Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loukkaannutko, jos kassa pyytää avaamaan kassin?

Vierailija
23.04.2021 |

Minulle ei ole käynyt niin, mutta mielestäni se on vain normaalia ja näyttäisin mukisematta.
Olen kuullut, että jotkut loukkaantuvat ja jopa kieltäytyvät.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään salattavaa, joten ei myöskään tarvetta loukkaantua, jos kassiini halutaan katsoa. Ihan normaalikäytäntöhän se on, että niitä välillä tarkastetaan. 

Vierailija
42/76 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En loukkaannu enkä avaa

Mutta silloinhan tulevat vartijat tai poliisit paikalle.

Ihapaskaa! Kun et ole varastanut, ei tarvitse reagoida mitenkään. Jos pamppupoika ei tiedä oikeuksiaan, olisi hyvä saada poliisit paikalle jotta voisit heti tehdä rikosilmoituksen ahdistelusta. Poliisi ei taatusti kyllä tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen odottanut koska joku sanoisi minulle niin. Kyllä minä kassin näytän.

Vierailija
44/76 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pyydetty enkä avaa jos pyytää. Kassaneidille ei kuulu mitä kannan laukussani. 

Sitten et myöskään halua ostaa mitään kyseisestä kaupasta. Ei nimittäin ole tarvetta myydä ihmisille, jotka eivät halua tehdä yhteistyötä.

Vierailija
45/76 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En loukkaannu enkä avaa

No sehän on vain rahaa pankkiin.

Perusteeton epäily täyttää kunnianloukkauksen tunnusmerkistön ja siitä saa haettua käräjäoikeuden kautta korvauksen.

Toki korvaus on melko pieni, mutta onneksi rikolliset joutuvat maksamaan oikeudenkäyntikulut.

Se mikään kunnianloukkaus ole, jos tarkistetaan, oletko varastanut vai et :D Hitto miten pässejä ihmiset ovat. 

Niinkö?

Miksi näistä sitten on aina silloin tällöin kassantäti saanut käräjäoikeudessa tuomion?

Vierailija
46/76 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loukkaannuin. En enää mennyt ko kauppaan.

Olin haahuillut myymälässä eksyneen näköisenä. Oikeasti etsin erästä tuotetta, eikä hajuakaan missä se voisi olla. Kassalla myyjä, vieressään vartija, pyysivät minua avaamaan kassini. Ei ollut mitään ylimääräistä.

Tuollainen on tosi järkyttävää. Itse pyrinkin kaupoissa kulkemaan lähinnä keskellä käytävää ja koskemaan tavaroihin vain vähän. Pelkkä ajatus siitä, että valvomossa joku mulkku seuraa jokaista liikettäni, on ahdistava.

Luinkin jostain että jos kaupassa viipyilee pitkään hyllyjen välissä tai katselee ympärilleen niin silloin on epäilyttävä. Tai jos esim. lähtee takaisin sinne päin mistä tuli. Siis mitä? Tuohan on sitä normaalia shoppailua. Pitääkö kauppaan mennä siten että tietää tarkalleen missä mitä on eikä voi tehdä mitään heräteostoksia ettei vain haahuile eikä viipyile ja ole epäilyttävä.

Vierailija
47/76 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeintaan nolottaisi, kun minun käsilaukkuon sellainen romunkerääjä. Sieltä löytyy kuitteja ja tyhjiä buranapakkauksia ja kaikkea muuta roskaa. Minulla on tapana sulloa läsilaukkuun roskat, jos ei ole roskista vieressä. En sitten muista tyhjentää

Tämä. Säälisin sitä kassaa/vartijaa, joka joutuisi minun romulaukkuuni kurkistamaan 😅

Minulla on reppu, koska kuljen pyörällä. Nytkin oli kauppareissulla repussa hikinen pusero, puhtaat pikkarit, sukat. Fööni, useita hiusrinksuja pohjalla. Lompakko, rytättyjä kuitteja. Juomapullo. Jämäeväät laatikossa. Pari tyhkää nikotiinipurkka rasiaa. Pohjalle revennyt karkkipussi, jotka kosteana liimautuneet teppuun kiinni. Lisäksi muita sälää. Sen kun purkais kassalle...apua

Vierailija
48/76 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En loukkaannu enkä avaa

Perusteeton epäily täyttää kunnianloukkauksen tunnusmerkistön ja siitä saa haettua käräjäoikeuden kautta korvauksen.

Toki korvaus on melko pieni, mutta onneksi rikolliset joutuvat maksamaan oikeudenkäyntikulut.

Se mikään kunnianloukkaus ole, jos tarkistetaan, oletko varastanut vai et :D Hitto miten pässejä ihmiset ovat. 

Niinkö?

Miksi näistä sitten on aina silloin tällöin kassantäti saanut käräjäoikeudessa tuomion?

Kassantäti tehnyt siinä tilanteessa jotain loukkaavaa. Pelkkä "näyttäisitkö mitä kassissasi on" ei ole minkään sortin loukkaus. Muutoinhan kaikki festareiden yms. turvatarkastukset olisivat kunnianloukkauksia. Niissäkin kun pitää esitellä kassin sisältö. 

Vierailija
49/76 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas pukkaa väärää "tietoa".

Oikeasti kun et ole varastanut, eli sinun ei ole nähty varastavan, sinulla ei ole velvollisuutta reagoida mitenkään. Varashälyttimen piippaaminenkaan ei muuta tilannetta.

Jokainen koulutettu vartija ja toivottavasti kassakin tietää tämän.

t. vartijanakin ollut

Vierailija
50/76 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En loukkaannu enkä avaa

Niinkö?

Linkki juttuun, jossa kerrotaan, että niin on käynyt vain siksi, että pyysi näyttämään kassin sisällön. 

Vierailija
51/76 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellei asiakas halua avata kassiaan, ja vartijalla on perusteltu epäilys rikoksesta, hän voi toki kutsua poliisin paikalle. Jos laukusta sitten löytyy anastettua omaisuutta, kyseessä on näpistys tai varkaus. 

Väärin.

Mutta poliisin voi toki aina kutsua paikalle.

Vierailija
52/76 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti kun et ole varastanut, eli sinun ei ole nähty varastavan, sinulla ei ole velvollisuutta reagoida mitenkään. Varashälyttimen piippaaminenkaan ei muuta tilannetta.

t. vartijanakin ollut

Okei. Tästä lähtien jatkankin sitten vain matkaa varastettu tavara matkassani. Ei kukaan nähnyt minun varastavan, joten ei tarvitse reagoida. Älä sitten myöskään juokse perääni tuossa tilanteessa. 

Vierailija
53/76 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En loukkaannu enkä avaa

Niinkö?

Linkki juttuun, jossa kerrotaan, että niin on käynyt vain siksi, että pyysi näyttämään kassin sisällön. 

Yrität ymmärtää tahallasi väärin, mikä on trollauksen sekä typeryyden perusmerkki.

Vierailija
54/76 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsen diiliä jos kassi avaa rintsikkansa ;-)

Vierailija
55/76 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. vartijanakin ollut

Miten sinä vartijana erotit, kenen on nähty varastavan ja kenen ei? Jos vaikka joku asiakas näki, mutta ei kerro siitä kenellekään. Päästätkö silloinkin varkaan vain menemään tarkistamatta, koska "ei kukaan nähnyt". 

Vierailija
56/76 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En loukkaannu enkä avaa

Niinkö?

Yrität ymmärtää tahallasi väärin, mikä on trollauksen sekä typeryyden perusmerkki.

Kun ei ole perusteluja väittele, syytetään trollaamisesta. Tyypillistä av:ta. 

Vierailija
57/76 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä avaisin jos pyydettäisiin mutta en sitten enää menisi siihen kauppaan. Loukkaantuisin ikihyväksi ja miettisin että olenko minä varkaan näköinen. Ehkä jonkinlaista erityisherkkyyttä sitten. Näen että jotkut näyttävät kassin pyytämättä mutta sellaista en itse tekisi. Miten tuon asian muotoilisi mutta tuntuu hullulta että pitäisi kassalla esittää että katsokaa minä en ole varastanut mitään. Tai sitten siinä antaa ymmärtää kassalle, että täällä epäillään kaikkia asiakkaita varkaiksi, ja siksi näytän pyytämättä kassin. Vähän tulee myötähäpeä.

Vierailija
58/76 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan toki! Loukkaannun myös siitä, jos minut puhallutetaan liikenteessä. Eikun hetkonen...

On kyllä aivan eri asia. En loukkaantuisi, jos kassan myyjä ja vartija pyytävät kaikkien avata kassinsa.

Siis avaan kiltisti mutta loukkaannun, jos syyttä epäillään.

Ei millään tasolla eri asia. Molemmissa tarkistetaan toimiiko henkilö laittomasti vai ei. Eikä kumpikaan tarkastus sisällä lähtökohtaista epäilyä. Pitkälti rutiinitoimenpiteitä molemmat. 

Täysin eri asia. Puhallutukseen on poliisilla lakiin perustuva oikeus, kuten myös sen kassin tarkastamiseen. Kassalla tai vartijalla ei ole oikeutta kassin tarkastamiseen eikä puhalluttamiseen.

Samaksi tämän tekisi jos kassa puhalluttaisi asiakkaat jos ovat tulleet autolla.

Vierailija
59/76 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta pyydettiin kassalla laukku ja siellä oli kyseisestä kaupparyhmästä ostettua purukumia avattu pussi. Kassa tivasi, että olenko varastanut ja onko suussani varastettua purukumia. Selitin, että käytän purukumia kuivan suuni vuoksi ja en voi sille mitään, että joudun pitämään AIEMMIN ostamani pussia laukussa mukana.

Onneksi minä en ole lähtenyt paperittomuuteen mukaan ja minulla oli näyttää paperinen kuitti. Laukussa oli myös samasta kaupasta ostettu hiuslenkki ja käsidesi. Niihin kassa ei kuitenkaan puuttunut.

Jotenkin huvitti ajatus siitä, että minunikäiseni kävisi ostamassa ruokaa mutta varastaisi purukumia.

Vierailija
60/76 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan toki! Loukkaannun myös siitä, jos minut puhallutetaan liikenteessä. Eikun hetkonen...

On kyllä aivan eri asia. En loukkaantuisi, jos kassan myyjä ja vartija pyytävät kaikkien avata kassinsa.

Siis avaan kiltisti mutta loukkaannun, jos syyttä epäillään.

Ei millään tasolla eri asia. Molemmissa tarkistetaan toimiiko henkilö laittomasti vai ei. Eikä kumpikaan tarkastus sisällä lähtökohtaista epäilyä. Pitkälti rutiinitoimenpiteitä molemmat. 

Täysin eri asia. Puhallutukseen on poliisilla lakiin perustuva oikeus, kuten myös sen kassin tarkastamiseen. Kassalla tai vartijalla ei ole oikeutta kassin tarkastamiseen eikä puhalluttamiseen.

Samaksi tämän tekisi jos kassa puhalluttaisi asiakkaat jos ovat tulleet autolla.

Vartijalla on samanlainen oikeus tarkistaa kassi kuin on tapahtumien järjestyksenvalvojillakin. Katsos kun se turvallisuudesta huolehtiminen on niiden vartijoiden tehtävä ja turvallisuudesta huolehtimiseen kuuluu myös se, että tarkistaa tarvittaessa, ettei asiakkaalla ole mitään laitonta mukanaan tai ettei asiakas pyri varastamaan myymälän omaisuutta.