G: Mikä YLLÄTTI päivähoidon aloituksessa?
Lähestytäänpä tätä ajankohtaista aihetta tällä kertaa näin ;-)
Kommentit (5)
esikoinen alotti kun oli 1v3kk ja keskimmäinen vähän vajaa 3v. Minua yllätti että molemmilla sujui niin hyvin. Esikoinen tottui todella nopeasti päiväkodin juttuihin eikä minulla itse asiassa vielä tänä päivänä ole pahaa sanottavaa hänen " päiväkotiurastaan" , tyttö alotti nyt tokalla koulussa.
Keskimmäinen joka on oikeasti ollut tosi mamman poika aina (siis ihanan hyvällä sanon tämän) jo tokana päivänä halusi jäädä yksin vieraaseen tarhaan jossa puhuttiin hänelle vierasta kieltä. Ja hyvin on hänelläkin sujunut. Eli minut on yllättänyt se että en itse ole joutunut kokemaan mitään niitä hirveitä kokemuksia mitä monilla on, mitä tulee lapsen tottumiseen ja päiväkoteihin yleensä.
Suuri yllätys on kyllä ollut omat tunteet! Miten itselle nousee pala kurkkuun kun ajattelee lasta tarhassa. Toki sen pidän salassa niin hyvin kun vain osaan ja lasten kanssa puhutaan pelkästään miten tarhassa on kivaa ja tädit kivoja ja paljon hauskoja kavereita jne. Nytkin mulla on koko ajan sellanen ihme olo että miten tuo minun rakas pieni poika siellä pärjää ja iltasin tekee mieli vain halia ja pitää sylissä jne.
Se että
-reippaasta pojasta tuli vähäksi aikaa kuin uudestaan vauva, kun alussa käytti tarhassa lähes koko ajan unilelua ja tuttia
-suuresta muutoksesta huolimatta ei alkanut nälkälakkoon vaan ruoka maistuu tosi hyvin
-illat ovat niin toivottoman lyhyitä
-tarhailu aiheutti alussa levottomat yöunet
-itsestä ei tunnukaan niin kovin pahalta jättää itkevää lasta tarhaan (kun tietää että itku loppuu samantien kun häivyn näkyvistä)
-poika ei välittömästi napannut jotain tautia tarhasta
-Ghattis ja 1v2kk tarhailija, jolla tätä elämänkokemusta nyt 11 1/2 päivää takana
Poika oli 1 v 4 kk, kun aloitti, ja olin tietysti valistuneena äitinä vetänyt henkeen kaikki varoitukset. Poika on sosiaalista sorttia ja vilkas, ja tykkäsi alusta asti tosi paljon. Ihan eka päivinä oli kyllä hakemisen jälkeen pitkät imetyssesesiot, lapsi kai tankkasi läheisyyttä, mutta ei ollut itkuja, uniongelmia (sen enempää kuin yleensäkään :P), ruokaongelmia tms. Eka korvatulehdus tuli 2 kk hoidon aloittamisen jälkeen, mutta ei onneksi kierrettä... Lapsi on nyt 2 ja iloinen, valoisa, sosiaalinen, kohtalaisen tottelevainen olento. Ei ole mennyt tarhassa pilalle, vaikka mitä varoitellaan pienten hoitoon viemisestä ja nimenomaan päiväkodeista. Tarha on kyllä ihana, henkilökunta omistautunutta ja porukka melko pieni.
- se, miten hyvin kaikki sujui. Hoidossa nukkuivat paremmin, söivät paremmin jne.
- miten rankkaa ensimmäiset päivät kuitenkin olivat MINULLE!
- lasten väsymys ja sylintarve iltaisin, vaikka päivällä ei olisi tapahtunut mitään erikoista. Ovat saattaneet olla perhepäivähoitajalla kahdestaan, kaikki mennyt hyvin ja silti se on kuitenkin niille " työtä" .