Hyviä uutisia lihaville ja ylipainoisille
Sinun ei tarvitse syödä vähemmän, jos muutat ruokavaliosi koostumusta. Jos olet lihava, laihdut varmasti syömällä kasviksia vähintään puoli kiloa päivässä. Jos olet vain vähän ylipainoinen, et välttämättä laihdu, mutta varmaa on se, että voit muuten paremmin. Vaihda myös kovat rasvat pehmeisiin, ja jos olet vaihdevuosi-ikäinen, syö ruokalusikallinen neitsytöljyä päivässä limakalvon kuivumista ehkäisemään. Myös ihosi voi hyvin, kun lisäät ruokaasi pehmeitä öljyjä. Aamiaisleivän päälle avocado tai lautaselle neitsytoliiviöljyä, mihin sekaan balsamicoa, aamiainen on myös valmis minuutissa eli sopii kiireiselle.
Ruokavalion muuttaminen on isoimpia elämänmuutoksia, joten siihen kannattaa ottaa näkökulmaksi lisääminen, ei vähentäminen. Siis erilaisten kasvisten ja vihannesten lisääminen. Osta kaupasta erilaisia vihanneksia ja hedelmiä, koska kukaan ei jaksa syödä joka päivä samaa. Myös värikäs ruoka herättää halun syödä.
Kasvissyönti sisältää paljon pilkkomista ja asettelemista, se on suuri muutos arkeen, mutta voit esimerkiksi kuvata annoksia inspiroidaksesi itseäsi. Ruoka kannattaa asetella kauniisti, keltainen maissi yhteen sektoriin lautaselle, seuraavaan punainen suippopaprika, sitten kurkku, tomaatti ja avocado, ja jälkiruokasi on aina pilkottu hedelmä, jos laihdutat. Syö kolme ruokalajia per ateria ja paljon keittoja. Osa kasviksista voi olla pakastepussista. Valkoisen riisin tilalla voi käyttää keitettyä kukkakaalia tai ohranjyviä. Ota ruokavalioosi myös näkkileipä, se pitää hyvin nälkää.
Vaikka et laihtuisi kiloakaan, niin saat isoja terveyshyötyjä muuttamalla ruokavaliotasi kasvissyöjän suuntaan. Jos olet nainen, niin ehkä ihon, hiusten ja kynsien kunnon paraneminenkin kiinnostaa. Vitamiinit ja hivenaineet vaikuttavat kehon hyvinvointiin kokonaisvaltaisesti.
Kommentit (54)
Huh, huh. Juuri tuollaista soopaa kun lihaville markkinoidaan, niin ei ihme ettei laihdutus kiinnosta tai onnistu.
Tiesitkö aloittaja, että jokainen ihminen on yksilö, eikä ole olemassakaan sellaista ohjetta, joka toimii kaikilla? Jos tuo tuollainen toimii sulle, niin hyvä. Mutta se ei toimi kaikille. (Ärsyttää tuollainen todistaminen ja ruokajeesuksena toimiminen.)
Näkkileipää pitää nälkää! Kyllä, ihan varmasti :D
Vierailija kirjoitti:
Ei se ruuan määrä, vaan "laatu" (eli laaduttomuus). Kyllä 300 grammaa sipsejä voittaa aina puoli kiloa kasviksia!
T. Laihduttava lihava
Voit syödä sipsejä, mutta jätä niiden syöminen siihen, kun olet ensin syönyt kasvisaterian. Laihduttajan ei kannata kieltäytyä kokonaan mistään ja psykologisesti on tärkeää ajatella syövänsä enemmän, ei vähemmän. Herkkujen mieliteko saattaa vähentyä tai jopa poistua kasvisruokavaliota noudattamalla. Kieltämällä jonkun asian saadaan aikaan vain enemmän himoa kiellettyyn. Ja jos syöt paljon kasviksia ennen kuin saat syödä herkun, et välttämättä edes jaksa syödä sipsejä. Ap
Jos on stressaantunut niin paino ei putoa.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö aloittaja, että jokainen ihminen on yksilö, eikä ole olemassakaan sellaista ohjetta, joka toimii kaikilla? Jos tuo tuollainen toimii sulle, niin hyvä. Mutta se ei toimi kaikille. (Ärsyttää tuollainen todistaminen ja ruokajeesuksena toimiminen.)
Tiesin eikä kenenkään tarvitse noudattaa vinkkejä. Jos joku saa jonkun idean, niin olen varma siitä, ettei yksikään ohjeeni aiheuta terveydelle mitään haittaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ruuan määrä, vaan "laatu" (eli laaduttomuus). Kyllä 300 grammaa sipsejä voittaa aina puoli kiloa kasviksia!
T. Laihduttava lihava
Voit syödä sipsejä, mutta jätä niiden syöminen siihen, kun olet ensin syönyt kasvisaterian. Laihduttajan ei kannata kieltäytyä kokonaan mistään ja psykologisesti on tärkeää ajatella syövänsä enemmän, ei vähemmän. Herkkujen mieliteko saattaa vähentyä tai jopa poistua kasvisruokavaliota noudattamalla. Kieltämällä jonkun asian saadaan aikaan vain enemmän himoa kiellettyyn. Ja jos syöt paljon kasviksia ennen kuin saat syödä herkun, et välttämättä edes jaksa syödä sipsejä. Ap
En edes jaksanut lukea. Olen laihtunut jo 22 kiloa, että kaipa olen jotakin osannut tähän mennessä tehdä oikein ilman muiden neuvoja.
- 1
Vierailija kirjoitti:
Pidän tärkeänä myös sitä ajatusta, että painon ei tarvitsekaan pudota. Hyvin syömisellä on etuja siitä huolimatta, jos haluaa lisätä ruokavalioonsa kasviksia eli lisää elinvoimaa, vitamiineja ja hivenaineita. Stressi ja huonosti nukkuminen erityisesti pitää silti selvittää mistä ne johtuvat. Hiilihydraattipitoinen ateria ennen nukkumaanmenoa voi auttaa unen saamisessa (itse käytän, jos olen stressaantunut). Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Laihduttava lihava
En edes jaksanut lukea. Olen laihtunut jo 22 kiloa, että kaipa olen jotakin osannut tähän mennessä tehdä oikein ilman muiden neuvoja.
- 1
Onnittelut, tosi hieno suoritus. Ap
Vierailija kirjoitti:
Huh, huh. Juuri tuollaista soopaa kun lihaville markkinoidaan, niin ei ihme ettei laihdutus kiinnosta tai onnistu.
Olen ylipainoinen ja tämä ajatusmaailma sopii minulle ja tähän suuntaan olen pyrkinyt. En tosin ole laihtunut. Eihän tässä yritetä kääntää kasvissyöjäksi vaan lisäämään kasvisten ja hedelmien käyttöä. Vai ymmärsinkö jotain väärin?
Minä laihdutin juuri 12kg nimenomaan vähentämällä syömistä. Kasviksia olen aina syönyt yli puoli kiloa päivässä, ei se laihduta kun lisäksi syö paljon muutakin. Tai jos ne kasvikset on laitettu ruoaksi kerman ja juuston kera. Pienet annoskoot ja turhien epäterveellisten ainesten karsiminen ruokavaliosta auttaa todennäköisemmin kuin öljyn ja kasvisten lisääminen.
Oletko aloitteleva personal trainer, joka haluaa välittää vastaopiskeltuja asioita muillekin, vai mikä oli pontimena tuon aloituksen kirjoittamiselle? Mistä meidän pitäisi keskustella?
Minusta tosi ylipainoiset ihmiset ovat epämiellyttävän näköisiä😶😶
Vai "neitsytöljyä". Kerropa, ap, mitä tiedät n-3 ja n-6 rasvahapoista ja kumpi niistä on tärkeämpi nimenomaan iholle ja limakalvoilla ja mistä öljystä sitä saa paljon enemmän kuin oliiviöljystä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko aloitteleva personal trainer, joka haluaa välittää vastaopiskeltuja asioita muillekin, vai mikä oli pontimena tuon aloituksen kirjoittamiselle? Mistä meidän pitäisi keskustella?
En kyllä tämän PT:n valmennukseen menisi :-DDDD
t. Ravitsemustieteiden opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Minusta tosi ylipainoiset ihmiset ovat epämiellyttävän näköisiä😶😶
Sehän oli rohkeasti ja omaperäisesti avauduttu.
Mulla toimii paremmin mahdollisimman yksinkertainen ja vähän ruokalajeja ja aineksia sisältävä ruokavalio. Jos yritän jotain kolmen ruokalajin aterioita, niin energiansaanti karkaa käsistä ja aiheuttaa mielitekoja. Mieliteot suuntautuvat, ylläri, sokerimättöön.
Olen laihduttanut 20 kiloa neljässä kuukaudessa syömällä vain yhtä tai kahta ruoka-ainetta aterialla ja yhden tai kaksi ateriaa vuorokaudessa. Tänään olen syönyt naudan lihaa ja maksaa lounaaksi. Illalla otan grillissä paistetun pihvin, jos on nälkä. Syön pihvin sitten huomenna jos ei tänään enää ole nälkä.
Hauska tuo ruokajeesus :) Mutta siis niin osuva ilmaisu. En mäkään tyrkytä omaa tapaani muille. Joku on kysynyt millä olen saanut tuloksia ja sen tietenkin kerron, mutta en jeesustele ainoaksi oikeaksi tavaksi syödä tai laihduttaa. Täytyy silti myöntää, että lähemmäs 25 vuoden kokemuksella laihduttamisesta on ensimmäinen kerta kun laihduttaessani en liho. Aloitin parikymppisenä muutaman raskauskilon laihduttamisesta ja päädyin 30 kiloa ylipainoiseksi. Ap:n suositusten kaltainen ruokavalio lähtee mulla lapsesta ja päädyn aina järjettömään mässäsyskierteeseen ja sokeriaddiktioon.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Niillä ei keskitysleireissä ja nälänhädän aikaan ollu stressiä. Rento meininki. Aloittajan saamien alapeukutusten perusteella oletan, että ketju on täynnä lihavia, jotka haluavat syyttää kaikkia muita ja kaikkea muuta kuin itseään omasta lihavuudestaan. Kukaan teistä ei varmasti ole kokeillut edes kuukautta yhtäkään noista neuvoista. Enkä ole ap. Vaan entinen lihava (joka ap.kin luultavasti on)
T. Laihduttava lihava