Käsittämätön riita teinin kanssa
Poika (15v) on syvästi ihastunut yhteen tyttöön. Ovat noin puoli vuotta seurustelleet. Ensi syksynä aloittavat lukiossa ja nyt poika on keksinyt että voisivat muuttaa tytön kanssa yhteen.
Ei millään suostu käsittämään että on AIVAN liian nuori tuommoiseen. Äsken asia tuli taas puheeksi ja eskaloitui siihen, että poika ovet paukkuen lähti ulos. Oon kuulema paska mutsi enkä ymmärrä mistään mitään. Voi teini-ikä!
Kommentit (56)
Minun vanhempani puuttuivat ankarasti teini-iän ihmissuhteisiin, mutta onneksi niillä ihmisillä ei enää ole mitään sanavaltaa mihinkään mitä teen.
Vierailija kirjoitti:
"Olet liian nuori" on huono sana tuohon. Koska se kuulostaa kuin pitäisi tyhmänä lapsena nuorta. 15-vuotias voi olla todella älykäs ja osaava. Ainakin tytöissä on ihan tasapainoisia ja itsenäisiä.
Hohhoijaa vaan. Tasapainoisuus on eri asia kuin täydellisen itsenäinen elämä, jossa kulut maksetaan omasta työstä saadusta palkasta.
Vierailija kirjoitti:
"Olet liian nuori" on huono sana tuohon. Koska se kuulostaa kuin pitäisi tyhmänä lapsena nuorta. 15-vuotias voi olla todella älykäs ja osaava. Ainakin tytöissä on ihan tasapainoisia ja itsenäisiä.
Fakta on se että 15v on ihan todella nuori muuttamaan yhteen tytön kanssa jonka kanssa seurusteluakin on noin vähän takana. Omilleen voi muuttaa jos varaa on, mutta todellakaan ei yhteen. Omallenikaan en lupaa antaisi.
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani puuttuivat ankarasti teini-iän ihmissuhteisiin, mutta onneksi niillä ihmisillä ei enää ole mitään sanavaltaa mihinkään mitä teen.
Oikeasti antaisit oman muksun tehdä noin typerän ratkaisun? No mikä siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuupannut misun raskaaksi?
Ei kai tuon ikäset semmosta... Hyi mikä pervo
Mitä pervoa siinä on? Varmasti teini-iässä hormonit hyrrää ja halutaan asioita kokeilla. Ei varmasti kaikki vielä mutta monet. Ja se on ihan normaalia. Pää pois pensaasta. Toivottavasti et oo omien teinien kanssa tuudittautunut siihen, ettei ne mitään seksiä harrasta. Väärässä olet ja pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Niin ne ajat muuttuu🤣 Itse muutin 16 v kotoa ja kukaan ei kauhistellut.
Niin minäkin. Muovikassi pyörän sarvessa siinä vähän vaatteita.
Työpaikat oli kumpaisellakin eikähän silloin mitään avustuksia olisi ollutkaan. Vinttikamarista alotettiin ja Kekkosen luvalla ja yhdessä ollaan yhä pian 50v.
Jälkeenpäin olen ajatellut, että helpommallakin olisi voinut elämänsä aloittaa.
Isäni oli hyvin ankara ja kontrolloi kyllä sen minkä kerkesi ja varmaan olen lapsellisuuksissani kokenut jonkinlaiseksi voitoksi, kun olen päässyt livahtamaan siitä.
Mitenkään eivät vanhempani olisi voineet minua estää, vaikka olin kiltti ja kuuliainen.
Nyt noitten lapsenlasten kohdalla niin en voisi kuvitellakaan, että niin nuorena huhhuh.
Kyllähän niille omille teineille sitten teki mieli olla mieliksi, etteivät saisi niitä hepuleitaan. Osasivat rassata hermoja aivan tosissaan.
Ei ole helppoa sinulla, mutta oikeassa sinä olet.
Lapset haluavat kasvaa eroon vanhemmistaan eivätkä malttaisi odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ysiluokkalainen lähti tähän aikaan ovet paukkuen? Tiedätkö edes?
Joko tytön luo tai sitten tuohon naapuriin kaverille. Tarkkaan en tiedä, mutta puolelta on kotiintuloaika ellei muuta olla sovittu (niinkun nyt ei olla). Aina on sääntöjä kuitenkin noudattanut. Kiltti ja mukava kaveri, mutta vielä ideat ja suunnitelmat on liian lennokkaita. Ei oo loppuun asti mietittyjä juttuja.
Mutta hyviä näkökulmia täällä tullut. Ehkä olen itsekin liian jyrkästi sanonut vain ei, enkä ole haastanut poikaa itse ajattelemaan järjellä miksi asia ei vielä ole järkevä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ysiluokkalainen lähti tähän aikaan ovet paukkuen? Tiedätkö edes?
Joko tytön luo tai sitten tuohon naapuriin kaverille. Tarkkaan en tiedä, mutta puolelta on kotiintuloaika ellei muuta olla sovittu (niinkun nyt ei olla). Aina on sääntöjä kuitenkin noudattanut. Kiltti ja mukava kaveri, mutta vielä ideat ja suunnitelmat on liian lennokkaita. Ei oo loppuun asti mietittyjä juttuja.
Mutta hyviä näkökulmia täällä tullut. Ehkä olen itsekin liian jyrkästi sanonut vain ei, enkä ole haastanut poikaa itse ajattelemaan järjellä miksi asia ei vielä ole järkevä. Ap
No se siellä jurnuttaa kaverilleen kohtaloaan ja ikävää mutsiaan, joka ei ymmärrä.
(Siis kivaahan se sekin on tavallaan saada sääliä itseään ja empatiaa), kohta se palaa myrtsinä takaisin.
Jätä hänelle, vaikka viesti, jos ei itse tule juttelemaan, että tulee puhumaan asiasta "kuin miehet" ja kuuntelette toistenne kannat.
Hän osannee kertoa miten on asiat aikonut käytännössä järjestää. Voithan laittaa lisää panoksia ja kysyä voisiko tyttöystävä vanhempineen tulla teille neuvottelemaan nuorten suunnitelmista.
Alaikäinen ei voi saada asumistukea, jos ei ole osoittaa, että ainakin yrittää tulla omillaan toimeen. Eli rahaa pitää tulla muutakin kuin lapsilisät + vanhempien maksamat tuet.
Opintorahaa ei saa, jos on oikeutettu lapsilisään.
Opintolainan takauspäätöksen voi saada alle 17v omillaan asuva opiskelija, jos vanhempien vuositulot eivät ylitä tiettyä rajaa. En tiedä, mikä se on tänä vuonna. Alaikäinen tarvitsee huoltajien suostumuksen, jotta voi nostaa pankista opintolainaa.
Nämä realiteetit on hyvä kertoa nuorille, jotka suunnittelevat omilleen muuttoa suoraan peruskoulusta.
Muistaakseni muutama vuosi sitten ainakin piti olla hyvät perustelut sille, miksi alaikäinen asuu itsenäisesti samalla paikkakunnalla, missä vanhempi/vanhemmat asuu, jotta voi saada asumistukea.
Kannusta nuoria menemään Kelan sivuille tutustumaan, millaisia tukia he voisivat saada itsenäisesti asuessaan, millä ehdoilla ja kuinka paljon. Pyydä heitä tuomaan laskelmat sinun nähtäväksesi, jotta voitte yhdessä miettiä, riittääkö se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fakta on se että 15v on ihan todella nuori muuttamaan yhteen tytön kanssa jonka kanssa seurusteluakin on noin vähän takana. Omilleen voi muuttaa jos varaa on, mutta todellakaan ei yhteen. Omallenikaan en lupaa antaisi.
Älä käsitä väärin. En puhunut yhteenmuutosta tai tästä tapauksesta. Vaan totesin että osa teineistä (tytöt mm) on älykkäitä, älkää vähätelkö teinejä jotka ovat fiksuja. Osa aikuisista on kuin teinejä itse, lapsi on joskus vanhempaa fiksumpi aikuisena. Teini tuntuu olevan joillekin vanhemmille sellainen jota vaan kontrolloidaan ja pidetään osaamattomana mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt pojalta, että millä rahoilla meinaa muuttaa ja ostaa uuteen kotiin kaikki tarvittavat huonekalut? Entä millä meinaavat elää? Tuon ikäisillä ei ole mitään käsitystä rahasta ja siitä, mitä eläminen maksaa.
Huonekalut? Ei kai nuoretparit tarvitse yksiöönsä muuta kuin sängyn ja vaaterekin. 😀 Jos ei pöytää saa mukaan omasta huoneestaan niin jostain Ikeasta saa ihan kivan kolmellakympillä. Ei ensimmäiseen kotiin tarvita paljon tavaraa ja sekin vähä on nykyisin halpaa. Toki jos on nirppis ettei halpikset kelpaa, ollaan ongelman äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Kannusta nuoria menemään Kelan sivuille tutustumaan, millaisia tukia he voisivat saada itsenäisesti asuessaan, millä ehdoilla ja kuinka paljon. Pyydä heitä tuomaan laskelmat sinun nähtäväksesi, jotta voitte yhdessä miettiä, riittääkö se.
Kyllä se on hyvä jo nuorena oppia, että Kela/sossu maksaa, eikä tarvitse itse eväänsä nostaa. Näitä on Suomessa nykyään paljon.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt pojalta, että millä rahoilla meinaa muuttaa ja ostaa uuteen kotiin kaikki tarvittavat huonekalut? Entä millä meinaavat elää? Tuon ikäisillä ei ole mitään käsitystä rahasta ja siitä, mitä eläminen maksaa.
Kyllä meillä ainakin jo 90-luvun alussa kotitaloustunnilla tehtiin listat tavaroista mitä uuteen kotiin tarvitaan, mitä sellaiset maksavat ja laskettiin asumisen ja elämisen kustannuksia.
En toki tunne sinun lapsiasi, mutta kyllä mulla ainakin oli 15-vuotiaana ihan selkeät sävelet em. asioista. 16-vuotiaana on osa muuttanut kotoa vuosikymmenestä toiseen, ei kai se mikään ihme asia ole.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuupannut misun raskaaksi?
Tottahan toki! Se oli laakista selvä juttu! Terveisin poika.
Ja jos ei muuta luvan kanssa, niin muuttaa luvatta! Muistathan tuon, kun itsekin lähdit sen naapurin Vekan matkaan!
No teit nyt ihan perusvirheen. Anna lapsen tehdä ihan itse virheensä, niin oppii. Ei sitä estääkään pysty.
Auta hakemaan Kelasta asumis- ja opintotukea ja muista sanoa, että vanhemman tulot sitten vaikuttaa niihin, mutta se ei sulle kuulu, koska et aio penniäkään maksaa hälle "elatusapua". Menkööt töihin, jos ei raha riitä.
Kotiin voi toki tulla syömään, jos nyt nälkä yllättää (: Ja nukkumaan, jos menee ristiin sukset rakkaan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei pidä tyrmätä. Faktat vain esiin juuri siitä miten alaikäinen edes saa asunnon ja miten rahoittaa sen ja muun elämisen.
Ensimmäinen asunto kannattaa hankkia opiskelija-asunnoista, on turvallinen vaihtoehto eikä varmasti huijata sopimuskoukeroissa. Nythän opiskelija-asuntoja on reilusti tarjolla ympäri maata.
Varmasti nuoriso osaa sitä nettiä plarata, etsiä asunnon ja laittaa siellä netissä hakemuksen. Esimerkiksi täällä isossa kaupungissa edullinen opiskelijayksiö 280 €/kk, sisältää sähkön ja laajakaistan. On 140 € per nenä eli edullista on.
Ja opiskelija-asuntojahan voivat hakea kaikki peruskoulun jälkeisiä opintoja suorittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin karkean arviolaskelman kuukauden menoista (vuokra, ruoka ym.) ja löisin listan pojan eteen ja kysyisin, onko herralla varaa maksaa?
Ei äidin kannata sitä tehdä, vaan lapsukaiset saavat ihan itse tehdä laskelmat.
He saavat myös miettiä muut käytännön asiat paperilla valmiiksi, mm. suunnitelmat, miten vuokra ja ihan kaikki muut menot maksetaan, sillä kotoa ei tipu euroakaan, ei edes lapsilisän verran. Mummoilta ei rahaa mennä myöskään anelemaan.
Meillä on tuon ikäinen teini perheessä ja vaikka hän on tosi hyvä tyyppi, niin ei hän ole millään tavoin valmis ottamaan täyttä vastuuta asioistaan. Nyt kun ei puhuta mistään opiskelun takia toiseen kaupunkiin muuttamisesta, vaan ihan kokonaan pois lähtemisestä.
Sosiaalitoimi tulee sitten kyllä puuttumaan siihen, että alaikäiset asuvat omillaan eivätkä vanhemmat avusta elatuksessa yhtään vaikka nostavat lapsilisänkin.
Osaako? Osaavatko he täyttää kelan kaavakkeita ja kirjoittaa vuokrasopimuksen? Eivät osaa ja eivät edes saa, siinä pitää mamman auttaa.
Sinulla ei taida olla omia teinejä.