Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat, kertokaa rasittavista vanhemmista

Vierailija
24.04.2021 |

Täällä haukutaan ja arvostellaan opettajia aina enenevissä määrin, kun lukuvuosi häämöttää loppua ja kotona tajutaan, että kohta se epäreilu lasta vihaava natsiope taas arvostelee Mari-Petteri-kullanmurua epäreilusti. Kertokaa opettajat te siis vuorostanne vanhemmista, jotka ovat käyttäytyneet teitä kohtaan kohtuuttomasti, rasittavasti tms.

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Uskonnonvihaajat. Hirveä huoli jatkuvasti, että heidän lapsensa saattaa altistua koulussa jollekin uskonnolliselle sisällölle. Kanteluja AVIin. Valitusta, kun hänen lapselleen osoitettu korvaava ohjelma esim. joulun aikaan ei ole ollut lapsen mielestä yhtä kiva kuin muilla. Kun kysyn, saako lapsi tehdä kuitenkin pääsiäisaskarteluja luokassa muiden kanssa, äiti katsoo minua kuin idioottia: ”Eihän pääsiäinen mikään uskonnollinen juhla ole!”

Juu ei. Ainoastaan kristittyjen tärkein kirkkopyhä.

2. Vainoharhaiset. Huoltaja lähettää vihaisen viestin siitä että englannin opettaja urkkii heidän perheensä asioita. Selvitän asian ja soitan huoltajalle. Tehtävänä on ollut (perhesanaston opettelun yhteydessä) piirtää ja kirjoittaa JOKO omasta TAI kuvitteellisesta perheestä. Ohje on hyvin selkeästi muotoiltu. Huoltaja huutaa minulle puhelimessa, että hänen lapsensa ei tuota tehtävää tee ja että heidän perheensä asiat eivät englanninopettajalle kuulu. Ehdotan, voisiko lapsi valita perheen jostakin sarjakuvasta, lastenkirjasta tai keksiä itse vaikkapa koira- tai avaruusolentoperheen. Huoltaja lyö luurin korvaan.

3. Huolettomat. Asiasta on ollut ilmoitus Wilmassa kahteen kertaan ja lisäksi siitä on lähtenyt kotiin paperinen tiedote. Koulussa asiasta on puhuttu useita kertoja ja pyydetty lapsia juttelemaan omien vanhempien kanssa. Joka ikinen kerta ne samat tyypit eivät sitten kuitenkaan ole ”koskaan kuulleetkaan” asiasta ja ovat aivan ihmeissään sitten kun on jotain tavallisuudesta poikkeavaa ohjelmaa. Ja aina ne lapsiparat kärsivät vanhempien huolettomuudesta.

4. Vihamieliset. Lähtökohtaisesti kaikki, mitä opettaja, rehtori, koulukuraattori tai muu koulun työntekijä sanoo tai tekee, tulkitaan vihamielisesti ja aletaan raivokkaasti puolustautua tai hyökätä. Lapsen etu on täysin sivuseikka, kunhan vain pääsee näyttämään koulun henkilökunnalle, kuka täällä määrää.

Katos vaan, ykkönen täällä moi! o/

Kyllä, olen tehnyt kantelun aviin (et-opetuksen järjestelyistä). Olen valittanut opelle/rehtorille korvaavasta ohjelmasta ekat kolme vuotta, koska sitä ei ole ollut.

Joo, olen myös kantanut huolta siitä ettei uskonnollista sisältöä ole tuputettu lapsille. Mutta en sen takia, että mun lapset siitä jotenkin hajoaisi, vaan siksi että se on lain ja ohjeistusten vastaista. Mitä muita lakeja sun mielestä koulun pitäis saada rikkoa?

Tässä ketjussa ei pyydetä ottamaan kantaa lakien noudattamisesta, joten yritetään nyt pysyä aiheessa. Vaikutat kyllä kärkkäältä ja sellaiset vanhemmat ovat ärsyttäviä, joten sinänsä liityt aiheeseen.

Opettaja kommentoi että ärsyttää "uskontovihaajat". Eli ne jotka haluaa, että koulu noudattaa aiheeseen liittyviä lakeja.

Vanhempana halusin vastata, että minua ärsyttää se kun koulu ei noudata lakeja. Kummasti uskovaisia harmittaa kun kissa halutaan nostaa pöydälle.

Miksi uskonto tai sen torjuminen on niin tärkeää sinulle? Suurin osa ihmisistä ei jaksa höyrytä asiasta ja kieltää lasta tuntemasta länsieurooppalaista kulttuuriperintöä tältäkin osin.

Jos ei tiedä mitään uskonnosta, jää paljon ymmärtämättä kulttuurista. Taiteesta, kirjallisuudesta, elokuvista.

Kyllä. Varsinkin, kun peruskoulun uskonnonopetus ei edes enää saa olla tunnustuksellista vaan keskittyy eri uskontojen merkitykseen kulttuureissa ja yhteiskunnissa.

Vierailija
82/113 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju helpotti omaa ahdistusta hankalista vanhemmista. Eihän sellaista kenellekään kollegalle toivo, mutta tavallaan lohdullista tietää, että muillakin on samanlaisia haasteita.

Olen työskennellyt opena jo pitkään, mutta ekaa kertaa olen tilanteessa, jossa useampi perhe on "liittoutunut" minua vastaan. Ilmeisesti minua mollataan vapaalla, sillä nämä vanhemmat tuntevat toisensa. Tämä ryhmä on myös valittanut minusta eteenpäin rehtorille koordinoidusti samana päivänä. Ei voi olla sattumaa.

Ja kuinka ollakaan: näiden perheiden lapset ovat haastavia oppimisen pulmien & käytösongelmien vuoksi. Olen siis joutunut olemaan näihin koteihin toistuvasti yhteydessä milloin mistäkin. Usein nämä lapset ovat samoissa riidoissa mukana. Sen sijaan, että vanhemmat kuuntelisivat ja ymmärtäisivät, ehkä jopa puuttuisivat lastensa käytökseen, he syyttävätkin minua.

Etenkin yksi äiti on agitoinut muita minua vastaan nyt kaksi vuotta. Syynä tähän on ehkä se, että jouduin ekaluokan alussa sanomaan hänelle napakasti, etten ehdi juttelemaan kesken koulupäivän pitkiä puheluita. Äidillä oli tapana soitella ikään kuin kuulumisia kesken päivää. Tekstareita tuli myös sarjatulella, ja jos en vastannut heti koulupäivän aikana, tuli perään vielä lisää viestejä, että olenko saanut edelliset viestit. Tähän jouduin puuttumaan, eikä äiti jotenkin toipunut tästä koskaan. Kyseessä on ihan tavallinen työssäkäyvä äiti, en ymmärrä miten hänellä oli aikaa kesken päivää tähän viestirumbaan.

Vastapainoksi minulla on kyllä luokassani useita vanhempia, jotka ovat aivan ihania! Minun tapani olla lasten kanssa, opetusmetodit ja kaikki muu ekstra mitä luokassa teen on saanut heiltä kiitosta. Siis se täsmälleen sama toiminta, mitä osa perheistä haukkuu. Siksipä tiedän, että oikeasti teen työni ihan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kirjeystävät, jotka arvelevat, että ope mielellään viestittelee päivät heidän kanssaan puhelimella ja wilmassa ja vaihtaa kuulumisia.

-ne, jotka arvelevat, että heidän lapsensa on ainutlaatuinen tähti (ne, joilla sellainen on, eivät tee asiasta numeroa)

-ne, jotka luulevat, että ope pystyy 25-30 lapsen luokassa räätälöimään yksilölliset tukitoimet heidän lapselleen. (Omat materiaalit, omat ohjeet toiminnanohjauskorteilla, vireystilan jatkuva seuranta, tunnetaitojen yksilöohjaus...)

-raivopäät

-asiakkaat, jotka haluavat valita lapselleen open, luokkakaverit, luokkatilan, materiaalit...

-valittajat (lehdistö, avi, kantelupukki)

Vierailija
84/113 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse opettaja, mutta olen kuullut että vanhemmat ovat pyytäneet että opettaja kirjoittelisi joka päivä wilmaan että miten joka oppilaalla on päivä mennyt.

Vierailija
85/113 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

86, tuota pyydetään ihan säännöllisesti! (Ja välillä opet tekeekin niin)

Ja sitte toivotaan, ettei luokalla ole kovin montaa palvelua tarvitsevaa.

Vierailija
86/113 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyttävimpiä ovat ne, jotka uskovat kaiken, mitä oma lapsi kertoo.

Lapsen versio on harvoin koko totuus, erityisesti silloin, jos hän on tehnyt jotain vähemmän fiksua tai pelkää rangaistusta. Kiusaamistapauksiinkin liittyy usein jotain infoa, jonka lapsi jättää kertomatta.

Toinen ryhmä ovat ne ”tosimiehet”, jotka opettavat pojilleen, että pitää ”lyödä takaisin”, pitää puoliaan, tai ei saa olla nössö, eli ihannoivat väkivaltaa.

87/113 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei itse asiassa pidä paikkaansa. On tunnustuksellista.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Uskonnonvihaajat. Hirveä huoli jatkuvasti, että heidän lapsensa saattaa altistua koulussa jollekin uskonnolliselle sisällölle. Kanteluja AVIin. Valitusta, kun hänen lapselleen osoitettu korvaava ohjelma esim. joulun aikaan ei ole ollut lapsen mielestä yhtä kiva kuin muilla. Kun kysyn, saako lapsi tehdä kuitenkin pääsiäisaskarteluja luokassa muiden kanssa, äiti katsoo minua kuin idioottia: ”Eihän pääsiäinen mikään uskonnollinen juhla ole!”

2. Vainoharhaiset. Huoltaja lähettää vihaisen viestin siitä että englannin opettaja urkkii heidän perheensä asioita. Selvitän asian ja soitan huoltajalle. Tehtävänä on ollut (perhesanaston opettelun yhteydessä) piirtää ja kirjoittaa JOKO omasta TAI kuvitteellisesta perheestä. Ohje on hyvin selkeästi muotoiltu. Huoltaja huutaa minulle puhelimessa, että hänen lapsensa ei tuota tehtävää tee ja että heidän perheensä asiat eivät englanninopettajalle kuulu. Ehdotan, voisiko lapsi valita perheen jostakin sarjakuvasta, lastenkirjasta tai keksiä itse vaikkapa koira- tai avaruusolentoperheen. Huoltaja lyö luurin korvaan.

3. Huolettomat. Asiasta on ollut ilmoitus Wilmassa kahteen kertaan ja lisäksi siitä on lähtenyt kotiin paperinen tiedote. Koulussa asiasta on puhuttu useita kertoja ja pyydetty lapsia juttelemaan omien vanhempien kanssa. Joka ikinen kerta ne samat tyypit eivät sitten kuitenkaan ole ”koskaan kuulleetkaan” asiasta ja ovat aivan ihmeissään sitten kun on jotain tavallisuudesta poikkeavaa ohjelmaa. Ja aina ne lapsiparat kärsivät vanhempien huolettomuudesta.

4. Vihamieliset. Lähtökohtaisesti kaikki, mitä opettaja, rehtori, koulukuraattori tai muu koulun työntekijä sanoo tai tekee, tulkitaan vihamielisesti ja aletaan raivokkaasti puolustautua tai hyökätä. Lapsen etu on täysin sivuseikka, kunhan vain pääsee näyttämään koulun henkilökunnalle, kuka täällä määrää.

Kyllä, olen tehnyt kantelun aviin (et-opetuksen järjestelyistä). Olen valittanut opelle/rehtorille korvaavasta ohjelmasta ekat kolme vuotta, koska sitä ei ole ollut.

Joo, olen myös kantanut huolta siitä ettei uskonnollista sisältöä ole tuputettu lapsille. Mutta en sen takia, että mun lapset siitä jotenkin hajoaisi, vaan siksi että se on lain ja ohjeistusten vastaista. Mitä muita lakeja sun mielestä koulun pitäis saada rikkoa?

Tässä ketjussa ei pyydetä ottamaan kantaa lakien noudattamisesta, joten yritetään nyt pysyä aiheessa. Vaikutat kyllä kärkkäältä ja sellaiset vanhemmat ovat ärsyttäviä, joten sinänsä liityt aiheeseen.

Opettaja kommentoi että ärsyttää "uskontovihaajat". Eli ne jotka haluaa, että koulu noudattaa aiheeseen liittyviä lakeja.

Vanhempana halusin vastata, että minua ärsyttää se kun koulu ei noudata lakeja. Kummasti uskovaisia harmittaa kun kissa halutaan nostaa pöydälle.

Miksi uskonto tai sen torjuminen on niin tärkeää sinulle? Suurin osa ihmisistä ei jaksa höyrytä asiasta ja kieltää lasta tuntemasta länsieurooppalaista kulttuuriperintöä tältäkin osin.

Jos ei tiedä mitään uskonnosta, jää paljon ymmärtämättä kulttuurista. Taiteesta, kirjallisuudesta, elokuvista.

Kyllä. Varsinkin, kun peruskoulun uskonnonopetus ei edes enää saa olla tunnustuksellista vaan keskittyy eri uskontojen merkitykseen kulttuureissa ja yhteiskunnissa.

88/113 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampi tehostetun tuen / erityisen tuen oppilaan vanhempien pilkkaajaa ketjussa, kiva. Vahvistaa ajatustani siitä että inkluusiota edes yritettäisiin lain hengessä noudattaa. Väsynyt olen ja selväksi on tullut ettei ketään kiinnosta ja yritykset "leijonanemoilla" lapsen lakisääteisen tuen saamiseksi kouluun koetaan lähinnä vitsinä.

T. Tupla-kirjainyhdistelmälapsen jo lannistettu äiti

Vierailija
89/113 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi kopioida koko pitkää ketjua tuolta enää, mutta opsin mukaan uskonnonopetus ei saa olla tunnustuksellista. En ole opettajana mikään vanhempien koulunkäyntiin puuttumisen suuri fani, mutta tuohon saa ja pitää hyvinkin puuttua.

Vierailija
90/113 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä realiteetit on aika erilaiset kuin utopia, jota suositellaan.

Esim. jollekulle on suositeltu rauhallista ja hiljaista ympäristöä. Samalla luokalla on toinen, jonka problematiikkaan kuuluu taukoamaton puhe tai ääntely ja joka ylläpitää vireystilaa liikkumalla.

Keskimäärin oppitunnilla on aikaa 2min/ oppilas. Jos yhdelle näyttää toiminnanohjauskortteja ja käyttää kommunikaatiokansiota, jää aika monen 2min kokonaan väliin.

On ihan hassua, että erikoissairaanhoidosta suositellaan henkilökohtaista avustajaa. Koulussa on esim. 1 avustaja / 100 oppilasta, joista 10% on näitä erkkoja, jotka tarvitsevat yksilöllistä tukea.

Aika moni ope yrittää parhaansa, mutta resurssit eivät riitä. Kun näitä tukitoimia ei voi kesällä järjestää ( kun opella olisi aikaa).

Vierailija
91/113 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä31145 kirjoitti:

Useampi tehostetun tuen / erityisen tuen oppilaan vanhempien pilkkaajaa ketjussa, kiva. Vahvistaa ajatustani siitä että inkluusiota edes yritettäisiin lain hengessä noudattaa. Väsynyt olen ja selväksi on tullut ettei ketään kiinnosta ja yritykset "leijonanemoilla" lapsen lakisääteisen tuen saamiseksi kouluun koetaan lähinnä vitsinä.

Minä ymmärsin asian niin, että ne erityisen tuen oppilaiden vanhemmat ärsyttävät, jotka eivät tajua, että oma lapsi on erityisen tuen lapsi ja tarvitsisi kotonakin apua ja puuttumista käytökseen jos on käytöksessä vikaa. Sitten on ne erityisen tuen oppilaiden vanhemmat, jotka saavat hepulin kun heidän nepsylapsi kaatuu välitunnilla kun on sotkeutunut omiin jalkoihinsa, ja taas on opettaja ollut hirveä ja heidän lasta ei ole huomioitu, vaikka lasta olisi lohdutettu ja kipeää jalkaa puhalleltu. Normaalien fiksujen vanhempien lapset ovat suurimmaksi osaksi täysin ok, vaikka olisivat erityisen tuen lapsia. Vanhempien oma käytös ja asenteet kun heijastuvat lapseen.

Vierailija
92/113 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä31145 kirjoitti:

Ei tässä kukaan "kirjanyhdistelmälapsia" pilkkaa vaan toteaa vain, että vanhempien pitäisi ymmärtää, että niitä omien muksujen kaltaisi kirjainyhdistelmiä on äkkiä 10 luokassa ja sellaista maailmaa ei ole, että lapsi saisi jatkuvasti räätälöityä tukea. Ei vaan yksi ihminen pysty. Piste. Jossain on rajakin, mitä opettajalta voidaan odottaa. Tukea annetaan pahimmassa hädässä oleville, muut saa pärjätä omillaan.

Vierailija
93/113 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä31145 kirjoitti:

Ei tässä kukaan "kirjanyhdistelmälapsia" pilkkaa vaan toteaa vain, että vanhempien pitäisi ymmärtää, että niitä omien muksujen kaltaisi kirjainyhdistelmiä on äkkiä 10 luokassa ja sellaista maailmaa ei ole, että lapsi saisi jatkuvasti räätälöityä tukea. Ei vaan yksi ihminen pysty. Piste. Jossain on rajakin, mitä opettajalta voidaan odottaa. Tukea annetaan pahimmassa hädässä oleville, muut saa pärjätä omillaan.

Laitonta.

Vierailija
94/113 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ja sitten on se ryhmä, jotka olettavat, että koulu kuntouttaa lapsesta tavallisen. Koulu (yksin) ei saa lasta puhumaan, kotonakin pitäisi treenata ja kuskata puheterapiaan.

Koulusta voi löytyä lapselle kaveri, mutta ystävyyden syntyminen on todennäköisempää, jos kotiväki mallintaa kaveruuden taitoja ja vaikka kutsuu niitä potentiaalisia kavereita joskus kotiin käymään.

Vierailija
95/113 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole millään lailla laitonta vaan ihan arkea.

Vierailija
96/113 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kanssa risoo nämä jatkuvasti soittelevat vanhemmat. Mieluusti juttelen oppilaideni vanhempien kanssa, joskus pitkäänkin, mutta kun sama vanhempi soittaa 3-4 krt/vko kesken tuntia ja vastaan kyllä, mutta ei osaa lopettaa nopeasti asiaansa. Yleensä kyse on siitä, että lapsi ei ole koulussa tai tulee myöhässä. Erittäin mukava ja fiksu vanhempi muuten, mutta pitäisi ymmärtää, etten voi "juoruilla" pitkän kaavan mukaan oppitunnin aikana. Jatkaa ja jatkaa, ei vedä henkeä edes. Joudun tosi jyrkästi lopettamaan puhelun ja se on vaikeaa, koska olen ns. miellyttäjätyyppi ja tavallaan ymmärrän vanhempien tuskan lapsestaan.

Nyt en jaksa enää vastata ja sitten monesti en muista soittaa takaisin. Sekin on ongelma, koska minulla on virkamiehenä velvollisuus vastata tai ainakin tosiaan soittaa sitten myöhemmin paremmalla ajalla. Monesti soitan kotimatkalta takaisin ja siinä meneekin sujuvasti koko ajomatka jutellessa eli noin 25min.

Vierailija
97/113 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narkomaanit. Sitä touhua on raivostuttavaa seurata. Inhotti päästää lapsi kotiin. Puolisen vuotta jätin lapselle jotsin pientä aamupalaa pulpettiin, koska hän oli aina nälissään. Lapsen käytös oli ymmärrettävästi haastavaa, mutta itseki oireilisin, jos joutuisin asumaan sekopäiden kanssa.

Et sitten lasua tehnyt? Huomasit jo pelkästään lapsen perushoidossa noin valtavia puutteita ja tuo oli ainoa asia mitä teit? Ziisös!

vaitiolovelvollisuus

Vierailija
98/113 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit perustaa aiheesta vaikka ikioman ketjun, mutta tänne sinun vastineesi ei kuulu. Kiva, kun voi kerrankin sanoa ärsyttävälle vanhemmalle suoraan, että painu kuule suolle valituksinesi.

Tyypillinen uskovainen opettaja :D Heti herne nenässä kun kaikki ei olekaan myötäsukaisia uskonasioissa.

Vierailija
99/113 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka eivät ota oman lapsensa kasvatusvastuuta tosissaan vaan sysäävät sitä kouluun. Ja kun koulu sen ottaa ja opettaja on jämäkkä, alkaa valitus ja venkoilu. Aikuisuus hukassa näillä vanhemmilla, ja se on opettajalle todella aikaaviepää ja turhauttavaa vääntää perusasioista kodinsuuntaan vuositolkulla.

100/113 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on laitonta. Lue nyt vaikka perusopetuslaki alkajaisiksi ja jatka vammaispalvelulakiin sen jälkeen jos.jaksat. Se että laittomuudesta on tullut normi ei tee siitä yhtään sen hyväksyttävämpää.

Vierailija kirjoitti:

Ei ole millään lailla laitonta vaan ihan arkea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi