Opettajat, kertokaa rasittavista vanhemmista
Täällä haukutaan ja arvostellaan opettajia aina enenevissä määrin, kun lukuvuosi häämöttää loppua ja kotona tajutaan, että kohta se epäreilu lasta vihaava natsiope taas arvostelee Mari-Petteri-kullanmurua epäreilusti. Kertokaa opettajat te siis vuorostanne vanhemmista, jotka ovat käyttäytyneet teitä kohtaan kohtuuttomasti, rasittavasti tms.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole saanut törkeää palautetta oppilailta enkä vanhemmilta todistusnumeroistani lähes 27 vuoden aineenopen uran aikana. Muutama kysely tullut koko aikana ja olen perustellut suoritusten arvioinneilla numeron ja se on jäänyt siihen. On tehtävä siis kattava, monipuolinen ja vanhempien tietoon tuleva arviointi koko lukuvuoden ajan eri suorituksista, niin kaikki tietävät, missä lukuvuoden lopussa mennään! Muissakin kuin todistusasioissa pärjää, kun ei provosoidu ja pysyy faktoissa, ei oppilaan persoonaan liittyvissä seikoissa. Siis teot puhuvat puolestaan: Veikko poltti tupakkaa kouluaikana pihan perällä, eikä:Veikko on huono oppilas, kun röökää koululla,
Sinulle on sattunut helpot vanhemmat. Näille räyhääjille on ihan sama miten niille kirjoittaa niin vika on silti opettajassa. Jos Veikon sanotaan polttaneen tupakkaa pihan perällä niin opettajan kimppuun hyökätään kun ei se meidän Veikko polta ja opettaja syyllistää viatonta oppilasta.
Tai sitten voivat aloittaa inttämisen tyyliin "ei muuten polttanut pihan perällä, vaan luistelukoppien takana" ikään kuin asia sillä helpottuisi.
Tai kun oppilas joka haisee aina tupakalta ja on tuttu näky vapaa-ajalta tupakka suussa jää kiinni koulualueella tupakoinnista niin vanhenpi keskittyy siihen miten on niin tolloja aikuisia että joku antaa tupakkaa alaikäiselle!
Vierailija kirjoitti:
Minä sain kimppuuni todella vihaisen äidin, kun jouduin ensimmäistä kertaa valvomaan sellaista vapaahetken vähän villimpää tilannetta, jossa voi sattua vahinko. Kielsin erästä lasta siinä tilanteessa, niin tämä äiti myöhemmin etsi minut toisesta rakennuksesta ja möykkäsi kuin hyeena. Hänen lapsensa on nepsylapsi ja tuo valvomani tapahtuma on ainoita iloja lapsen elämässä ja kohottaa lapsen itsetuntoaa. Että miksi täällä ei tehdä yhteisten käytäntöjen mukaisesti ja blabla. Sanoin rauhallisesti, että minua ei ollut infottu asiasta, en siis tiennyt että sellainen toiminta on luvallista tai mikä on yhteinen käytäntö. Pelasin varman päälle turvallisuuden takia.
Miten huonosti lapsella menee jos tuo on ainoita iloja elämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että sitten tällainen vanhempien haukkumis ketju tänään. Kiitos vaan teille opettajat. Oli niin hemmetin hyvä lauantai muutenkin
Taisit tunnistaa itsesi?
Ei vaan tunnistan opettajan joka on ottanut poikani silmätikuksi. Kokoaika tulee wilmaan merkintöjä ihan tyhjästä esim jos on vaikka useampi kirja kotona saman päivän aikana niin ihan kiusallaan laittaa merkinnän niistä kaikista vaikka olisi jo kerrasta riittänyt. Siis laittaa merkinnän kaikkien aineiden kohdalle erikseen eikä vaan yhtä merkintää. Ja kun mä sitten huomautan asiasta niin se alkaa sanoa että välittää kyllä pojasta ihan samoin kuin kaikista eli ei varmaan sitten yhtään. Olen yrittänyt rehtorille puhua tästä mutta mikään ei puutu. Pojan opettaja on siis oikeasti kohtuuton ja epä soveltuva. Ja kerran poika oli halunnut mennä peliin mukaan ja otti pallon ja opettaja kirjoitti ihan viestin siitä kun meidän poika oli lyönyt. No kyllä helvetissä löi kun porukalla alettiin kiusaamaan ja vaatimaan palloa takaisin joka oli muuten luokan yhteinen ja ihsn yhtä paljon meidän pojan kuin muidenkin. Mun tehtäväni on puolustaa omaa lasta kiusaamiselta myös dilloin kun opettaja kiusaa.
Jokainen tunti on oma erillinen opetustunti. Jokainen tunti arvioidaan erikseen. Jos kaikki läksyt on tekemättä, niin ne merkitään erikseen kyseisten aineiden kohdalle. Samoin puuttuvat opiskeluvälineet. Ja mahdolliset käytöshäiriöt.
Kohtuutonta on, että pojallasi on ilmeisesti usein useita kirjoja kotona, etkä vastaa osaltasi asiasta ja huolehdi niitä mukaan.
Lisäksi pojaltasi taitaa puuttua sosiaaliset taidot. Ei muiden peliin mennä mukaan nappaamalla palloa, vaan kysytään saako tulla mukaan. Yhteinen pallo ei tarkoita, että sen voi napata kesken muiden pelin tai leikin. Omaa vuoroa odotetaan seuraavalle välitunnille tai pyydetään lupaa mennä mukaan.
Kuten jo täällä sanottiin, että voisit olla trolli, mutta valitettavasti kertomasi on arkipäivää kouluissa. Sekä lapsesi koulunkäynnin, että vanhemman ”puolustamisen” kohdalla. Voin kertoa, että kaltaisesi perheet ovat erittäin rasittavia. Sekä lapset, että aikuiset. Eivät osaa sopeutua yhteisiin käytänteisiin ja vinkuvat epäoikeudenmukaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
1. Uskonnonvihaajat. Hirveä huoli jatkuvasti, että heidän lapsensa saattaa altistua koulussa jollekin uskonnolliselle sisällölle. Kanteluja AVIin. Valitusta, kun hänen lapselleen osoitettu korvaava ohjelma esim. joulun aikaan ei ole ollut lapsen mielestä yhtä kiva kuin muilla. Kun kysyn, saako lapsi tehdä kuitenkin pääsiäisaskarteluja luokassa muiden kanssa, äiti katsoo minua kuin idioottia: ”Eihän pääsiäinen mikään uskonnollinen juhla ole!”
Juu ei. Ainoastaan kristittyjen tärkein kirkkopyhä.2. Vainoharhaiset. Huoltaja lähettää vihaisen viestin siitä että englannin opettaja urkkii heidän perheensä asioita. Selvitän asian ja soitan huoltajalle. Tehtävänä on ollut (perhesanaston opettelun yhteydessä) piirtää ja kirjoittaa JOKO omasta TAI kuvitteellisesta perheestä. Ohje on hyvin selkeästi muotoiltu. Huoltaja huutaa minulle puhelimessa, että hänen lapsensa ei tuota tehtävää tee ja että heidän perheensä asiat eivät englanninopettajalle kuulu. Ehdotan, voisiko lapsi valita perheen jostakin sarjakuvasta, lastenkirjasta tai keksiä itse vaikkapa koira- tai avaruusolentoperheen. Huoltaja lyö luurin korvaan.
3. Huolettomat. Asiasta on ollut ilmoitus Wilmassa kahteen kertaan ja lisäksi siitä on lähtenyt kotiin paperinen tiedote. Koulussa asiasta on puhuttu useita kertoja ja pyydetty lapsia juttelemaan omien vanhempien kanssa. Joka ikinen kerta ne samat tyypit eivät sitten kuitenkaan ole ”koskaan kuulleetkaan” asiasta ja ovat aivan ihmeissään sitten kun on jotain tavallisuudesta poikkeavaa ohjelmaa. Ja aina ne lapsiparat kärsivät vanhempien huolettomuudesta.
4. Vihamieliset. Lähtökohtaisesti kaikki, mitä opettaja, rehtori, koulukuraattori tai muu koulun työntekijä sanoo tai tekee, tulkitaan vihamielisesti ja aletaan raivokkaasti puolustautua tai hyökätä. Lapsen etu on täysin sivuseikka, kunhan vain pääsee näyttämään koulun henkilökunnalle, kuka täällä määrää.
Katos vaan, ykkönen täällä moi! o/
Kyllä, olen tehnyt kantelun aviin (et-opetuksen järjestelyistä). Olen valittanut opelle/rehtorille korvaavasta ohjelmasta ekat kolme vuotta, koska sitä ei ole ollut.
Joo, olen myös kantanut huolta siitä ettei uskonnollista sisältöä ole tuputettu lapsille. Mutta en sen takia, että mun lapset siitä jotenkin hajoaisi, vaan siksi että se on lain ja ohjeistusten vastaista. Mitä muita lakeja sun mielestä koulun pitäis saada rikkoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain kimppuuni todella vihaisen äidin, kun jouduin ensimmäistä kertaa valvomaan sellaista vapaahetken vähän villimpää tilannetta, jossa voi sattua vahinko. Kielsin erästä lasta siinä tilanteessa, niin tämä äiti myöhemmin etsi minut toisesta rakennuksesta ja möykkäsi kuin hyeena. Hänen lapsensa on nepsylapsi ja tuo valvomani tapahtuma on ainoita iloja lapsen elämässä ja kohottaa lapsen itsetuntoaa. Että miksi täällä ei tehdä yhteisten käytäntöjen mukaisesti ja blabla. Sanoin rauhallisesti, että minua ei ollut infottu asiasta, en siis tiennyt että sellainen toiminta on luvallista tai mikä on yhteinen käytäntö. Pelasin varman päälle turvallisuuden takia.
Miten huonosti lapsella menee jos tuo on ainoita iloja elämässä?
Voi kuule, nämä erkkalapset ”leijonaemoineen” ovat erittäin usein ihan surrealistista porukkaa tempauksineen. Geenipoolin pohjalta kun ammennetaan, niin jälkikasvu ei voi olla mitään ruudinkeksijöitä
Vanhemmat, jotka osasivat korjata kokeet paremmin kuin opettaja.
Vanhempi, joka pari viinilasillista nautittuaan soitti keskellä yötä valittaakseen heikosta koearvosanasta, ja pitkä selityksen jälkeen tajusi, että kokeessa oli saanut olla kirja ja vihko mukana.
Vanhempi, joka valitti luokanvalvojalle jonkin toisen aineen arvosanasta, kun se oli niin heikko, vaikka oppilas puhuu kotona niin hyvin sitä ja sitä kieltä.
Vanhempi, joka valitti lapsensa arvosanasta, joka oli niin huono ja joka yllättyi kuullessaan ne oikeat koearvosanat ja sai tiedon tekemättömistä tehtävistä.
Vanhempi, joka aina valitti koko luokalle lähetetyistä Helmi -viesteistä, joiden tarkoituksena oli ihan nätisti muistuttaa, että oppilaat hoitaisivat sen ja sen asian ajoissa. Hänen lapsensa ei koskaan tervehtinyt, ei mennen eikä tullen, mutta se nyt lienee sivuasia.
Pikkuasioita. Mutta riepoivat silloin, kun olivat ajankohtaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Uskonnonvihaajat. Hirveä huoli jatkuvasti, että heidän lapsensa saattaa altistua koulussa jollekin uskonnolliselle sisällölle. Kanteluja AVIin. Valitusta, kun hänen lapselleen osoitettu korvaava ohjelma esim. joulun aikaan ei ole ollut lapsen mielestä yhtä kiva kuin muilla. Kun kysyn, saako lapsi tehdä kuitenkin pääsiäisaskarteluja luokassa muiden kanssa, äiti katsoo minua kuin idioottia: ”Eihän pääsiäinen mikään uskonnollinen juhla ole!”
Juu ei. Ainoastaan kristittyjen tärkein kirkkopyhä.2. Vainoharhaiset. Huoltaja lähettää vihaisen viestin siitä että englannin opettaja urkkii heidän perheensä asioita. Selvitän asian ja soitan huoltajalle. Tehtävänä on ollut (perhesanaston opettelun yhteydessä) piirtää ja kirjoittaa JOKO omasta TAI kuvitteellisesta perheestä. Ohje on hyvin selkeästi muotoiltu. Huoltaja huutaa minulle puhelimessa, että hänen lapsensa ei tuota tehtävää tee ja että heidän perheensä asiat eivät englanninopettajalle kuulu. Ehdotan, voisiko lapsi valita perheen jostakin sarjakuvasta, lastenkirjasta tai keksiä itse vaikkapa koira- tai avaruusolentoperheen. Huoltaja lyö luurin korvaan.
3. Huolettomat. Asiasta on ollut ilmoitus Wilmassa kahteen kertaan ja lisäksi siitä on lähtenyt kotiin paperinen tiedote. Koulussa asiasta on puhuttu useita kertoja ja pyydetty lapsia juttelemaan omien vanhempien kanssa. Joka ikinen kerta ne samat tyypit eivät sitten kuitenkaan ole ”koskaan kuulleetkaan” asiasta ja ovat aivan ihmeissään sitten kun on jotain tavallisuudesta poikkeavaa ohjelmaa. Ja aina ne lapsiparat kärsivät vanhempien huolettomuudesta.
4. Vihamieliset. Lähtökohtaisesti kaikki, mitä opettaja, rehtori, koulukuraattori tai muu koulun työntekijä sanoo tai tekee, tulkitaan vihamielisesti ja aletaan raivokkaasti puolustautua tai hyökätä. Lapsen etu on täysin sivuseikka, kunhan vain pääsee näyttämään koulun henkilökunnalle, kuka täällä määrää.
Kyllä, olen tehnyt kantelun aviin (et-opetuksen järjestelyistä). Olen valittanut opelle/rehtorille korvaavasta ohjelmasta ekat kolme vuotta, koska sitä ei ole ollut.
Joo, olen myös kantanut huolta siitä ettei uskonnollista sisältöä ole tuputettu lapsille. Mutta en sen takia, että mun lapset siitä jotenkin hajoaisi, vaan siksi että se on lain ja ohjeistusten vastaista. Mitä muita lakeja sun mielestä koulun pitäis saada rikkoa?
Tässä ketjussa ei pyydetä ottamaan kantaa lakien noudattamisesta, joten yritetään nyt pysyä aiheessa. Vaikutat kyllä kärkkäältä ja sellaiset vanhemmat ovat ärsyttäviä, joten sinänsä liityt aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset, jotka syyttävät opettajaa lapsensa kiusaamisesta, kun kotiin yrittää viestittää, että Paavopiia ei tee mitään koulutöitä, vaan häiriköi tunnilla. Samat vanhemmat huutavat että heidän lapsensa pitää saada enemmän tukea, vaikka piltti ei ota tukea vastaan. Lopulta piltti päästetään läpi sillä, että hän suostuu kirjoittamaan koepaperiin muutaman sanan, jotka ope hänelle sanelee.
Ja samat vanhemmat soittavat valitussoiton esimiehelle, jos ope kehtaa viestittää että Paavopiia saa ehdot jos ei tee tehtäviä A, B ja C. Paavopiia ei PYSTY tekemään, koska hänellä on AHDH, jota typerä lääkäri ei suostu lääkitsemään oikein. Ja jos Paavopiia häiriköi tunnilla niin se on opettajan vika, jolla ei ole auktoriteettia. Paavopiiaa ei tietenkään saa kohdella negatiivisesti eli moittia tai komentaa...
Kanalaa luettavaa. ☹️ Onko Suomen koulutusjärjestelmä nykyään näin negatiivista? Vanhempien ja opettajien tulisi tehdä yhteistyötä. Opettaja ei aina ole oikeassa ja se tulee tiedostaa.
No, eivät kuule ole vanhemmatkaan. He saavat tiedot lapeltaan, ja pitävät niitä täytenä totena tyyliin "meidän Saripaavo ei" ja niin edelleen. On myös vanhempia, jotka ottavat opettajat silmätikukseen ja alkavat kiusata tavalla jos toisellakin.
Vierailija kirjoitti:
Että sitten tällainen vanhempien haukkumis ketju tänään. Kiitos vaan teille opettajat. Oli niin hemmetin hyvä lauantai muutenkin
Jos et ole itse tämän kaltainen vanhempi, ei tarvitse ottaa itseen. Jos taas olet, mielestäni hyvä, että näet, ettei tällainen käytös ole oikein ja hyväksyttävää.
Kerron x kertaa että asiat x, y z on palautettava/tehtävä tms jos haluaa arvosanan ja että ö osuus arvostelusta perustuu niihin . Taivun kaksinkerroin ja joustan ja joustan tarvittaessa. Silti olen suoraa sieltä ja vaadin kuulema liikaa. Välillä tuntuu että paljon vähempää ei voisi enää vaatia.
M26 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa opettajista tekee työtään antaumuksella, tunnollisesti ja suurella sydämellä. Mikähän siinä on, että heidät ollaan silti todella nopeasti tuomitsemassa ammattikuntana? Tälläkin palstalla opettajia haukutaan ihan säännöllisesti. Siis haukutaan, ei vain arvostella.
Huutonaurua! Ainut syy miks opettajat tekee työtää on raha ja pitkät lomat.
Jos joku valitsee työn pelkän palkan perusteella niin hänkö muka valitsee pienipalkkaisen opettajan työn? Yhtään opettajaa joka alan olisi valinnut palkan takia, et tule ikinä löytämään. Jopas vitsin murjaisit! Aloituspalkka luokanopella 2500e ja tuosta lähtee vielä verot. Jopa matalammin koulutetut hoitajat jotka julkisuudessa huutavat matalaa palkkaansa, tienaavat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa opettajista tekee työtään antaumuksella, tunnollisesti ja suurella sydämellä. Mikähän siinä on, että heidät ollaan silti todella nopeasti tuomitsemassa ammattikuntana? Tälläkin palstalla opettajia haukutaan ihan säännöllisesti. Siis haukutaan, ei vain arvostella.
Kolme syytä, kesä, heinä ja elo.
Kummallista, koko opettajanurani aikana minulla ei ole koskaan ollut koko elokuuta lomaa, ehkä runsas viikko. Onkohan minua huijattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa ei pyydetä ottamaan kantaa lakien noudattamisesta, joten yritetään nyt pysyä aiheessa. Vaikutat kyllä kärkkäältä ja sellaiset vanhemmat ovat ärsyttäviä, joten sinänsä liityt aiheeseen.
Opettaja kommentoi että ärsyttää "uskontovihaajat". Eli ne jotka haluaa, että koulu noudattaa aiheeseen liittyviä lakeja.
Vanhempana halusin vastata, että minua ärsyttää se kun koulu ei noudata lakeja. Kummasti uskovaisia harmittaa kun kissa halutaan nostaa pöydälle.
Vierailija kirjoitti:
Pienetkin lapset osaavat olla todella julmia toisilleen, vaikka ei päälle uskoisi... (Usko ihmisen hyvyyteen on minulla mennyt jo aikoja sitten.)
Täysin samaa mieltä. Ei kannata liikaa hyssytellä. Kiltin ja kunnollisenkin oloisen ihmisen sisimmässä voi muhia todellista pahuutta ja pimeyttä. Ihminen voi ja osaa olla olla todella paha, ihan pohjimmiltaan, tahallaan ja tietoisesti. Ja kyllä, myös pienet lapset voivat olla tosi julmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja kommentoi että ärsyttää "uskontovihaajat". Eli ne jotka haluaa, että koulu noudattaa aiheeseen liittyviä lakeja.
Vanhempana halusin vastata, että minua ärsyttää se kun koulu ei noudata lakeja. Kummasti uskovaisia harmittaa kun kissa halutaan nostaa pöydälle.
Voit perustaa aiheesta vaikka ikioman ketjun, mutta tänne sinun vastineesi ei kuulu. Kiva, kun voi kerrankin sanoa ärsyttävälle vanhemmalle suoraan, että painu kuule suolle valituksinesi.
Vierailija kirjoitti:
Rasittavimpia ovat vanhemmat, jotka eivät usko sitä, että heidän lapsellaan on haasteita käytöksessä. Opetin kolme vuotta oppilasta, joka
- kiusasi systemaattisesti toisia oppilaita
- sai osan luokkatovereista pelkäämään niin, etteivät nämä suostuneet tulemaan kouluun
- rikkoi koulun järjestyssääntöjä useasti päivässä (esim. viilteli ekaluokkalaisen takin mukanaan tuomalla mattoveitsellä ihan muuten vaan)
- kiipesi kaappien päälle makaamaan, kun ei halunnut tehdä matikkaa
- jne.Oppilaalla oli monipuolisesti haasteita, joihin yritin hakea apua psykologilta, kuraattorilta jne. Isää en koskaan tavannut eikä hän koskaan vastannut viesteihini, mutta äiti oli sitä mieltä, että minä epäreiluna ja ilkeänä opettajana aiheutin kaikki haasteet. Kuudennella hän teki minusta toistuvia valituksia rehtorille. Lapsi valehteli kotonaan minusta ja äiti uskoi aivan kaiken. Äiti kertoi kuraattorille vihaavansa minua.
Tämä perhe vei minulta työnilon ja syvensi masennustani. Olin nuori ja idealistinen opettaja. Koin tämän äidin noiden vuosien aikana niin raskaaksi, että unelmoin vaihtavani alaa.
Ihan helvetin järkyttävää. Olen todella pahoillani puolestasi. Toivottavasti olet selvinnyt täysjärkisenä kaiken tuon jälkeen.
M26 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan tekee töitä rahasta! Vai mikä mielestäsi sitten on ammattiryhmä joka työskentelee ihan vain työnilosta? Miksi opettajien pitäisi olla poikkeus? Se että palkka ja lomat on tärkeää, ei mitenkään poista sitä että haluaa tehdä työnsä kunnolla. Jokainenhan valitsee sen työn mitä mieluiten sen palkkansa eteen tekee, harvempi kuitenkaan rinnastaa palkkatyötään harrastukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narkomaanit. Sitä touhua on raivostuttavaa seurata. Inhotti päästää lapsi kotiin. Puolisen vuotta jätin lapselle jotsin pientä aamupalaa pulpettiin, koska hän oli aina nälissään. Lapsen käytös oli ymmärrettävästi haastavaa, mutta itseki oireilisin, jos joutuisin asumaan sekopäiden kanssa.
Et sitten lasua tehnyt? Huomasit jo pelkästään lapsen perushoidossa noin valtavia puutteita ja tuo oli ainoa asia mitä teit? Ziisös!
En ole tämä opettaja, mutta näin omalla kohdallani. Kouluvuoden aikana teimme yhdestä lapsesta lähes 30 lasua. Vahvan vaitiolovelvollisuuden vuoksi, opettaja ei saa tietää, johtaako lasu mihinkään toimenpiteeseen. Ainakaan perhetilanteessa ei tapahtunut mitään muutosta. Ainoastaan yhden kerran lastensuojelun työntekijä tuli koululle lasta koskevaan palaveriin.
M26 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksesi kertoo kyllä enemmän sinusta, että mikä sinulle on tärkeää. Voit yllättyä, että kaikki eivät valitse ammattia noin. Mutta siitä vain kouluttautumaan opettajaksi, kun noin kadehdituttaa.
Yksi soittelew ja viestittelee eträ hänen lastaan ei saa komentaa. Ei saa vaatia esim hiljaisuutta tehtäviä tehdessä tai kieltää tekemästä jotain vaarallista. Ei saa vaatia omien juttujen pois laittamista tunnilla. Pitäisi antaa vaan värittää ja pelata puhelimella keskellä tuntia. Kolmasluokkalainen...