa niin vaikeita tehtäviä että oppilaiden välille saadaan eroja.
Toki tällaisia tehtäviä oppii ratkaisemaan nopeasti lun huomaa että kokeissa niitä viljellään. Lopputulos oppimisen kannalta saattaa olla kyllä hyvin kyseenalainen.
Matematiikassa tehtävänannon pitää olla täsmällinen ja aukottomasti kuvattu. Tämä tehtävä ei ollut matematiikkaa.
Tehtävähän on aivan älytön matematiikan kokeeseen. Tehtävänannossa pitäisi ilmetä, että on kysymys loogisesta päättelytehtävästä (mihin on itse asiassa monta eri vastaustakin olemassa). Eikä se silti matikan kokeeseen kuuluisi.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ratkaisussa ei ole logiikan häivääkään.
Mitä jos itse sähköinsinöörinä menisi ratkaisemaan jännitteen samalla tavalla. Sanassa ampeeri 4 vokaalia, ja vastus 2 vokaalia, näistä tekisin jonkun yhtälön ja saisin jännitteen... Taitaisi muuntajat kärähtää.
Voi kuule kun kyse oli matematiikasta eikä mistään ohmin lain vääntelystä. Kaupunkien nimillä tai kilometrimäärillä ei tietenkään ole mitään matemaattista merkitystä, sen jo kuudesluokkalaisetkin ymmärtävät. Insinörtin putkiaivoille epäilemättä liian vaikea tehtävä.
Mielestäni kyseessä on onnistunut tehtävä joka vaati oppilaalta juuri sitä mitä tehtävänannossa ilmoitettiin: pohdintaa ja päättelyä. Yritin itse ratkaista tehtävää sarjakehitelmällä mutta minussa on miestä tunnustamaan etten saanut oikeaa vastausta.
Lapsissamme on tulevaisuus ja minä luotan sen tulevaisuuden rakentamisessa vahvasti koulujärjestelmäämme. Toki muihinkin oppiaineisiin on panostettava mutta biologialla tai piirustuksella emme tule pärjäämään tulevassa teknoyhteiskunnassa
Oisko Tokio se nollapiste eli 0km?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ratkaisussa ei ole logiikan häivääkään.
Mitä jos itse sähköinsinöörinä menisi ratkaisemaan jännitteen samalla tavalla. Sanassa ampeeri 4 vokaalia, ja vastus 2 vokaalia, näistä tekisin jonkun yhtälön ja saisin jännitteen... Taitaisi muuntajat kärähtää.
Voi kuule kun kyse oli matematiikasta eikä mistään ohmin lain vääntelystä. Kaupunkien nimillä tai kilometrimäärillä ei tietenkään ole mitään matemaattista merkitystä, sen jo kuudesluokkalaisetkin ymmärtävät. Insinörtin putkiaivoille epäilemättä liian vaikea tehtävä.
Mielestäni kyseessä on onnistunut tehtävä joka vaati oppilaalta juuri sitä mitä tehtävänannossa ilmoitettiin: pohdintaa ja päättelyä. Yritin itse ratkaista tehtävää sarjakehitelmällä mutta minussa on miestä tunnustamaan etten saanut oikeaa vastausta.
Lapsissamme on tulevaisuus ja minä luotan sen tulevaisuuden rakentamisessa vahvasti koulujärjestelmäämme. Toki muihinkin oppiaineisiin on panostettava mutta biologialla tai piirustuksella emme tule pärjäämään tulevassa teknoyhteiskunnassa
Ei tollaiseen pskakysymykseen ole mitään oikeaa vastausta, niin ihan hyvä ettet osannut.
Joo ja mä ajattelin että se vastaus on 2800 :D aina kaks päällekkäistä lukua ja alempi satasen pienempi.... ilmankos mun matikka oli 5....
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei mittaa mitään muuta, kuin tehtävän ratkaisijan kykyä arvata tehtävän kehittäneet henkilön keksimä mielivaltainen sääntö, joka ei perustu mihinkään tosielämän asiaan, mihin tehtävässä viitataan. Tämä ei ole matematiikkaa, maantietoa eikä äidinkieltä. Mummoni painaa 7250 kg, isäni 0,25 kg ja siskoni 65 kg, päättele minun painoni. Kaikki arvauksesi ovat väärin, koska minulla on ruokakaapissani myös ohrajauhoja, ja hauki alkaa h-kirjaimella. Jos matematiikassa ei menestytä, voisiko se johtua siitä, että se näyttäytyy ennakoimattomana ja mielivaltaisena? Voisiko tällaisissa mukanokkelissa tehtävissä olla se syy?
Et ilmoittanut ohrajauhojen kilomäärää kaapissasi....
Sillä että sana hauki alkaa h-kirjaimella ei tietenkään ole merkitystä
Vierailija kirjoitti:
Joo ja mä ajattelin että se vastaus on 2800 :D aina kaks päällekkäistä lukua ja alempi satasen pienempi.... ilmankos mun matikka oli 5....
No yritys hyvä kuitenkin :) Olisin opettajanasi antanut siitä plussan vaikka vastaus olikin väärin
Matikan opetus on todellakin nykyään romahtanut, kun enää ei edes tehtäviä laatiessa tiedetä, mitä matematiikka on.
Kyllä ongelmanratkaisutaitoja voi kehittää ihan puhtaasti matemaattisilla tehtävillä, eikä siihen tarvita keksittyjä mielivaltaisia päättelytehtäviä, joissa vielä on harhaanjohtavaa tietoa. Tuttu fysiikan opettaja joskus päivitteli, kun nuoret olivat saaneet auton nopeudeksi 20000 km/h eivätkä olleet osanneet kyseenalaistaa vastausta. Tuon kokeen tehtävissä voisi ajatella tuollaisia järjettömyyksiä tulevan, mutta ne vääristävät todellisuutta. Kyllä päättelytehtävienkin tiedot pitää olla totuuspohjaisia.
En osaa