Käsittämätön riita teinin kanssa
Poika (15v) on syvästi ihastunut yhteen tyttöön. Ovat noin puoli vuotta seurustelleet. Ensi syksynä aloittavat lukiossa ja nyt poika on keksinyt että voisivat muuttaa tytön kanssa yhteen.
Ei millään suostu käsittämään että on AIVAN liian nuori tuommoiseen. Äsken asia tuli taas puheeksi ja eskaloitui siihen, että poika ovet paukkuen lähti ulos. Oon kuulema paska mutsi enkä ymmärrä mistään mitään. Voi teini-ikä!
Kommentit (56)
Sano että senkus tekee omilla rahoillaan mitä tahtoo. Ai ei ole rahaa? No, voi voi. Perhe pitää elättääkin.
Osaako hoitaa kotia, siivota, laittaa ruokaa? Jossei osaa, niin se voi olla ero aika äkkiä kun tyttö ei jaksa hoitaa yksin kaikkea.
Hyödynnä tilanne ja pidä huolta että nuori oppii kaikki itsenäisessä elämässä tarvittavat taidot, kun kerran on motivaatio herralla jo olemassa. Joskushan se lähtee kuitenkin, eikä siihen välttämättä ole niin montaa vuotta enää. Moni isommalle paikkakunnalle lukion tai ammattikoulun perässä muuttava nuori asuu omillaan opiskelija-asunnossa jo 16-vuotiaana.
Tuota. Jos sanot teinille, että on aivan liian nuori moiseen ja tyrmäät ajatuksen, niin on luonnollista, että teini suuttuu, ja puheyhteys asiasta katkeaa.
Jos sen sijaan sanot ymmärtäväsi teinin ajatuksen, mutta kehottaisit vielä jonkun aikaa odottamaan, miettimään käytännön asioita jne, juttu todennäköisesti unohtuu. 194
Lähdette jo ihan siitä faktasta liikkeelle ettei alaikäinen voi allekirjoittaa vuokrasomimusta.
Sano, että ok, sen kun rupeat asunnon etsintään ja tutkimaan kelan lomakkeita, että mitenkäs sitä opinto- ja asumistukea haetaankaan. Saattaa siinä kohta mieli muuttua.
Niin ne ajat muuttuu🤣 Itse muutin 16 v kotoa ja kukaan ei kauhistellut.
Oletko kysynyt pojalta, että millä rahoilla meinaa muuttaa ja ostaa uuteen kotiin kaikki tarvittavat huonekalut? Entä millä meinaavat elää? Tuon ikäisillä ei ole mitään käsitystä rahasta ja siitä, mitä eläminen maksaa.
Oletko kysynyt pojalta, mistä aikoo saada rahaa vuokraan, ruokaan, vaatteisiin, sähkölaskuun, kotivakuutukseen... Millä rahalla aikoo hankkia huonekalut ym. kodin tarvikkeet?
Mä olin kans lukioon mennessäni sitä mieltä että muutan yhteen samanikäisen poikaystäväni kanssa. Äiti sanoi että siitä vaan jos on rahaa, se asuminen ja muut menot maksaa rahaa. No ei ollut. Idean sain siitä että samanikäinen kaverini muutti yhteen itseään vanhemman poikaystävänsä kanssa, käytännössä siis sen poikkiksen kämpille. Erosivat sitten about vuoden päästä, oma suhteeni ei kestänyt niinkään pitkään...
Meillä 16v jannu muutti omilleen lukioon isolle paikkakunnalle. Koulun asuntola, joku solu. Samassa solussa asui poika joka ei aluksi osannut edes kananmunaa paistaa. Oma jannu sille perussafkat opetti. Nyt jo yli 20 reippaasti, on se tyttöystävä ja yhteinen asunto.
Sano että vielä ehtii. Ehkä kannattaa kokeilla omillaan asumista solussa ennen yhteenmuuttoa. Tuossa iässä vielä tunteet leiskuu niin kovin, ettei yhteenmuutto ole vielä kovin järkevää. Vaikka ymmärrän kyllä että nuorta paria oma pesä kiinnostaakin.
Juu ei pidä tyrmätä. Faktat vain esiin juuri siitä miten alaikäinen edes saa asunnon ja miten rahoittaa sen ja muun elämisen.
Tekisin karkean arviolaskelman kuukauden menoista (vuokra, ruoka ym.) ja löisin listan pojan eteen ja kysyisin, onko herralla varaa maksaa?
Uskon, että tuo homma kaatuu mahdottomuuteensa ilman riitaakin. Esim tytön vanhemmat sanoo ei. Tai pari ehtii erota sitä ennen. Jos minun teinipoika ehdottaisi tuollaista, niin juttelisin siitä, että vuokra + vesimaksu per henkilö maksaa vähintään 350 euroa (täällä päin) enkä voi alkaa sellaista summaa maksamaan, ja opiskelijalle voi olla aika työlästä käydä töissä vuokran takia, kun kotonakin voisi asua. Sitten kysyisin että miten hän oli siis ajatellut tän käytännössä järjestää.
Sinänsä ei 16-vuotias ole liian nuori muuttamaan kotoa. Itse asuin koko lukion pois kotoa, ensin solussa 1,5 vuotta ja sen jälkeen poikaystävän kanssa 1,5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuupannut misun raskaaksi?
Nykyteinit osaa kyllä huolehtia asioista.
T. Kouluterkka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyteinit osaa kyllä huolehtia asioista.
T. Kouluterkka
Ai nykyään ei ole teiniraskauksia ja sukupuolitauteja ollenkaan?en ole tiennytkään. Luulisi, että asiasta olisi uutisoitu isosti.
Mihin ysiluokkalainen lähti tähän aikaan ovet paukkuen? Tiedätkö edes?
Vierailija kirjoitti:
Tekisin karkean arviolaskelman kuukauden menoista (vuokra, ruoka ym.) ja löisin listan pojan eteen ja kysyisin, onko herralla varaa maksaa?
Ei äidin kannata sitä tehdä, vaan lapsukaiset saavat ihan itse tehdä laskelmat.
He saavat myös miettiä muut käytännön asiat paperilla valmiiksi, mm. suunnitelmat, miten vuokra ja ihan kaikki muut menot maksetaan, sillä kotoa ei tipu euroakaan, ei edes lapsilisän verran. Mummoilta ei rahaa mennä myöskään anelemaan.
Meillä on tuon ikäinen teini perheessä ja vaikka hän on tosi hyvä tyyppi, niin ei hän ole millään tavoin valmis ottamaan täyttä vastuuta asioistaan. Nyt kun ei puhuta mistään opiskelun takia toiseen kaupunkiin muuttamisesta, vaan ihan kokonaan pois lähtemisestä.
"Olet liian nuori" on huono sana tuohon. Koska se kuulostaa kuin pitäisi tyhmänä lapsena nuorta. 15-vuotias voi olla todella älykäs ja osaava. Ainakin tytöissä on ihan tasapainoisia ja itsenäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuon ikäset semmosta... Hyi mikä pervo
😂😂 olin itse tuossa iässä yhtä ehdoton. Luuli olevansa niin vanha ja viisas. Nyt kun katsoo taaksepäin niin kuinka nuori ja sinisilmäinen silloin olikaan...