Maksuhäiriömerkintä joka toisella vuokralaiseksi haluavalla
Olen ensimmäistä kertaa vuokraamassa omaa asuntoani ja huomannut kuinka joka toisella asunnonsta kiinnostuneella on maksuhäiriömerkintä. Monet kertovat jo etukäteen, mutta kukaan ei kerro merkinnän tulleen vuokrista vaan aivan muista jutuista. Osa koittaa peitellä asiaa.
Onko tämä kovinkin yleistä?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
No jos ei olisi, tuskin etsisivät vuokraluukkua.
Kaikilla, joilla ei ole merkintää on sitten ilmeisesti oma kämppä?
Koko ajan vaan yleisempää, koska maksuhäiriöisiä on jo yli puoli miljoonaa ja määrä kasvaa koko ajan. Toisaalta itse olen huomannut että lähes jokainen vuokranantaja laittaa kyllä asuntoilmoitukseen että luottotiedot tulee olla kunnossa.
Sellainen tulee niin monesta asiasta ettei kerro ihmisen vuokranmaksukyvystä/ halusta mitään.
No kaikilla ei ole suuria perittyjä omaisuuksia, ja työpaikkakin voi mennä alta, joten on ymmärrettävää, jos monilla suomalaisilla on ajoittain taloudellisesti vaikeaa ja maksuja jää rästiin. Sossu ja Kelakin kuppaavat joskus kuukausikaupalla tukipäätöstensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan vaan yleisempää, koska maksuhäiriöisiä on jo yli puoli miljoonaa ja määrä kasvaa koko ajan. Toisaalta itse olen huomannut että lähes jokainen vuokranantaja laittaa kyllä asuntoilmoitukseen että luottotiedot tulee olla kunnossa.
Jep. Aina lukee tuo. Ja jos ei asu jossain ihan pöndellä, niin kyllä hakijoita aina löytyy sen verran että ei kukaan maksuhäiriöistä varmaan ottaisi vapaaehtoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen tulee niin monesta asiasta ettei kerro ihmisen vuokranmaksukyvystä/ halusta mitään.
Taidat olla yksi niitä maksuhäiriöisiä? Onko pikavippejä?
Ei mitään järkeä ottaa sitä riskiä vuokranantajana, on niin paljon oikeuksia vuokralaisella mutta ei velvollisuuksia.
Kyllä se kertoo puutteista elämänhallinnassa jos ei osaa hoitaa raha-asioitaan. Lienee itsestään selvää wttä vuokraat ainoastaan ihmiselle jonka asiat ovat kunnossa. Rupusakki kuuluu kaupungin vuokrataloihin.
Vierailija kirjoitti:
Niin helposti? Kyllä suht normaali ihminen koittaa saada laskunsa maksettua ja asiansa hoidettua ilman merkintää. Ikäviä yllätyksiä toki tulee, mutta eivät nuo kaikki 500 000 merkintää niitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla yksi niitä maksuhäiriöisiä? Onko pikavippejä?
Ei mitään järkeä ottaa sitä riskiä vuokranantajana, on niin paljon oikeuksia vuokralaisella mutta ei velvollisuuksia.
Minä olen yksi niistä. Vuokra on aina maksettu ajallaan.
Ja taas pääsette haukkumaan muita :) Minun raha asiat ovat kunnossa mutta en kyllä ymmärrä tämän palstan lyttäämistarvetta heidän kohdalla joilla ei aina käy elämässä yhtä hyvä tuuri. Mitä te siitä mollaamisesta itsellenne saatte?
Turvallisin vuokralainen on sellainen, jolla on sossun maksusitoumus, taatusti saat vuokrasi. Toki jos tyypillä on elämänhallinta päin mäntyä, voi kämppäsi mennä remonttikuntoon...
Ymmärrän kyllä huolen maksumerkinnöistä, mutta ne ovat niin tavallisia, ettei se yksinään kerro ihmisestä yhtään mitään.
Eikö takuuvuokra ole turvasi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kertoo puutteista elämänhallinnassa jos ei osaa hoitaa raha-asioitaan. Lienee itsestään selvää wttä vuokraat ainoastaan ihmiselle jonka asiat ovat kunnossa. Rupusakki kuuluu kaupungin vuokrataloihin.
Jep ja yleensä "näissä piireissä" sitä rahaa kyllä mystisesti aina löytyy röökiin tai lisääntyvästi nykyään nuuskaan, jota myydään ihan riistohinnalla sitten näille.
Entä sitten? On voinut tulla velkaa ja ne on asiallisesti hoidettu. Ihmiset voi kuule sairastella ja elää homekämpissä. Sosiaaliset suhteet voi olla epätasapainotilassa.
Jonkun läheiset voi olla pulassa.
Ne merkinnät pitäs poistaa lain mukaan heti kun on velat suoritettu.
Minua kummastuttaa myös tällainen, että halutaan vuoden sitoumus tai "sopimussakkoa".
Pystyykö vuokraisäntä lupaamaan että saa asua rauhassa ilman paskanarkkipersehäiriönaapureita, kanta-astujia, flyygelinsoittajia ym koiranoksennuksia?
Toteutetaanko tarvittavat kunnossapitotyöt ja joa saa töitä tai opiskelupaikan muualta, on sopimussakko diipadaapaa.
Eli mieti sinä.
Joka ikinen kauhuvuokralainen joka on iltapäivälehdissä uutisoitu, on muuten ollut vuokranantajan mukaan luottokelpoinen...
Mulla löytyy yksi merkintä, jonka aiheuttaneen velan (3500€) maksoin kokonaisuudessaan kuukauden päästä siitä kun ulosottoon meni. Tästä on kohta jo vuosi, eikä uusia merkintöjä ole. Ikinä ei ole mitään vuokrarästejä tullut.
Mutta tämä yksi vaivainen merkintä ja se, että olen työtön, tuntuu tekevän minusta täysin kelvottoman ja epäluotettavan vuokralaisen. Surullista. Vuokranmaksu ajallaan on aina ollut asia, jota en riskeeraa ja jonka kanssa en pelleile.
Vierailija kirjoitti:
Ja taas pääsette haukkumaan muita :) Minun raha asiat ovat kunnossa mutta en kyllä ymmärrä tämän palstan lyttäämistarvetta heidän kohdalla joilla ei aina käy elämässä yhtä hyvä tuuri. Mitä te siitä mollaamisesta itsellenne saatte?
Kuka tässä mistään tuurista on puhunut? Useimpien tapauksessa se on ihan vaan holtitonta rahankäyttöä mikä johtaa tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Elämänkatsomuksesi on huolestuttavan mustavalkoinen ja tuomitseva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä mistään tuurista on puhunut? Useimpien tapauksessa se on ihan vaan holtitonta rahankäyttöä mikä johtaa tuohon.
Useimpien? Lähde? Vai onko oma mielipiteesi tuo?
No jos ei olisi, tuskin etsisivät vuokraluukkua.