Onko täällä ketään jolle ei oo tullut raskausarpia vatsaan raskauksien seurauksena?
Kommentit (86)
Ei tullut. Olin 29v ja 32v ja suunnilleen 54kg/160cm raskauden alussa, siihen 14kg lisää raskauden aikana.
Kolme raskautta (26-31v) , kaikista paino nousi 7-8kg, eikä tullut yhtään raskausarpea vatsaan. Rasvasin kyllä ahkerasti aamuin illoin itseäni. Imetys vei kilot mennessään joka kerta.
Esikoisesta tuli raskausarvet rintoihin, kun maito nousi niin yhtäkkiä ja rinnat posahti varmaan kolme kuppikokoa suuremmaksi yhdessä yössä. En tiedä olisiko sitä estänyt, jos olisi tajunnut vielä synnytyksen jälkeen synnärilläkin rasvailla ihoa rinnoista. En jotenkin osannut odottaa sellaista ja ajattelin, ettei vauva saa saada voidetta suuhunsa, niin en sitten rasvannut.
Nyt siitä on jo 13 vuotta, ja rintojen arpia ei näy kuin jos tarkkaan läheltä katsoo. Minulla on tosi vaalea/liki valkoinen ihonsävy (olen punatukkainen) ja vaaleat arpijuovat katoavat siihen.
Muutenkaan raskaudet ei oikein muuttaneet kehoani kuin ehkä sen suhteen, että rinnat jäi pysyvästi yhtä kuppikokoa suuremmiksi ja lantio leveni.
Vierailija kirjoitti:
Missäköhän vaiheessa ne yleensä ilmaantuisivat, jos ovat ilmaantukseen? 🤔 Terv. rv 29 ensimmäistä odottava
Itse huomasin arvet vasta sitten, kun maha palautui normaaleihin mittoihin.
Kaksi lasta, hoikka, eikä raskausarpia, mutta käytin vatsan iholla säännöllisesti manteliöljyä. En tiedä olisiko tullut arpia, jos en olisi käyttänyt öljyä.
Itselleni tuli, käyn lasten kanssa uimassa, jotta he pääsevät uimaan, mutta kun he tulevat siihen ikään etteivät halua äitiä uimaan mukaan, niin itse en enää ikinä mene uimaan, se on omalla tavalla myös helpotus.
Onneksi Suomessa on kylmä ilmasto ja syksyllä, keväällä ja talvella pidetään peittäviä vaatteita. Kesällä voi pitää vaikka pitkää hametta.
Vierailija kirjoitti:
Sain lapseni 37-vuotiaana. Kehooni ei tullut raskausarpia. Minulle tuli vain 8 kg painoa raskauden aikana, lähtivät heti synnytyksen ja imetyksen vuoksi, siis nämä 8 kg. Jos lihoo paljon raskauden aikana, taitaa tulla helpommin nämä raskausarvet. Itse olin normaalipainoinen ja tuli vain tämä 8 kg.
Se on kiinni pelkästään ihotyypistä eli geeneistä. Itse lihoin 23 kg, sain kaksoset, molemmat n 3,3 kg, eli vatsa oli valtava. Ei yhtään raskausarpea missään.
Mulla ei tullut lainkaan raskausarpia, mutta napaan jäi pieni tyrä. Eihän tuo nätti ole, muuta ei haittaa elämää.
Ei tullut mihinkään. Kaksi lasta tehty yli 30-vuotiaana. Varmaan riippuu ihotyypistä, mun äidillä ja siskollakaan ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi lasta, hoikka, eikä raskausarpia, mutta käytin vatsan iholla säännöllisesti manteliöljyä. En tiedä olisiko tullut arpia, jos en olisi käyttänyt öljyä.
Ihon pintakerroksen voitelulla ei ole merkitystä. Riippuu kudostyypistä repeääkö iho vai ei.
Ei mitään arpia eikä tullut myöskään ruskeata viivaa vatsan päälle raskauden aikana. Ekassa raskaudessa paino nousi 5 kg ja tokassa 6 kg. Osansa teki se että voin pahoin läpi molemmat raskaudet enkö pystynyt juurikaan syömään mitään. Mutta, olen ymmärtänyt että hormonit jotenkin vaikuttaisi enemmän kuin se, miten paljon lihot tai miten rasvailet.
Kaksi raskautta takana. Ei ole tullut arpia kummastakaan. Eikä jäänyt mahapussia tms venymiä.
4 raskautta, viimeinen 45- vuotiaana, ei mitään jälkiä missään.
Pelästyin oikein sitä roikkopussikuvaa. Itseni tuntien en kyllä osaisi suhtautua myönteisesti, jos sellainen olisi minulle jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Hoikille/normaalipainoisille tulee kai harvemmin raskausarpia. Ylipainoisilla iho on venynyt jo "valmiiksi" ja raskauden myötä iho joutuu venymään vielä nopeasti lisää ja silloin tulee helpommin raskausarpia. Yksilöllistä tämäkin tietysti.
Ylipainoisen paino ei välttämättä nouse yhtään raskauden aikana. Alipainoisella (painoindeksi alle 18,5) painon pitää nousta vähintään 12,5 kg. Jos siis noudattaa painonnoususuosituksia.
Kudostyypin lisäksi vaikuttaa äidin selän/mahan pituus sekä kääntyykö kohtu taaksepäin. Pitkillä naisilla venyminen on tietenkin pienempi suhteessa omaan pituuteen, vaikka lapsi olisikin aavistuksen pidempi jo syntyessään.
Vierailija kirjoitti:
Mullekkaa ei tullu kummassakaa raskaudessa.
Ja jos aiheesta puhuu muiden kanssa nii auta armias ku kerrot ettei sulla oo. Helpoin pysyä hiljaa.
Jep. Et ole oikea äiti etkä oikeastaan rakasta lapsiasikaan.
Minulla on tullut raskausarpia vain rintoihin, peffaan ja reisiin. Ekan odotusaikana lihoin yli 20kg. Sillon ne tuli. Lapsia 3. Maksu on palautunut heti synnytyksen jälkeen sen näköiseksi, kun ei siellä olis vauvaa ollutkaan.
Ei tullut kummassakaan raskaudessa. Muistaakseni jommassakummassa raskaudessa tuli ihan lopussa kylkeen joku punainen läiskä, muttei siitä jäänyt pysyvää muistoa. En ole koskaan keskustellut kenenkään kanssa siitä, jäikö arpia vai ei, joten ei kokemusta siitä, miten se vaikuttaa muihin. Mun tuttavapiirin ja uimahallikäyntien perusteella se, että jää isot arvet, on aika harvinaista. Mulla ei tullut myöskään rintoihin, vaikka niihinkin tuli jokunen punainen läiskä. Olin 31 ja 34, kun lapset sain.
Tämä on kudostyypistä kiinni. Paljon kollageenia, iho kestää repeämättä.
Mulle tuli eniten raskausarpia siinä ihan lopussa. Poika syntyi 2 vko lasketun ajan jälkeen. Jos olisi syntynyt vaikka viikkoa ennen laskettua aikaa, olisi arvet jääneet aika vähiin. Nyt ne ovat olleet haalenneita jo vuosikaudet eikä niistä mitään harmia ole koskaan paljoa ollut. Kuljen bikineissä kesäisin ihan sujuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut raskausarpia eikä ollut edes raskauspahoinvointia. Olenko ainut, jolla ei ollut pahoinvointia?
Jos tarkoitat oksentelua, mulla ei ollut. En oksentanut kertaakaan kummassakaan raskaudessa. Mutta kyllä mulla kuvotusta oli, varsinkin toisessa raskaudessa kaksi jälkimmäistä kolmannesta olivat kauheat, kun oli niin paha olo.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille raskaana olleille niitä tulee, koska mahan iho venyy nopeasti, toisilla ne vain ovat näkyvämpiä kuin toisilla.
No jos kaikille tulee, omani ovat näkymättömiä sitten.
No ei veny jos ei ole venyäkseen. Mutta todennäköisemmin se hoikan maha venyy kuin ylipainoisen...